beantwoord

Wie te contacteren bij onveilige situaties?

• 30 January 2018
  • 2 reacties
  • 121 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Beste NS forum,

Recent vroeg ik mij iets af tijdens het reizen.
Je hoort vaak dat er vertraging optreed doordat er hinder ontstaat op of rond het spoor.
Maar wie kan je contacteren als je zelf dergelijk waarneemt?
Bijvoorbeeld als je een paar jongeren ziet stunten bij een overweg of bij een klein station zonder medewerkers.
Of als je melding van onwenselijk gedrag wilt doen bij een groot station zoals Utrecht Centraal, waar je een groot oppervlak hebt voordat je een medewerker van V&S of NS kan aanspreken.

Bij levensgevaarlijke situaties kan uiteraard de politie (112) worden gebeld.
Maar nu vroeg ik mij dus af welke andere mogelijkheiden er zijn om melding te maken van diverse situaties.

Ik hoor graag de mogelijkheden.

Groet,
Simen
icon

Beste antwoord door Slidestops 30 January 2018, 14:15

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een heel goed punt. Ik zou ook niets beters weten dan 112 bellen.

Sinds het opheffen van de Spoorwegpolitie heeft ProRail vergelijkbare vragen en pleit voor de terugkeer van een speciale afdeling bij de Nationale Politie die zich puur richt op het spoor.
https://nos.nl/artikel/2213229-prorail-wil-spoorwegpolitie-terug-vandalisme-levensgevaarlijk.html
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid beweert juist dat de reactietijd veel korter is geworden.
Reputatie 7
Bij direct gevaar:

- kun je inderdaad direct 112 bellen.

- De meeste stations hebben ook een service en info - zuil, als je daar op de rode SOS knop drukt, krijg je ook direct iemand aan de lijn die je kan helpen.

Als het minder dringend is:

- Je kunt eventueel een conducteur aanspreken van de trein waar jij mee meegaat, of een melding maken bij het personeel van een ander station.

- Je kunt eventueel een melding maken bij de klantenservice via telefoon of Twitter (Twitter is vaak het snelst)

Reageer