Witte lichten knipperend/brandend | NS Community
beantwoord

Witte lichten knipperend/brandend

  • 27 August 2017
  • 16 reacties
  • 9757 Bekeken

Ik durf het geen sein te noemen, zostraks is dit "not done" in railland en zijn seinen alleen maar die dingen van rood/groen, stop/rij door met de trein :P

Dus, zoals in de bijlage, wat is dit? Wat is het doel van dit?


Voor wie mijn zeer verhelderende tekenkunst niet helemaal vat: die horizontale "streep" moet de grond voorstellen.:D

Die twee "bolletjes" zijn knipperende of brandende lichten, ze stralen wit licht uit.

Wat betekent knipperen en wat betekent continu branden?

Ik zag er één naast het spoor, alweer een tijdje geleden.
icon

Beste antwoord door Loes 27 August 2017, 22:04

Bekijk origineel

16 reacties

Dit is een installatie die u bij dienstoverpaden ziet. Daar waar de reiziger niet mag komen.
Als de witte lampen branden, komt er geen trein aan. Knipperen ze, dan is er een trein aanstaande, meestal binnen 3 minuten.
Dat heb ik gezien vanuit een horecagelegenheid die heel dicht bij het spoor ligt en je vanaf daar vrij zicht hebt op een soort rangeerterrein.

Dus als ik het goed begrijp is het een soort waarschuwingslicht voor ("rangeer")medewerkers: als het brandt veilig en als het knippert, pas op?
Klopt. Geldt voor al het personeel dat spoorbevoegd is en op oa rangeerterreinen moet zijn. Ook al branden ze, toch blijven we kijken naar ev treinen. Vertrouwen doen we nooit voor de volledige 100%.
Klopt. Geldt voor al het personeel dat spoorbevoegd is en op oa rangeerterreinen moet zijn. Ook al branden ze, toch blijven we kijken naar ev treinen. Vertrouwen doen we nooit voor de volledige 100%.

Bedankt, heel duidelijk!

Kan het zo zijn dat ze vaak "uit" zijn, omdat er dan geen verkeer is/werkzaamheden zijn op het terrein? dat dacht ik zo te herinneren van dat avondje 😛 Sorry, ik ben heel nieuwsgierig en wil het onderste uit de kan.
Ze mogen nooit gedoofd zijn. Als dat wel is, dan zal dat baanvak idd eruit liggen. Tijdens werkzaamheden behoren ze gewoon te werken.
Nogmaals bedankt, voor de nuttige toevoeging!
Dat zijn de WIDO= (vaste) WaarschuwingsInstallatie Dienstoverpaden. Verder heeft Loes het al goed uitgelegd. 🙂
Dat zijn de WIDO= (vaste) WaarschuwingsInstallatie Dienstoverpaden. Verder heeft Loes het al goed uitgelegd. :-)
Bedankt!
@SGM2983

Ik kon gisteren de afkorting zo snel niet vinden. Thanks voor de aanvulling.
Overigens staan deze dingen gewoon gedocumenteerd als "Seinen voor de persoonlijke veiligheid", het beestje mag dus gewoon "sein" worden genoemd :)

Reputatie 4
Dat zijn de WIDO= (vaste) WaarschuwingsInstallatie Dienstoverpaden idd.
Omdat het overpaden zijn voor personeel, is er nog een extra aanschrijving. Normale overwegen worden aangereden bij aanrijdsecties in het spoor, wanneer dit niet gebeurd, door sensoren(potjes) bij de overweg (https://www.youtube.com/watch?v=bEQ-ZwX8PQ0). Maar de diestoverpanden werken bij het door de treindienstleider instellen van een rijweg. Bij een seinstoring (wissels kunnen dus wel ingesteld worden) kan een machinist met toestemming zonder rijweg rijden. En dan komt de overweg dus nooit in werking. Daarom zal je er soms ook borden zien staan met: stop en kijk beide kanten op voordat je oversteekt.
Vandaag aan het treinen: er weer heel wat gezien. Met dank aan het Baader-Meinhof fenomeen. :P

Overigens staan deze dingen gewoon gedocumenteerd als "Seinen voor de persoonlijke veiligheid", het beestje mag dus gewoon "sein" worden genoemd Gelukkig, ik heb geen railterminologieregels overtreden :P
Prettig deze tekeningen, wat duidelijker dan mijn gekrabbel.

