beantwoord

Aanbieden chipkaart in portemonnee bij poortje/paaltje op station

• 21 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 874 Bekeken

Badge +3
Krijg vaak (eigenlijk altijd) de melding "bied AUB één kaart tegelijk aan" bij NS.

Dit omdat er meerdere chipkaarten in mijn portemonnee zitten, dus behalve mijn OV ook een ID kaart, stadspas (voor afvalcontainers, zwembad en schaatsbaan) en toegangspas voor kantoor. Oh ja en een contactloos bankpasje ook nog tegenwoordig.

Bij in/uitchecken in de bus (of waar dan ook) is dat eigenlijk nooit een probleem, heel soms piept het apparaat dan 2 keer maar blijkt de incheck gewoon gelukt te zijn.

De humor van Twitter @NS_online toen ik hetzelfde vroeg een jaar of wat geleden was fenomenaal slecht eigenlijk ("dat hebben we speciaal voor jou gedaan Robert, die poortjes zo kritisch maken" of iets van die strekking...) Okee, ze weten tegen wie ze het hadden. ;)

Maar kan dat niet beter, dus waarom hebben andere apparaten zo weinig moeite met meerdere chipkaarten (waarvan er maar eentje recht geeft tot toegang)?

De reden dat ik het vraag is omdat er bergen verhalen zijn van mensen met defecte of anderszins onleesbare ov-chipkaarten omdat ze die telkens apart moeten aanbieden. Op zich kleine moeite (of steek hem in een hoesje natuurlijk)..

Maar toch, het lijkt soms wel of je die kaarten maar beter niet kunt aanraken of ze gaan stuk, of de info die op de kaart gedrukt staat vervaagt of wordt onleesbaar bij veelvuldig gebruik? TLS rekent dan gewoon even €11 af voor duplicaat (als de kaart ouder dan 2 jaar is).
icon

Beste antwoord door Momo 21 augustus 2017, 23:48

De OV-chippaaltjes/poortjes zijn inderdaad nogal eenkennig, wannneer ze maar een andere kaaart ruiken weigeren ze al.
Ik heb het eerlijk gezegd nooit andersom geprobeerd, bv bij de toegang naar kantoor behalve het pasje van werk ook een OV-chip voor de lezer houden. Komt denk ik omdat het werkpasje altijd in een hoesje met koord zit die je zichtbaar moet dragen (wat ik overigens nooit doe, ik stop dat hoesje altijd in een broekzak).

Zelf heb ik mijn OV-chipkaart altijd in een soort sleutel-etui / miniportomonee zitten, daarin zitten ook mijn fietssleuteltjes, een 10-rittenkaart voor de DAM-Delft shuttle (elektrische tuk-tuk), wat kleingeld en een kleine post-it waarop ik noteer in welk pad en rek ik mijn fiets gestald heb zodat ik niet weer een kwartier loop te zoeken naar mijn fiets :D
Mijn kaart raak ik eigenlijk alleen aan wanneer ik hem bij een controle moet laten zien. Dat is dus maar zelden ;):P
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De OV-chippaaltjes/poortjes zijn inderdaad nogal eenkennig, wannneer ze maar een andere kaaart ruiken weigeren ze al.
Ik heb het eerlijk gezegd nooit andersom geprobeerd, bv bij de toegang naar kantoor behalve het pasje van werk ook een OV-chip voor de lezer houden. Komt denk ik omdat het werkpasje altijd in een hoesje met koord zit die je zichtbaar moet dragen (wat ik overigens nooit doe, ik stop dat hoesje altijd in een broekzak).

Zelf heb ik mijn OV-chipkaart altijd in een soort sleutel-etui / miniportomonee zitten, daarin zitten ook mijn fietssleuteltjes, een 10-rittenkaart voor de DAM-Delft shuttle (elektrische tuk-tuk), wat kleingeld en een kleine post-it waarop ik noteer in welk pad en rek ik mijn fiets gestald heb zodat ik niet weer een kwartier loop te zoeken naar mijn fiets :D
Mijn kaart raak ik eigenlijk alleen aan wanneer ik hem bij een controle moet laten zien. Dat is dus maar zelden ;):P
Reputatie 7
Ik denk persoonlijk dat dat te maken heeft met de sterkte van een scanner. De ov-chipkaart paal is best krachtig, je hoeft je ov-kaart er niet eens op te houden en hij scant al, en er kan dus inderdaad een portemonnee oid. tussenzitten. Misschien is het wel een veiligheidsdingetje wat ingebouwd is....
Reputatie 7
Badge +3
Een chippaal scant de OV-chipkaart inderdaad wanneer deze nog in een portemonnee zit, soms zelf nog in een tas. Maar wanneer er in die portemonnee nog een ander pasje met een chip zit, bv een bankpas of bedrijfspas dan krijg je de melding "bied AUB één kaart tegelijk aan", dus dan zul je toch je OV-chipkaart apart moeten aanbieden.
Reputatie 7
Ja vandaar dat de scanner misschien zo krachtig is dat hij de passen erachter ook leest.

Ik denk trouwens dat het een bewuste keuze is geweest, zodat als je 2 ov-chipkaarten hebt (wat best vaak voorkomt) je niet per ongeluk de verkeerde incheckt. Daar heb je met andere kaartlezers veel minder last van.

Ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt als je een portemonnee met 2 kaarten tegelijk aanbied op een contact-loos betalen punt. Volgens mij mislukt de betaling dan ook of zegt het apparaat dat de pas erin moet
Reputatie 7
Badge +4
Nou Robert: Ik heb meerdere kaarten en ik ben wel blij dat ze niet allemaal gescand worden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft 2 OV-chipkaarten wil je inderdaad niet dat ze allebei scannen, maar blijkbaar kan het systeen het ook niet aan wanneer de 2e kaart een ander soort kaart met chip is. Ik zie regelmatig mensen met bv een OV-chipkaart en een pinpas in een telefoonhoesje dit tegelijk scannen wat dan deze melding oplevert.
Sommige houden gewoon hun tas voor de scanner, werkt prima wanneer je je OV-chipkaart in een ander vakje hebt zitten dan je andere pasjes.
Badge +3
Ik heb geen idee wie het antwoord van Momo als beste gemarkeerd heeft, maar ben het helemaal eens!

Als NS/TLS wil dat we elke keer ons pasje uit broekzak of portefeuille moeten halen, omdat er toevallig totaal andere pasjes in zitten die reageren? Dan moet het poortje/paaltje gewoon de juiste kiezen en in de bus of op kantoor is dat geen enkel probleem. Maar daar slijten ze van blijkbaar.. gezien alle klachten over defecte kaarten en bijkomende kosten voor duplicaat (en/of tijdelijk reisrecht op een al dan niet anonieme andere kaart).

Eh ja, die koordjes voor aan je broek heb ik er veel van. Zou niet nodig moeten zijn, toch?
Reputatie 7
Badge +4
[i] 😃

Reageer