beantwoord

Werken bij NS: afgewezen vanwege afstand

  • 25 November 2023
  • 24 reacties
  • 720 Bekeken

Hallo allemaal, ik heb gesoliciteerd op de vacature als conducteur op dordrecht en kreeg daarna dit bericht:

 

Hartelijk dank voor jouw sollicitatie voor de functie van Conducteur Dordrecht bij NS. Helaas voldoe je niet aan de gestelde eis om binnen 45 minuten met eigen vervoer op de standplaats aanwezig te kunnen zijn

 

Echter woon ik in dinteloord wat 25 minuten van dordrecht vandaan is, dus ben benieuwd hoe dit berekend word?  Tips? Kan ik gewoon opnieuw soliciteren of even bellen hierover?

icon

Beste antwoord door Tamzin 26 November 2023, 13:38

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

“Bewijs’ het met bijvoorbeeld de routeplanner van de ANWB of zo. Ik zou hier beleefd tegen in gaan door ze er op te wijzen dat dit echt niet juist is.

 

Ik kom overigens op 31 of 37 minuten. Heel snel rijden op de A29 is daar niet de norm, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

NS kan gewoon op hun eigen vacaturesite kijken, daar is een optie om je reistijd naar de standplaats te zien. Zal denk ik gewoon vanuit Google maps komen. 

 

Dankje, ik zal maandag is bellen en inderdaad dit zeggen. En ja naar het station is het nog 5 minuten verder. Ik bedoelde dus echt de plaats maar je hebt gelijk haha.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dit soort afwijzingen overigens wel vaker gezien op (toen nog) Twitter, bv iemand die geen auto of rijbewijs had en daarom werd afgewezen als servicemedewerker op een station, maar die persoon woonde op nog geen 10 minuten fietsen van dat station. Telt een fiets soms niet meer als eigen vervoer?

Ja ik weet het niet, ik heb gewoon een auto en rijbewijs. Snap ook niet helemaal waarom er niet een ja/nee vraag bij staat zoals de vraag van of je onregelmatig kan werken. Inplaats van dat ze meteen je soliciatie afwijzen op je reistijd waar je nog niet eens kan op reageren haha.

Badge +3

Apart inderdaad, laat maar weten wat er uitkomt na contact.🤔

Reputatie 7
Badge

Schandalig gewoon. Zo krijg je dus personeelstekorten.

Echter woon ik in dinteloord wat 25 minuten van dordrecht vandaan is, dus ben benieuwd hoe dit berekend word?  Tips? Kan ik gewoon opnieuw soliciteren of even bellen hierover?

Die 25 minuten lijkt me misschien op maandagavond om 21.00 uur haalbaar maar in de doordeweekse spits via de Moerdijkbrug kan het zo maar een uur worden. Wellicht heeft de standplaats Dordrecht wat dit betreft slechte ervaringen met mensen uit West-Brabant.

Misschien kun je ook eens informeren of er bij de standplaats Roosendaal nog mogelijkheden zijn, dat lijkt me qua bereikbaarheid vanuit Dinteloord toch een wat reëlere optie.

De standplaats Roosendaal heeft maandenlang geadverteerd met vacatures voor conducteurs, pas recentelijk staat Roosendaal er niet meer bij.

Ja je hebt gelijk, ik wilde ook naar roosendaal maar die was net weg toen ik wilde soliciteren helaas dus vandaar dat ik op dordrecht wilde.

Hoi allemaal, ik ben vandaag gebeld en de reden was dus dat je 45 minuten met eigen vervoer er moet kunnen zijn, en 60 minuten met het ov. Echter zei ze zelf dat het er niet duidelijk bij stond, en zei ze wel sorry.

 

Dus dat word wachten in de hoop dat roosendaal beschikbaar komt binnekort!

