beantwoord

Aanduiding bestemming IC Enkhuizen

• 23 januari 2018
  • 43 reacties
  • 1229 Bekeken

Badge +3
Het valt me op dat als je bijvoorbeeld hier op een IC naar Amsterdam CS klikt, dat ze allemaal gewoon doorgaan naar Enkhuizen.

Maar op de borden op het station en in de trein staat Amsterdam CS. Na 19:00 staat het blijkbaar wel goed, dus hoe komt dat?
icon

Beste antwoord door Robert B 23 januari 2018, 18:02

Oh, meteen al een antwoord op Twitter:

Dit is een invoerfoutje bij de nieuwe dienstregeling, zal volgende maand gecorrigeerd gaan worden. Het is bedacht om aan toeristen duidelijker te maken dat de trein ook in Amsterdam Centraal stopt, maar de kritiek is dusdanig dat het aangepast gaat worden.
Bekijk origineel

43 reacties

Badge +3
Oh, meteen al een antwoord op Twitter:

Dit is een invoerfoutje bij de nieuwe dienstregeling, zal volgende maand gecorrigeerd gaan worden. Het is bedacht om aan toeristen duidelijker te maken dat de trein ook in Amsterdam Centraal stopt, maar de kritiek is dusdanig dat het aangepast gaat worden.
Reputatie 7
Badge
het zou beter zijn de infoposten op de grote stations weer te bemensen... dan kunnen de toeristen vragen stellen.
Haha, fijn dat je het antwoord ook meteen al hebt gekregen. Ik was wel op de hoogte van de oorzaak hiervan, maar wist nog niet dat het aangepast gaat worden (heb er zelf ook voor gevochten dat het teruggedraaid moest worden)! Weer wat geleerd 🙂
Dat soort wijzigingen kunnen in de regel enkel bij ingang van een nieuwe BD-periode (dienstregeling van jaar x of wijzigingsblad y) worden ingelezen, anders gebeuren er hele gekke dingen. Vandaar dat wijziging even op zich laat wachten. 5 februari staat de eerste op de planning.

Op verzoek van de vervoerders is destijds deze functionaliteit gemaakt.

In een aantal gevallen wil de vervoerder niet de eindbestemming of alle stopstations van een (stop)trein al publiceren vanaf het begin van de rit omdat verwarring mogelijk is met een andere trein die een gunstiger reismogelijkheid aanbiedt. In zo’n geval biedt de functionaliteit verkorte route uitkomst: i.h.a. wordt de trein naar een fictief eindstation gepubliceerd met de belangrijkste uitstapstations. Anders gezegd: de verkorte route bevat een beperkte blik op een rit: een selectie van de uitstapstations en een fictieve eindbestemming die eigenlijk een stopstation onderweg is.
Badge +3
Voor bijvoorbeeld de sprinter Den Haag - Zwolle is het prima om die te 'knippen' op Amsterdam CS (zodat mensen die naar bijv. Schiphol willen niet ineens in Utrecht uitkomen (of andersom, denken dat Den Haag - Zwolle wel via Utrecht zal gaan).

Maar goed dat het voor Enkhuizen duidelijker wordt, want daar is weinig routekeuze.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vond het wel een goed idee. Veel mensen willen mensen naar Amsterdam Centraal en niet naar Enkhuizen. Een veel betere oplossing is natuurlijk om beide stations groot te vermelden en om op de trein zelf ook beide bestemmingen te tonen. Kleine moeite, veel plezier. Tijdens het stationnement in Amsterdam Centraal laat je dan Amsterdam Centraal vervallen.

Hetzelfde kun je in de omgekeerde richting doen. Bij vertrek uit Enkhuizen toon je Amsterdam Centraal en Maastricht en in Amsterdam Centraal laat je Amsterdam Centraal wegvallen.
Badge
Het probleem in deze is dat NS de riskante (ivm enkelspoor) koppeling van Enkhuizen - Amsterdam aan de A2-corridor grotendeels heeft gemotiveerd door het "grote aantal reizigers" uit de richting Enkhuizen dat over Amsterdam heen reist (en terug). Dus dan is 'Amsterdam C' tonen op de CTA's toch wel scheef.

