beantwoord

50 euro boete om fiets aan andere kant van station Amsterdam CS op te halen?

• 28 april 2016
  • 73 reacties
  • 2968 Bekeken

Beste heer, mevrouw van de NS,

Na een lange dag op werk vorige week ben ik 's avonds, om precies te zijn om 23.20 uur, met de metro naar Amsterdam Centraal gereisd. Netjes in- en uitgecheckt. Vervolgens liep ik naar mijn fiets die aan de andere kant (achterkant) van het Centraal station, bij de pont, gestald stond. Nietsvermoedend liep ik achter een andere reiziger aan, door de toegangspoortjes van het station heen. Vrijwel meteen werd ik besprongen door een NS-medewerker die vraagt naar mijn vervoersbewijs. Ik liet hem mijn OV-chipkaart zien, hij zegt daarop dat ik niet ingecheckt ben. "Dat klopt," gaf ik aan, "ik hoef niet met de trein, ik kom net met de metro aan en loop nu naar mijn fiets." Terwijl ik dit zeg, besef ik wat ik zojuist gedaan heb: ik heb net één stap voorbij het poortje gezet waarvoor ik eigenlijk had moeten inchecken. De controleur luistert niet naar mijn verklaring en behandelt mij alsof ik een zwartrijder ben. Hij schrijft direct een boete uit van 50 euro omdat ik geen geldig vervoersbewijs heb. Dat had ik echter wel vlak daarvoor, ik hoef alleen niet verder dan CS omdat ik juist verder naar huis reis met de fiets. Aan mijn OV-chipkaart kan de controleur zien dat ik zojuist uitgecheckt ben bij de metro, maar hij heeft hier verder geen boodschap aan.

Afgelopen maandag ontving ik dan ook een brief thuis van de NS: de boete van 50 euro, voor (citaat) 'de treinreis van naar , die u op 21 april 2016 hebt gemaakt en waarvoor u uitstel van betaling heeft gekregen'.
Bij het lezen van deze brief voel ik mij eerlijk gezegd behandeld als een crimineel. Ik heb slechts en nietsvermoedendeen stap teveel gezet op een avond op weg naar huis. Buiten het feit dat deze boete naar mijn idee buitenproportioneel hoog is voor slechts het lopen door het station op weg naar de eigen fiets, was op het centraal station ook niet duidelijk aangegeven hoe een reiziger dan wel boeteloos van metro naar fiets achter het station zou kunnen lopen en dat het toch betreden zonder geldig vervoerbewijs voor NS tot zo'n hoge boete zou leiden. Omlopen is inderdaad mogelijk via de pas aangelegde fiets- en looptunnel (een flinke omweg), maar niet duidelijk aangegeven. Bovendien zou in deze redelijk nieuwe situatie een tijdelijke coulance van controleurs verwacht mogen worden of in ieder geval op zijn plek zijn.

U begrijpt hopelijk dat ik het onterecht vind dat ik voor deze onduidelijke communicatie op/rond het centraal station en van de NS nu zo'n hoog bedrag moet betalen, en dat ik hierdoor een heel ander, onprettig, gevoel overhoud aan mijn regelmatige bezoekjes aan het CS op weg naar werk en naar huis. Ik vind de boete onterecht en hoop dan ook dat jullie coulance kunnen bieden. Dat zou heel fijn zijn.
icon

Beste antwoord door Thom 28 april 2016, 19:46

Voor een eerste boete is coulance mogelijk. Op uw afschrift staat een zogenaamd boetekenmerk. Het bestaat uit een letter met zes cijfers. U kunt twee dingen doen: de acceptgiro afwachten en bezwaar maken maar dan is het wel zaak de boete eerst te betalen. Die zou u dan terug kunnen krijgen.

Als de boete bij Klantenservice bekend is dan kunnen ze een en ander nagaan aan de hand van het boetekenmerk. Vaak wordt u dan met coulance behandeld. Het voordeel kan dan zijn dat u niet eerst hoeft te betalen.

