Aansluiting zien wegrijden

  • 27 augustus 2014
  • 9 reacties
  • 464 Bekeken

Reputatie 1
Vertrek Haarlem spoor 8 12:14. De trein kwam spoor 8 om 12:30:30 binnen sukkelen (trage snelheid) dus was al te laat.
Er moest ook nog iemand met een rolstoellift in de trein worden geholpen nog meer vertraging.
Kan allemaal gebeuren, no problemo...

Op Leiden kwam de Intercity naar Den Haag C.S. net voor 12:34 binnen en tot stilstand om 12:35. De deuren van de intercity naar Vlissingen gingen dicht toen ik en andere reizigers het perron overstaken (doorlopend)!
De Intercity richting Vlissgen reed om 12:36 precies het sein uit van Leiden Centraal.

Dit is notabene een officieele aansluiting en ook nog eens een intercity dus de machinist kan even een dot gasgeven om de "verloren" halve minuut tot een minuut in te halen.

Nu ben o.a. bij reizigersorganisatie Rover een tijdje beetje actief geweest en al langer actief op het forum. Ik hoop niet dat ik nu te horen krijg dat de trein stipt tot op de seconden moet vertrekken. Want dat is slechts de halve waarheid. Er zit steeds meer rijdtijd in de dienstregeling van de N.S.

Het gata niet alleen om "treinpunctaliteit" maar ook ook om reizigerskwaliteit. Dit is weer een duidelijk voorbeeld waar de eerst (treinpunctaliteit) te snel de doorslag heeft.

Ben benieuwd naar de antwoorden.

9 reacties

Zolang de NS wordt afgerekend op treinpunctualiteit en binnenkort de nep-reizigerspunctualiteit (waarbij de gemiddelde vertraging wordt gewogen naar het aantal inzittenden van de trein, maar waarin het missen van overstappen geen invloed heeft), heeft het voor NS geen voordeel om door het wachten op overstappers de echte reizigerpunctualiteit (punctualiteit van begin- tot eindstation, inclusief overstappen) te verbeteren ten koste van de treinpunctualiteit en de nep-reizigerpunctualiteit.
De officiële aankomsttijd in Leiden van trein 2147 naar Den Haag Centraal was 12:36 (3 minuten later dan gepland).
Trein 2634 naar Vlissingen is geheel conform de planning om 12:35 van Leiden vertrokken..

Gezien uw Rover verleden bent u voldoende ingevoerd om te weten dat noch de machinist, noch de conducteur bepaalt of er op een vertraagde aansluiting wordt gewacht. Die beslissing ligt - zoals u ongetwijfeld weet - bij de treindienstleiding (ProRail).

U weet dan natuurlijk ook dat een trein geen achterlichten heeft, maar dat dat sluitseinen (soms ook sluitlichten) genoemd worden.

Ook zal u ongetwijfeld weten dat een machinist niet zomaar even een dot "gas" bij kan geven om een vertraging (gedeeltelijk) weg te rijden.
De machinist is gebonden aan maximale baanvaksnelheden en snelheden die hem door de seinen en bebording langs de baan worden opgelegd.
En natuurlijk kan de snelheid enkele kilometers hoger liggen dan ter plaatse is toegestaan, maar veel speling zit daar niet in. Iets te optimistisch en de ATB grijpt in.

Overigens vertrok trein 2147 al 3 minuten te laat uit Haarlem, terwijl de vertraging in Heemstede-Aerdenhout al was opgelopen naar 4 minuten.
Tussen Heemstede en Leiden heeft de machinist dus toch nog 1 minuut weg kunnen rijden.
Maar 3 minuten inhalen is op zo'n relatief kort traject een utopie.
Reputatie 1
De officiële aankomsttijd in Leiden van trein 2147 naar Den Haag Centraal was 12:36 (3 minuten later dan gepland).
Trein 2634 naar Vlissingen is geheel conform de planning om 12:35 van Leiden vertrokken..

