beantwoord

wat is verstandig om te doen?

• 22 March 2021
  • 3 reacties
  • 91 Bekeken

Hoi,

Ik ben 15 jaar en zou dol graag machinist willen worden, maar ik loop een beetje spaak. Als alles goed loopt ben ik op mijn 16e klaar met de Mavo, dus toe aan een Mbo-opleiding. Maar ik zit er niet op te wachten om op de leeftijd van 16 jaar te verhuizen van Leeuwarden naar Twente voor de opleiding die ze daar hebben. Zijn er ook andere alternatieven? 

Graag antwoord!

icon

Beste antwoord door Slidestops 23 March 2021, 08:08

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Het ligt er een beetje aan waar je machinist wil worden.

NS heeft ook externe vacatures inclusief opleiding. Je kunt dan zonder ROC/STC opleiding machinist gewoon solliciteren en de NS verzorgt de opleiding tot machinist. Dit is wel minder als voorheen - tegenwoordig zie ik veel met de ROC/STC achtergrond aangenomen worden.

Je kunt de STC/ROC opleiding machinist natuurlijk overslaan en een andere mbo opleiding kiezen. En dan later solliciteren bij NS.

Reputatie 5

hé Jasper,

Je weet al wat je later wil gaan doen en dat is supermooi! Vergeet niet dat je als machinist ook flinke verantwoording hebt en straks ook diverse psychologische tests met goed gevolg moet afleggen. Daarom is het heel verstandig om eerst nog een MBO-opleiding te volgen. Je hebt een hoop technische kennis nodig, vraag eens aan je mentor of decaan/studiebegeleider wat een goede keuze zou zijn. Succes!

@Slidestops 

Bedankt voor je antwoord!

Mijn moeder leek het ook verstandig om eerst een andere opleiding te doen, maar wij weten niet welke opleiding dat dan zou kunnen zijn, heb jij een idee?

Reageer