beantwoord

50 euro boete om fiets aan andere kant van station Amsterdam CS op te halen?

• 28 april 2016
  • 73 reacties
  • 2966 Bekeken

Toon eerste bericht

73 reacties

Ik heb meerdere vragen uitgezet bij de beheerders van Amsterdam CS. Dit gaat om de vragen die in dit topic nog niet zijn beantwoord. Ik hoop spoedig een terugkoppeling te ontvangen. Naar aanleiding daarvan zal ik een tekst met uitleg plaatsen (ook intern voor mijn collega's en mogelijk ook op ns.nl).
Reputatie 4
Badge
En station Den Bosch dan, waar de stationspasserelle nu niet en nooit niet poortjes zal krijgen (aldus de voormalig directeur stadsontwikkeling) met de reden dat de passerelle een belangrijke verbindingsfunctie heeft.
Dat soort taal sloeg de gemeente Leiden ook jarenlang uit.

Het verschil met Leiden is dat de gemeente Den Bosch heeft meebetaald aan de passage om de woonwijk achter het station beter bereikbaar te maken. Daarbij schijnt zwart op wit afgesproken te zijn dat de passage voor iedereen toegangkelijk moet blijven. Dat geeft de gemeente Den Bosch een veel sterkere positie dan Leiden, die alleen heel moeilijk kon doen. Daarmee is Den Bosch het drukste station dat niet op de lijst staat van stations die ov-chip poorten gaat krijgen.
Leiden had de mogelijkheid om die poortjes te laten verwijderen wegens het ontbreken van een bouwvergunning, dat was effectief genoeg geweest. Kern van de zaak is dat ze voor een aalmoes uit vrije wil hun standpunt overboord hebben gezet. Als dat in 's-Hertogenbosch ook gebeurt, worden de afspraken net zo makkelijk met instemming van beide partijen weer gewijzigd.
Zojuist van meerdere collega's een terugkoppeling gehad.

Op Station Amsterdam Centraal worden geleidelijk de poortjes in de Westtunnel in gebruik genomen. Van 01.00 tot 05.00 uur zijn alle poortjes in de Westtunnel al 100% dicht, de rest van het station is gedurende die tijd ook afgesloten.

Vanaf 18 april t/m 8 mei zijn er proeven op Station Amsterdam Centraal gestart, waarbij alle poortjes van 23.15 tot 05.00 uur in gebruik waren genomen. Van 23.15 t/m 01.00 uur hebben NS-medewerkers bij de poortjes gestaan om mensen te informeren en door de poortjes te helpen. Vanaf 17 mei is de proef met poortjes gestart op de tijden 01.00 tot 07.00 uur. Er zijn dan NS-medewerkers bij de poortjes aanwezig van 05.00 tot 07.00 uur om reizigers en passanten te helpen.

Als je door het station naar de andere kant wil lopen, dan kun je van 07.00 tot 22.00 uur door de IJ-passage lopen zonder gebruik te maken van een OV-chipkaart. Als de IJ-passage is gesloten kan er gebruik worden gemaakt van de ‘langzaam aan’-tunnel aan de westzijde van het station. Willen reizigers naar de treinen of willen passanten toch door de Westtunnel lopen wanneer de poortjes dicht zijn, dan zullen ze gebruik moeten maken van hun OV-chipkaart (voorzien van NS reisproduct met voldoende saldo) en aan de ene kant inchecken bij de poortjes en aan de andere kant binnen 60 minuten weer uitchecken. Dan wordt er geen saldo afgeschreven. Of de poortjes openen met de vierkante barcode op een e-ticket.

Tijdens de proeven staan er banieren met communicatie over hoe de poortjes te openen en er staan medewerkers van NS bij de poortjes. Deze week en vorige week is er op de borden in het station over de proef gecommuniceerd (bij de vorige proef in april ook voorafgaand aan de proef en tijdens de 1e week van de proef), via de nieuwsbrief is een brief aan klanten gestuurd, er staat een vermelding op de website wanneer de poortjes gesloten zijn (http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/stations-met-gesloten-poortjes.html ), er zijn via Facebook en Twitter berichten uitgestuurd, en er worden op het station berichten over de poortjes omgeroepen. Er heeft hierover ook een artikel in het AD en Metro gestaan.
Reputatie 4
Vanaf 18 april t/m 8 mei zijn er proeven op Station Amsterdam Centraal gestart, waarbij alle poortjes van 23.15 tot 05.00 uur in gebruik waren genomen. Van 23.15 t/m 01.00 uur hebben NS-medewerkers bij de poortjes gestaan om mensen te informeren en door de poortjes te helpen. Vanaf 17 mei is de proef met poortjes gestart op de tijden 01.00 tot 07.00 uur. Er zijn dan NS-medewerkers bij de poortjes aanwezig van 05.00 tot 07.00 uur om reizigers en passanten te helpen.
Die communicatie komt niet overeen met de realiteit op het station. Poortjes waren overdag gesloten zonder aanwezigheid personeel.

