beantwoord

Aanwijzer boven het perron

• 21 februari 2017
  • 20 reacties
  • 605 Bekeken

Wat mij op is gevallen dat de aanwijzers boven het perron sprinter tot aan Weesp aan geven. Maar de sprinters gaan verder door via Duivendrecht naar Hoofddorp. Het gaan om de aanwijzers op UT, UTO en HVSP. Ik heb het idee dat het niet klopt. Je zou bijvoorbeeld van HVSP naar de RAI moeten. Is toch niet echt duidelijk. Het gaat om sprinterserie 5700.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 21 februari 2017, 21:30

Niet helemaal een truc, gewoon functionaliteit:

In een aantal gevallen wil de vervoerder niet de eindbestemming of alle stopstations van een (stop)trein al publiceren vanaf het begin van de rit omdat verwarring mogelijk is met een andere trein die een gunstiger reismogelijkheid aanbiedt. In zo’n geval biedt de functionaliteit verkorte route uitkomst: i.h.a. wordt de trein naar een fictief eindstation gepubliceerd met de belangrijkste uitstapstations. Anders gezegd: de verkorte route bevat een beperkte blik op een rit: een selectie van de uitstapstations en een fictieve eindbestemming die eigenlijk een stopstation onderweg is.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 3
Gevalletje van een truc in de reisinformatie, om onlogische routes of dubbelingen (vgl. de treinen naar Hoofddorp via Amsterdam Centraal) te voorkomen.
Reputatie 6
Badge
Goede verbetering, de manier waarop informatie wordt getoond op de borden. Vooral dat (bijna allle) tussenstations nu 'statisch' op het bord staan.
Reputatie 2
-Stations altijd voluit schrijven (waarschijnlijk geldt dit niet bij o.a. Den Haag Laan van NOI (Nieuw Oost-Indië)
Alleen zie ik het hier in de voorbeelden niet voluit geschreven worden:
https://www.rover.nl/actueel/1254-ns-verbetert-vormgeving-reisinformatieschermen

Amsterdam C
Amsterdam Z
Utrecht C
Den Helder Z
Alkmaar N
Amstel

Dat zijn nog niet eens de ergste gevallen. In Den Haag worden bv. Moerwijk en Laan v NOI nog altijd zonder plaatsnaam vermeldt. En rond Utrecht wisselt het nog wat per station, zo heb ik een foto gezien met op het scherm "via Utrecht Terwijde, Leidsche Rijn, Utrecht C., Vaartsche Rijn, Utrecht Lunetten, Houten, Houten Castellum"

Voor wat betreft de eerdere discussie in dit topic rond de Sprinter Utrecht - Hoofddorp: toegestane reisroutes zijn bij mijn weten nog altijd niet alleen de snelste route, maar ook de route met de minste overstappen. En die wint de Sprinter gegarandeerd. Je mag die sprinter dus gewoon van Utrecht naar Hoofddorp nemen, maar dat kent wel de beperking dat je je reis niet mag onderbreken.

In een aantal gevallen wil de vervoerder niet de eindbestemming of alle stopstations van een (stop)trein al publiceren vanaf het begin van de rit omdat verwarring mogelijk is met een andere trein die een gunstiger reismogelijkheid aanbiedt. In zo’n geval biedt de functionaliteit verkorte route uitkomst: i.h.a. wordt de trein naar een fictief eindstation gepubliceerd met de belangrijkste uitstapstations. Anders gezegd: de verkorte route bevat een beperkte blik op een rit: een selectie van de uitstapstations en een fictieve eindbestemming die eigenlijk een stopstation onderweg is.
Reputatie 1

Dit antwoord klopt grotendeels.
Wat de sprinter Utrecht Centraal - Hoofddorp via Weesp betreft, is dit al heel lang bekend.

Antwoord op de Sprinter Utrecht Centraal - Hoofddorp heeft de volgende verklaringen. Ik weet niet alles hierover, maar probeer uit te leggen over hetgene wat ik hierover weet.

t/m 2011 was de eindbestemming Leiden Centraal en doordeweeks reed deze trein zelfs door naar Dordrecht.
In 2012: Eindbestemming Hoofddorp, enkele treinen van/naar Leiden Centraal.
2013 - 2016: Eindbestemming Den Haag Centraal
2017: Eindbestemming Hoofddorp.

Terug naar de vraag zelf.
Reden 1: Meeste mensen kijken sneller naar de ''eindbestemming'' dan de tussengelegen stations.
Mijn inziens is de vermelding eindbestemming via omwegstation beter om te vermelden als eindbestemming, maar dat spreekt voor zich. Dus gewoon Hoofddorp via Weesp vermelden.

