beantwoord

50 euro boete om fiets aan andere kant van station Amsterdam CS op te halen?

• 28 april 2016
  • 73 reacties
  • 3005 Bekeken

Toon eerste bericht

73 reacties

Het forum is inderdaad ook een plek om te communiceren met klantenservice personeel. Insided zet het forum neer als kostenbesparing op klantenservice omdat eenvoudige zaken door andere klanten kunnen worden verholpen, maar er lopen hier ook gewoon moderators, onderdeel van NSC, die klantenservice-antwoorden geven.

Voor NS zou gelden dat 53% van de vragen door andere klanten worden beantwoord, dus er blijft 47% over voor modjes.
Reputatie 3
"Antwoord van 20.000 reizigers." Meer hoef ik hier denk ik niet aan toe te voegen.
En een handjevol NS moderators. NS presenteert het forum als aanvulling op de reguliere klantenservice, "...the forum as a high-quality service channel.".

Naarmate je meer aanwezig bent zal je zien dat een hoop vragen die niet door anderen kunnen worden beantwoord gewoon opgepakt worden door NS personeel.

Waarom poortjes, ik bedoel, mensen springen eroverheen, lopen met iemand mee, forceren zo een ding, ik vind ze alles behalve handig. Zwartrijden houd je niet tegen zo. Ik bedoel bij de tram en bus heb je toch ook geen poortjes. Makkelijkst is al het ov gewoon gratis. Want het is belachelijk duur. €6,70 was een strippenkaart met 15 strippen, het was 2 zones (3 strippen) van Amsterdam West naar Amsterdam Centraal. Nog niet eens €1,30. Nu betaal ik datzelfde stukje met ov-chipkaart €3,70... Bizar gewoon. Dus nee ik zeg poortjes weg, ov gratis ^_^
Ik zie persoonlijk het forum wel degelijk als een verlengstuk van onze Klantenservice, en naar mijn idee handelen wij als moderators ook zo: we helpen klanten graag persoonlijk én op algemene wijze.

Soms ontstaan er discussies en niet altijd is een reactie vanuit een van ons dan nodig. We focussen ons in die gevallen liever op vragen en/of klachten. Wil iemand echter alsnog ergens duidelijkheid over (en een ander forumlid heeft er geen antwoord op), dan springen we natuurlijk alsnog graag bij!

Ik wil best een mailtje richting de beheerders van Amsterdam CS sturen. Als jullie concreet je klacht en/of vraag willen verwoorden, dan maak ik het in orde voor jullie.
Ik denk dat het handig zou zijn om eerst duidelijk te communiceren dat de poortjes gaan sluiten. (Nu staan er borden dat de poortjes tussen 01.00 en 07.00 gesloten zijn, over de andere tijden wordt niet gesproken. Wel zijn er af en toe 'testen' met gesloten poortjes waarbij er 3 man personeel staat om mensen te helpen met inchecken).
Dan te zorgen dat dat structureel gebeurd en pas een maand nadat de poortjes 100% van de tijd gesloten zijn gaan beginnen om mensen te bekeuren die zich binnen de poortjes bevinden zonder in de checken.

Zeker als je mensen wil laten wennen is het beter om ruime tijd bij de ingang voor de poortjes te mensen uit te leggen dat ze nu moeten inchecken binnen de poortjes te gaan staan en iedereen te bekeuren die het fout doet.

Op dit moment is er voor een reiziger geen touw aan vast te knopen of je bij de doorgang door het station nu wel of niet moet inchecken omdat het ene moment de poortjes open staan, dan weer bijna allemaal dicht en dan juist weer allemaal dicht.

Verder kan volgens mij de vraag gesteld worden wat nu het doel is van de passage zonder poortjes, als deze bedoeld is voor mensen die door het station willen ipv met de trein te gaan reizen, dan is het handig als deze niet na winkelsluiting dicht gaat.
Badge +3
IVerder kan volgens mij de vraag gesteld worden wat nu het doel is van de passage zonder poortjes, als deze bedoeld is voor mensen die door het station willen ipv met de trein te gaan reizen, dan is het handig als deze niet na winkelsluiting dicht gaat.
Die hele reizigerspassage zonder poortjes is het hinken op twee gedachten. Aan de ene kant is het handig als je van het Stationsplein naar de pont moet. Maar de ponten varen 24 uur per dag en niet alleen wanneer de winkels open zijn. De passage zou ook 's avonds en 's nachts open moeten zijn om zonder problemen van de ponten (en het busstation) te kunnen komen.
Reputatie 4
Ik wil best een mailtje richting de beheerders van Amsterdam CS sturen. Als jullie concreet je klacht en/of vraag willen verwoorden, dan maak ik het in orde voor jullie.
Mijn concrete vraag: wanneer moet er ingecheckt worden en hoe weet de bezoeker van het station dat. Ik snap niet waarom bij het IJ de poortjes vrijwel allemaal dicht zijn, terwijl ze bij het stationsplein allemaal open staan. Heeft mijn vriend een boete geriskeerd toen ik hem vertelde door het enige open poortje te lopen?