Ik denk dat het te maken heeft met de tijdsberekening tijdens spits. 60 minuten met het OV is trouwens opmerkelijk want ik heb dit nog nooit gehoord van NS-medewerkers en NS-recruiters als eis, of dat dit überhaupt als mogelijkheid is. Alleen 45 minuten met eigen vervoer. OV mocht je niet als vervoer zien heb ik altijd te horen gekregen waardoor mensen zonder auto of rijbewijs niet aangenomen kunnen worden.

Reputatie 5

Waarom hanteren zo zo’n strenge reistijdnorm? Als je lang pendelen zelf geen probleem vindt, kun je toch gewoon eerder van huis gaan als je verder van je standplaats woont?

Aan de telefoon zei ze dat het komt omdat als je opeens word opgeroepen dat je er binnen 60 minuten moet kunnen zijn met het ov. Wat ik nog steeds niet snap aangezien je met de auto er in 30 kan zijn. Maarja het is wat het is

Waarom hanteren zo zo’n strenge reistijdnorm? Als je lang pendelen zelf geen probleem vindt, kun je toch gewoon eerder van huis gaan als je verder van je standplaats woont?

Een opleiding tot conducteur in werktijd met salaris is een dure grap en dus maakt NS een inschatting hoe groot de kans is dat iemand dat ook voor langere tijd volhoudt.

Als je bijv. een uur van je werk woont is dat wel iedere dag twee uur reistijd, waarbij een conducteur ook nog eens een veiligheidsmarge moet inbouwen (bij vertraging op de weg heeft meteen ook de trein vertraging). Er zullen weinig mensen zijn die dit voor langere tijd volhouden. Ik denk dus dat NS met 45 min al heel ruim gaat zitten.

Zoals TS al aangeeft had hij liever in Roosendaal gesolliciteerd, grote kans dat als hij in Dordrecht wordt aangenomen hij binnen de kortste keren overplaatsing naar Roosendaal aanvraagt. Hij heeft dan in Dordrecht wel een opleidingsplaats bezet gehouden terwijl Dordrecht (waar de vacature is) dan aan het eind van de rit nog steeds geen conducteur heeft.

​​​​​​Iedere werkgever zal bij mensen die ver weg wonen (en niet deels thuis kunnen werken of bereid zijn te verhuizen) de inschatting maken hoe lang zo iemand zal blijven en of dat dus het risico van een eventueel weggegooide opleidings-investering waard is.

Mijn vroegere werkgever loste de discussie op door woonwerkverkeer alleen maar tot maximaal 30 km te vergoeden. De rest van de kilometers was dan voor eigen rekening.

Reputatie 7
Badge +2

Een half uur met de auto is echter geen idioot lange reistijd. Het is dus vooral opmerkelijk dat er voor spontane oproepen opeens wordt gerekend met maximaal een uur per OV. Dan zou niemand in aanmerking komen, want als je last minute voor een vroege dienst wordt opgeroepen is dat vanuit half Nederland niet binnen een uur met OV te doen.

En als je zoals TS in Dinteloord woont ligt die lange reistijd niet zozeer aan de afstand, maar meer omdat het OV daar niet op reizen richting Dordrecht gericht is.

Overigens heb je al snel dat uur reistijd per OV, zelfs binnen de door jou genoemde 30 km.

Een half uur met de auto is echter geen idioot lange reistijd. 

In dit geval is uitgaan van een halfuur gezien het risico van de Moerdijkbrug niet erg reeel. Als je op een kantoor werkt is het niet erg als je door files 20 minuten te laat bent, dat haal je eind van de middag gewoon in. Maar voor rijdend personeel kan dat niet, de normen liggen daar toch wat anders.

Persoonlijk zou ik voor rijdend personeel eerder denken aan een limiet van bijv. 20 km plus (gezien de oproep eisen) aan de permanente beschikbaarheid van eigen vervoer (in welke vorm dan ook).

Ineens opgeroepen kan worden en er binnen 60 minuten moet zijn? Whow, dat was ooit ff in de Coronatijd, maar tegenwoordig zitten we reservediensten weer op het station, dus voor aanvang dienst op standplaats. Waar komt die 60 minuten oproepbaarheid ineens vandaan?

