beantwoord

Wonen aan spoor Beilen wijk Nagtegael

• 12 March 2021
  • 7 reacties
  • 181 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ben benieuwd of er ook mensen op het forum actief zijn die dicht bij een spoor wonen. We hebben een woning op het oog in Beilen in de wijk Nagtegael. De woning heeft zicht op de geluidswal, om even aan te geven hoe dicht de woning aan het spoor ligt. Ik vraag me af hoe storend het geluid is aan dit spoor (kun je met plezier buiten zitten, prettig slapen) en of de trillingen van (goederen)treinen voelbaar zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of er ook meer schadelijke deeltjes vrij komen dan in een random woonwijk. 

We hebben eerdere woningen in dezelfde wijk, omwille van het spoor, aan ons voorbij laten gaan. De wijk blijft echter kriebelen en laat er nu weer een huis te koop staan waar we erg veel interesse voor hebben. Wellicht tegen beter in proberen we nu in contact te komen met mensen die misschien in dezelfde wijk wonen, of ergens anders in Nederland aan het spoor. Wellicht zijn er ook nog mensen die er vanuit hun werkperspectief iets over kunnen zeggen.

Ik weet dat elk individu wonen aan een spoor anders kan ervaren, maar ik zou graag ervaringen van anderen horen. We zijn erg gecharmeerd van de wijk/woning, ik hoop stiekem dat je er zonder overlast kunt wonen, maar dat is waarschijnlijk tegen beter weten in… Op dit moment wonen we in een rustige wijk, spijt hebben van een verhuizing is natuurlijk nooit goed. 

Benieuwd of er op het forum mensen actief zijn die iets zinnigs kunnen melden over het wonen bij een spoorlijn. 

Vriendelijke groet,

Maaike

icon

Beste antwoord door Tijdvoor 12 March 2021, 19:07

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik woon zelf op zo'n 50 meter van het spoor in Den Bosch. Daar komen overdag zo'n 20 tot 30 reizigerstreinen per uur langs en zowel overdag als 's nachts ook goederentreinen. Ik ondervind daar persoonlijk geen enkele hinder van. 

Gezien het feit dat je al zoveel woningen hebt laten lopen in de buurt van het spoor vermoed ik dat je vooral tussen de oren allergisch bent voor spoorgeluid. Als je er zo in staat is mijn advies altijd: ga liever in een andere wijk zoeken. 

Dit soort topics doet mij nog terugdenken aan dit fragment uit Kopspijkers.

De boer had enigszins last van trein en -vliegtuiglawaai.

Reputatie 7
Badge +3

Haha die kan ik me ook nog herinneren :joy:  Schitterend!

Ik vrees dat ik niet zo'n nuchtere kijk heb op geluidshinder die waarschijnlijk vele malen lichter is dan bij deze boer ;-) We hebben besloten de wijk te schrappen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik woon zelf ook redelijk dicht bij het spoor in Leiden, denk zo'n 100 meter er vanaf. Vanuit de tuin of slaapkamerraam heb ik een klein gedeelte zicht op de spoorlijn en vanaf de voorkant van het huis zie ik een groter gedeelte. Dit is een spoorlijn die druk bereden wordt door NS treinen en maar beperkt door goederentreinen. Het is viersporig en er rijden ook de hele nacht nachttreinen.

Mijn beleving: ja ik kan de treinen horen, zeker wanneer ik in de tuin of op mijn dakterras zit, ook hoor ik ze wanneer 's nachts het slaapkamerraam open staat. Is het raam dicht hoor ik ze al heel wat minder. Maar ik heb er geen last van.

Overigens is er hier geen geluidswal, alleen bij het station zijn wat lage schermen en verderop staan bomen langs het spoor. 

Iedereen ervaart geluid en overlast ervan anders en ook iedere situatie is anders. Misschien is het anders als je achtertuin bij wijzen van spreken direct grenst aan het spoor. 

Geen idee hoe de huizenmarkt in Beilen is, maar je zou misschien kunnen vragen om een dag te kunnen proefwonen, of alleen een nacht proefslapen. Of vragen bij buren hoe zij het ervaren. 

Ik heb als student ook pal naast een treinstation gewoond, in die tijd heb ik me er nooit aan gestoord en zag ik de locatie tov het spoor en de binnenstad juist als een voordeel :-) Nu is de situatie echter niet meer hetzelfde, bijna nooit thuis als student en in deze tijden juist volledig… We hebben daarnaast flexibele werktijden en werken ook buiten corona tijden 90% vanuit huis. Dat zorgt ervoor dat we bij mooi weer vaak in de tuin belanden en laat die tuin dus inderdaad direct grenzen aan de geluidswal… We gaan dit weekend even polshoogte nemen, al zal dat niet helemaal een goed beeld geven gezien de aangepaste dienstregelingen. Dank voor de uitgebreide reacties

Reputatie 5

@MaaikeVraagt 

Wat ik wel zou meenemen is de vraag wat er 's nachts nog over het spoor gaat. Uit eigen ervaring weet ik dat een goederentrein soms beter werkt dan menig wekker. :alarm_clock:

Reageer