Er is wel een uitzondering: Als degene die u verbaliseerde ongunstig over u heeft geschreven, bijvoorbeeld naar aanleiding van uw gedrag, dan zal uw boete niet worden kwijtgescholden. Formeel zit u fout maar ik kan me uw onvrede wel voorstellen. U kreeg uw boete natuurlijk niet omdat u uw fiets wilde ophalen maar vanwege de incheckfout.

Bij een eerste boete wil coulance nog wel eens worden toegepast, dus ik zou het zeker proberen. 030 7515155. Houdt uw boetekenmerk bij de hand, zonder dat kunnen ze daar niets.
Bekijk origineel

73 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Voor een eerste boete is coulance mogelijk. Op uw afschrift staat een zogenaamd boetekenmerk. Het bestaat uit een letter met zes cijfers. U kunt twee dingen doen: de acceptgiro afwachten en bezwaar maken maar dan is het wel zaak de boete eerst te betalen. Die zou u dan terug kunnen krijgen.

Als de boete bij Klantenservice bekend is dan kunnen ze een en ander nagaan aan de hand van het boetekenmerk. Vaak wordt u dan met coulance behandeld. Het voordeel kan dan zijn dat u niet eerst hoeft te betalen.

Er is wel een uitzondering: Als degene die u verbaliseerde ongunstig over u heeft geschreven, bijvoorbeeld naar aanleiding van uw gedrag, dan zal uw boete niet worden kwijtgescholden. Formeel zit u fout maar ik kan me uw onvrede wel voorstellen. U kreeg uw boete natuurlijk niet omdat u uw fiets wilde ophalen maar vanwege de incheckfout.

Bij een eerste boete wil coulance nog wel eens worden toegepast, dus ik zou het zeker proberen. 030 7515155. Houdt uw boetekenmerk bij de hand, zonder dat kunnen ze daar niets.
Waarschijnlijk betreft het hier de test op Amsterdam Centraal. Een eenmalige coulance lijkt mij in deze niet terecht. Maar ga ervan uit dat de poortjes t.z.t. dicht gaan. Dat u niet op de hoogte was is u naar alle waarschijnlijkheid niet aan te rekenen.
NS heeft mij via twitter netjes coulance beloofd, waarvoor dank.
Reputatie 6
Badge
Die poortjes op Amsterdam schijnen nu 's avonds dicht te zijn. Dat is heel vaag gecommuniceerd, ofwel: je had zeer je best moeten doen om dat te kunnen weten.

Velen lopen al jaren met de fiets aan de hand door het station. Het is natuurlijk fijn, dat deze boete is kwijtgescholden uit coulance, maar eigenlijk had deze gewoon niet gegeven moeten worden. Hoe kan NS verwachten dat na 10, 20, 30 jaar, de mens op een willekeurige April avond zich nu opeens wel incheckt, temeer er nauwelijks over gecommuniceerd is.

Ik denk, dat hier nog wel een verbeteringsslag mogelijk is qua communicatie.
Reputatie 4
Badge
Wat eigenlijk ook vreemd is dat er voor veel geld extra tunnels door het station zijn aangelegd, maar dat deze ook dicht zijn op het moment dat de poortjes ook dicht zijn.
Die poortjes op Amsterdam schijnen nu 's avonds dicht te zijn. Dat is heel vaag gecommuniceerd, ofwel: je had zeer je best moeten doen om dat te kunnen weten.

Velen lopen al jaren met de fiets aan de hand door het station. Het is natuurlijk fijn, dat deze boete is kwijtgescholden uit coulance, maar eigenlijk had deze gewoon niet gegeven moeten worden. Hoe kan NS verwachten dat na 10, 20, 30 jaar, de mens op een willekeurige April avond zich nu opeens wel incheckt, temeer er nauwelijks over gecommuniceerd is.

Ik denk, dat hier nog wel een verbeteringsslag mogelijk is qua communicatie.

