Vanavond met ca. 30 personen in Zwolle uit licht vertraagde trein uit Groningen naar aansluiting Deventer gerend. Laatste rijdt doodleuk voor onze neus weg. Kan ie niet ff 2 minuutjes extra wachten? NS en klantgerichtheid: veel blabla, maar actie??
aansluiting Zwolle
In 1970 was de situatie heel anders, niet te vergelijken met nu. Er is tegenwoordig aanzienlijk meer treinverkeer.
Tussen Zwolle en Deventer is het aantal treinen met 0 treinen per uur toegenomen. De rijtijd in 1970 was 23 minuten met stops in Olst en Wijhe en 19 minuten zonder die stops. Tegenwoordig stoppen alle treinen in Olst en Wijhe en is de rijtijd 24 of 25 minuten, terwijl het materieel een stuk beter optrekt dan destijds mat '54 of een 1100 met Plan E. 2 minuten wachten zou moeten kunnen maar ja, het beleid is nu eenmaal dat er niet wordt gewacht.
Beide treinen reden zo te zien met een 6-delige dubbeldekstrein, die passen in principe achter elkaar langs hetzelfde perron. Alleen duurt het dan wel een stuk langer voor iedereen overgestapt is, maar die vertraging rij je er normaliter wel weer uit.
De NS maakt gewoon centjes van die studenten en abonnementen, en het maakt treinreizen betaalbaar en dus aantrekkelijker. Ik ga niet €27.90,- x 2 x 5 betalen per week Daarvoor zijn die fijne abonnementen.
Overigens bouw ik als student ook gewoon een mooie schuld op met € 114,92 per maand, voor het studenten OV. Ik raak die schuld wel kwijt als ik m'n studie af maak, maar toch...
En "goedkope weekendabonnementjes" bestaan niet.
- Het maakt treinreizen betaalbaar, maar levert NS niet zoveel op. Voor 114,92 per maand doordeweeks het hele land door kunnen crossen in spits en dal, zowel met alle treinen als alle bussen, trams en metro's is niet zoveel, nee eigenlijk belachelijk weinig De niet-studenten die doordeweeks naar werk reizen pakken de auto. Tenzij je altijd in de daluren kan reizen, maar dat kan lang lang niet iedereen. Kortom veel te duur en teveel gedoe, dus lekker de auto in. Ook nog eens sneller!
- Weekend Vrij voor 34,95 p/m … gedeeld door gemiddeld 8 weekenddagen, dus voor 4,35 euro per weekenddag onbeperkt per trein door Nederland…...noem dat maar geen goedkoop abonnementje……..
Ik denk dat veel reizigers het vervelender vinden hun aansluiting voor hun neus weg te zien rijden, dan in de trein zelf twee minuten langer te moeten wachten. Dat is een gevoelsmatige kwestie. Het eerste komt met veel directer effect binnen bij dan het tweede. Als er omgeroepen wordt dat men nog heel even wacht op overstappers is daar vanuit de overige reizigers denk ik vanuit de meesten best begrip voor. Want je zou dat zelf ook graag hebben als het andersom was. Ik hoor het weleens omroepen. Ik de praktijk is de trein dan later vaak alsnog weer op tijd.
Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was.
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op.
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?
Ik denk dat veel reizigers het vervelender vinden hun aansluiting voor hun neus weg te zien rijden, dan in de trein zelf twee minuten langer te moeten wachten. Dat is een gevoelsmatige kwestie. Het eerste komt met veel directer effect binnen bij dan het tweede. Als er omgeroepen wordt dat men nog heel even wacht op overstappers is daar vanuit de overige reizigers denk ik vanuit de meesten best begrip voor. Want je zou dat zelf ook graag hebben als het andersom was. Ik hoor het weleens omroepen. Ik de praktijk is de trein dan later vaak alsnog weer op tijd.
Het probleem blijft dat de reizigers die wel op tijd in de trein zitten mogelijk hun overstap niet kunnen halen, voor bijvoorbeeld de overstap Zwolle - Roosendaal -> Roosendaal - Vlissingen is dat bijvoorbeeld niet het geval en komt het bijna nooit voor dat er niet gewacht wordt op die overstap, er zijn immers toch geen andere grote overstappen op dat traject. Omgekeerd komt het vaak voor dat er niet gewacht wordt, omdat er dan wel overstappen gemist kunnen worden.
