beantwoord

Wetsvoorstel OV-chipkaart voor 16-jarige mbo'ers

• 25 september 2014
  • 13 reacties
  • 11828 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
ik hoorde dat ze de 16-jarige mbo'ers een ov-chipkaart geven om in de week vrij te reizen
alleen ik vraag me af wanneer dat dit in gaat.
icon

Beste antwoord door Tochjo 25 september 2014, 18:14

Het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet Studiefinanciering dat afgelopen maandag naar de Kamer is gestuurd, heeft het over "met ingang van 1 januari 2017". Dat zal het waarschijnlijk wel worden; ik verwacht niet dat het voorstel op dit punt zal worden aangepast.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet Studiefinanciering dat afgelopen maandag naar de Kamer is gestuurd, heeft het over "met ingang van 1 januari 2017". Dat zal het waarschijnlijk wel worden; ik verwacht niet dat het voorstel op dit punt zal worden aangepast.
Reputatie 4
Badge
Volgens de huidige plannen uiterlijk 1 januari 2017 maar omdat dat nog zolang duurt kan het zomaar naar voren gehaald, opgeschort of afgesteld worden.
Dag Jochem, goed dat je ons forum hebt gevonden om je vraag te stellen. Het plan is inderdaad nog een wetsvoorstel, wat ik lees in allerlei artikelen is dat het inderdaad pas rond 2017 zal ingaan (als het voorstel wordt aangenomen). Voor nu hebben mbo'ers onder de 18 nog geen recht op een studentenreisrecht. Groet Ramon
Is er dan wel een abonnement met korting voor minderjarige studenten? Bij abonnementenwijzer zie ik alleen de regulieren abonnementen, dat zou in ons geval betekenen op 320€ per maand!!! Zoon moet straks dagelijks in de spits naar school van maastricht naar eindhoven.
Badge +3
NS biedt geen jeugdabonnementen meer aan. Deze zijn al een jaar of tien geleden afgeschaft. Minderjarige kinderen moeten het met dezelfde abonnementen doen als volwassenen. En dat is bij Maastricht-Eindhoven in de spits inderdaad een dure aangelegenheid.
Belachelijk, vraag me af hoe al die mbo'ers dat doen
Reputatie 6
Badge +2
Update: het is nu definitief: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/Hoofdstuk4/Afdeling41/Paragraaf412/Artikel46b Artikel 4.6b. Reisvoorziening minderjarige deelnemer [Treedt in werking per 01-01-2017].
Voor ons dus te laat, dan is hij 18! Lees op internet dat dit al jaren een probleem is voor vele minderjarige, jammer dat het nu zelfs weer zo lang moet duren. En er door NS niks geregeld is. Bij veolia wel, maar daar heb ik niks aan als ie naar eindhoven moet.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het ook vreemd dat ze zo'n wetswijziging pas een kleine 2 jaar na officiële vaststelling in laten gaan. Dat is meer iets voor een wetswijziging die een verslechtering voor burgers inhoudt (zodat ze er rekening mee kunnen houden) of die voor instanties heel ingewikkeld is om uit te voeren, en dus veel voorbereiding vergt.
Ik begrijp echt niet waarom dit tig jaren geleden nooit is aangepast. Minderjarige MBO'ers krijgen niks! Ze hoeven dan wel geen collegeld te betalen, maar boeken, kleding en andere benodigheden, ouderbijdrage en vervoerskosten lopen behoorlijk op. Ben je 2-verdiener krijg je totaal geen tegenmoetkoming. Je krijgt toch kinderbijslag zeggen ze dan, ja daar kom je ver mee! Als er nou eens voor de trein een studentenabonnement zou zijn........zou al een hoop schelen. NS.....???
Badge +3
Ik vind het ook vreemd dat ze zo'n wetswijziging pas een kleine 2 jaar na officiële vaststelling in laten gaan. Dat is meer iets voor een wetswijziging die een verslechtering voor burgers inhoudt (zodat ze er rekening mee kunnen houden) of die voor instanties heel ingewikkeld is om uit te voeren, en dus veel voorbereiding vergt.
In dit geval is het dat laatste. Op pagina 59 van de memorie van toelichting staat:

De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben nog een vraag. Waarom gaat de invoering van de OV-kaart voor minderjarige mbo-ers pas in per 1 januari 2017 en niet tegelijk met overige onderdelen van dit wetsvoorstel op 1 september 2015 of 1 januari 2016?

Minderjarige mbo-studenten krijgen vanaf 1-1-2017 recht op de reisvoorziening. De vereiste aanpassing van de uitvoeringsprocessen van DUO is zodanig omvangrijk dat eerdere invoering niet mogelijk is. Het betreft namelijk een groep van circa 150.000 extra mbo-studenten met recht op een reisvoorziening. DUO werkt gelijktijdig aan aanpassing van de ICT-systemen, invoering van het studievoorschot, verhoging van de aanvullende beurs en vereenvoudigingen. Het is niet mogelijk dit te combineren met het eerder invoeren van de reisvoorziening voor minderjarige mbo-studenten. De regering wijst in dat verband ook op de noodzaak om zorgvuldige afwegingen te maken bij het implementeren van ICT voorzieningen. Dit mede tegen de achtergrond van het recent verschenen rapport van de commissie Elias.
Reputatie 6
Badge +2
Wel zuur voor de betrokkenen, dat ze dus zeggen "Het is redelijk dat je vrij reist, maar we hebben nog twee jaar geen tijd voor je, dus betaal maar gewoon gedurende die tijd, en ook als we uiteindelijk wel tijd hebben krijg je daar niets van terug".
Reputatie 6
Badge +2
Als het zover is is het wel aantrekkelijk, ook voor plezierreizen. Scholieren in het voortgezet onderwijs van dezelfde leeftijd zouden dat ook wel willen.

Reageer