Wie kent de machinist betrokken bij treinongeluk in Beesd, 1967

Treinongeluk 25 augustus 1967

In de mistige en vroege ochtend (5.55 uur) van vrijdag 25 augustus 1967, een kwartier na zonsopkomst, botste een goederentrein op de eerste reizigerstrein van deze dag. Een dieselloc 2521 boorde zich recht in de machinistencabine van DE-2-treinstel 65.

De goederentrein uit de richting van Geldermalsen had op een zijspoor van Station Beesd moeten wachten op de eerste passagierstrein van die dag, die op het enkele spoor uit de richting van Leerdam het station naderde. De goederentrein reed echter met 70 km/u langs het station en het rode uitrijsein voorbij, over het wissel het enkelspoor op. De dieselloc 2521 boorde zich frontaal in het DE-2 treinstel 65. Hierbij kwamen de machinist en conducteur om het leven. De machinist van de dieselloc werd later veroordeeld voor het door rood licht rijden met een slok op tot een boete. Zeven passagiers en de machinist van de dieselloc raakten gewond.

Het wissel en spoor werden tijdens dit ongeval ernstig beschadigd. Tijdens de mist was het zicht 50 tot 60 meter. Het treinverkeer is dezelfde dag rond 16.30 uur hervat.

18 reacties

Reputatie 2
Ik vind het niet netjes om iemand hier met naam en toenaam op een forum te zetten.
Man in kwestie is mogelijk allang dood of dement of ....
Het is 47 jaar geleden dat deze man mij en mijn zus mijn vader afnam.
Het steekt dat hij nooit contact heeft opgenomen terwijl het wel een fout van hem was die voorkomen had kunnen worden.

Ik heb gegevens over genomen van een krantenartikel.
Dat is niet helemaal waar he, je hebt dit van wikipedia gekopieerd. Waar geen bronvermelding staat voor de veroordeling.
Dat is niet helemaal waar he, je hebt dit van wikipedia gekopieerd. Waar geen bronvermelding staat voor de veroordeling.

Volgens mij is het omgekeerd en is hij juist degene die dit eergisteren heeft toegevoegd aan de Wikipedia-pagina over Station Beesd.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze een baby een goederentrein hebben laten besturen, dus dat jaartal achter de naam van de machinist lijkt me niet correct.

Volgens mij is het omgekeerd en is hij juist degene die dit eergisteren heeft toegevoegd aan de Wikipedia-pagina over Station Beesd.

Het '[bewerken]' in zijn post verklapt dat dit niet het geval is. Een krantenartikel met deze inhoud heb ik ook niet kunnen vinden.

Het '[bewerken]' in zijn post verklapt dat dit niet het geval is.

Daarop baseerde ik me juist:

Beste Ronald,

wij hebben als moderatoren van dit forum ook even geworsteld over hoe om te gaan met je bericht. Ik kan me je zoektocht indenken, en daarin willen we je niet belemmeren. Maar we hebben na overleg toch besloten alle namen uit jouw topic te verwijderen. Zoals andere forumleden al opmerken; het is een ernstig feit dat hier zonder vermelding van bronnen aan een persoon wordt toegeschreven, zonder dat wij het waarheidsgehalte daarvan kunnen verifiëren. Op Wikipedia treedt daarop een zelfcorrigerend mechanisme op, waarbij ongeverifieerde informatie door andere gebruikers wordt verwijderd of gecorrigeerd. Op dit forum moeten wij die rol voor onze rekening nemen. Als het goed is heeft een collega je inmiddels ook een adres gestuurd waar je eventueel bij NS terecht kan voor inlichtingen.

Ik wens je sterkte en veel succes met je zoektocht, hopelijk levert het je iets op.
Ik vind het prima dit was de bedoeling ook. Soms moet je even over de top gaan.
Bericht op Wikipedia heb ik over genomen, alleen heb ik de veroordeling toegevoegd
waar ik de info wel van heb, maar die er niet bij stond in het bericht.
Nu heb ik tenminste een adres waar ik verder mee kan.

Info staat in alle kranten toender tijds , die ik zelf in bezit heb. Veroordeling heb ik zelf in eigen archief omdat mijn moeder of een schadevergoeding kreeg of een levenslange vergoeding

met '[bewerken]' in zijn post verklapt dat dit niet het geval is. Een krantenartikel met deze inhoud heb ik ook niet kunnen vinden.

Ik heb alle info in mijn bezit omdat mijn moeder haar leven lang door de ns betaald is omdat het dood door schuld was.
Beste Ronald,

wij hebben als moderatoren van dit forum ook even geworsteld over hoe om te gaan met je bericht. Ik kan me je zoektocht indenken, en daarin willen we je niet belemmeren. Maar we hebben na overleg toch besloten alle namen uit jouw topic te verwijderen. Zoals andere forumleden al opmerken; het is een ernstig feit dat hier zonder vermelding van bronnen aan een persoon wordt toegeschreven, zonder dat wij het waarheidsgehalte daarvan kunnen verifiëren. Op Wikipedia treedt daarop een zelfcorrigerend mechanisme op, waarbij ongeverifieerde informatie door andere gebruikers wordt verwijderd of gecorrigeerd. Op dit forum moeten wij die rol voor onze rekening nemen. Als het goed is heeft een collega je inmiddels ook een adres gestuurd waar je eventueel bij NS terecht kan voor inlichtingen.

