beantwoord

Wat zijn de taken van de "stationsmanager" en de "assistent-stationsmanager"?

Reputatie 6
Regelmatig verschijnen op dit forum topics waarmee melding wordt gemaakt van diverse kleine en grote gebreken op het station, variërend van kapotte schermen, defecte ov-chipkaart lezers of -poortjes, smerige toiletten, overvolle afvalbakken of verzakte perronbestrating.

Het lijkt er sterk op dat meldingen van reizigers op dit forum door de moderators wordt afgehandeld omdat zij om allerlei extra informatie vragen. Informatie die de stationsmanager zou moeten hebben, want het is toch de taak van de stationsmanager of de assistent om dit soort zaken te constateren en daar actie op te ondernemen?

Ik vraag me dus af, wat nu precies de taken van een stationsmanager en de assistent stationsmanager zijn. Hoe vaak zijn zij op hun station aanwezig zijn en wat doen zij daar dan? Hoeveel stationsmangers zijn er en hoeveel stations hebben die te managen? Ik ben benieuwd, want mij lijkt het best een leuke baan ?
icon

Beste antwoord door Slidestops 2 juli 2017, 19:38

Het be- en bijsturen van de dagelijkse operatie op de stations, waardoor de contractafspraken met de opdrachtgevers worden behaald en aan de basisbeheereisen van het station wordt voldaan;
Het opstellen en uitvoeren van stationsplannen om de klantbeleving van de reizigers te verbeteren;
Samenwerken met de omgevingsmanager van de diverse gemeenten om de stations en omgeving te veraangenamen;
Eerste aanspreekpunt zijn voor de gebruikers (voornamelijk leveranciers en aannemers) van het station en hen infomeren over de dagelijkse operatie op stations;
Zorgdragen dat gebruikers zich houden aan de huisregels van de stations (toezicht).

In dit geval lees ik ook veel werk wat niet op het station zelf plaatsvind, dan wel er net buiten.
Als voorbeeld neem ik het laatste punt; zorg dragen dat gebruikers zich houden aan de huisregels. Een stationsmanager gaat daar niet zelf staan, die inventariseert meldingen, maakt meldingen en stuurt de inzet van V&S of andere acties aan bijvoorbeeld.

Ik denk dat er teveel wordt gedacht dat er een soort conciërge rondloopt. Een stationsmanager is meer iemand die álles van het station regelt, waarbij de controle ronde misschien inderdaad niet de belangrijkste is. Ook hier verwacht ik weer dat er meer geschakeld wordt op meldingen.
Bekijk origineel

62 reacties

Misschien heb je hier wat aan Bertus.

https://www.vastgoedjob.nl/vastgoed-vacature/nederlandse-spoorwegen/leiden/stationsmanager-a-randstad-zuid-2922.html

https://werkenbijns.nl/collegas/locatiemanager-ns-stations/
"..maar ook kleine acties, zoals het aanbrengen van mooie afbeeldingen..."
Reputatie 6
Dank, nooduitgang.
Graag gedaan. Moest even aan Delft denken. 🆒
Badge +3
Oh haha, ja het mooie nieuwe station Delft met die twee WC's 😉

Te veel zoekwerk om alle topics daarover op te sommen. Maar er is gisteren 30 juni nog contact geweest voor een extra schoonmaakronde, toch @Thomas NS?

Vertel.. hoe verliep die discussie (die loopt al weken)?

Maaike Kranenborg (verantwoordelijk voor o.a. Ht oftewel Den Bosch) heeft het wel door, want daar nog nooit iets ongeregelds tegen gekomen!
Reputatie 7
Ik las het topic, en moest inderdaad ook meteen aan station Delft denken.
Het probleem bij station Delft is dat het station niet bemenst is met een servicebalie. Bij meldingen als een defect toilet, een defecte lift of een losliggende perronsteen contacteer ik het allerliefst iemand die op dat moment aanwezig is, zodat die uit eerste hand meteen mij kan updaten over de situatie. Vanaf dat moment schakelen wij met de algemene storingen dienst (afhankelijk van de melding, sommige meldingen moeten naar ProRail, sommigen naar derden zoals kioskproblemen). Nu is het mij ook niet ontgaan dat station Delft wel vaker aan bod komt.
Ik kan onmogelijk uitspraken doen over de dagelijkse werkzaamheden van de stationsmanager en de assistent stationsmanager. Ik kan mij voorstellen dat een station met werkzaamheden, grote veranderingen of verbouwingen het de stationsmanager en de assistent stationsmanager kan ontschieten, omdat zij druk zijn met schakelen tussen gemeentes en bouwbedrijven (ik noem maar een voorbeeld). Toch ben ik het eens met jullie dat het beter kan, het kan altijd beter. Vandaar dat het heel goed is dat ook stationsmanagers dit soort signalen van ons ontvangen.