Nou is het natuurlijk wel extreem zuur dat de laatste trein recht voor je neus weg rijdt, en lijkt het me dat nu wachten niet zo veel schade zou hebben aangebracht, aangezien het toch dat laatste trein was.
Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was.
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op.
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?
Er was vast niet voor de lol maar 1 spoor beschikbaar, toch? Wat had je hier dan voor service willen krijgen? Andersom was toch vast net zo'n probleem geweest voor de overstappers andereom, of niet?
Overigens niet handig van
Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was.
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op.
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?
Er was vast niet voor de lol maar 1 spoor beschikbaar, toch? Wat had je hier dan voor service willen krijgen? Andersom was toch vast net zo'n probleem geweest voor de overstappers andereom, of niet?
Heel vaak komt IC Zwolle-Groningen 1 of zelfs 2 min eerder binnen in Groningen, zeker ook door de spoorverbetering bij Hoogeveen. Ik vind, dat NS verplicht is, in dit geval de service te verlenen van de overstap, temeer, daar deze in de reisplanner stond, en in de trein waar ik zat was aangegeven èn omgeroepen.
Overigens niet handig van
Ah daar ging het dus fout... Misschien moet ik maar eens m'n ogen gebruiken waar ze voor zijn .
Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was.
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op.
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?
Er was vast niet voor de lol maar 1 spoor beschikbaar, toch? Wat had je hier dan voor service willen krijgen? Andersom was toch vast net zo'n probleem geweest voor de overstappers andereom, of niet?
Heel vaak komt IC Zwolle-Groningen 1 of zelfs 2 min eerder binnen in Groningen, zeker ook door de spoorverbetering bij Hoogeveen. Ik vind, dat NS verplicht is, in dit geval de service te verlenen van de overstap, temeer, daar deze in de reisplanner stond, en in de trein waar ik zat was aangegeven èn omgeroepen.
Dan zouden ze voor iedereen moeten wachten omdat ze dan net hun overstap kunnen halen, zo werkt het helaas niet en zal het nooit werken. Het is zuur dat je je overstap niet haalt, maar er zijn nog genoeg treinen daarna.
Helaas is Zwolle - Groningen -> Deventer niet het enige traject waar de overstap een ware hel is
Bijvoorbeeld: Vlissingen - Roosendaal -> Roosendaal - Zwolle (en andersom ook), Utrecht - Den Bosch -> Den Bosch - Roosendaal (Den Bosch is wat dat betreft een vervelende overstap voor velen)
NS doet hun best om op tijd aan te komen maar meer dan dat kunnen ze helaas ook niet doen, wachten op een overstap is geen verplichting.
Pak een trein eerder wil je echt je overstap halen, is de enige tip die ik kan geven.
In 1970 was de situatie heel anders, niet te vergelijken met nu. Er is tegenwoordig aanzienlijk meer treinverkeer.
Tussen Zwolle en Deventer is het aantal treinen met 0 treinen per uur toegenomen. De rijtijd in 1970 was 23 minuten met stops in Olst en Wijhe en 19 minuten zonder die stops. Tegenwoordig stoppen alle treinen in Olst en Wijhe en is de rijtijd 24 of 25 minuten, terwijl het materieel een stuk beter optrekt dan destijds mat '54 of een 1100 met Plan E. 2 minuten wachten zou moeten kunnen maar ja, het beleid is nu eenmaal dat er niet wordt gewacht.
Deze treinen worden anno 2024 met dubbeldekkers VIRM gereden en in/uitstappen duurt bij dubbeldekkers nu eenmaal langer dan bij enkeldeksmaterieel. Dat is ook de reden dat er geen nieuwe dubbeldeks sprinters meer worden aangeschaft.
Verder is het logge VIRM nou niet bepaald het snelst optrekkende materieel. Op de Zeeuwse lijn en de lijn Hoorn-Enkhuizen (met beide veel tussenstops) is dat bijv. goed te merken. Met de komst van DD-NG zal het wellicht wat beter worden.
Het is zuur dat je je overstap niet haalt, maar er zijn nog genoeg treinen daarna.