Ik wens je sterkte en veel succes met je zoektocht, hopelijk levert het je iets op.

Als ik u emailadres mag, kan ik het krantenartikel over de zaak toemailen.
Hierbij artikel krant toentertijd.
Ronald,

Ik lees net je bericht en ik ken de machinist bij wie jouw vader in de cabine zat ten tijde van de botsing in Beesd, toen beiden om het leven kwamen. Dat was namelijk mijn vader. Ik heb begin jaren 90 nog wel eens een aardig uitgebreid onderzoek gedaan naar alle ins en outs inzake de botsing. Ben bij de Gemeente Leerdam (waar Beesd onder valt/viel) en heb daar in de archieven mogen kijken, heb mensen gesproken die direct ter plekke waren e.d. Kwam er toen ook achter dat de NS een jaar daarvoor (na 25 jaar) fotomateriaal en andere info mbt het ongeluk uit hun archieven hadden gedelete. Dat gebeurt nu eenmaal na zoveel jaar. Ik kwam er achter dat het gewoon te lang geleden was om nog echt veel zinnige informatie boven water te krijgen. Veel informatie kleurt door de tijd bij de mensen die er als eersten bij waren, helaas. Heb recentelijk wel eigen fotomateriaal e.d. inzake dat ongeval en het ongeval in Harmelen (waar mijn vader helaas ook al mee te maken heeft gehad, weliswaar buiten dienst op dat moment) overgedragen aan een spoorweg/stationsmuseum in Zuidbroek Groningen. Het dorp waar mijn vader vandaan kwam. Daarmee was voor mij de cirkel rond en heb ik het definitief een plek gegeven in mijn persoonlijke herinnering. Ik wens jou, je zus en je moeder alle goeds toe.
Hoi Aeilko,

Wat ontzettend bijzonder dat jij jouw verhaal hier post, en wat een respectvolle afsluiting van je bericht. Fijn om te horen dat jij deze gebeurtenis definitief een plek hebt kunnen geven. Wellicht zal ook Ronald nog reageren op je bericht.
Dank je, Sivan.
Soms helpt het te weten dat er mensen zijn die exact hetzelfde hebben meegemaakt op hetzelfde moment als jijzelf. Als mijn post Ronald en zijn zus kan helpen op enige manier is dat fijn.
Mooi gezegd. Ik hoop het ook.
Bedankt Aeilko voor je reactie ,wij hebben m.b.v. media zelfde gedaan. Veel reacties gekregen. Mijn moeder heeft vrij veel info nog, foto 's e.d . ook wij hebben gesproken met hulpverleners, getuigen en collega's
We waren nog net op tijd. Veel collega s van toen zijn inmiddels overleden. Ook vrienden van mijn vader hebben gereageerd. Ik was toen nog geen eens 2 en mijn zusje Geja moest nog geboren worden.
Als je nog belang hebt bij onze onze informatie altijd welkom.
Ronaldstoker65@gmail.com
Ik heb lang nagedacht of ik op dit bericht zou reageren. Ik begrijp heel goed de impact, die het ongeval op de nabestaanden moet hebben gehad en nog heeft. En wellicht is het ook wat mosterd na de maaltijd. Toch vind ik dat bovenstaande beschrijving van het ongeval wel enige nadere toelichting behoeft. Toevalligerwijs ben ik op deze site terechtgekomen, omdat ik bezig ben met het beschrijven van persfoto's van spoorwegongevallen voor de interne beeldbank van de NVBS (nvbs.nl), waarbij ook enkele foto's aanwezig waren van het ongeval in Beesd. Voor deze beschrijvingen maak ik uiteraard veelal gebruik van krantenartikelen (delpher.nl). Twee van de foto's over Beesd zijn daar ook te vinden. Maar soms zoek ik nog wat aanvullende informatie op het internet, waardoor ik deze blog ben tegengekomen.

Als volkomen buitenstaander - ik heb geen enkele betrokkenheid bij welke partij dan ook in deze zaak en de naam van de machinist is mij dan ook niet bekend - ben ik, na het lezen van verschillende krantenartikelen, tot de conclusie gekomen, dat de hoofdoorzaak van de botsing en de slechte afloop toch echt gelegen is in de dichte mist op die kwade ochtend. Niet alleen miste de machinist van de goederentreinlocomotief daardoor het stoptonende sein bij de overgang van dubbel- naar enkelspoor, maar had het ook tot gevolg, dat zowel de machinist als de conducteur voor in de cabine van het dieseltreinstel zaten. Triest genoeg was die laatste maatregel van de NS juist bedoeld om ongelukken te voorkomen. Bovendien heeft de dichte mist de reactietijd van hen dusdanig bekort, dat ontsnappen naar achteren in het treinstel niet meer mogelijk bleek.