@Nooduitgang Dat zijn goede links die je verstuurt, voor mij ook heel informatief. Bedankt!
Onderstaande reactie mocht ik niet plaatsen bij de smerige toiletten op station Delft, dus dan maar hier:

Ik denk zomaar dat we het onderwerp van dit topic niks tekort doen als we het hebben over die stationsmanager (die blijkbaar ook nog een assistent-stationsmanager onder zich heeft) in relatie tot die smerige toiletten. Ik vraag me in alle eerlijkheid af wat die mensen dan heel de dag uitvoeren, als ze niet op de stations zelf aanwezig zijn en de problemen aldaar oplossen. Zoals met die toiletten op station Delft. Nondeju, een gloednieuw station, dan mag je toch verwachten dat de voorzieningen in orde zijn, of niet? Maar blijkbaar gebeurt dat niet, want dit is niet het eerste topic over de smerige toiletten in Delft.

Nou, dan vraag ik me echt af wat zo'n stationsmanager heel de dag te doen heeft, achter zijn bureau ergens op een lokatie ver weg van de stations die hij moet "managen", en blijkbaar heeft die beste man/vrouw dan óók nog eens zó veel werk, dat er een "assistent-stationsmanager" nodig is...

Gewoon even een vraagje uit belangstelling dan. Hoe vaak is zo'n (assistent-)stationsmanager dan daadwerkelijk op een station aanwezig, om de ronde te doen, te bekijken of alles nog in orde is en goed werkt, netjes is en goed onderhouden, en is hij/zij ook aanspreekbaar voor de gebruikers van de stations die onder zijn/haar hoede vallen? Of zit die beste man/vrouw heel de dag vreselijk interessant te doen achter zijn/haar bureau in ene kantoortoren, met de assistent-manager te klaverjassen ofzo?
Reputatie 7
Het be- en bijsturen van de dagelijkse operatie op de stations, waardoor de contractafspraken met de opdrachtgevers worden behaald en aan de basisbeheereisen van het station wordt voldaan;
Het opstellen en uitvoeren van stationsplannen om de klantbeleving van de reizigers te verbeteren;
Samenwerken met de omgevingsmanager van de diverse gemeenten om de stations en omgeving te veraangenamen;
Eerste aanspreekpunt zijn voor de gebruikers (voornamelijk leveranciers en aannemers) van het station en hen infomeren over de dagelijkse operatie op stations;
Zorgdragen dat gebruikers zich houden aan de huisregels van de stations (toezicht).

In dit geval lees ik ook veel werk wat niet op het station zelf plaatsvind, dan wel er net buiten.
Als voorbeeld neem ik het laatste punt; zorg dragen dat gebruikers zich houden aan de huisregels. Een stationsmanager gaat daar niet zelf staan, die inventariseert meldingen, maakt meldingen en stuurt de inzet van V&S of andere acties aan bijvoorbeeld.

Ik denk dat er teveel wordt gedacht dat er een soort conciërge rondloopt. Een stationsmanager is meer iemand die álles van het station regelt, waarbij de controle ronde misschien inderdaad niet de belangrijkste is. Ook hier verwacht ik weer dat er meer geschakeld wordt op meldingen.