-Reis naar Hoofddorp is vanuit Utrecht Centraal, Overvecht sneller met de intercity naar Schiphol met evt. een overstap in Schiphol op de trein naar Hoofddorp.

Richting Utrecht Centraal was op Schiphol en Amsterdam Zuid vaak Hilversum aangegeven als eindbestemming. Ik weet niet of dit nog steeds zo is.
Reis naar Utrecht is sneller met de intercity naar Utrecht Centraal - Nijmegen / Eindhoven - Heerlen/Venlo.

Waarom er op Hilversum Sportpark nog steeds Weesp staat en niet gewoon Hoofddorp weet ik niet. Mogelijk heeft dit te maken omdat een reis naar Schiphol sneller is met overstap in Hilversum. (echte reden weet ik niet).

Reden 2:
De meeste mensen die betalen voor hun reis moeten verplicht reizen via de korste route.
Het volledig gebruik maken van deze sprinter, dus van Utrecht Centraal tot Hoofddorp is dus niet toegstaan, rechtstreeks reizen met intercity Utrecht - Schiphol gaat veel sneller.

In Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht zijn reizigers naar Schiphol dus bijvoorbeeld verplicht om te reizen met de intercity van Utrecht Centraal naar Schiphol. (vanuit Utrecht Overvecht dus met overstap in Utrecht Centraal).

2e voorbeeld: Vergelijking tussen de sprinter Utrecht - Hoofddorp via Hilversum, Weesp, Duivendrecht en Amsterdam Zuid enerzijds en de sprinter Amersfoort (Vathorst) - Hilversum - Weesp - Amsterdam Centraal -Hoofddorp anderzijds.

In Hilversum mag u naar Schiphol reizen met de intercity naar Schiphol.
Reizen met de sprinter naar Hoofddorp via Weesp, Duivendrecht en Amsterdam Zuid is ook toegestaan.
Let op Reizen met de sprinter naar Hoofddorp via Weesp en Amsterdam Centraal is echter niet toegestaan.

-Sprinter naar Hoofddorp via Weesp, Duivendrecht en Amsterdam Zuid: In Hilversum kan bijv. eindbestemming Hoofddorp vermeld worden.

Sprinter Hoofddorp via Weesp en Amsterdam Centraal:
Waarschijnlijk wordt de keuze gemaakt om Amsterdam Centraal als eindbestemming te gebruiken, ondanks deze trein doorrijd naar Hoofddorp.

In de tijd dat deze trein als stoptrein reed van Utrecht naar Dordrecht via Weesp stond er vaak Leiden Centraal, Schiphol en Hilversum vermeld als eindbestemming.

Mensen uit Dordrecht, Rotterdam en Den Haag reizen altijd via Gouda naar Utrecht en dus niet via Weesp, daarom werdt Utrecht Centraal vanaf deze stations dus niet gebruikt als eindbestemming.

Ik neem aan dat uit de tijd dat Den Haag Centraal de eindbestemming was, dat dan vaak Weesp (rijrichting Hoofddorp) en Hilversum (rijrichting Utrecht Centraal) werden aangegeven als eindbestemming.
Dit antwoord komt direct uit de documentatie van het systeem wat de borden voorziet van informatie. Ik wil niet vervelend zijn, maar dit antwoord klopt 🙂
Reputatie 1
Reis plannen (heb overdagse tijdstip gebruikt)

Hilversum Sportpark - Schiphol.

Advies:
Sprinter Almere en in Hilversum overstappen op de intercity naar Schiphol (overstaptijd 16 min.) Reistijd 49 min.

Sprinter Utrecht Centraal, daar overstappen op intercity naar Schiphol (overstaptijd 6 min.) reistijd 49 min.

Sprinter naar Hoofddorp die via Weesp rijdt. Reistijd 52 min.

Ik vermoed dat dit de oorzaak is waarom de vermelding Weesp ook vermeld is op station Hilversum Sportpark.

Aandacht: Vanuit Hilversum Sportpark mag gereisd worden via Hilversum, maar ook via Utrecht Centraal.
Reputatie 1
Dit antwoord komt direct uit de documentatie van het systeem wat de borden voorziet van informatie. Ik wil niet vervelend zijn, maar dit antwoord klopt :)

Ik zag vroeger in Utrecht, Schiphol, Den Haag en Rotterdam ook vaak op het station de vermelding ''Weesp'' en ''Hilversum'' terwijl de officiele eindbestemming Utrecht Centraal of (destijds) Den Haag Centraal en nog langer geleden Dordrecht was.

