beantwoord

Zorgt NS bij de 1,2 prijsverhoging ook voor 1,2 meer zitplaaten?

• 24 oktober 2017
  • 24 reacties
  • 452 Bekeken

Reputatie 7
Badge
https://www.ad.nl/binnenland/treinkaartje-wordt-1-2-procent-duurder~a1b9c01b/
icon

Beste antwoord door Tamzin 24 oktober 2017, 18:03

Nee, want die 1,2% is uitsluitend aanpassing aan de inflatie en het treinkaartje wordt dus reeel niet duurder.

Opvallend is wel dat de kaartjes eerste klas niet duurder worden, kennelijk staat het vervoer daar onder druk.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge
En hoe zit het met die toeslagvrije IC Direct? NS Moest toch voor straf de toeslag laten vervallen ofzo? Of is dat een hoax?
die zou er komen voor 2 maanden tot de kerst. maar eerst wil NS opdracht krijgen van minister.
Reputatie 6
Badge
En hoe zit het met die toeslagvrije IC Direct? NS Moest toch voor straf de toeslag laten vervallen ofzo? Of is dat een hoax?
Reputatie 7
Badge
@Klant_jac: is deze vraag van je cynisch bedoeld? Een lid met meer dan 700 reacties weer denk ik wel dat treinen niet uit een showroom kunnen worden getoverd.

Nee, serieus... NS moet een hele goede reden hebben om tarieven te verhogen (ïnflatie is kletskoek) en het lijkt me dat met de aankoop van nieuwe treinstellen er meer zitplaatsen komen. Twee jaar geleden speelde dat punt, heeft NS treinen besteld, en die Flirts zijn nu uit de testfase, dus kunnen volop meedraaien.
2014: https://www.ad.nl/binnenland/vvd-duurder-treinkaartje-klap-in-gezicht-van-reiziger~a67b61bc/
2015: https://www.ad.nl/economie/blaas-prijsverhoging-ns-treinkaartjes-af~a028bd9a/
2016: https://www.ad.nl/economie/reizigers-worden-uit-de-trein-gejaagd-terug-de-auto-in~ac1d10fd/
2017: https://www.ad.nl/binnenland/treinkaartje-wordt-1-2-procent-duurder~a1b9c01b/
Daar is altijd nog T....-D VIRM. :S
Reputatie 6
j het loket gaat het denk ik om een combinatie van een pasje (zoals een begeleiderskaart) en dat de medewerkers bij het loket je ook kennen. Toen ik rondom de invoering van de OV-chipkaart nog kaartjes aan het loket kocht, kenden de medewerkers mij wel en hoefde ik ook niet iedere keer aan de hand van een begeleiderskaart aan te tonen dat ik slechtziend was.

@Klant_jac: is deze vraag van je cynisch bedoeld? Een lid met meer dan 700 reacties weer denk ik wel dat treinen niet uit een showroom kunnen worden getoverd.
Een dubbeltje op zijn kant. ♠️♥️♦️♣️

Zolang ik maar geen paar ons weeg leef ik.:$
Reputatie 7
Badge
Het zal vermoedelijk een inschatting van het baliepersoneel zijn.
Thom, als jij de dame achter de balie gaat zoenen, hoef je geen toeslag te betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Het zal vermoedelijk een inschatting van het baliepersoneel zijn. In de praktijk kunnen ze als het naar hun oordeel zo is, de toeslag niet in rekening brengen. Pragmatisch gezien kan dat, in de praktijk zal het zo ook werken. Het is me niet bekend of baliepersoneel hier op getraind wordt. Een echt verantwoord oordeel zal nu eenmaal niet plaats kunnen vinden, maar het effect beperkt zich tot twee kwartjes niet in rekening brengen. en kwartjes zijn er niet eens meer. 😉
'Er komt per 1 juli 2018 een balietoeslag van 50 cent voor het laden van saldo. Deze toeslag hoeft niet betaald te worden door rolstoelgebruikers, mensen met een visuele of mentale beperking en reizigers met een hoge leeftijd (75+);'

En hoe toon je een mentale beperking aan.... Zijn de medewerkers achter de balie ook medisch geschoold?
Reputatie 7
Badge +3
Dat veranderen van het aantal tariefeenheden is zeer opmerkelijk. Een opmaat naar meer tariefdifferentiatie?
Ik maak nu ongeveer vijfenveertig jaar prijsverhogingen mee en het heeft nog nimmer het resultaat gehad dat het aantal zitplaatsen evenredig werd verhoogd. ;-)

Nee, dat zal waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren. 😞

In sommige branches lijkt mij een aanpassing als het reiskosten betreft wenselijk. :S
Reputatie 7
Badge +4
Ik maak nu ongeveer vijfenveertig jaar prijsverhogingen mee en het heeft nog nimmer het resultaat gehad dat het aantal zitplaatsen evenredig werd verhoogd. 😉
Reputatie 7
Badge +4
Interessante informatie!
Badge +3
Voor de volledigheid nog een kleine opsomming van andere belangrijke wijzigingen in de tarieven die in de adviesaanvraag en het besluit van NS te vinden zijn:

Prijzen abonnementen
  • Voordeelurenabonnement, Grensabonnement, Traject Vrij, Altijd Vrij en Trein Vrij worden ook met gemiddeld 1,22 procent in prijs verhoogd;
  • Weekend Vrij 2e klas, Altijd Voordeel en Dal Vrij 2e klas worden respectievelijk 1, 2 en 3 euro per maand duurder;
  • Weekend Vrij 1e klas, Dal Vrij 1e klas, Dal Voordeel en Kids Vrij worden niet in prijs verhoogd;
  • Weekend Vrij 1e klas voor 65+ en Dal Vrij 1e klas voor 65+ dalen tijdelijk in prijs naar 29 respectievelijk 69 euro en deze verlaging wordt permanent bij gebleken succes.