12 mei om 20:01 Amsterdam Centraal: dichte poortjes. Vreemde gang van zaken dus, verklaring?

Wat is de IJ-passage? Wat moet er na 22:00 gedaan worden als men niet in het bezit van een chipkaart is?
Badge +3

Wat is de IJ-passage? Wat moet er na 22:00 gedaan worden als men niet in het bezit van een chipkaart is?

IJ-passage: http://www.mijnstation.nl/nl/amsterdam-centraal

Buiten de openingstijden zul je, als je geen OV--chipkaart hebt, moeten omlopen, dus langs de taxistandplaats, de fietsenstalling en het Ibis Hotel. Bij de Zilveren Toren rechtsaf en onder het spoor door.
Reputatie 6
Badge
Op snel verspringende digitale reclameborden op Amsterdam Centraal na, heb ik nog geen enkele vorm van communicatie mogen waarnemen. Ook geen e-mail. Mag hopen, dat ook buiten sluitingstijden van die poortjes er af en toe gecommuniceerd wordt.
Zojuist van meerdere collega's een terugkoppeling gehad.

Dus het geven van een boete van 50 euro eind april rond 23.30 aan TS wordt door jullie gezien als 'helpen' met het opnemen van de poortjes?

Verder kom ik regelmatig op Amsterdam buiten de genoemde tijden en tref dan alle poortjes (IJ zijde) gesloten aan. Dat de poortjes dus alleen gesloten zijn tijdens deze genoemde tijden lijkt dus niet te kloppen.

Daarbij ging mijn punt vooral er over dat je geen boetes zou moeten uitschrijven zolang het nog 'proeven' betreft en eerst moet zorgen dat het systeem goed werkt, gecommuniceerd is en de klanten er aan hebben kunnen werken voordat je je klanten gaat beboeten voor het vergeten van een handeling, die kort daarvoor niet nodig was.

Ik heb ook wel eens mensen zien staan bij de poortjes die mogelijk daar waren om te helpen, helaas stonden deze meer op hun eigen telefoon te kijken dan op te letten, want ik heb zelf al menig gestrand buitenlandse toerist geholpen om het gesloten poortje te openen. Veel mensen komen vanaf Schiphol en daar zijn geen poortjes, deze mensen verwachten niet dat je als je de trein uitstap je kaartje moet bewaren om het station uit te mogen.

Edit:
Ik heb een traject-vrij naar Amsterdam, maar ook ik heb geen email ontvangen met uitleg of aankondiging hierover.
Reputatie 4
Op snel verspringende digitale reclameborden op Amsterdam Centraal na, heb ik nog geen enkele vorm van communicatie mogen waarnemen. Ook geen e-mail. Mag hopen, dat ook buiten sluitingstijden van die poortjes er af en toe gecommuniceerd wordt.
De NS heeft ook niks naar mij gecommuniceerd, niet actief en ook niet passief. Ik was zelf wel actief op zoek naar informatie, hier is door de NS niet op gereageerd: https://forum.ns.nl/op-station-17/door-station-lopen-zonder-checken-23557

Fijn dat Sivan NS nu wel terugkoppeling heeft gekregen, maar jammer dat het niet herkenbaar is voor de reizigers: poortjes zijn gesloten buiten de gespecifieerde tijden en er is geen communicatie of personeel zichtbaar.
Bedankt voor jullie reacties. Vervelend dat de terugkoppeling niet overeenkomt met jullie ervaring. Ik zal jullie signaal over het niet waarnemen van deze communicatie en het sluiten van de poortjes terugkoppelen aan de beheerders van het station.
Ik heb opnieuw een terugkoppeling gehad.

Overdag zijn de poortje aan de IJ-zijde voor 75% dicht op dit moment. Ze zijn zeker niet 100% dicht en er staan studenten bij om reizigers te helpen. Het kan zijn dat het zo druk lijkt bij de poortjes en of ze allemaal dicht zijn, omdat mensen door het ene open poortje dat open staat willen. Bovendien horen we vaak (gelukkig!) ook positieve geluiden (mensen vinden het fijn dat poortjes daar dicht zijn, zodat ze niet vergeten uit te checken).