Hier basseer ik mijn antwoord op.
Dit was bij de oude CTA's al het geval, maar bij digitale treinaanwijzers op het perron is dit ook het geval had ik ook een keer op Utrecht Centraal en Schiphol gezien (enkele jaren geleden).
Reputatie 7
Van ome Henk ga je deze niet winnen 🙂
Naar HFD kun je op verschillende manieren komen. Ook al zou ik vanuit WP via ASD naar HFD rechtstreeks gaan reizen of van UT via HVS en WP naar HFD rechtstreeks misschien mag dat niet maar ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat niemand dat controleert. Er zijn weinig conducteurs en ook zal ik in de trein gecontroleerd worden dan is er kennelijk nooit een haan geweest die er naar zult kraaien. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. En wat dacht je van werkzaamheden en bij storingen dan kan ik net zo goed vanuit WP via ASD naar HFD reizen. Maar misschien dat er ipv WP op die aanwijzers beter vermeld moeten worden. Als je ook kan blijven zitten dan hebben de meeste reizigers dat ook liever ook al is het niet snel. Mijn moeder heeft spierreuma voor dat soort mensen wordt er niet altijd rekening mee gehouden. Wat betreft het overstappen van de ene trein naar de andere trein is vervelend. Maar als dat niet hoeft kan zij toch lekker blijven zitten toch? 🆒
Met de oude CTA's kan je echt totaal niet vergelijken. InfoPlus is in veel opzichten totaal anders. Zelfs met bijvoorbeeld de Reisplanner en vertrekstaten via de NS-kanalen kan je niet vergelijken, die zijn inconsistent en komen uit een andere informatiefabriek. Voor specifiek InfoPlus dynamische vertrekstaten geldt het stukje wat ik hierboven aanhaal.

Binnen diezelfde InfoPlus-module kennen we ook zogenaamde Reis- en InstapTips. InstapTips zijn bijvoorbeeld "De naar is eerder in ". Toch blijkt dat niet altijd te werken. Zo verschijnt deze instaptip niet op de kleine TB-schermen met 7 vertrekkende treinen. En al zou je ze daar wel tonen, bij een andere wijziging met hogere prioriteit (ritverkorting, spoorwijziging, et cetera) mis je deze InstapTip dan alsnog. Daarnaast blijkt dat reizigers de kleine balken onderin de CTA lang niet altijd lezen. En je wilt zeker geen reizigers hebben die vanuit Utrecht CS naar Den Haag CS proberen te komen met de stoptrein over Hilversum, Schiphol en Leiden.
Reputatie 1
Met de oude CTA's kan je echt totaal niet vergelijken. InfoPlus is in veel opzichten totaal anders. Zelfs met bijvoorbeeld de Reisplanner en vertrekstaten via de NS-kanalen kan je niet vergelijken, die zijn inconsistent en komen uit een andere informatiefabriek. Voor specifiek InfoPlus dynamische vertrekstaten geldt het stukje wat ik hierboven aanhaal.

Binnen diezelfde InfoPlus-module kennen we ook zogenaamde Reis- en InstapTips. InstapTips zijn bijvoorbeeld "De naar is eerder in ". Toch blijkt dat niet altijd te werken. Zo verschijnt deze instaptip niet op de kleine TB-schermen met 7 vertrekkende treinen. En al zou je ze daar wel tonen, bij een andere wijziging met hogere prioriteit (ritverkorting, spoorwijziging, et cetera) mis je deze InstapTip dan alsnog. Daarnaast blijkt dat reizigers de kleine balken onderin de CTA lang niet altijd lezen. En je wilt zeker geen reizigers hebben die vanuit Utrecht CS naar Den Haag CS proberen te komen met de stoptrein over Hilversum, Schiphol en Leiden.

Opmerkingen werden op de oudewetse CTA altijd in het rood aangegeven, dit valt sneller op.
Reputatie 1
Naar HFD kun je op verschillende manieren komen. Ook al zou ik vanuit WP via ASD naar HFD rechtstreeks gaan reizen of van UT via HVS en WP naar HFD rechtstreeks misschien mag dat niet maar ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat niemand dat controleert. Er zijn weinig conducteurs en ook zal ik in de trein gecontroleerd worden dan is er kennelijk nooit een haan geweest die er naar zult kraaien. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. En wat dacht je van werkzaamheden en bij storingen dan kan ik net zo goed vanuit WP via ASD naar HFD reizen. Maar misschien dat er ipv WP op die aanwijzers beter vermeld moeten worden. Als je ook kan blijven zitten dan hebben de meeste reizigers dat ook liever ook al is het niet snel. Mijn moeder heeft spierreuma voor dat soort mensen wordt er niet altijd rekening mee gehouden. Wat betreft het overstappen van de ene trein naar de andere trein is vervelend. Maar als dat niet hoeft kan zij toch lekker blijven zitten toch? 🆒

Met de OV-Chipkaart kan de conducteur pas op het laatste stukje van het traject pas opmerken dat iemand ook via een korter traject had kunnen reizen.