Helemaal met je eens, ondanks dat ik nu door de klantenservice erg vlot geholpen ben, is het een vervelende situatie. Ik was vooral verbaasd over de onvriendelijke reactie van de controleur, hij had ook kunnen melden dat als t de eerste keer is, ik om kwijtschelding kan vragen. Niet iedereen die zo n boete krijgt gaat zo snel uitvogelen hoe je er weer van af komt. Het lijkt mij dat iedereen moet kunnen begrijpen dat een foutje als deze snel gemaakt is.
Verder zou het wat mij betreft, of niet zo makkelijk moeten zijn om deze fout te maken, of alleen op de daadwerkelijke perrons gecontroleerd moeten worden. Het centraal station is veel meer dan alleen een locatie waar mensen komen als ze de trein nemen. Best verwarrend dat je een vervoersbewijs moet hebben voor alle andere functies die het station heeft.
Reputatie 2
Als je niet met de trein gaat dan neem je ook niet de middentunnel of westtunnel, maar de nieuwe passage die daar tussenin gebouwd is. Deze tunnel us poortjesloos en is gebouwd voor wat u wilde doen. Je hebt dus de verkeerde tunnel gebruikt. De tunnels met poorjes zijn voor de treinreizigers.
Badge +3
Als je niet met de trein gaat dan neem je ook niet de middentunnel of westtunnel, maar de nieuwe passage die daar tussenin gebouwd is. Deze tunnel us poortjesloos en is gebouwd voor wat u wilde doen. Je hebt dus de verkeerde tunnel gebruikt. De tunnels met poorjes zijn voor de treinreizigers.
Goed verhaal en klopt voor de situatie overdag. Maar dit speelde zich af om 23.20 uur en dan is het grootste gedeelte van het station afgesloten en zijn de poortjes in de westelijke tunnel gesloten.
Reputatie 1
Die nieuwe passage is 's avonds, als de winkels dicht zijn, gesloten.
Dan kunt u eventueel om het station heen. Het is wel een beetje om, maar misschien een optie.
Reputatie 1
Dan kunt u eventueel om het station heen. Het is wel een beetje om, maar misschien een optie. Dat is niet een beetje om, da's echt een heel eind! (edit: bijna 750m)

Maar goed, het punt was dat het een beetje vreemd is om zo grof een boete te krijgen, terwijl dit een onduidelijke en nieuwe situatie is.
Dan kunt u eventueel om het station heen. Het is wel een beetje om, maar misschien een optie.

Als NS zegt: "loop om!", vraagt de brave klant: "Hoe ver?"
Reputatie 4
Echt gesloten als zijnde op slot?
Ik heb namelijk een keer gehad dat ik 's ochtends heel vroeg daar was, dat de winkels nog allemaal gesloten waren en de deuren naar de passage allemaal dicht, maar niet op slot.
Je kon gewoon de deuren zelf openen en toch door die uitgestorven tunnel heen lopen.
Reputatie 1
Echt gesloten als zijnde op slot?
Ik heb namelijk een keer gehad dat ik 's ochtends heel vroeg daar was, dat de winkels nog allemaal gesloten waren en de deuren naar de passage allemaal dicht, maar niet op slot.
Je kon gewoon de deuren zelf openen en toch door die uitgestorven tunnel heen lopen.

Van 07:00-22:00 is de IJ-hal open. Daarna is alles dicht met grote glazen deuren en een scherm waarop staat dat ze de volgende dag om 7 uur weer open zijn. Ik heb niet geprobeerd die deuren te openen.

Reputatie 6
Badge
Op Amsterdam cs hangen (nogal opdringende digitale) reclameborden. Gister zag ik in een flits op zo'n bord, dat vanaf een bepaalde datum de poortjes tussen 22.00 en 7.00 dicht gaan. NS mag het wat mij betreft wel duidelijker communiceren.

Zonder ovchipkaart moet je dan voortaan dus om het station heenlopen, als die winkelcorridor blijkbaar 's avonds ook dicht gaat. Niet heel handig voor zo'n druk doorlopen station.
Reputatie 2
Ik vermoed dat het passagerecht ondertussen ook al wel te laden is in de kaartautomaat op Amsterdam CS. Hierdoor kan je dus alsnog, ook bij gesloten poortjes, het station passeren.

Daarnaast kost aan de ene zijde inchecken en aan de andere zijde binnen 60 minuten weer uitchecken ook helemaal niets. Het is dus een kleine moeite om dit even te doen.
Badge +3
Je kunt je ook afvragen wie dit bedacht heeft. Er is voor kapitalen verbouwd aan Amsterdam Centraal, inclusief een passage voor niet-reizigers. Als die 's avonds en 's nachts gesloten is, is dat voor een gedeelte weggegooid geld. Ik kan me voorstellen dat de gemeente heeft meebetaald aan deze passage en ik vraag me af of die wel akkoord is met het sluiten.