Het idee van twee bestemmingen tonen is al eerder langsgekomen, de boosdoener is telkens (m.i. terecht) het feit dat de CTA's dan te vol zouden komen te staan. Bij treinen met veel tussenstops (denk bv. aan de IC Den Helder - Nijmegen, of de SP Den Haag - Zwolle) komt dan weer de oude klacht naar boven dat er te weinig tussenstops tegelijk worden getoond op de borden.
Daarnaast is het overzichtelijker om te zoeken naar 'de trein naar Enkhuizen' of 'de trein naar Amsterdam C' dan naar 'de trein naar Amsterdam C en Enkhuizen'. Op de borden met vertrektijden past het overigens überhaupt niet om twee bestemmingen tegelijk te tonen, tenzij je gaat afkorten. Alleen zijn daar nu al aardig wat klachten over, van het kaliber 'ik moet niet naar "Schothorst" ik moet naar "Amersfoort Schothorst" wat is dit nou'.
Met een beetje goede wil is er _erg_ veel mogelijk, inclusief het tonen van twee eindbestemmingen. Of management het wenselijk vindt om daar (erg) kostbare tijd van (ingehuurde) mensen op te zetten, is een volgende.
Reputatie 7
Badge +3
Feitelijk is het niet meer dan het extra groot vermelden van een belangrijke tussenstop gevolgd door de eindbestemming. Dat is in het geheel niet vreemd en heb ik met grote regelmaat in het buitenland gezien.

In de vorige dienstregeling was de koppeling tussen Amersfoort Schothorst en Enkhuizen. In Hilversum waren altijd mensen op het perron die het niet vertrouwden of een trein naar "Enkhoezen" wel naar Amsterdam Centraal ging.
Badge +3
In de vorige dienstregeling was de koppeling tussen Amersfoort Schothorst en Enkhuizen. In Hilversum waren altijd mensen op het perron die het niet vertrouwden of een trein naar "Enkhoezen" wel naar Amsterdam Centraal ging.
Haha ja dat soort dingen.. Dan staat Amsterdam CS wel deftig (de sprinter naar 'Swolluh' voor naar Siphol dus, want voor je het weet sta je in :? Youtech...) _
Reputatie 7
Badge +3
Het is nu gewoon onlogisch. Als ik in Den Bosch de IC naar Alkmaar neem staat er Alkmaar en als ik die naar Enkhuizen neem staat er Amsterdam. Het argument dat de reizigers wel/niet snappen dat de trein via Amsterdam gaat is in beide gevallen echter precies hetzelfde.

Verder staat er in Den Bosch op de trein zelf wel al Enkhuizen als eindbestemming, want dan weer verwarring wekt.