Aangezien er al boetes uitgeschreven worden wil ik ook weten hoe de passagepassen werken. Veel van mijn familie en vrienden bezitten geen OV-chipkaart, wat moet ik ze vertellen?

Amsterdam Centraal staat niet in de lijst van passagepassen: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanvragen-passagepas-station.html

en mijn familie en vrienden wonen niet in de omgeving van het station: https://passage.actiesite-2organize.com/passage/interwijk_aanvraag

Ik snap het dus niet.
Dat is inderdaad het uitgangspunt van dit forum JerVoo. Echter voelen wij ons toch geroepen om hier aanwezig te zijn. Ik citeer het volgende uit de huisregels:

Het NS Serviceforum is een plek waar klanten terecht kunnen met vragen of tips over het reizen met NS. Je kunt hier in gesprek gaan met andere reizigers, en daarnaast is het NS webcareteam aanwezig om antwoord te geven waar nodig. Zij zorgen ook dat antwoorden voor anderen begrijpelijk zijn, en dat gebruikersregels worden nageleefd. Iedereen heeft toegang tot het platform en kan meelezen.
Reputatie 6
Badge

Mijn concrete vraag: wanneer moet er ingecheckt worden en hoe weet de bezoeker van het station dat. Ik snap niet waarom bij het IJ de poortjes vrijwel allemaal dicht zijn, terwijl ze bij het stationsplein allemaal open staan. Heeft mijn vriend een boete geriskeerd toen ik hem vertelde door het enige open poortje te lopen?

Aangezien er al boetes uitgeschreven worden wil ik ook weten hoe de passagepassen werken. Veel van mijn familie en vrienden bezitten geen OV-chipkaart, wat moet ik ze vertellen?

Amsterdam Centraal staat niet in de lijst van passagepassen: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanvragen-passagepas-station.html

en mijn familie en vrienden wonen niet in de omgeving van het station: https://passage.actiesite-2organize.com/passage/interwijk_aanvraag

Ik snap het dus niet.

Het is wat grijs gebied. Op bepaalde tijdstippen is Amsterdam CS blijkbaar afgesloten (poortjes dicht) en dan MOET blijkbaar iedereen inchecken terwijl je er overdag nog wel vrij door kan. Dit zal bewust zo zijn om eerst te testen op rustigere tijdstippen. Maar ik vind het vaag. Soms mag je er wel gewoon in, soms niet.

Uiteindelijk zal het station 24 uur per dag dicht gaan qua poortjes. Dan moet iedereen dus inchecken om er doorheen te mogen. Als je geen chipkaart hebt kun je overdag door een soort winkelpassage (die overigens niet heel duidelijk staat aangegeven, vraag mij ook sterk af of de winkeliers daar overleven, maar goed....) Tijdens nachtelijke tijdstippen moet je dan om het station heen, bijvoorbeeld door de nieuwe fietstunnel.

Een passagepas bestaat voor dit station niet.
Of de poortjes open of dicht staan, doet er niet toe. Binnen de OV-chipkaartzone heb je een geldig vervoerbewijs of passagerecht nodig. Simpel gezegd: Ook als de poortjes open staan, moet je altijd in- en uitchecken om te passeren.
Of de poortjes open of dicht staan, doet er niet toe. Binnen de OV-chipkaartzone heb je een geldig vervoerbewijs of passagerecht nodig. Simpel gezegd: Ook als de poortjes open staan, moet je altijd in- en uitchecken om te passeren.
Waarschijnlijk is dit in Algemene voorwaarden inderdaad zo opgenomen, echter is dit niet wat de NS tot op heden heeft uitgedragen/gecommuniceerd. Je kan (als je klantvriendelijk wil zijn) niet ineens 50 euro boete gaan uitdelen voor iets dat je al 5 jaar zonder problemen toestaat, noch in enige vorm van communicatie als wijziging aangekondigd is.
Er had inderdaad al veel eerder bekendheid moeten worden gegeven aan die regel. Zeker omdat het zo raar is dat je een kaartje moet kopen om door een station te lopen, dat veel mensen niet instinctief aanvoelen.
Aan de andere kant: Ik ben nog nooit bekeurd voor rijden zonder licht op mijn fiets, maar dat betekent niet dat ik dat men mij nu dus niet kan bekeuren als ik het doe.