Ineens opgeroepen kan worden en er binnen 60 minuten moet zijn? Whow, dat was ooit ff in de Coronatijd, maar tegenwoordig zitten we reservediensten weer op het station, dus voor aanvang dienst op standplaats. Waar komt die 60 minuten oproepbaarheid ineens vandaan?

Op het station zitten voor reservediensten???

Als NS kennelijk weer zo ruim in zijn jasje zit qua personeel vraag ik me af waarom het opschalen van een aantal sprinterdiensten dat gepland stond voor 10 december (Oost-Brabant, Schiphol-Hoorn, etc) dan weer (tijdelijk) is uitgesteld "wegens personeelstekort".

Idem dito voor het verhaal dat een deel van de treinen nog steeds noodgedwongen met minder treinstellen moet rijden wegens "personeelstekort".

Is er nou wel of geen personeelstekort meer?

We hebben een vaste reservedienst zitten, die direct bijgestuurd kan worden bij ziekte of calamiteiten, maar het zijn niet enorm veel collega's, dit was voor Corona ook altijd al het geval.

In Eindhoven standaard 1 in de vroege dienst en 1 in de late dienst. Dan hebben we dit ook voor de hsl lijn, 1 vroeg, 1 laat en je wordt geregeld ingezet als reserve.

In Eindhoven standaard 1 in de vroege dienst en 1 in de late dienst. Dan hebben we dit ook voor de hsl lijn, 1 vroeg, 1 laat en je wordt geregeld ingezet als reserve.

Wellicht kan dat personeel beter ingezet worden om nu eindelijk het sprintervervoer rond Eindhoven weer op acceptabel niveau te brengen in plaats van die aanhoudende uurdiensten.

Nee, juist niet. Als er maar 1 kink in de kabel komt, heb je trajecten die verstoord raken. De reserve is echt reserve en niet elke standplaats heeft dit soort diensten. Meestal heb je volle bak in je reservedienst.

Nee, juist niet. Als er maar 1 kink in de kabel komt, heb je trajecten die verstoord raken. De reserve is echt reserve en niet elke standplaats heeft dit soort diensten. Meestal heb je volle bak in je reservedienst.

Ga dat dan maar eens uitleggen aan de gedupeerde reizigers op de sprinter stations die al een jaar lang met een belachelijk slechte dienstregeling worden geconfronteerd. Hoe lang denkt NS nog met deze wanprestatie in de regio Eindhoven door te gaan?

Reputatie 7
Badge +3

Waar komt die 60 minuten oproepbaarheid ineens vandaan?

Dat is inderdaad de vraag, en dan vooral 60 minuten met OV. In de vacature tekst staat als voorwaarde 45 minuten met eigen vervoer. Daar staat niets over 60 minuten met openbaar vervoer. Wanneer je solliciteert ga je uit van wat er aan eisen staat in de vacature tekst. Nu wordt er opeens een andere eis gesteld die de solicitant niet kan weten op basis van wat in de vacature staat. 

 

Reputatie 7

Op het station zitten voor reservediensten???

Als NS kennelijk weer zo ruim in zijn jasje zit qua personeel vraag ik me af waarom het opschalen van een aantal sprinterdiensten dat gepland stond voor 10 december (Oost-Brabant, Schiphol-Hoorn, etc) dan weer (tijdelijk) is uitgesteld "wegens personeelstekort".

 Met de 1 a 2 dagelijkse reservediensten per standplaats ga je geen 4 sprinterlijnen volwaardig kunnen herstellen. En zoals gezegd, deze reserves zijn broodnodig. In mijn laatste reservedienst heb ik 4 slagen (1 slag = heen en weer) rondom de eigen standplaats op moeten vangen. Was ik er niet geweest dan waren deze slagen met grote zekerheid helemaal uitgevallen. Nouja, had je in elk geval wél weer iets gehad om over te klagen 🤓

Reageer