Ik denk dat je deze truc alleen moet toepassing als de trein een omweg maakt zoals bijv. Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Amsterdam.
Reputatie 5
Alleen voor de Intercity-treinserie 3900 (Heerlen-Enkhuizen) is de verkorte route (nog) geprogrammeerd. Zoals boven al opgemerkt zal de "tussenbestemming" Amsterdam Centraal per 5 februari vervallen, zodat je in 's-Hertogenbosch niet meer hoeft te twijfelen:) Voor de Sprinter Amsterdam-Hoorn via Beverwijk blijft de "tussenbestemming" Beverwijk bestaan, zoals overigens al jaren het geval is - ik herinner me de tijden van de rolbanden boven de perrons nog. Op en in de trein staat altijd de werkelijke eindbestemming, dus die mogelijke verwarring blijft.
Andere treinseries waarvoor verkorte route actief is, zijn idd de 4800 en 5700.
Reputatie 7
Badge +3
Er is dus helemaal niets gecorrigeerd. NS blijft volharden in eindbestemming Amsterdam i. p. v. Enkhuizen, ofwel zijn klanten als kleine kinderen behandelen.
Welkom in mijn wereld *sigh*
Badge
Volgens volk op Somda is het alleen gecorrigeerd voor Utrecht C en Amsterdam Amstel. Goed bezig jongens... 😞
Zo ongeveer, en dat wordt dus wachten op het volgende updatemoment, want tussendoor inlezen is ZEER GEVAARLIJK.
Badge
Ik herinner het me nog goed, die gruwelijke dag waarop er, tegen beter weten in, toch tussendoor werd ingelezen. Tientallen treinen raakten van de rails. Mensen raakten opgesloten in stationswachtkamers. Een meltdown in de kerncentrale van Doel werd ternauwernood afgewend. Chaos heerste in treinen en op stations in binnen- en buitenland. Veel treinpersoneel is na afloop in een inrichting terechtgekomen. Een zwarte dag voor de spoorwegen...
Nja, ik doe er ook een beetje lacherig over om te voorkomen dat het frustrerend wordt, maar uiteindelijk kan het wel ongewenste effecten met zich meebrengen ja. Ik vind daar ook van alles van, maar feit blijft momenteel helaas dat als de mogelijke gevolgen een grotere verstoring van de informatieketen zijn, dat onwenselijk is ten opzichte van de winst als het wel lukt.

Een inrichting niet, een fles drank is misschien een optie :?
Badge +3
Las het ook ja..

Per vandaag is dit aangepakt, maar, alleen op het deel noordelijker dan Utrecht Centraal staat er nu Enkhuizen. Van Limburg tot Utrecht staat er dus nog steeds Amsterdam Centraal, op de trein zelf Enkhuizen. Blijkbaar is het toch enorm belangrijk... :?
Reputatie 7
Badge +3
NS denkt kennelijk nog steeds dat mensen in het zuiden achterlijk zijn en niet weten waar Enkhuizen ligt.
Badge
Er staat vaak genoeg Alkmaar, Schagen, zelfs Den Helder op de Limburgse borden, da's meer dan ver genoeg van huis (zonder NS zou ik ook nooit hebben geweten waar Schagen ligt als halve Limburger zijnde)... Maar Enkhuizen zou dan uit den boze zijn? :?
Reputatie 7
Badge
.... Veel treinpersoneel is na afloop in een inrichting terechtgekomen. Een zwarte dag voor de spoorwegen...
die groep is wegens sluiting instelling inmiddels overgebracht naar de NS stilte coupes in alle 900, 1000 en 1100 stammen
Reputatie 7
Badge
Er staat vaak genoeg Alkmaar, Schagen, zelfs Den Helder op de Limburgse borden, da's meer dan ver genoeg van huis (zonder NS zou ik ook nooit hebben geweten waar Schagen ligt als halve Limburger zijnde)... Maar Enkhuizen zou dan uit den boze zijn? :?
30 jaar geleden nooit gezeur gehoord over de dagelijkse IC 2500 Den Haag naar Siegen...
Dat was ook fronzen als je de trein naar Venlo verwachtte
Badge +3
Voor het feit dat het alleen in Utrecht en Amstel wél aangepast is kan ik als enig excuus nog bedenken dat mensen in Brabant en Limburg zich zouden kunnen gaan vergissen in Enkhuizen en Eindhoven?

Dat zou hooguit in 's-Hertogenbosch een probleem zijn trouwens. Overigens geven de reisplanner en app IC richting Enkhuizen aan, terwijl er op de borden Amsterdam staat. Ook verwarrend als je bijv. van Den Bosch naar Zaandam wilt, want waar is die IC naar Enkhuizen dan?

Voor de sprinter Den Haag - Zwolle klopt de planner/app wel. Dan wordt het een 'knip' op Amsterdam CS en dus een overstap op hetzelfde perron. Dat is dus wel dezelfde trein maar dan aangepast ritnummer (een 1 ervoor).

Reageer