beantwoord

8:44 Utrecht-Den Haag 23/2: Waarom?

• 23 februari 2015
  • 7 reacties
  • 245 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Deze trein stond op 18b ipv het gebruikelijke spoor 9a. Verder weg kon niet. Veel mensen hebben rennend hun best gedaan om die trein toch te halen. De conducteur zag ons aankomen en deed de deuren toch dicht. Hij reed weg maar toen stopte hij. Wij dachten dat we toch mee mochten. Maar nee. De deuren bleven dicht en 2 minuten(!) later ging hij verder. WAAROM?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 23 februari 2015, 16:33

Welkom op het NS serviceforum! Ik kan me voorstellen dat je hier ontzettend van baalt. De verkeersleiding kan er voor kiezen om de trein op een ander spoor aan te laten komen, omdat er dan vanwege een bepaalde reden even geen ruimte voor is op het andere spoor. Ik kan ook zien dat deze trein inderdaad een kleine vertraging van 3 minuten heeft gehad, maar ik kan niet meer achterhalen waarom deze trein weer stil heeft gestaan bij vertrek. De vertrekprocedure kan maximaal 30 seconden voor vertrek beginnen, maar wanneer de deuren gesloten zijn kunnen deze ook niet zomaar weer open. Dat zou voor een nog grotere vertraging zorgen. Ik kan goed begrijpen dat dit voor jou niet prettig is geweest. Hopelijk heb je niet al te lang hoeven wachten.
Bekijk origineel

7 reacties

Welkom op het NS serviceforum! Ik kan me voorstellen dat je hier ontzettend van baalt. De verkeersleiding kan er voor kiezen om de trein op een ander spoor aan te laten komen, omdat er dan vanwege een bepaalde reden even geen ruimte voor is op het andere spoor. Ik kan ook zien dat deze trein inderdaad een kleine vertraging van 3 minuten heeft gehad, maar ik kan niet meer achterhalen waarom deze trein weer stil heeft gestaan bij vertrek. De vertrekprocedure kan maximaal 30 seconden voor vertrek beginnen, maar wanneer de deuren gesloten zijn kunnen deze ook niet zomaar weer open. Dat zou voor een nog grotere vertraging zorgen. Ik kan goed begrijpen dat dit voor jou niet prettig is geweest. Hopelijk heb je niet al te lang hoeven wachten.
De verkeersleiding kan er voor kiezen om de trein op een ander spoor aan te laten komen, omdat er dan vanwege een bepaalde reden even geen ruimte voor is op het andere spoor.
Er is hier geen sprake van 'even geen ruimte', maar van een vooraf geplande wijziging. Die serie vertrekt deze hele week van 18b en stopt in de omgekeerde richting ook extra in Woerden. Beiden is niet aangegeven op jullie site onder "werkzaamheden".

Grrr kan zich er maar beter op voorbereiden dat deze situatie de rest van de week zo is.
Reputatie 3
Badge
Met spoorcapaciteit heeft het in dit geval niets te maken.
Normaal gesproken keert de trein uit Leiden Centraal in Utrecht om en gaat dan naar Den Haag. Voorzover ik kan zien was de IC 8827 uit Leiden/Alphen met 1 minuut vertraging op spoor 9 aangekomen, dus ik zou verwachten dat hij daarvandaan ook weer gewoon als IC 2022 naar Den Haag had gekund.
Voorzover ik kan zien was de IC 8827 uit Leiden/Alphen met 1 minuut vertraging op spoor 9 aangekomen, dus ik zou verwachten dat hij daarvandaan ook weer gewoon als IC 2022 naar Den Haag had gekund.
De IC Utrecht - Leiden staat deze week gepland van 9(a). Kennelijk keren die treinen deze week niet op elkaar.
Van het keren en welk vertrekspoor moet ik helaas antwoord op schuldig blijven. De exacte reden waarom de trein weer stil is gaan staan weet ik ook niet, maar dit kan te maken hebben met de volgende zaken. Machinist krijgt ten onrechte een ATB remming, trein wordt zonder pardon stil gezet en het kost tijd om weer weg te komen. Een andere oorzaak kan zijn dat de machinist is gebeld door de treindienstleider en in een gebied waar de machinist maximaal 40 km/u mag rijden, mag hij of zij geen antwoord geven ivm veiligheid, dus om te kunnen communiceren moet de trein in dit geval stil worden gezet. Het kan ook zijn dat de machinist een ander soort storing heeft gehad en die tijd nodig had om het op te lossen. Er kunnen veel meer oorzaken zijn, deze komen naar mijn inziens het vaakst voor en de trein is dan officieel vertrokken en mag geen deuren meer openen en passagiers in- en uit laten stappen. Dat is helaas procedure, die zo is opgesteld ivm de veiligheid.
Hoop wat meer inzicht daarin te hebben kunnen geven.
Reputatie 3
Badge
Voorzover ik kan zien was de IC 8827 uit Leiden/Alphen met 1 minuut vertraging op spoor 9 aangekomen, dus ik zou verwachten dat hij daarvandaan ook weer gewoon als IC 2022 naar Den Haag had gekund.
De IC Utrecht - Leiden staat deze week gepland van 9(a). Kennelijk keren die treinen deze week niet op elkaar.

Nee, daar lijkt het op. IC's Den Haag-Utrecht stoppen deze week ook in Woerden, geloof ik. Zal wel iets met de spoortunnel in Delft te maken hebben, hoewel ik er de logica niet van inzie. In de reguliere dienstregeling stopten die IC's sowieso al in Gouda voor eventuele omreizers; de meerwaarde van een extra stop in Woerden ontgaat me eerlijk gezegd.
Zal wel iets met de spoortunnel in Delft te maken hebben, hoewel ik er de logica niet van inzie. In de reguliere dienstregeling stopten die IC's sowieso al in Gouda voor eventuele omreizers; de meerwaarde van een extra stop in Woerden ontgaat me eerlijk gezegd.

Het kan ook zijn dat ze in Utrecht ook weer wat aan het uitspoken zijn deze week, maar in verband met Delft is het ook verklaarbaar: Op Utrecht-Den Haag is vandaag een aantal keer een combinatie van 8 bakken ingezet. Men rekende immers op omreizigers Den Haag - Gouda - Rotterdam. Dat is regulier te lang voor Utrecht-Leiden en helemaal onmogelijk als er in Leiden niet uitgeweken kan worden naar spoor 4 omdat er door kerende IC's meer perronsporen nodig zijn dan normaal. De extra stop in Woerden kan nodig zijn om bij Utrecht niet voor rood te hoeven wachten om bij het gewijzigde aankomstspoor te komen.

Reageer