Dat er alternatieven zijn, doet eigenlijk niet terzake. Als Amsterdamse burgers voor die passage betaald hebben, moeten ze die ook kunnen gebruiken.
Reputatie 6
Badge
Ik vermoed dat het passagerecht ondertussen ook al wel te laden is in de kaartautomaat op Amsterdam CS. Hierdoor kan je dus alsnog, ook bij gesloten poortjes, het station passeren.

Daarnaast kost aan de ene zijde inchecken en aan de andere zijde binnen 60 minuten weer uitchecken ook helemaal niets. Het is dus een kleine moeite om dit even te doen.

Het kost mij geen moeite maar ik denk dat er genoeg mensen zijn, voor wie het wel lastig is. Wat ik sowieso niet snap is waarom stations hermetisch afgesloten dienen te worden terwijl je na incheck gewoon kunt uitchecken en op bepaalde stations met passagerecht er ook gewoon inkomt. De investering in die poortjes, die wij als reiziger allemaal ophoesten, vind ik bijzonder.

Tijdje geleden was er een topic over iemand die op station Leiden niet had ingecheckt en daardoor een boete kreeg terwijl ze alleen van de voorkant naar de achterkant wilde lopen ivm de bus. Had diegene passagerecht op de kaart geladen, dan was er niets aan de hand geweest.

Ik zou bijna denken, dat de poortjes geplaatst zijn omdat men dan moet uitchecken. Dat inchecken blijf ik een sprookje vinden in de zin van het puur betreden van een stationsgebouw.
Reputatie 2
Zoals ik in het topic dat je hier aanhaalt ook al aangaf, ben je op stations verplicht om een geldig vervoersbewijs te hebben. Dit wordt opgevangen door de poortjes: wanneer je incheckt bij de poortjes, wordt als het ware je reisrecht verzilverd, waardoor je dus een geldig vervoersbewijs hebt. Geen enkele BOA op het station zal je in dat geval nog een prent in de maag splitsen.

Het passagerecht wat NS aanbiedt, is een alternatief hierop. Je geeft hiermee aan dat je alleen maar aanwezig bent om van de ene kant van het station naar de andere kant van het station te lopen.

Daarnaast worden de poortjes (succesvol) gebruikt om zwartreizigers te weren van de stations en de treinen. Immers, wanneer de poortjes gesloten zijn, werpt dit een drempel op om alsnog zonder geldig vervoersbewijs op het perron en in de trein te belanden. De ware zwartreiziger heeft er namelijk ook geen behoefte aan om een anonieme OV-chipkaart voor een bedrag van €7,50 uit de automaat te halen.

Kortom: het is absoluut geen sprookje. Het wordt echter niet altijd even goed en begrijpelijke door de NS gecommuniceerd, daarin geef ik iedereen ook gelijk. In veel gevallen hangen er bij ingangen een paar kleine bordjes die aangeven dat het hebben van een geldig vervoersbewijs verplicht is. Wanneer een vervoersbewijs geldig is, is echter niet echt duidelijk. Alleen door je er flink in te verdiepen kan je erachter komen wanneer je een geldig vervoersbewijs hebt en wanneer niet. Vroeger, voor de invoering van de OV-chipkaart, was dit een stuk simpeler: had je zo'n geel ticket bij je, had je een geldig vervoersbewijs. Had je die niet, dan niet. Duidelijker kon het niet worden.

Overigens deel ik wel de mening dat in deze enige coulance op z'n plaats is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat op Amsterdam CS al bij de passages werd gevraagd naar geldige vervoersbewijzen. Naar mijn mening had de betreffende BOA, zeker gezien het feit dat deze naast de poortjes stond te wachten, een waarschuwing kunnen uitschrijven en kunnen verzoeken om alsnog in te checken om je aanwezigheid te valideren. Dat is in dit geval niet gebeurd.