Tussen 5.00 en 6.00 uur ’s morgens wordt er op het station omgeroepen dat alle poortjes op het station in gebruik zijn genomen. Het kan zijn dat mensen niet luisteren omdat ze telefoneren, muziek in de oren hebben of omdat ze om wat voor andere reden de boodschap missen. Ook op deze tijden staan er studenten om mensen te helpen. Voorafgaand deze proef hebben we een nieuwsbrief aan onze klanten gestuurd, er staat op de website informatie en we hebben via borden een week voorafgaand de proef en tijdens de eerste week van de proef gecommuniceerd met de juiste tijden dat de poortjes gesloten zijn. Het kan zijn dat een reiziger dit allemaal mist, maar er is wel degelijk gecommuniceerd. Het gaat om een proef en op de tijden dat er geen proef plaatsvindt, zijn er geen medewerkers bij de poortjes en wordt er ook niets omgeroepen.

We hebben alle klanten met NS–abonnement een nieuwsbrief gestuurd, met onderaan informatie over bijvoorbeeld trajecten waar werk aan het spoor is, op welke stations de poortjes sluiten of proeven worden gehouden, of zoals in de afgelopen 2 nieuwsbrieven informatie over de proef BTS in Amsterdam Centraal. Men kan dan doorklikken naar het artikel op de website van NS.
Badge +3
Is er eigenlijk al toestemming van de Brandweer om de poortjes te sluiten op Amsterdam Centraal? Indien ja, welke aanpassingen zijn er gedaan om aan de bezwaren van de Brandweer tegemoet te komen?
Je kunt ervan uit gaan dat dit met alle partijen en stakeholders besproken is en maatregelen akkoord bevonden zijn door die partijen(ook met gemeenten).
Badge +3
Ik stel deze vragen omdat ik hier in een ander forum op internet bijna 6 jaar geleden hierover van gedachten heb gewisseld naar aanleiding van de afschuwelijke panieksituatie op het station in Duisburg. Eén van de discussiepunten toen was dat in een panieksituatie op Amsterdam Centraal tijdens topdrukte er snel geëvacueerd moet kunnen worden om een situatie als in Duisburg, waar op 24 juli 2010 21 doden en 500 gewonden vielen, te voorkomen.
De chaos op station Amsterdam Centraal op Koninginnedag 2001 ligt ook nog tamelijk vers in het geheugen.

Partijen en stakeholders zijn soms nogal kort van memorie.
Reputatie 6
Ik stel deze vragen omdat ik hier in een ander forum op internet bijna 6 jaar geleden hierover van gedachten heb gewisseld naar aanleiding van de afschuwelijke panieksituatie op het station in Duisburg. Eén van de discussiepunten toen was dat in een panieksituatie op Amsterdam Centraal tijdens topdrukte er snel geëvacueerd moet kunnen worden om een situatie als in Duisburg, waar op 24 juli 2010 21 doden en 500 gewonden vielen, te voorkomen.
De chaos op station Amsterdam Centraal op Koninginnedag 2001 ligt ook nog tamelijk vers in het geheugen.

Worden de poortjes dan niet automatisch allemaal volledig opengestuurd tijdens brandalarm ? Dat zou toch de standaard configuratie moeten zijn.
Zo niet, dan is de NS toch ergens een 'stakeholder' vergeten.
Reputatie 5

Dat ongeval in Duisburg was op het evenemententerrein van de Loveparade, niet op het station. Ik denk overigens dat bij de ontruiming van Amsterdam Centraal de poortjes - mits opengestuurd - niet het meest kritische punt zijn. Wel kun je een lawine aan klachten vanwege ontbrekend uitchecken verwachten...
Badge +3
Het punt is dat de poortjes in geopende toestand al voor ophoping van mensen achter de poortjes zorgen. Ik vraag me oprecht af of daar wel voldoende naar gekeken is, zeker aan de centrumzijde van de westelijke tunnel waar de vloer ook nog eens omhoogloopt.
Het is beter nu na te denken dan dat er in de toekomst een incident van welke aard dan ook plaatsvindt waarbij gewonden of misschien wel doden vallen. Daar moet niet te luchtig over gedaan worden.

In ieder geval is vastgelegd dat er gewaarschuwd is.