Ja... alsof treinreizigers tijd genoeg hebben en nergens op tijd hoeven zijn. Een reisje van Groningen naar bijv. Arnhem, wat per trein al ruim trager is dan per auto, wordt gewoon nog met 30 minuten extra verlengd (want helaas is een kwartierdienst daar niet bestaand, zo verwend als in een groot deel van West- Nederland is men hier niet), en je mag een halfuur van je dag duimendraaien op station Zwolle. Geen wonder dat mensen massaal een auto voor de deur hebben en eraan verknocht zijn.
Er zullen vast ook mensen zijn die het prima vinden, want "er gaan niet veel mensen van Groningen naar Arnhem of verder". Echter op een toch al langere reis is 30 minuten extra erg veel.
Echter op een toch al langere reis is 30 minuten extra erg veel.
Bij een langere reis is 30 minuten gevoelsmatig minder problematisch dan bij een kortere reis omdat de extra reistijd bij een langere reis procentueel minder is.
In extremis: een uur wachten op de volgende bus voelt veel erger dan een uur te laat aankomen na een intercontinentale vlucht.
Wat in Nederland daarnaast vooral hinderlijk is is dat er op het spoor zoveel storingen en stremmingen zijn dat aansluitingen om de haverklap de mist in gaan waardoor de hele vervoersketen notoir onbetrouwbaar wordt.
Bijvoorbeeld: Utrecht - Den Bosch -> Den Bosch - Roosendaal (Den Bosch is wat dat betreft een vervelende overstap voor velen)
De twee minuten aansluitingen in Den Bosch bij de 10-min dienst op Utrecht-Eindhoven zijn sinds kort uit de reisplanner gehaald waardoor er in Den Bosch nu alleen ruimere aansluitingen zijn (waarbij je vanuit Utrecht dus een trein eerder moet nemen). De andere kant op werden de nu vervallen aansluitingen sowieso al niet gegeven omdat je dan van perron moet wisselen.
Het is zuur dat je je overstap niet haalt, maar er zijn nog genoeg treinen daarna.
Ja... alsof treinreizigers tijd genoeg hebben en nergens op tijd hoeven zijn. Een reisje van Groningen naar bijv. Arnhem, wat per trein al ruim trager is dan per auto, wordt gewoon nog met 30 minuten extra verlengd (want helaas is een kwartierdienst daar niet bestaand, zo verwend als in een groot deel van West- Nederland is men hier niet), en je mag een halfuur van je dag duimendraaien op station Zwolle. Geen wonder dat mensen massaal een auto voor de deur hebben en eraan verknocht zijn.
Er zullen vast ook mensen zijn die het prima vinden, want "er gaan niet veel mensen van Groningen naar Arnhem of verder". Echter op een toch al langere reis is 30 minuten extra erg veel.
Ik weet zelf prima hoe het voelt om een overstap te missen en een halfuur te moeten wachten, en moet ook op tijd zijn voor van alles. Maar het is nou niet alsof NS er iets aan gaat veranderen omdat jij en een hoop andere reizigers vaak hun overstap missen. En als die mogelijkheid er was, was het allang veranderd.
De dienstregeling is krap, verander je 1 ding ergens, zullen reizigers op een andere station er opeens last van krijgen. Helaas zijn er reizigers die hieronder moeten lijden, maar het is onmogelijk om overal de perfecte overstap te regelen.
Heb liever dat ik een halfuur later ben dan dat ik helemaal geen 1 kant op kan, en dat is ook al vaak genoeg gebeurd. (Ik merk sowieso niet veel van die halfuur met m'n reistijd van 2-3 uur zoals
Groetjes reiziger uit het Zuid-Westen
Bijvoorbeeld: Utrecht - Den Bosch -> Den Bosch - Roosendaal (Den Bosch is wat dat betreft een vervelende overstap voor velen)
De twee minuten aansluitingen in Den Bosch bij de 10-min dienst op Utrecht-Eindhoven zijn sinds kort uit de reisplanner gehaald waardoor er in Den Bosch nu alleen ruimere aansluitingen zijn (waarbij je vanuit Utrecht dus een trein eerder moet nemen). De andere kant op werden de nu vervallen aansluitingen sowieso al niet gegeven omdat je dan van perron moet wisselen.