In ieder geval wordt het er niet duidelijker op als NS doet alsof je alleen een kaartje nodig hebt als de poortjes dicht staan, want die dingen staan soms open en soms dicht, of open en even later dicht of open bij de ingang en dicht aan de uitgang,...
Reputatie 6
Badge
Blijkbaar moet er dus altijd ingecheckt worden. Hoe zit dat met een station met louter paaltjes, mag je daar dan ook niet doorheen? Er zijn steden als Hamburg, Kopenhagen waar heel duidelijk een zone is aangegeven waar je een geldig ticket moet hebben. Dat is duidelijk, zonder enige 'voorkennis '.
Op stations met paaltjes geldt hetzelfde. Bij kleinere stations betreft de OV-chipkaartzone vaak alleen de perrons en daar hangt een bordje bij dat je op het perron in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs. (Die hingen er al ruim vóór de invoering van de OV-chipkaart.) Maar als er paaltjes staan bij de ingang van een tunnel of passerelle o.i.d. dan begint daar de OV-chipkaartzone en is een vervoerbewijs of passagerecht vanaf daar verplicht.
Op stations met paaltjes geldt hetzelfde. Bij kleinere stations betreft de OV-chipkaartzone vaak alleen de perrons en daar hangt een bordje bij dat je op het perron in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs. (Die hingen er al ruim vóór de invoering van de OV-chipkaart.) Maar als er paaltjes staan bij de ingang van een tunnel of passerelle o.i.d. dan begint daar de OV-chipkaartzone en is een vervoerbewijs of passagerecht vanaf daar verplicht.
Dus op basis hiervan kan iedereen die in Utrecht door het station loopt een boete van 50 Euro krijgen? Want daar staan rijen met paaltjes .
Maar, wacht. Op 't HGB staat bij de poortjes ook een mobiele paal. Moet je daar straks ook inchecken dan :?
Dus op basis hiervan kan iedereen die in Utrecht door het station loopt een boete van 50 Euro krijgen? Want daar staan rijen met paaltjes .
Degenen onder hen die geen geldig vervoerbewijs of passagerecht hebben wel, ja.
Badge +3
Ik heb me in ieder geval nooit gerealiseerd dat ik voor een wandeling door Utrecht Centraal zou moeten in- en uitchecken. Wanneer poortjes gesloten zijn, is het logisch. Een situatie met alleen paaltjes is dat niet. Ik weet heel goed dat ik op het perron in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs. Voor een wandeling van Hoog Catharijne naar de Jaarbeurs was mij dat niet duidelijk.
Vermoedelijk wordt het gedoogd tot de OV-chipkaartzone vrije passage daar klaar is. En dan maar hopen dat ze die niet een deel van het etmaal alsnog afsluiten. 😉
Reputatie 6
Badge +2
Vermoedelijk wordt het gedoogd tot de OV-chipkaartzone vrije passage daar klaar is.
Die is er al een poosje.
Reputatie 4
Zonder OV-chipkaart kan er niet ingecheckt worden en blijkbaar is er ook geen passagepas mogelijk, slecht voor het imago van de NS. Ik zal de mensen in mijn omgeving inlichten het NS station niet meer te betreden.
Reputatie 4
Badge
Degenen onder hen die geen geldig vervoerbewijs of passagerecht hebben wel, ja.

En station Den Bosch dan, waar de stationspasserelle nu niet en nooit niet poortjes zal krijgen (aldus de voormalig directeur stadsontwikkeling) met de reden dat de passerelle een belangrijke verbindingsfunctie heeft. Verplicht inchecken vóór het passeren van het laatste incheckpaaltje tussen ingang en sporen zou geen verschil met poortjes geven. Ik weet overigens niet hoe je zou moeten weten dat je het laatste paaltje voorbij bent gelopen, er staat immers geen zonebord of streep op de vloer en ook andersom is het een probleem omdat je bij het verlaten van de chipkaartzone verplicht moet uitchecken en maar je onmogelijk kunt weten of er achter Mr. Long nog paaltjes staan of niet. De Hema en AH to go zijn een twijfelgeval omdat niet duidelijk is hoe je de zonegrens moet tekenen vanaf de paaltjes die in het midden van de hal staan.
Zonder OV-chipkaart kan er niet ingecheckt worden en blijkbaar is er ook geen passagepas mogelijk, slecht voor het imago van de NS. Ik zal de mensen in mijn omgeving inlichten het NS station niet meer te betreden.

Geef iedereen een gratis id.. Een id waarmee je je kunt identificeren, maar waarmee men geen verplichtingen aan kan gaan.
En station Den Bosch dan, waar de stationspasserelle nu niet en nooit niet poortjes zal krijgen (aldus de voormalig directeur stadsontwikkeling) met de reden dat de passerelle een belangrijke verbindingsfunctie heeft.
Dat soort taal sloeg de gemeente Leiden ook jarenlang uit. Het omdraaien van die mening kostte NS 3 miljoen euro. Dat is iets meer dan één bak van één Fyratreinstel.

Reageer