Bedankt mcn1995, prettig deze extra informatie! Echter heb ik alleen Normale overwegen worden aangereden bij aanrijdsecties in het spoor, wanneer dit niet gebeurd, door sensoren(potjes) bij de overweg (https://www.youtube.com/watch?v=bEQ-ZwX8PQ0). (filmpje verduidelijkt!)begrepen.

Wat is een aanschrijving?


Maar de diestoverpanden werken bij het door de treindienstleider instellen van een rijweg. Bij een seinstoring (wissels kunnen dus wel ingesteld worden) kan een machinist met toestemming zonder rijweg rijden. En dan komt de overweg dus nooit in werking. Toch wel omdat de overweg sluit dankzij de sensoren?

Daarom zal je er soms ook borden zien staan met: stop en kijk beide kanten op voordat je oversteekt. Het daarom snap ik dus ook niet.
Reputatie 4
Overwegen werken met sensoren (zo noem ik het maar even) op een bepaalde afstand (in samenhang met de hoogst snelheid die gereden wordt) en als back-up liggen deze sensoren ook bij de overweg zelf (i.s.m de spoorbeveiliging kan dit beide richtingen op liggen, of alleen wanneer je het rechter-spoor gebruikt). Dienstoverpaden worden aangestuurd door het instellen van rijwegen en hebben dus geen back-up als er geen rijweg wordt ingesteld.
Zoals je in het filmje ziet, kunnen overwegen dus aangereden worden (het langzaam steeds dichterbij komen tot de overweg in werking komt). Om te kunnen weten bij welke overweg een probleem is, krijg je dit van de treindienstleider te horen. Je verplichten deze aanwijzing (oude term is aanschrijving) op te volgen. Je moet dus langzamer rijden ivm iets. Er zijn verschillende aanwijzingen, bijvoorbeeld ook voor slechte baanligging of personen op het spoor. Zo'n dienstoverpad (zien wij ook als overweg) heeft alleen maar de lampen. Omdat er geen sensoren liggen (de back-up van normale overwegen) zullen de lampen dus niet gaan knipperen. Omdat alles bij het spoor extra veilig is, staan er dus die borden omdat de lampen niet zullen werken.
sensoren(potjes)
Hier werd ik heel melig van, ik ga er hierbij van uit dat u "potjes" bedacht heeft,
ik vond het leuk dat toen ik het zag voor mezelf (de sensoren bij de overweg in het YouTube®-filmpje) het woord had bedacht hiervoor "blokje".
Grappig dat iedereen er weer een ander woord bij denkt.
Of is dit een onofficiële benaming die door wel veel meer treinmensen wordt gebruikt?

Overwegen werken
...
dus die borden omdat de lampen niet zullen werken.


Erg bedankt voor uw aanvullingen, nu begrijp ik het helemaal!

Leuk dat u als machinist meedoet op dit forum.

Ik heb zeer veel respect dat u dit werk uitvoert, 1 reden is dat ik niet zie dat ik het zou kunnen maar ik maak er wel "mooi" gebruik van want ik zit op een stoeltje in de trein!
Want, het lijkt me soms behoorlijk stressvol, is er een dier, mens langs het spoor, vrachtwagen/auto op de overweg, sein uitgevallen, trein defect, nou ja ga zo maar door. En dan moet je dus wel "uit je cabine springen" en "de boel maar weer gaan oplossen".
Uiteraard in samenwerking met anderen maar die zitten dan weer regelmatig op afstand en worden niet direct geconfronteerd met alle vervelende "dingetjes".

Een prettige dag.
'Potjes' gebruiken we zeker als benaming voor dit soort dingen bij het spoor.

@mcn1995, bedoel je niet lastgeving ipv aanschrijving als oude benaming voor aanwijzingen? Althans zo is het mij destijds geleerd.
Reputatie 4
Lastgeving en aanschrijving zijn beide idd ook oude benamingen voor aanwijzingen.
Weet het niet zeker, maar dacht dat Duitsland wel nog lastgevingen had en België aanschrijvingen, maar weet dit ook niet zeker.
Komt er op neer dat men om de zoveel tijd wijzigingen doorvoert met verbeteringen en dat dan de oude naam soms ook weer word gewijzigd.

Reageer