Heb je het uitstel van betaling (de acceptgiro) onderhand al binnen? Zo niet, wacht hier dan even op. Hier staat een kenmerk op. Als je met dit kenmerk contact opneemt met de klantenservice en het verhaal uitlegt, zullen ze hoogstwaarschijnlijk overgaan tot het uit coulance kwijtschelden van de UvB. Telefonisch gaat in dit geval het snelste. Het telefoonnummer is 030 - 751 51 55 en ze zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Reputatie 1
Zoals ik in het topic dat je hier aanhaalt ook al aangaf, ben je op stations verplicht om een geldig vervoersbewijs te hebben.

Maar de IJ-passage is specifiek bedoeld als doorgang, waarvoor je geen OV-chip hoeft te hebben:

Zonder OV-chipkaart door de IJ-passage
Je hoeft niet met het openbaar vervoer te reizen om te komen shoppen, eten en drinken op het vernieuwde Amsterdam Centraal. De IJ-hal én IJ-passage zijn namelijk vrij toegankelijk voor iedereen.

Vanaf 1 juni is de IJ-passage op Amsterdam Centraal opengesteld voor het publiek. Hierdoor is een nieuwe doorgang gecreëerd tussen het IJ en het Stationsplein, die toegankelijk is zónder OV-chipkaart. Iedereen die met de pont reist of vanuit de stad naar het IJ wil, kan vanaf nu door het vernieuwde Amsterdam Centraal lopen. En hier de vele nieuwe winkels, eet- en drinkgelegenheden bezoeken.

Tegelijkertijd is de lichte en ruimtelijke IJ-hal geopend, boordevol horeca met panoramisch uitzicht over het IJ. Kom gerust een kijkje nemen.

http://www.mijnstation.nl/nl/amsterdam-centraal/nieuws/zonder-lt-br-gt-ov-chipkaart-door-de-ij-passage

Maar dit geldt dus blijkbaar alleen tijdens de openingstijden.
Reputatie 2
Correct. De IJpassage is dan ook geen onderdeel van het station, maar een winkelstraat op het station. Het gaat hier om een wat ingewikkelde situatie, waarbij je het station in moet om bij de winkelstraat uit te komen. Voor het stationsgebouw, het deel dat je passeert aan de centrumzijde om bij de IJpassage te komen, geldt dan ook niet de plicht om een vervoersbewijs te hebben.

TS heeft in deze, aldaniet verplicht, een andere passage moeten gebruiken. Dit valt gewoon onder het station en er is dus een plicht om een geldig vervoersbewijs te hebben. Echter is de manier waarop ter plekke gehandeld is naar mijn mening nog altijd niet de correcte. TS had de kans moeten krijgen om een meter terug te lopen en alsnog in te checken in plaats van direct een UvB te krijgen.
Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat het Centraal Station van Amsterdam "dicht" is door de poortjes te sluiten. Laatst wilde ik een pasta halen, mocht ik er niet door want moest eerst inchecken... Maar dat kon pas als je 20 euro hebt eropstaan. Dus ik moet 20 euro betalen om een pasta te kunnen halen om vervolgens weer uit te checken met me pasta. Het moet niet gekker worden.
Reputatie 4
Bizar!!! Ik heb pas de vraag steld wat de situatie op het station is! NS: WEES DUIDELIJK! Op beide topics is niet door NS personeel gereageerd en dit is toch de klantenservice van de NS?

https://forum.ns.nl/op-station-17/door-station-lopen-zonder-checken-23557/index1.html#post143048
Reputatie 2
@niek2

Dit is zeker niet klantenservice van de NS. Het forum is een community, waar toevallig ook wat NS personeel rondhangt. De klantenservice is telefonisch, via Twitter, via Facebook en via de chat op de website te bereiken. Dat kijken me meer dan voldoende kanalen om ze te kunnen bereiken. Op het forum kunnen wij als reizigers andere reizigers helpen zonder tussenkomst van NS personeel.
Reputatie 4
Sinds wanneer is dit niet meer de klantenservice? En waarom staat het dan als eerste vermeld als klantenservice/contact? http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Vandaag waren de poortjes aan de achterzijde van het station weer allemaal -1 dicht en aan de voorkant allemaal open. Een hele rare situatie!

Reageer