Voorbeeld met via Amsterdam Centraal (uitgezonderd een instap op Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht)
Alleen tussen Amsterdam Lelylaan en Schiphol kan opgemerkt worden dat een reiziger beter via Amsterdam Zuid had kunnen reizen.

Wat het reizen van Utrecht naar Schiphol en verder gaan de meeste mensen met de snelste trein en niet met een trein die via Weesp gaat en 2, 3 of zelfs 4x zolang erover doet ondanks er geen sprake is van overstap.
Dit geeft Henk_NL ook aan.

Reizigers maken dus gebruik van de intercity Utrecht Centraal - Schiphol en stappen daar over op een trein naar Hoofddorp.

Stel je stapt in Utrecht Overvecht dan gaan reizigers liever overstappen op Utrecht Centraal dan dat ze 1 lange treinreis maken in 1 trein.

Wat de treinreis zelf betreft:
Utrecht Centraal - Diemen : Tot hier kan de controleur niet opmerken of u omreist.
Duivendrecht: advies reis naar Breukelen of Amsterdam Bijlmer ArenA en stap daar over.

Amsterdam RAI: overstap in Breukelen en Duivendrecht
Reisplanner geeft tevens ook de trein via Weesp aan.

Amsterdam Zuid + Schiphol: Intercity Utrecht - Schiphol.

Ik begrijp de situatie van uw moeder en begrijp uw reden van liever 1 trein dan extra overstappen en ik hoop dat conducteurs ook begrip hebben voor de situatie.

Mijn antwoord is dus gebasseerd naar treinreis in het algemeen.
Reputatie 1
http://www.nu.nl/reizen/4539390/ns-verandert-vormgeving-van-reisinformatieschermen.html

De schermen zij vanaf vandaag, dinsdag 14 maart aangepast.

Om onduidelijkheid over de tussenstations te voorkomen worden alle plaatsnamen volledig uitgeschreven. Ook worden de plaatsen niet meer afwisselend getoond, maar zijn alle tussengelegen stations op de schermen te zien.
Reputatie 4
Ook zijn delen van de CTA nu ook in het engels. Op station Haarlem zag ik bij de sprinter richting Amsterdam bijvoorbeeld de volgende trein regel onderaan: Hierna/Next: 07:32 Amsterdam Centraal

Maar ik mis nog wel steeds de treinlengte.
Reputatie 1
Ook zijn delen van de CTA nu ook in het engels. Op station Haarlem zag ik bij de sprinter richting Amsterdam bijvoorbeeld de volgende trein regel onderaan: Hierna/Next: 07:32 Amsterdam Centraal

Dat zou een kwestie van wachten zijn, misschien dat dit in de toekomst kan.

Ik en velen andere reizigers vinden het fijner dat het belangrijkste is vervangen:
-Stations altijd voluit schrijven (waarschijnlijk geldt dit niet bij o.a. Den Haag Laan van NOI (Nieuw Oost-Indië)
-Als de lijst met stations te lang is, proberen dit er alsnog op te krijgen i.p.v. wisselende tekst op 1 regel.
-Bij wijzigingen duidelijke vermeldingen in het rood i.p.v. blauw voor opvallendheid.
-Als de eindbestemming niet bereikt kan worden duidelijker vermelden: Rijdt niet verder dan ....
(Voorheen stond de gewoonlijke eindbestemming volgens dienstregeling vermeld, maar als bijv. Intercity naar Roosendaal niet verder rijdt dan Nijmegen stonden alleen de stations t/m Arnhem erop en klein vermeld dat deze trein niet verder rijdt dan Nijmegen).
Ik niet, want vooral bij verstoringen klopt er geen klap van, o.a. doordat wijzigingen niet altijd de juiste systemen triggeren. Materieelinzet is leuk wanneer het ook daadwerkelijk klopt, vooral in situaties waarin je er juist behoefte aan hebt. Tot die tijd, nee, wat mij betreft niet.
Reputatie 4
https://www.rover.nl/actueel/1254-ns-verbetert-vormgeving-reisinformatieschermen

Amsterdam C
Amsterdam Z
Utrecht C
Den Helder Z
Alkmaar N
Amstel
De LangeNaam van het station is "Den Haag Laan v NOI", dat zal dus nooit langer worden dan dat.
Badge +3

Wellicht gaat het alleen om eindbestemmingen?

Reageer