aansluiting Zwolle | NS Community
beantwoord

aansluiting Zwolle

  • 2 December 2021
  • 7 reacties
  • 224 Bekeken

Vanavond met ca. 30 personen in Zwolle uit licht vertraagde trein uit Groningen naar aansluiting Deventer gerend. Laatste rijdt doodleuk voor onze neus weg. Kan ie niet ff 2 minuutjes extra wachten? NS en klantgerichtheid: veel blabla, maar actie??

icon

Beste antwoord door JurgenH 2 December 2021, 23:19

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In 1970 was de situatie heel anders, niet te vergelijken met nu. Er is tegenwoordig aanzienlijk meer treinverkeer.

Tussen Zwolle en Deventer is het aantal treinen met 0 treinen per uur toegenomen. De rijtijd in 1970 was 23 minuten met stops in Olst en Wijhe en 19 minuten zonder die stops. Tegenwoordig stoppen alle treinen in Olst en Wijhe en is de rijtijd 24 of 25 minuten, terwijl het materieel een stuk beter optrekt dan destijds mat '54 of een 1100 met Plan E. 2 minuten wachten zou moeten kunnen maar ja, het beleid is nu eenmaal dat er niet wordt gewacht.

Reputatie 7

Ik denk dat veel reizigers het vervelender vinden hun aansluiting voor hun neus weg te zien rijden, dan in de trein zelf twee minuten langer te moeten wachten. Dat is een gevoelsmatige kwestie. Het eerste komt met veel directer effect binnen bij dan het tweede. Als er omgeroepen wordt dat men nog heel even wacht op overstappers is daar vanuit de overige reizigers denk ik vanuit de meesten best begrip voor. Want je zou dat zelf ook graag hebben als het andersom was. Ik hoor het weleens omroepen. Ik de praktijk is de trein dan later vaak alsnog weer op tijd.

Reputatie 7
Badge

In 1970 was de situatie heel anders, niet te vergelijken met nu. Er is tegenwoordig aanzienlijk meer treinverkeer.

Waren er in 1970 ook zoveel stops onderweg zoals nu?  En hoe zat het met het traject zelf, is dat nog exact hetzelfde want op het traject zitten nu ook de nodige snelheidsbeperkingen.

En wat betreft tijd inhalen, dat ligt geheel aan met welk materieel er origineel gepland is en met welk materieel je rijdt. Welke ruimte er zit in de dienstregeling verschilt ook nog wel per traject al heeft elk traject wel zijn minimale tijdspeling maar die ben je ook zo kwijt als je bv 1 stop hebt die wat langer duurt of als er nog net gewacht wordt op een sprintende reiziger.

En ja, de trein heeft een kortere remweg maar er wordt wel verwacht dat we rustig remmen zodat de reiziger comfortabel kan reizen en niet dat we de maximale remstand gebruiken. Om een voorbeeld te geven rem je met een Virm meestal maar tot stand 2 á 3 van de 7 normale remstanden die je tot je beschikking hebt om het remmen comfortabel te houden.

Reputatie 7

Wat ik in dit niet goed begrijp, is waarom het zo lastig lijkt te zijn, onderweg wat tijd in te halen.

De reistijden worden relatief steeds langer, ondanks dat treinen sneller kunnen optrekken, harder kunnen rijden en een kortere remweg hebben. In de jaren ‘70 van de vorige eeuw, werd de afstand tussen Zwolle en Deventer in 19 minuten overbrugd, tegenwoordig zijn daar 24 minuten voor nodig.

Het lijkt me dat wat in 1970 kon, in 2021 ook moet kunnen. 

Vanavond met ca. 30 personen in Zwolle uit licht vertraagde trein uit Groningen naar aansluiting Deventer gerend. Laatste rijdt doodleuk voor onze neus weg. Kan ie niet ff 2 minuutjes extra wachten? NS en klantgerichtheid: veel blabla, maar actie??

Helaas is dat dus niet zomaar mogelijk vanwege andere treinen die daardoor ook vertraging op kunnen gaan lopen.  De treindienstleider van Prorail is degene die daar verantwoordelijk voor is.

Richting Deventer is een deel van het spoor maar enkelbaans en dat is dus een knelpunt waar rekening mee gehouden moet worden.

Daarnaast werkt klantgerichtheid meerdere kanten op, reizigers in de trein die voor u later vertrekt kunnen dan hun aansluiting missen. Door op tijd te vertrekken doet de NS aan klantgerichtheid richting de andere klanten.

Waarschijnlijk was het treinpersoneel niet eens op de hoogte dat u er nog aankwam.

Reputatie 7
Badge +1

In principe worden treinen geacht op tijd te vertrekken. In sommige gevallen wordt in dergelijke gevallen even gewacht op de aansluiting als die wat vertraagd is. Dat is helaas niet altijd mogelijk omdat dat weer andere treinen in de weg kan zitten die daardoor vertraagd raken.

Als je hierdoor een vertraging van 30 minuten, of langer hebt opgelopen zou je een claim kunnen indienen voor geld terug bij vertraging.

Reageer