beantwoord

wat is het gemiddeld aantal km's die iemand per dag met de trein reist voor woon-werk verkeer?

• 22 maart 2018
  • 8 reacties
  • 279 Bekeken

voor een onderzoek naar CO2 uitstoot van reizen met de trein in verhouding tot de auto willen we graag weten hoever mensen gemiddeld reizen met de trein iedere dag voor woon-werk verkeer. we zouden dit graag in km's willen weten zodat we dit in ons verslag mee kunnen nemen
icon

Beste antwoord door Denice NS 22 maart 2018, 19:25

Welkom op het Serviceforum, bas12456.

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag. IPSOS doet bijvoorbeeld wel onderzoek in de trein voor ons maar dit bestaat alleen uit het tellen van reizigers en kijken welk type vervoerbewijs zij gebruiken. Er is dus geen vraag of de reiziger reist in verband met woon-werk of een andere reden. NS verkrijgt met dit onderzoek inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee reizigers op een bepaald moment reizen.

Hopelijk kan je iets met de reacties van de andere forumleden. Succes met je onderzoek!
Bekijk origineel

8 reacties

Even voor de beeldvorming:

Daarbij zou de vervoerder, in dit geval NS, moeten weten waarom iemand in de trein zit, bv dagje uit, woon-werk, familiebezoek of naar een examen of begrafenis.

Dat lijkt mij privecy gevoelige info.
Reputatie 7
Badge +3
Er kan natuurlijk onderzoek naar zijn gedaan op basis van steekproeven of globale cijfers o.i.d.
Geen idee of die informatie ergens beschikbaar is, maar het is niet zo dat het niet te onderzoeken is zonder privacy-gevoelige informatie te delen.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien kun je hier iets mee:
https://autorai.nl/gemiddeld-woon-werkverkeer-in-nederland-226-kilometer/
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/32/bijna-4-op-de-10-werkt-en-woont-in-dezelfde-gemeente
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar de gemiddelde reistijd is wel bekend: Tussen de dertig en vijfendertig minuten.
Reputatie 7
En dan is het zelf even wat gegevens opzoeken. 30 - 35 minuten.
Voorbeeld:
*IC Den Bosch - Utrecht (28 minuten) 46km
*IC Roosendaal - Rotterdam (38 minuten) 57km
*IC Utrecht - Arnhem (35 minuten) 55km

Met de NS Reisplanner kun je de reistijd zien. De afstand meten doe je bijvoorbeeld in Google Maps, kan je een beetje kijken wat de verhouding is zoals hierboven. Vergeet ook de sprinters niet :)

Overigens weet ik niet hoe of wat je je onderzoek wil doen, maar NS maakt 100% gebruik van (groene) windenergie. https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/energie
In principe is dat dus nagenoeg geen CO2 uitstoot.
Leuk die NL-cijfertjes, maar ik denk dat ze niet echt representatief zijn voor de gemiddelde NS-forens. Een van de redenen om juist met de trein te reizen is vaak de grote afstand. Voor mij wel in ieder geval.

Misschien heb je hier iets aan:
https://www.prorail.nl/over-prorail/wat-doet-prorail/prorail-in-cijfers

Met 150 miljoen km/jaar, kom je op ongeveer een halve km/dag. Maar dat moet je nog vermenigvuldigen met het gemiddeld aantal reizigers per trein.

Misschien heb je meer aan de hierboven genoemde gemiddelde reistijd. Is dat enkele reis Thom? Je hebt dan alleen nog de gemiddelde snelheid nodig (inclusief overstappen e.d.). Ik gok dat dat ongeveer 60 a 70km/uur is. Dat zou neerkomen op 30 a 40km enkele reis.
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad enkele reis. Je kunt persoonlijk wel van lange afstanden houden, hier zit er nog een, maar de meeste reizigers zijn forens en rijden doorgaans dagelijks dezelfde afstand.

Een van de redenen om juist met de trein te reizen is vaak de grote afstand. Voor mij wel in ieder geval.

Een persoonlijk gegeven laten meewegen in deze, is onwetenschappelijk 😉
Welkom op het Serviceforum, bas12456.

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag. IPSOS doet bijvoorbeeld wel onderzoek in de trein voor ons maar dit bestaat alleen uit het tellen van reizigers en kijken welk type vervoerbewijs zij gebruiken. Er is dus geen vraag of de reiziger reist in verband met woon-werk of een andere reden. NS verkrijgt met dit onderzoek inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee reizigers op een bepaald moment reizen.

Hopelijk kan je iets met de reacties van de andere forumleden. Succes met je onderzoek!

Reageer