Dus die man/vrouw komt eigen zelden of nooit op de stations die hij/zij wordt geacht te beheren, maar die zit achter de pc te wachten tot er zomaar opeens een melding binnenkomt en daar hoeft hij/zij dan niks anders mee te doen dan die door te sturen naar een andere afdeling en that's it? En o ja, als het écht niet anders kan, even iemand bellen om de zaken ter plekke te gaan oplossen? Tjee, lijkt me echt een baan waar je dan bek-af van bent aan het einde van de dag, geen wonder dat die mensen ook nog een "assistent-manager" nodig hebben, zeker veel burnout-gevallen in die functie, want werkelijk, ik zou het niet trekken...
Reputatie 7
Bovenstaand heb ik de werkzaamheden gekopieerd. Nogmaals, de hele gedacht dat zo iemand een conciërge is die continu rondloopt is niet correct. Een manager heeft 25 stations in de regio onder zijn hoede. Dan kan ik me ook voorstellen dat je niet overal elke dag komt. En zoals je kan lezen zijn er veel meer taken.

Dan ben je trouwens als manager nog afhankelijk van externe schoonmaakpartijen.
Nee hij is niet afhankelijk van externe schoonmaakpartijen, hij kan met die externe schoonmaakpartijen afspreken de frequentie omhoog te doen en bij niet goed functioneren een andere schoonmaakpartij inhuren.

Niet altijd andere mensen de schuld geven, straks zijn de klanten weer de schuldige die teveel over de bril zeiken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of je enig idee hebt hoe een bedrijf werkt, maar uiteraard heeft ook een stationsmanager gewoon een budget waar hij het mee moet doen. Even afspreken de schoonmaakfrequentie te verhogen betekent dat hij dan op andere zaken zal moeten bezuinigen.

De essentie van het verhaal is dat er bij NS niet onbeperkt geld is. Het is niet als bij de overheid waar je maar eindeloos geld uitgeeft en gewoon de belastingen verhoogt.
Ja ik weet hoe een bedrijf werkt, maar je kan een ander bedrijf niet de schuld geven omdat jij hun niet vaak genoeg inhuurt.

Een goede manager moet prioriteiten stellen en dit kan gewoon niet.

En met alle respect, voor 70 cent per bezoek kan je best een schoonmaker inhuren die het elke dag schoonmaakt.

Misschien minder managers aanstellen....Of 1 goeie. Bij andere stations lijkt het wel te lukken.
Reputatie 7
Badge +3
@Mvan Gelder
Het probleem met de prioriteiten bij NS is in zijn algemeenheid dat er op dit moment in vergelijking met andere spoorvervoerders buitensporig veel geld wordt uitgegeven aan personeel. Vandaar dat er ook grote achterstanden bij de investeringen in materieel zijn ontstaan.

Dat gezegd hebbende, is het wel zo dat de kosten van met name rijdend personeel en beveiligers de laatste decennia volledig uit de hand zijn gelopen en dat dat inderdaad nogal ten koste is gegaan van de hoeveelheid service personeel. Maar je kunt het geld nu eenmaal maar een keer uitgeven, meer rijdend personeel en ook meer service personeel kan niet. Eenmansbediening in sprinters is bijv. al vaak genoemd en dat zou veel ruimte in het personeelsbudget voor andere zaken vrij maken, maar ja dat is dan dus ook weer niet bespreekbaar.
Reputatie 6
Een quote uit een dit topic: https://forum.ns.nl/op-het-station-17/toilet-station-delft-36942/index1.html#post240387
:
Update: De Servicebeheerder heeft mij laten weten dat de desbetreffende stationsmanagers morgen weer aanwezig zijn en mijn verzoek zullen bekijken (ik gok vakantie). Tevens heb ik nog een servicemanager benaderd om te kijken of de schoonmaakfrequentie omhoog kan.
@luapdlevdeerb Heb je al een steekproef kunnen nemen?