Aanpassing tariefeenheden
NS maakt reizen op enkele lange afstanden en rustige trajecten goedkoper door het aantal tariefeenheden te verlagen. Het gaat om Soest Zuid-Den Dolder, Maarn-Veenendaal West, Den Helder Zuid-Anna Paulowna, Hoogkarspel-Hoorn Kersenboogerd, Arnemuiden-Goes en Deurne - Horst-Sevenum. Op deze trajecten wordt het aantal trajecteenheden met één verminderd.

Aantrekkelijker maken eerste klas
  • De verhoging van 1,22 procent geldt niet voor enkele reizen en retours 1e klas. De eerste klasse-meerprijs wordt daarmee verlaagd van 70 naar 68,5 procent;
  • De abonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij 1e klas worden niet in prijs verhoogd;
  • Bij NS Flex zal de eerste klasse-meerprijs in het weekend verlaagd worden van 70 naar 50 procent.

Geldigheid keuzedagen
De geldigheid van keuzedagen is nog niet verruimd naar het hele jaar, omdat deze maatregel kan leiden tot gebruiksongemak op bepaalde automaten. NS werkt alternatieve oplossingen uit en zal de geplande prijsverhoging van 0,50 euro per keuzedag niet doorvoeren voor de geldigheid is verruimd.

Allerlei toeslagen
  • De toeslag voor creditcards vervalt;
  • Er komt per 1 juli 2018 een balietoeslag van 50 cent voor het laden van saldo. Deze toeslag hoeft niet betaald te worden door rolstoelgebruikers, mensen met een visuele of mentale beperking en reizigers met een hoge leeftijd (75+);
  • Op de kaartautomaat zal bij bestemming Brussels Airport informatie worden vermeld over de Diabolotoeslag en dat deze bij automaten op perrons van Brussels Airport gekocht kan worden.
Reputatie 6
Of 1,2 % kiest in het vervolg voor ander vervoer en in dat geval groeit de kans op een zitplaats met 1,2 % ... 😳
Reputatie 6
Badge
Er komen eerder 1,2% meer zwartrijders dan zitplaatsen, daar geef ik je mijn woord voor.
Nee, want die 1,2% is uitsluitend aanpassing aan de inflatie en het treinkaartje wordt dus reeel niet duurder.
Aanpassing aan de verwachte inflatie, daar loopt de prijsverhoging dus op vooruit (en veroorzaakt daarmee mede de inflatie waar de verhoging op is gebaseerd). Kaartjes worden daardoor reëel wel degelijk duurder.
Je had het over de tarieven in de eerste klas en daar reageerde ik op. 😉 Dat de consument dit zal gaan merken is een ander topic. Maar om daar kort op in te haken. Als de reiskostenvergoeding voldoende is om de reiskosten te dekken, dan zijn er genoeg mensen die wat langer willen reizen naar hun werk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben benieuwd hoe NS de 3% BTW verhoging per 1 januari oplost, als ze nu per 1 januari de prijzen bekend maken. Zal wel iets worden van ''overmacht''
Die 3% procent is niet per 1 januari 2018 in te voeren omdat dat via een wetswijziging moet en dat kun je vanwege de doorlooptijd sowieso niet meer halen. Daarnaast is de BTW-verhoging gekoppeld aan een verlaging van de inkomstenbelasting en die zal er pas per 1 januari 2019 komen dus dat lijkt ook het tijdstip voor de BTW-verhoging te worden.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het over de extra prijsverhoging die dit geeft voor iedereen. Dat je de teller en de noemer weg kunt strepen is mijn generatie nog wel bekend, we weten zelfs wat het is, 😉 Prijsverhogingen gaan over de losse tarieven, De dalabonnementen zijn in verhouding goedkoop, dat is al langer beleid. Je kunt er moeilijk omheen dat drie procent extra BTW een prijsverhoging geeft en die streep je niet weg, die moet je als consument gewoon betalen. Vanaf het moment dat het geldt. NS zal dit niet zien als prijsverhoging, de consument ongetwijfeld wel.
Reputatie 7
Badge
Ik ben benieuwd hoe NS de 3% BTW verhoging per 1 januari oplost, als ze nu per 1 januari de prijzen bekend maken. Zal wel iets worden van ''overmacht''
Indertijd was de eerste klas vijftig procent duurder, nu zeventig. Dat is ook wel wat extreem. Als de beleidsvoornemens van dit kabinet worden uitgevoerd, komt er ook nog eens drie procent BTW extra bij.

Dat maakt voor het sommetje niet uit Thom. 1,03 in de teller en 1,03 in de noemer streep je tegen elkaar weg. Die 70% geldt niet voor dalvrij.
Reputatie 7
Badge +4
Indertijd was de eerste klas vijftig procent duurder, nu zeventig. Dat is ook wel wat extreem. Als de beleidsvoornemens van dit kabinet worden uitgevoerd, komt er ook nog eens drie procent BTW extra bij.
Reputatie 7
Badge +3

Opvallend is wel dat de kaartjes eerste klas niet duurder worden, kennelijk staat het vervoer daar onder druk.

Reageer