Aanpassen kleine stations

• 1 maart 2019
  • 10 reacties
  • 275 Bekeken

Reputatie 1
Afgelopen week hoorde ik in de media dat NS/Prorail een hoop geld heeft vrij gemaakt om een aantal Kleine stations te moderniseren. Nou mag ik hopen dat ook de perrons dermate aangepast worden dat er een minimale opening tussen trein en perron is. Alleen dan kunnen rolstoel gebruikers de wens van NS en Prorail waarmaken, het zelfstandig reizen. Nu is de afstand tussen trein en perron nog dermate groot dat je bang ben er tussen te vallen. Je kan enkel op paar stations soepel de trein (bv Flirt) in rijden zonder te bonken. Ik heb een cardan verspeeld doordat de opening tussen trein en perron te groot is en er gewoon een snelheid met scootmobiel gemaakt moet worden om de trein in te springen over het gat heen. Dat kostte mij 2100 euro die ik als minima zelf moet dokken. Dus voorlopig de instaphulp blijven gebruiken (030 235 7822 of app, half uur van te voren reserveren). Dat kan alleen op stations waar instaphulp geboden word, geen instaphulp ? Dan heb je pech en moet je omreizen wat je zelf betalen moet.
Bij het ene station is de afstand te groot, bij een ander is er een hoogte verschil. Kwestie van slordig bouwen lijkt mij. Ik wil best aan de bouw firma een demo laten zien opdat zij een mal kunnen maken en alle stations gelijk worden. Alleen dan wordt reizen per trein prettiger voor mensen met een beperking.
Ik zal eens kijken of ik foto's kan maken.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De nieuwe SNG's hebben net als de FLIRT's een uitschuiftrede om de ruimte tussen de trein en het perron te overbruggen en de SLT's krijgen die ook allemaal bij de rolstoelcoupe.
De perrons worden wel op de juiste hoogte gebracht, maar dat is een andere programma wat al eerder van start is gegaan. Zo weet ik dat dat bij De Vink al is gebeurd en bij Leiden is/wordt dat meegenomen bij de reeks werkzaamheden die vorig jaar zijn begonnen.
Zie hiervoor https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid en https://stations.nl/voorzieningen/toegankelijkheid-van-station/informatie-over-perronhoogte

Het moderniseren wat deze week bekend is geworden betreft dat er op veel kleine stations toiletten komen of bv een Kiosk.
https://nieuws.ns.nl/landelijke-upgrade-treinstations/
Dat staat dus los van het toegankelijk maken voor mindervaliden.
Reputatie 5
Het is altijd een beetje schipperen met dit onderwerp. Je kunt niet eisen dat elk station rolstoelvriendelijk wordt, dat kost vele miljarden. Aan de andere kant snap ik je situatie en wil je zoveel mogelijk zelfstandig zijn.

Ik vind de manier hoe je dit beschrijft wel een beetje onrespectvol naar de Nederlandse samenleving. We betalen allemaal behoorlijk mee aan het zoveel mogelijk zelfstandig houden van rolstoelers. Dat doen we graag, we zijn een land waarin iedereen mag meedoen! Maar een beetje begrip dat niet alles ten alle kosten van alles kan gebeuren mag ook wel.
Reputatie 7
Badge +3
@Verotel
Het gaat bij dit NS-programma om voorzieningen voor koffie, beschut wachten, een schoon toilet en een watertappunt. ProRail voert de werkzaamheden hiervoor uit in opdracht van NS.

Perronhoogten horen daar niet bij omdat dat onder infrastructuur valt en geen zaak van NS is.
Reputatie 7
De afstand tussen perron en trein verkleinen is vaak niet mogelijk. Deze afstand wordt nu overbrugd door de schuifplanken. Ander materieel kan niet dichterbij komen. Je zit met de profiel vrije ruimte van meerdere verschillende (goederen)treinen die allemaal moeten passen..
Reputatie 1

Reputatie 1
@s1mon9 Ik snap dat u vind dat u ouderen met een handicap zo nodig onrespectvol in de hoek moet zetten. Dat schijnt u vaak te doen. Als u zo verwaand bent wat doet u dan hier ? Ik heb u gerapporteerd en verzocht om AL mijn topics te laten verwijderen. Ik kan toch niet tegen uwe hoogheid op.

Een topic van mij is er om mensen te helpen, hopend dat zij een negatieve ervaring zoals ik niet krijgen.

dat kost vele miljarden.

Hoeveel dan? Beetje nauwkeuriger mag natuurlijk ook wel, laten we zeggen afronden op miljoenen?

@Verotel Van welk station is die foto? Een moderator zal dit toch wel kunnen doorspelen naar prorail? Dit lijkt mij juist een combinatie trein/perron waar mindervaliden zelfstandig moeten kunnen in- en uitstappen, dan moet het perron natuurlijk niet een centimeter of 10 hoger liggen
Reputatie 7
Badge +3
Zoals eerder aangegeven is ProRail bezig met het op hoogte brengen van perrons. Dat is niet in 1 of 2 jaar klaar.
Tussen nu en 2030 brengt ProRail alle perrons op een hoogte van 76 cm, gerekend vanaf de bovenkant spoorstaaf, voor onder meer een gelijkvloerse instap.
Klik hier voor een overzicht welke perrons op welke stations al dan niet zijn aangepast:
https://stations.nl/sites/default/files/images/media/kaart_toegankelijkheid_stations_04-10-2018_v2.0.pdf

Maar dit staat compleet los van de nu aangekondigde upgrade van diverse treinstations.
Badge
Als ik zo kijk naar de foto lijkt me dit een schuiftrede te zijn, die blijkbaar niet goed heeft gefunctioneerd.

Verder is er zoals slidestops ook al aangeeft een bepaalde ruimte benodigd voor de trein aangezien deze ook schommelen, daarvoor is een bepaalde maatvoering vastgelegd waarin niets mag worden geplaatst rondom het spoor.

Ondanks alles wat er al gedaan is/wordt voor minder valide reizigers vind ik het wel jammer dat u enigszins beledigd reageert als het niet op de minder validen gericht is, de NS moet zich richten op alle reizigers en besteed dus ook geld aan andere dingen die een groot deel van de andere (valide) reizigers zullen plezieren.
Reputatie 7
Badge +3
Ook bij de nieuwe SNG's zie ik regelmatig dat de schuiftrede niet helemaal tot de perronrand komt, is dan wel uitgeschoven maar overbrugt dan maar de helft of twee derde van ruimte. Maar misschien is dat ook al genoeg wanneer het perron op gelijke hoogte is als de schuiftrede.

Op de foto ziet het er ook uit alsof de perronrand hoger is. Dat is dan dus een station wat nog aangepast moet worden. Dit wordt door ProRail gedaan dus wanneer u specifiek klachten heeft over de hoogte van de perrons kunt u deze bij ProRail neerleggen.

Het is geen kwestie van slordig bouwen. Vroeger, in de tijd dat de stations werden gebouwd, was er niet de huidige norm. Er waren ook geen gelijksvloerse treinen, dus als perrons een paar cm hoger of lager waren dan maakte dat niet echt een verschil. Die norm is er nu wel, en nu zijn er ook steeds meer gelijkvloerse treinen, dus nu is ProRail bezig om alle stations die nog niet op de juiste zijn aan te pakken.

Hier bv een foto van de werkzaamheden onlangs aan de perrons van Leiden.

Reageer