@Rudi
Het ongeval in Duisburg vond weliswaar niet in het station plaats maar laat wel duidelijk zien wat er kan gebeuren wanneer er niet voldoende doorstroomcapaciteit om een grote mensenmassa te verwerken en er bovendien tegengestelde stromen zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drama_tijdens_Love_Parade_in_Duisburg
Reputatie 4
Overdag zijn de poortje aan de IJ-zijde voor 75% dicht op dit moment. Ze zijn zeker niet 100% dicht en er staan studenten bij om reizigers te helpen. Het kan zijn dat het zo druk lijkt bij de poortjes en of ze allemaal dicht zijn, omdat mensen door het ene open poortje dat open staat willen. Bovendien horen we vaak (gelukkig!) ook positieve geluiden (mensen vinden het fijn dat poortjes daar dicht zijn, zodat ze niet vergeten uit te checken).
Daar komt de aap uit de mouw!

Hoe kunnen mensen blij zijn dat ze uit moeten checken als er niet ingecheckt hoeft te worden, dat is omgekeerde logica en creëert juist een onduidelijke situatie: "Het kan zijn dat het zo druk lijkt bij de poortjes en of ze allemaal dicht zijn, omdat mensen door het ene open poortje dat open staat willen"

De NS wil deze onduidelijke en onlogische situatie laten voortbestaan, of kan er naar het signaal geluisterd worden dat het heel raar is wanneer aan de voorkant van het station alle poortjes open staan en aan de achterkant van het station vrijwel alles dicht.

We hebben alle klanten met NS–abonnement een nieuwsbrief gestuurd, met onderaan informatie over bijvoorbeeld trajecten waar werk aan het spoor is, op welke stations de poortjes sluiten of proeven worden gehouden, of zoals in de afgelopen 2 nieuwsbrieven informatie over de proef BTS in Amsterdam Centraal. Men kan dan doorklikken naar het artikel op de website van NS.
De NS persoon die de informatie aan u geeft Sivan kan wel doen alsof de reiziger is geinformeerd, maar in de nieuwsbrief staat alleen dat de poortjes tussen 01:00 en 07:00 dicht zijn. Denkt deze persoon echt dat het geven van misleidende informatie ok is? Of is deze persoon niet op de hoogte wat er daadwerkelijk gecommuniceerd wordt? Erg merkwaardig.

Van de "proef BTS" heb ik nog nooit gehoord en hier heb ik ook geen informatie over ontvangen, dus ik snap niet hoe deze persoon claimt dat het in de laatste twee nieuwsbrieven stond. Er staat helemaal niks over een proef in de avonduren of over poortjes aan de IJ zijde die gesloten zijn.

De laatste nieuwsbrief, vertel mij waar het staat:

Ik heb je feedback teruggekoppeld, Niek.
Nog even een update:

Op dinsdag 17 mei zijn we begonnen met de proef op Amsterdam Centraal. Deze liep door t/m zondag 29 mei. Nu de proef ten einde is kunnen we concluderen dat deze heel veel informatie heeft opgeleverd. De uitkomsten hebben ertoe geleid dat het projectteam heeft geadviseerd vanaf 30 mei pas op de plaats te maken en de poorten weer open te zetten tussen 05.00 en 07.00 uur.

In de komende weken zal het projectteam alle uitkomsten evalueren met alle betrokkenen en een vervolgplan opstellen waarbij de intentie blijft dat de poortjes op korte termijn op dit tijdstip op dit complexe station alsnog gesloten worden.
Reputatie 4
Bedankt Sivan, is er feedback over de nieuwsbrief die niet de informatie bevat dat geclaimed wordt? Er wordt gezegd dat de reizigers uitgebreid geinformeerd zijn via de nieuwsbrief, maar dat is niet zo.

Concreet vraag ik mij af of er wel informatie is verstuurd, maar dat bijvoorbeeld een grote groep klanten deze informatie niet ontvangen hebben. Aangezien ik wel informatie wil ontvangen vind ik dat belangrijk.
Die feedback heb ik niet ontvangen, maar ik heb hem wel teruggekoppeld. Ik ga er vanuit dat zij dit intern zullen bespreken.
Reputatie 4
Die feedback heb ik niet ontvangen, maar ik heb hem wel teruggekoppeld. Ik ga er vanuit dat zij dit intern zullen bespreken.
Bij het gebrek aan een antwoord en de ontbrekende informatie in de twee geclaimde nieuwsbrieven, kunnen we er wel vanuit gaan dat de geclaimde informatie niet gecommuniceerd is, wat bevestigd wordt door de verschillende reizigers in dit topic.

Reageer