Puur om het helder te krijgen: Staan de servicemanager en servicebeheerder boven, naast of onder de stationsmanager? En wat doen de servicemanager en servicebeheerder dan? En er blijken ook nog stationsbeheerders te zijn...
En locatiemanagers.... Wat/Waar doen/staan die dan ? Ze zorgen wel voor mooie afbeeldingen op onbemande toiletten, dus zijn ze ook verantwoordelijk voor de schoonmaak ?
Reputatie 6
De locatiemanager, die is er ook nog ja. Al met al wordt er behoorlijk gemanaged op het station. Ik ben benieuwd wie nu eindverantwoordelijk is en wie waar staat.
Reputatie 6
Ik las het topic, en moest inderdaad ook meteen aan station Delft denken.
Het probleem bij station Delft is dat het station niet bemenst is met een servicebalie. Bij meldingen als een defect toilet, een defecte lift of een losliggende perronsteen contacteer ik het allerliefst iemand die op dat moment aanwezig is, zodat die uit eerste hand meteen mij kan updaten over de situatie. Vanaf dat moment schakelen wij met de algemene storingen dienst (afhankelijk van de melding, sommige meldingen moeten naar ProRail, sommigen naar derden zoals kioskproblemen). Nu is het mij ook niet ontgaan dat station Delft wel vaker aan bod komt.
Ik kan onmogelijk uitspraken doen over de dagelijkse werkzaamheden van de stationsmanager en de assistent stationsmanager. Ik kan mij voorstellen dat een station met werkzaamheden, grote veranderingen of verbouwingen het de stationsmanager en de assistent stationsmanager kan ontschieten, omdat zij druk zijn met schakelen tussen gemeentes en bouwbedrijven (ik noem maar een voorbeeld). Toch ben ik het eens met jullie dat het beter kan, het kan altijd beter. Vandaar dat het heel goed is dat ook stationsmanagers dit soort signalen van ons ontvangen.

@Nooduitgang Dat zijn goede links die je verstuurt, voor mij ook heel informatief. Bedankt!

Thomas, ik was vrijdag nog op het station Delft. Toen was er wel een servicebalie, bemenst en wel.
Reputatie 6
De balie op station Delft:
Voor mij is het nieuw dat er hier een informatiepunt is (natuurlijk iets anders dan een balie). Ik ga vragen of we dit kunnen toevoegen op onze website, bij informatie over station Delft.
En dan hebben we ook nog de servicedesk NS Stations... Die zitten wel op het station! Utrecht CS, 7e verdieping KT 😉
Reputatie 3
Kunnen die managers en beheerders misschien eens in de maand de door hen gemanagde station bezoeken ?
Ik heb vroeger veel geklaagd over station Rotterdam Blaak. Zonder resultaat
Het station is vies en smerig. Ik schat in dat de wandtegels de laatste tien jaar niet zijn gepoets.
Vorig jaar tijdens de werzaamheden aan de perrons was een mooie kans om de boel eens goed te op te poetsen.
Helaas een gemiste kans.
Ik snap het gebeuren ook niet zo. Al die stationsmanagers en assistent-managers en hulp-assistent-managers en service-managers zitten blijkbaar allemaal op een kantoor ver weg van het station dat ze moeten managen, te wachten tot iemand een berichtje stuurt dat iets niet in orde is, en heel misschien wellicht gaan ze dan vanuit hun ver verwijderde positie iets "aansturen"...

Maar als manager van een bepaald station wil je toch gewoon elke dag weten hoe de zaken ervoor staan? Er zelf rondlopen, zaken opmerken, met reizigers praten, enz.? Om op die manier voeling te houden met datgene wat je moet "managen"? Of zitten die mensen echt de hele dag op hun kantoor te patiencen en te wachten tot er wellicht een melding binnen komt, om dan zuchtend de telefoon te pakken en een schoonmaakploeg te bellen ofzo? Wat dóen die mensen nou eigenlijk de hele dag, daar ben ik dan best wel eens nieuwsgierig naar. Blijkbaar niet op de stations aanwezig zijn regelmatig, of écht persoonlijk inzicht hebben op de situatie daar, dus wat dan wél?
Ben nog steeds benieuwd naar de taken van al die managende mensen, die blijkbaar nooit op de stations aanwezig zijn, maar wél héél de dag ontzettend belangrijke dingen op afstand zitten te managen...
Het is een vrij eenvoudige vraag, de functies zullen ook bij NS een functieomschrijving hebben, het aantal zal ook wel ergens bekend zijn en hoeveel stations per manager er zijn zal toch ook wel bekend zijn ?

Maar wellicht ben ik fout om dit te veronderstellen.
Blijkbaar was het tóch een héél moeilijke vraag...

Reageer