Aankomst in Leiden vanuit Woerden en andersom

• 1 april 2020
  • 2 reacties
  • 168 Bekeken

Nu het zo rustig is valt het extra op. Als op normale werkdagen de trein vanuit Woerden aankomt op Leiden is de stroom mensen over het perron zodanig dat de mensen uit de wagons die het dichtst bij de trappen zijn niet kunnen uitstappen, gewoonweg omdat ze er niet bij kunnen. De capaciteit van de (enige) trap is dus te laag.

U kunt de mensen die voorin ingestapt zijn helpen om aansluitingen te halen als de mensen in de achterste wagons naar de andere kant van het perron geleid zouden worden..

En andersom, in de avond, als ik naar het perron ga voor de trein vanuit Leiden naar Woerden, is de roltrap de enige manier om naar boven te komen, vanwege de stroom mensen trap afwaarts. De roltrap is rechts. De trein staat links. Het is onmogelijk om door de mensen stroom heen te komen. Bovendien is de opstopping voor de trap in een trechtervorm die er voor zorgt dat de roltrappers bovenaan geen kant op kunnen terwijl er van achter meer en meer mensen bij komen.

U kunt deze opkomende stroom helpen door het verlengen van het paaltjerijtje dat de trap stroom en de opkomende roltrap mensen stroom scheidt. Niet die 1,5 meter of zo en dan vast komen te staan in de trechter naar de trap, maar gewoon meer meters. Dat zorgt voor ruimte en maakt het minder gevaarlijk voor de roltrappers die gewoon achteruit moeten gaan lopen op de roltrap omdat ze er tijdelijk niet bij passen op het perron.

2 reacties

Hi Marc. Welkom bij de Community!

Goed dat je meedenkt! Ik ga je bericht doorsturen naar de stationsmanager. Ik heb echter wel van collega's begrepen dat de indeling van station Leiden niet zal veranderen. Ook de plaatsen waar de treinen stoppen zal niet worden aangepast omdat er op de huidige wijze de meeste treinen kunnen staan.

Reputatie 2

Ik neem die trein ook elke dag voor mijn reis Leiden-Utrecht vv (alleen nu even niet, ivm verplicht thuiswerken). Je situatie is dus herkenbaar.

De trein komt binnen om .07/.37 en vertrekt om .22/.52. Hij staat dus een kwartier aan het perron. Als de trein binnenkomt, stapt iedereen uit, en zijn beide trappen (de brede trap direct naar beneden, en de smalle trap die voor in de hal uitkomt) inderdaad helemaal vol met naar beneden lopende reizigers. Als je rustig naar boven wilt gaan en ook alle ruimte wilt hebben op het perron; na 2-3 minuten is iedereen beneden, en heb je alle ruimte om naar boven naar de trein te gaan. Je hebt dan nog ruim 10 minuten om in te stappen.

Bij aankomst in Leiden vanuit de trein…. Het perron tussen spoor 1 en 2 is een stuk smaller dan de andere perrons, en de omvang van de kolommen van de overkapping, en die brede glazen wachtruimte, helpen helaas niet bepaald met de doorstroming. Misschien helpt het als je alvast naar de deur gaat als de trein bijna bij het station is (bv als je het Haagweg parkeerterrein passeert). Dan kun je een van de eersten zijn die uitstapt, en is het perron een stuk leger.

Reageer