Het lijkt in eerste instantie onwaarschijnlijk, dat de machinist het sein heeft gemist, maar wie ooit in dichte mist heeft gereden, weet dat men gemakkelijk gedesoriënteerd raakt, zeker wanneer kenmerkende elementen in de omgeving ontbreken, zoals bij een spoorbaan meestal het geval is. Desalnietemin zou men van de machinist verhoogde alertheid mogen verwachten, zeker nadat hij het eerste wissel bij de overgang van enkel- naar dubbelspoor bij de nadering van Beesd was gepasseerd, waar de treinen elkaar hadden moeten passeren. Hij zou dat zeker aan het geluid en aan de beweging van de locomotief hebben moeten merken en wist dus bij voldoende wegbekendheid, dat hij spoedig een sein zou tegenkomen voor de overgang naar opnieuw enkelspoor. Of de machinist voor het voorbijrijden van het onveilige sein daadwerkelijk is veroordeeld, heb ik niet kunnen achterhalen. Het hierboven getoonde krantenknipsel laat slechts de eis van de officier van justitie zien. Nadien heeft de rechtbank een nader onderzoek geëist van de geestelijke gesteldheid van de machinist. Daarover is een rapport verschenen, dat ook door de rechtbank is behandeld (zie bijv Algemeen Handelsblad, 18-09-1968). De officier heeft daarbij zijn oorspronkelijke eis herhaald, maar de uiteindelijke gerechtelijke uitspraak heb ik niet kunnen vinden. Ook de bewering dat de machinist een slok op zou hebben, heb ik nergens kunnen lezen en lijkt ook onwaarschijnlijk. Indien daar sprake van zou zijn geweest, zou de NS nimmer de machinist na het ongeval opnieuw in dienst hebben genomen.

Maar daarnaast zijn er een tweetal andere factoren van belang, die zeker hebben bijgedragen aan de uiteindelijke afloop van het ongeval. Deze hebben te maken met het algemene veiligheidsbesef in die jaren. Weliswaar was het denken over veiligheid al wel van de grond gekomen, zeker bij de NS, maar in de praktijk waren nog maar nauwelijks maatregelen getroffen. De treinramp bij Harmelen in 1962 had wel tot grotere spoed aangezet om de Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) in te voeren, waarbij een gedwongen remming zou worden ingezet na het passeren van een onveilig sein, maar het eerste daaraan aangepaste traject zou pas in 1970 gereedkomen. De nog met klassieke beveiliging uitgevoerde lijn van Dordrecht naar Geldermalsen moet daar nog jaren op wachten. Omdat het goederenvervoer achteruit liep in de daarop volgende jaren, is dit type goederentreinlocomotief zelfs nooit met ATB uitgevoerd. Overigens is twijfelachtig of dit de botsing had kunnen voorkomen, maar door de remming zou in elk geval de kracht van de botsing sterk zijn afgenomen. Tot slot kan nog het ontwerp van het dieseltreinstel zelf worden genoemd. Door het ontbreken van een botsneus of kreukelzone in de stroomlijnmodellen uit de dertiger en veertiger jaren, waren machinisten uiterst kwetsbaar bij botsingen in dit type materieel. Met de komst van de zogenaamde hondekoppen in 1954 werden treinstellen standaard van botsneuzen voorzien ter beveiliging van de machinisten.

Alhoewel elk slachtoffer er zondermeer één te veel is, moet een en ander wel in de juiste verhoudingen worden gezien. Terwijl elk ongeval met de trein breed uitgemeten wordt in de pers, worden aan andere verkeersslachtoffers nauwelijks woorden vuil gemaakt. In die dagen bedroeg het aantal verkeersdoden het vijfvoudige van heden ten dage. Dat aantal is in Nederland nu nog altijd equivalent met het neerstorten van twee airbussen per jaar ! Het besef daarvan was in die dagen nog geen gemeengoed. Lees bijvoorbeeld het artikel onder het hoofdje 'Signalement' in het Limburgsch dagblad van 02-06-1971 naar aanleiding van het ongeval bij Duivendrecht, dat eveneens plaats kon vinden, omdat ATB ter plaatse nog niet was ingevoerd. En ook nu nog is in ons verkeersgedrag dat besef nog niet te merken. Iedereen weet, dat bij verslechterende weersomstandigheden zoals laagstaande felle zon of een hevige regenbui (om nog maar te zwijgen over mist en gladheid) het aantal ongevallen stijgt, omdat voertuigbestuurders weigeren hun snelheid en afstand tot medeweggebruikers aan te passen. Helaas zal iets dergelijks mogelijk bij de machinist van de goederentrein ook het geval zijn geweest, toen hij gewoontegetrouw de wisselplaats in Beesd passeerde, waar hij normaliter niet hoefde te stoppen. Maar het had hem natuurlijk gesierd als hij zijn fout had toegegeven.

Reageer