Had het ook niet over de andere kant op, want daar kan ik niks over zeggen 🥲. Ik weet alleen iets van de overstap die nu dus blijkbaar niet meer zichtbaar is en de overstap in Roosendaal in de richting van Zwolle en Vlissingen
Snap het ook wel dat hij eruit gehaald is want het maakt GTBV een stuk gemakkelijker
Snap het ook wel dat hij eruit gehaald is want het maakt GTBV een stuk gemakkelijker
Mede door drie snelheidsbeperkingen gingen de korte aansluitingen in Den Bosch op het laatst in meer dan 50% van de gevallen mis. Ik denk dat dat NS ook te duur werd.
Geen ramp overigens omdat zoals gezegd de aansluitingen in omgekeerde richting ook niet worden gegeven.
Bij een langere reis is 30 minuten gevoelsmatig minder problematisch dan bij een kortere reis omdat de extra reistijd bij een langere reis procentueel minder is.
In extremis: een uur wachten op de volgende bus voelt veel erger dan een uur te laat aankomen na een intercontinentale vlucht.
Ik vind een reis van 4 uur binnen Nederland die 30 min uitloopt veel. De 4 urige reis is per trein sowieso al veel trager dan per auto, en die 30 minuten maakt het nog veel trager. Het gaat mij om het vergelijk met de auto en daar gaan jullie aan voorbij. Mensen pakken de auto als ze terugkerende spoorhindernissen ervaren en zich gaan stressen om zulke overstappen. En ik wil graag juist dat mensen tóch per trein gaan en eindelijk eens dat vierwielig blik dat de straten verstopt, wat vaker laten staan. Dan moet je ook zulke overstappen aanpakken. Want "kan niet" ligt op het kerkhof en "wil niet" ligt ernaast, zei mijn moeder altijd En dat is gewoon zo... waar een echte wil is, is altijd een (creatieve) weg. Die creatieve weg wordt echter altijd o.a gedwarsboomd door starre regels, protocollen en formele (veiligheids)procedures om zich achter te verschuilen.
Met vliegen vergelijken is niet reëel, je hebt nu eenmaal geen andere keus dan te vliegen als je bijv. naar China wilt.
Die keus is er voor veruit de meesten wel als ze van Groningen naar Deventer willen. Dan wint de auto glansrijk en is +30 minuten nog eens extra traag.
Als je op zaterdag van Utrecht naar bijv. Vught gaat en je mist je aansluiting in Den Bosch dan loop je op een reis van 40 minuten een vol uur vertraging op. Dan is een halfuur bij een reis van 4 uur nog te overzien.
De enige echte oplossing is natuurlijk dat de treinen eens wat beter op tijd gaan rijden en aansluitingen in de dienstregeling wat ruimer gepland worden. Met geimproviseer is het niet structureel oplosbaar.
Dat snap ik ook, maar is mijn punt niet.
Voorbeeld: ik reis in zo'n 3 uur van Breda naar Enschede per trein, via de kortste route over Zutphen/Hengelo. Met de auto is dat 2 uur en 10 minuten als je normaal door kunt rijden, want vrijwel altijd het geval is.
Bij overstap missen in Zutphen heb je al +30. En als je de krappe overstap in Hengelo van het ene perronuiteinde naar het andere dan óók nog eens mist, komt er weer +15 bij (in eigen ervaring regelmatig gebeurd, want Blauwnet rijdt ook gewoon recht voor je neus weg)
In dat geval doe je er dus 3.30 uur of 3.45 uur over per trein. Hoe aantrekkelijk is dat in vergelijk met het autootje. Het is dat ik zelf geen auto heb en dus de trein gebruik, maar anders....
Bij een langere reis is 30 minuten gevoelsmatig minder problematisch dan bij een kortere reis omdat de extra reistijd bij een langere reis procentueel minder is.
In extremis: een uur wachten op de volgende bus voelt veel erger dan een uur te laat aankomen na een intercontinentale vlucht.
