Wat vinden jullie over de uitspraak van ProRail topman over zelfmoord op spoor?

  • 26 juni 2015
  • 1 reactie
  • 773 Bekeken

Woede om uitspraak ProRail-topman over zelfmoord op spoor. Er is mogelijk woede ontstaan.


Een uitspraak van ProRail-topman Pier Eringa over zelfmoord op het spoor heeft geleid tot een stroom boze reacties op sociale media. Eringa zei gisteren, tijdens de Dag van de Rail in Utrecht: "Als ik na een zelfmoord een sms'je krijg, denk ik: verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?"

Eringa deed de uitspraak in een betoog over vertraging op het spoor. Hij vindt veel treinverstoringen onnodig en pleit voor een 'pitstop-mentaliteit', waarbij personeel sneller handelt bij verstoringen. Ook vindt hij dat het veiligheidsdenken in zijn sector is doorgeschoten.
Negatieve reacties

Er kwamen veel negatieve reacties op Eringas uitspraak, zegt een woordvoerder van ProRail.

Onder het bericht op de site van vakblad SpoorPro.nl, waarin Eringa wordt geciteerd, reageren lezers woedend. Ze wijzen hem op de impact van de zelfmoord op het spoorpersoneel. Veel van hen vinden dat de pas aangetreden topman met het treinpersoneel had moeten praten over de ervaringen bij de zelfmoorden.
Ernstig probleem

In een reactie schrijft Eringa dat suïcide op het spoor een ernstig probleem is. "Ernstig voor de mensen die het betreft, nabestaanden, machinisten en conducteurs."

Eringa schetst de context waarin hij de uitspraak deed. "Ik wilde niemand kwetsen. Ik gaf meerdere voorbeelden van storingen op het spoor om de discussie aan te zwengelen om als sector nog meer te doen om storingen te voorkomen en sneller op te lossen wanneer deze zich voordoen.”

1 reactie

Het was een nogal lompe afleidingsmanoeuvre, maar hij is wel in zijn opzet geslaagd.

Prorail heeft verlenging contracten geheim gehouden voor ministerie


Prorail heeft een verlenging van contracten geheim gehouden voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en haar eigen raad van commissarissen.

Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dat donderdag aan de Kamer laten weten.

Vier spooronderhoudscontracten hadden een looptijd van 3,5 jaar. Maar de directie van Prorail besloot vorig jaar echter de onderhandse contracten een looptijd te geven van tien jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau PWC. Deze gang van zaken kan niet door de beugel, aldus Mansveld.

De contracten zouden lopen tot 2017, maar zijn door Prorail verlengd tot 2024. Volgens PWC voldoet Prorail door de verlenging gedurende langere tijd niet aan de aanbestedingswetgeving.

''Prorail heeft hier geen volledige en transparante informatie over verstrekt aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu en aan haar eigen Raad van Commissarissen'', schrijft Mansveld. ''Daarom zijn maatregelen noodzakelijk'', voegt ze eraan toe.

Overleg


De raad van commissarissen overlegt inmiddels met de aannemers om te kijken of de looptijd van de contracten kan worden verkort. Ten minste een aannemer heeft Prorail laten weten de voorkeur te geven aan een nieuwe aanbesteding.

De staatssecretaris eist verder dat Prorail haar ministerie ''proactief en transparant'' van informatie voorziet over cruciale onderwerpen. Verder wil ze dat voor 1 september duidelijk is hoe de verantwoordelijkheden binnen de top van Prorail zijn verdeeld. Ook gaat ze de werkcultuur binnen het bedrijf aan de orde stellen.

bron: nu.nl

Reageer