beantwoord

Wonen naast een treinstation hulp gevraagd.

• 2 december 2019
  • 17 reacties
  • 94 Bekeken

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. 

Wij hebben een huis op het oog 20 meter van station oudenbosch. 

Ik ben niet bekent met trein regelingen en vraag me dan ook af, hoevaak per dag komen er pasasierstreinen langs rijden overdag en savonds/snachts?

En weet iemand hoe vaak er goedere treinen hier voorbij komen rijden overdag en savonds/snachts?

En heeft er iemand tips voor het wonen flak bij het spoor en station? 

Super bedankt alvast voor jullie hulp.

icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 2 december 2019, 09:42

Minimaal 8 reizigerstreinen per uur van ongeveer 05.00 uur s ochtends tot 01.00 s avonds. De niet stoppende treinen denderen met 130 km/h voorbij. Verder is dit een goederenroute, waarbij het aanbod per dag zeer verschillend is. Goederentreinen rijden ook s nachts, zowel met diesel- als elektrische locs.

Persoonlijke advies, ga nooit bij een spoorlijn wonen, blijf daar zeker 250 meter of meer vandaan @Dkoevoets 

Denk daarbij niet alleen aan het geluid en de trillingen, maar ook aan vervuiling door koperslijpsel en uitlaatgassen.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge

Minimaal 8 reizigerstreinen per uur van ongeveer 05.00 uur s ochtends tot 01.00 s avonds. De niet stoppende treinen denderen met 130 km/h voorbij. Verder is dit een goederenroute, waarbij het aanbod per dag zeer verschillend is. Goederentreinen rijden ook s nachts, zowel met diesel- als elektrische locs.

Persoonlijke advies, ga nooit bij een spoorlijn wonen, blijf daar zeker 250 meter of meer vandaan @Dkoevoets 

Denk daarbij niet alleen aan het geluid en de trillingen, maar ook aan vervuiling door koperslijpsel en uitlaatgassen.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad 

250 meter, wat een totaal overdreven verhaal. Ik woon op 50 meter afstand van station Den Bosch en de enige overlast daar is van het autoverkeer. Wel is mijn huis goed geïsoleerd. 

En als je geen uitlaatgassen en fijnstof wil moet je in een hutje op de hei gaan wonen en vooral niet in een straat waar ook wel eens een auto doorheen rijdt.

Reputatie 2

Inderdaad, onzin die 250 meter. Woon zelf op nog geen 50 meter van een station(netje...) aan een van de drukste lijnen van ons land. Vier sporen naast elkaar, er stoppen doordeweeks acht treinen per uur, er razen minstens zoveel IC's voorbij en af en toe een goederentrein. Maar geen centje pijn! Bezoekers vragen ons wel eens of we geen last van het station hebben. Na een half uur vragen we ze hoeveel treinen ze gehoord hebben. Het antwoord is meestal 'nul'.  

Reputatie 5

Ik denk dat het vooral een persoonlijke kwestie is.

De een ondervindt al hinder bij 1 trein of 1 auto bij een spoorweg of rijksweg terwijl de ander geen last heeft bij twintig treinen of honderden auto's 

Het heeft ook te maken met wat men gewend is een drukke omgeving of juist een stille.

Super bedankt voor uw hulp. Hier kunnen we iets mee. 

@AbbeyRoad

250 meter, wat een totaal overdreven verhaal. Ik woon op 50 meter afstand van station Den Bosch en de enige overlast daar is van het autoverkeer. Wel is mijn huis goed geïsoleerd. 

En als je geen uitlaatgassen en fijnstof wil moet je in een hutje op de hei gaan wonen en vooral niet in een straat waar ook wel eens een auto doorheen rijdt.

Top dank je. Fijn van iemand uit de buurt te horen. 

Reputatie 5

Heb zelf een jaar of 10 langs de Oude Lijn gewoond, tussen Leiden en Den Haag. Toen reden er nog standaard treinen met 160 kilometer per uur op een meter of 50 van ons huis vandaan. Natuurlijk maakt dat een hoop herrie, maar als we de ramen dicht hadden viel het al enorm mee. Misschien dat een ander zich eraan had gestoord, vooral met de enorme hoeveelheid treinen en het feit dat het min of meer 24 uur per dag rijdt, maar wij vonden het wel prima. Zelfs het schelle geluid van ijzer op ijzer met 160 kilometer per uur went vrij snel.

Als we dan toch met anekdotes bezig zijn: ik ben opgegroeid naast een tramhalte, drukke weg (van Woustraat) en moskee in Amsterdam. Alles went. 

Eventueel extra onderhoud aan uw woning m.b.t. de punten die AbbeyRoad vermeldde is misschien nog wel een extra overpeinzing waard. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik woon zelf langs de Oude Lijn op hemelsbreed iets van 150 meter van het spoor in een buitenwijk van Leiden. Ja, je hoort af en toe de treinen voorbij gaan, vooral als ('s nachts) de ramen open zijn of wanneer ik in de zomer in de tuin of op het dakterras zit. Soms hoor je ook even een typhoon (en soms in het weekend een stoomfluit van het stoomtreintje bij Valkenburg aan de andere kant van de wijk :laughing: ). Maar zoals nu in de huiskamer met ramen dicht hoor ik er echt niets van. Overvliegende vliegtuigen, vooral als ze eens wat lager overkomen (toch @Henk_NL ?), hoor je veel meer. 

Sprinters stoppen iets verderop 4 keer per uur in de beide richtingen ('s avonds en in het weekend 2 keer) en IC's razen hier ook 4 keer per uur voorbij. Inderdaad ook een enkele goederentrein en bij verstoringen op de HSL af en toe nog een Thalys of Eurostar.