Gezien uw Rover verleden bent u voldoende ingevoerd om te weten dat noch de machinist, noch de conducteur bepaalt of er op een vertraagde aansluiting wordt gewacht. Die beslissing ligt - zoals u ongetwijfeld weet - bij de treindienstleiding (ProRail).

U weet dan natuurlijk ook dat een trein geen achterlichten heeft, maar dat dat sluitlichten genoemd worden.

Ook zal u ongetwijfeld weten dat een machinist niet zomaar even een dot "gas" bij kan geven om een vertraging (gedeeltelijk) weg te rijden.
De machinist is gebonden aan maximale baanvaksnelheden en snelheden die hem door de seinen en bebording langs de baan worden opgelegd.
En natuurlijk kan de snelheid enkele kilometers hoger liggen dan ter plaatse is toegestaan, maar veel speling zit daar niet in. Iets te optimistisch en de ATB grijpt in.

Overigens vertrok trein 2147 al 3 minuten te laat uit Haarlem, terwijl de vertraging in Heemstede-Aerdenhout al was opgelopen naar 4 minuten.
Tussen Heemstede en Leiden heeft de machinist dus toch nog 1 minuut weg kunnen rijden.
Maar 3 minuten inhalen is op zo'n relatief kort traject een utopie.


Hertog,

Het enige wat ik kan zeggen over deze reactie is dat wederom het proces van met treintjes rijden centraal staat en de klant domweg weer de achterlichten van de trein mag nakijken. Was de vertraging nou groter!

Er is wel degelijk de ruimte om "even" te wachten. Dat maak ik wel vaker mee dat het ineens wel kan!
In dit geval liepen de overstappende reizigers dus letterliijk tegen de deuren aan die gesloten werden voor hun neus!
Het is nooit goed.. Als de trein wacht piept iedereen dat NS altijd te laat is en als de trein netjes op tijd vertrekt volgens dienstregeling is het ook niet goed.. :?

Het is namelijk nou ook eenmaal een feit dat als je je aansluiting mist je de volgende moet nemen. 😉
In Duitsland berekent men voor IC(E)'s wat het minst overlast oplevert als een andere trein met vertraging binnenkomt: Aansluiting overnemen of op tijd wegrijden. Dat hangt af van het aantal reizigers dat wil overstappen en hun eindbestemming, het aantal reizigers in de al dan niet wachtende trein en hun eindbestemming, maar ook van de speling in de dienstregeling om een opgelopen vertraging in te lopen.

Daar kennen ze zitplaatsreserveringen, waardoor men al langer beschikt over de daarvoor benodigde reisgegevens. Inmiddels hebben we in Nederland het reizigervolgsysteem genaamd OV-chipkaart, waardoor de dagelijkse reispatronen adequaat bekend zijn en zo'n systeem op basis daarvan nu ook in Nederland toegepast zou moeten kunnen worden. De belangrijkste reden dat dat nog niet gebeurt, beschreef ik al in reactie #1.
Reputatie 5
In Nederland hebben we hier de WRT voor. De inhoud hiervan is uiteraard staatsgeheim en de uitvoering ervan lijkt niet erg consequent.
WRT?
Niet het antwoord dat je wilt horen, maar het is inderdaad niet altijd mogelijk om een aansluiting te laten wachten op een vertraagde trein. Dit kan o.a. tot gevolg hebben dat reizigers in de aansluitende trein op hun beurt weer een krappe overstap missen. Zie dit topic voor meer achtergrondinfo in de reactie van Loes.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 5
WRT?
Wachttijd Regeling Treinen. Hierin is vastgelegd hoe lang een trein mag wachten om een aansluiting over te nemen.

En @Roderick: het is belangrijk dat treinen op tijd rijden. Reizigers kunnen indien nodig altijd nog met de volgende trein mee. Een trein zelf kan dat niet: die moet rijden en liefst zo punctueel mogelijk.

Reageer