beantwoord

Wat verdiend een beginnend machinist?

• 8 juni 2020
  • 9 reacties
  • 424 Bekeken

Hoi allemaal!

Ik ben erg benieuwd waarmee een beginnend machinist (22) met een afgeronde opleiding via het ROC zou beginnen? Heb al wel de CAO doorgelezen maar in welke schaal met bijbehorende trede begint een machinist? Aan hoeveel onregelmatigheidstoeslag moet je denken? Heb het andere topic al wel doorgelezen, maar echt specifieke bedragen kwamen daar niet uit, iemand die daar meer over kan vertellen?

icon

Beste antwoord door Edwin 8 juni 2020, 15:38

Je begint in taakgroep 54, ik weet niet precies welke trede, maar ga bv eens uit van trede 8.

Dan zit je op €2035 bruto per maand. Afhankelijk van het soort diensten wat je draait, zit daar ook nog onregelmatigheidstoeslag bij, dat zal zo'n €300 zijn.

Na anderhalf jaar in taakgroep 54, word je (als je voor alles geslaagd bent uiteraard) bevorderd naar taakgorep 55, vervolgens na 2½ jaar (ook weer bij goed functioneren ed) naar 56 en 5 jaar daarna naar 57. Elk jaar kun je (ook weer bij goed functioneren) daarbij ook nog een tredeverhoging tegemoet zien.

Dit tot je in taakgroep 57 trede 21 zit, dan sta je 5 jaar stil. Na die 5 jaar, kom je in aanmerking voor de Eindtrede en dat is (behoudens de CAO loonsverhoging) je definitieve loon (je onregelmatigheidstoeslagen blijven wisselen, aangezien je de ene maand misschien meer late/nachtdiensten zult hebben dan de andere).

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Je begint in taakgroep 54, ik weet niet precies welke trede, maar ga bv eens uit van trede 8.

Dan zit je op €2035 bruto per maand. Afhankelijk van het soort diensten wat je draait, zit daar ook nog onregelmatigheidstoeslag bij, dat zal zo'n €300 zijn.

Na anderhalf jaar in taakgroep 54, word je (als je voor alles geslaagd bent uiteraard) bevorderd naar taakgorep 55, vervolgens na 2½ jaar (ook weer bij goed functioneren ed) naar 56 en 5 jaar daarna naar 57. Elk jaar kun je (ook weer bij goed functioneren) daarbij ook nog een tredeverhoging tegemoet zien.

Dit tot je in taakgroep 57 trede 21 zit, dan sta je 5 jaar stil. Na die 5 jaar, kom je in aanmerking voor de Eindtrede en dat is (behoudens de CAO loonsverhoging) je definitieve loon (je onregelmatigheidstoeslagen blijven wisselen, aangezien je de ene maand misschien meer late/nachtdiensten zult hebben dan de andere).

Reputatie 7
Badge

Let wel: dit zijn de lonen bij NS.

Hoe het bij goederen en de regionale vervoerders zit, weet ik niet.

Goedemiddag Aroud2000 en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Edwin je al vrij uitvoerig een reactie heeft gegeven, hopelijk is dit voldoende! Mocht je toch nog verdere vragen hebben als het gaat over een functie binnen de NS, dan is het wellicht nuttig om contact op te nemen via onze Werken Bij NS pagina. Hier kun je ook eventuele openstaande vacatures vinden!

Uiteraard kun je ze ook eerst hier stellen, misschien kunnen we je ook hier al van een antwoord voorzien. :)

Thanks voor je uitleg! Je noemt hier een bedrag van €300,- per maand aan onregelmatigheidstoeslag. Op hoeveel dagen in de maand is dit ongeveer gebaseerd?

Badge

Thanks voor je uitleg! Je noemt hier een bedrag van €300,- per maand aan onregelmatigheidstoeslag. Op hoeveel dagen in de maand is dit ongeveer gebaseerd?

Ga maar uit van een 36 urige werkweek en zoals Edwin al aangaf maakt het uit of je alleen ochtend diensten draait of dat je ook avond en/of nacht of alleen maar avond en nacht draait.  De hoogte van de toeslagen en voor welke uren ze gelden staan ook in de CAO.

Reputatie 3

Nog een toevoeging, in de eerste twee maanden krijg je geen onregelmatigheidstoeslag uitgekeerd op je loonstrookje. Dit omdat de betalingen altijd twee maanden 'achterlopen’. Dus begin je in juli, dan krijg je pas in september je onregelmatigheids verdiensten van juli uitgekeerd. Je krijgt uiteraard wel je basisloon al direct uitbetaald. 

Ik ben zelf destijds begonnen in taakgroep 54 trede 10, dit gaf me een netto uitkering van €1716,68 op mijn eerste twee loonstroken. Na de eerste twee maanden ben ik er gemiddeld iets meer dan 300 euro netto per maand op vooruit gegaan door de ORT. Moet hier nog bij vermelden dat ik geen nachtdiensten draai, draai je die wel dan stijgt het gemiddelde nog iets meer. 

Het netto basisloon zal inmiddels iets hoger liggen omdat we alweer een paar jaar verder zijn, maar je hebt een aardige richting waar je aan moet denken. 

Nog een toevoeging, in de eerste twee maanden krijg je geen onregelmatigheidstoeslag uitgekeerd op je loonstrookje. Dit omdat de betalingen altijd twee maanden 'achterlopen’. Dus begin je in juli, dan krijg je pas in september je onregelmatigheids verdiensten van juli uitgekeerd. Je krijgt uiteraard wel je basisloon al direct uitbetaald. 

Ik ben zelf destijds begonnen in taakgroep 54 trede 10, dit gaf me een netto uitkering van €1716,68 op mijn eerste twee loonstroken. Na de eerste twee maanden ben ik er gemiddeld iets meer dan 300 euro netto per maand op vooruit gegaan door de ORT. Moet hier nog bij vermelden dat ik geen nachtdiensten draai, draai je die wel dan stijgt het gemiddelde nog iets meer. 

Het netto basisloon zal inmiddels iets hoger liggen omdat we alweer een paar jaar verder zijn, maar je hebt een aardige richting waar je aan moet denken. 

En hoe oud was je toen je begon? Ook rond je 22e?

Even een correctie op het eerste bericht van Edwin. Je wordt vanuit ROC/STC niet na 1,5 naar taakgroep 55 bevorderd maar al na een half jaar, zolang je je benodigde wegbekendheid en materieelbekendheid op orde hebt gekregen.

Het verhaal van 1,5 jaar klopt wel.. Maar dat is alleen als je als BLM'er binnenrolt in je functie. 😉 

Reputatie 7
Badge

Dat wist ik inderdaad niet, dank je voor de correctie :ok_hand:

Reageer