Ik vind een reis van 4 uur binnen Nederland die 30 min uitloopt veel. Het gaat mij ook om het vergelijk met de auto en daar gaan jullie aan voorbij. Mensen pakken de auto als ze ervaring krijgen en zich gaan stressen om zulke overstappen. En ik wil graag juist dat mensen tóch per trein gaan en eindelijk rrns dat blik wat vaker laten staan. Dan moet je zulke overstappen aanpakken en eindelijk eens andere keuzes makenm zodat niet jarenlang dezelfde verbindingen eronder lijden. Want "kan niet" ligt op het kerkhof en "wil niet" ligt ernaast, zei mijn moeder altijd
Met vliegen vergelijken is niet reëel, je hebt nu eenmaal geen andere keus dan te vliegen als je bijv. naar China wilt.
Die keus is er voor veruit de meesten wel als ze van Groningen naar Deventer willen. Dan wint de auto glansrijk en is +30 minuten nog eens extra traag.
De trein zal nooit beter of sneller kunnen zijn dan de auto voor trajecten buiten de Randstad. Ik ben bijvoorbeeld maar een halfuurtje sneller voor een ritje Middelburg - Utrecht met de auto, maar kies er toch voor om met de trein te gaan om 2 redenen
1. Het is gratis voor studenten
2. In de trein kan ik nog werken, in de auto moet ik op de weg letten
Stel dat eerste zou weg vallen, kies ik toch voor de auto. Niet omdat het sneller is, maar omdat het OV peperduur en bar slecht is buiten de randstad.
Ik begrijp ook wel dat de dienstregeling buiten de randstad slechter is, en zou het graag anders willen zien, maar de NS is nou eenmaal een bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling. En dat zullen we met z'n allen gewoon moeten accepteren. (Of je maakt Groningen de nieuwe randstad maar daarvoor moet je bij de overheid zijn)
De enige echte oplossing is natuurlijk dat de treinen eens wat beter op tijd gaan rijden en aansluitingen in de dienstregeling wat ruimer gepland worden. Met geimproviseer is het niet structureel oplosbaar.
En daar ben ik het absoluut mee eens.
Ik ben bijvoorbeeld maar een halfuurtje sneller voor een ritje Middelburg - Utrecht met de auto, maar kies er toch voor om met de trein te gaan om 2 redenen
1. Het is gratis voor studenten
2. In de trein kan ik nog werken, in de auto moet ik op de weg letten
Stel dat eerste zou weg vallen, kies ik toch voor de auto. Niet omdat het sneller is, maar omdat het OV peperduur en bar slecht is buiten de randstad.
Kijk en dat is de reden dat er in bus en trein buiten de Randstad bijna alleen nog maar studenten zitten. Die zodra ze hun ov-kaart moeten inleveren ook lekker met de auto gaan. Dat zou toch echt anders aangepakt moeten worden van overheidswege. Wil men een almaar meer vastlopend land waar de straten uitpuilen van blik? OV behoort m.i. niet alleen te draaien op studenten en bijna gratis reizenden met goedkope weekendabonnementjes.
Ik ben bijvoorbeeld maar een halfuurtje sneller voor een ritje Middelburg - Utrecht met de auto, maar kies er toch voor om met de trein te gaan om 2 redenen
1. Het is gratis voor studenten
2. In de trein kan ik nog werken, in de auto moet ik op de weg letten
Stel dat eerste zou weg vallen, kies ik toch voor de auto. Niet omdat het sneller is, maar omdat het OV peperduur en bar slecht is buiten de randstad.
Kijk en dat is de reden dat er in bus en trein buiten de Randstad bijna alleen nog maar studenten zitten. Die zodra ze hun ov-kaart moeten inleveren ook lekker met de auto gaan. Dat zou toch echt anders aangepakt moeten worden van overheidswege. Wil men een almaar meer vastlopend land waar de straten uitpuilen van blik? OV behoort m.i. niet alleen te draaien op studenten en bijna gratis reizenden met goedkope weekendabonnementjes.
Dan maar datgene wat treinreizen aantrekkelijk maakt weg halen zodat meer mensen met "blik" gaan rijden? De NS maakt gewoon centjes van die studenten en abonnementen, en het maakt treinreizen betaalbaar en dus aantrekkelijker. Ik ga niet €27.90,- x 2 x 5 betalen per week Daarvoor zijn die fijne abonnementen.
Overigens bouw ik als student ook gewoon een mooie schuld op met € 114,92 per maand, voor het studenten OV. Ik raak die schuld wel kwijt als ik m'n studie af maak, maar toch...
En "goedkope weekendabonnementjes" bestaan niet.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.