Waar ik wel 2 keer overlast van heb gehad is dat ProRail 's nachts aan het werk was met flink wat geluid maar die keren geen brief naar de omwonenden had gestuurd, wat daarvoor wel altijd gebeurde, zodat ik niet voorzorg het slaapkamerraam dicht had gedaan en heel leuk rond 3 uur wakker werd van de pokkeherrie.

Zo dicht bij is het spoor dus.

Reputatie 7
Badge

Ik woon op 50 meter afstand van station Den Bosch en de enige overlast daar is van het autoverkeer.

Den Bosch is dan ook amper te vergelijken, het zijn inderdaad treinstations, maar daarbij houd de vergelijking dan ook op.

Meer dan 95 procent van de treinen stopt te Den Bosch, en rijd bij het station maximaal zo'n 40 km/h. Dat is qua geluidsbelasting compleet wat anders dan een doorgaande lijn met treinen op snelheid.

Maar aan @Dkoevoets de keuze, mooi dat hij verschillende standpunten hier kan lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je de tijd hebt, ga daar op verschillende momenten van de dag eens heen en ervaar zelf wat het is om bij een spoor te gaan wonen. Staan er geluidsschermen e.d. dat kan ook schelen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is op zich verstandig om hier van te voren over na te denken, niet dat je na enige tijd er wonen begint te klagen dat je overlast van treinen ervaart. Maar puur het aantal treinen per dag zegt nog niet zo veel. Het hangt er ook vanaf of er bv geluidsschermen zijn of andere maatregelen om overlast te beperken. Ook hoe de ligging van het huis tov het spoor is, is bv het slaapkamerraam aan de kant van het spoor of juist de andere kant. Neem dit soort dingen ook mee met een bezichtiging. 

Overvliegende vliegtuigen, vooral als ze eens wat lager overkomen (toch @Henk_NL ?), hoor je veel meer. 

Het zal gewenning zijn, maar aangezien dat waar ik opgegroeid ben totaal niet is, sta ik er altijd nog even van te kijken.

Verder kan ik TS enkel adviseren om even contact te zoeken met ProRail publiekscontacten, als je de situatie aangeeft doet men er vaak niet moeilijk over om een overzichtje te sturen van de hoeveelheid treinverkeer die er momenteel is, inclusief goederen en dergelijke.

Reputatie 6

Ik heb vijftien jaar om de hoek van het stationnetje in Pijnacker gewoond. 

Ik vermoed dat je aan de regelmaat en het geluid went. De reguliere (volgens de dienstregeling rijdende) treinen hoor je niet meer. Of je hoort ze wel, maar waarschijnlijk zit die regelmaat dan zó in je systeem dat het niet meer opvalt. Een enkele keer, wanneer er met ander materieel dan gebruikelijk werd gereden, dat viel op, omdat het geluid anders is. De hondekoppen waren altijd hoorbaar: kwamen met bulderend geraas aanstormen, met gierende en piepende remmen tot stilstand om steunend en kreunend weer te vertrekken. Naar verluid hadden die tanks moeite om de dienstregeling te volgen.

De treinen die we wel hoorden, waren de treinen die naar of van de werkplaats in Leidschendam reden, of de treinen die via Pijnacker werden omgeleid, als de Oude Lijn tussen Rotterdam en Den Haag was gestremd.

Dat je aan het geluid went bleek ook, dat wanneer er geen treinen reden bij een stremming, er plotseling werd beseft: hé, ik heb al een tijd geen trein meer gehoord. Wat zou er zijn? Voor het antwoord keken we toen nog op Teletekst, ik meen pagina 757 … 

Reputatie 7
Badge +3

Overvliegende vliegtuigen, vooral als ze eens wat lager overkomen (toch @Henk_NL ?), hoor je veel meer. 

Het zal gewenning zijn, maar aangezien dat waar ik opgegroeid ben totaal niet is, sta ik er altijd nog even van te kijken.

Ja, als je het niet gewend bent zul je er even van staan te kijken. Nu vliegen de meesten hier wel wat hoger over dan dat ene vliegtuig toen, maar een een enkele keer komen ze nog lager over. Dan heb ik zelf ook iets van “dat is wel erg laag".

Met voorbij gaande treinen is het eigenlijk net zo, wat Bertus ook al aangeeft. De gewone NS treinen vallen me niet echt op, maar een enkele keer hoor ik een harder, zwaarder geluid en dan blijkt het een goederentrein te zijn. Laat in de avond (of liever vroeg in de ochtend) de dag voor de werkzaamheden tussen Den Haag en Delft ruim een week geleden kwam er ook zoiets “zwaars” voorbij, misschien wel iets van een werktrein. 

En in delen van Brabant zijn er nu ook meer klachten over de Traxx-ICR stammen die er sinds een paar jaren rijden als IC Den Haag  - Eindhoven, maar dat is nog maar tijdelijk aangezien deze vervangen gaan worden door de ICNG.  Dus spoorgeluid/overlast hoeft niet altijd gelijk te zijn.

En inderdaad, bij werkzaamheden als er een weekend geen treinen rijden valt het wel op dat zo lekker rustig is, zeker als ik zondags wat langer wil uitslapen. 

Badge

Ik woon zelf langs de Oude Lijn op hemelsbreed iets van 150 meter van het spoor in een buitenwijk van Leiden. ……...:laughing:

Zo dicht bij is het spoor dus.

Nu weet ik waar ik op de Typhoon moet stampen als ik rond De Vink rij  :rofl: (Uiteraard gebeurt dat dan geheel per ongeluk :innocent:  )

Reputatie 7
Badge +3

Ja ja per ongeluk. Ga ik wel lekker klagen op Twitter dat die k.. machinisten zo vaak toeteren :grin:

Reageer