Accepteren van Internationale Betaal Middelen

• 27 december 2015
  • 35 reacties
  • 1421 Bekeken

Ik ben een Nederlander die voor de laatste 36 jaar in Ierland woont, en kom een paar keer per jaar op familie bezoek rond Delft. De NS Kaarten Automaten, en de automaten om mijn (Anonieme) OV Chip Kaart op te laden, accepteren geen VISA. Omdat ik niet in Nederland woon, heb ik geen Nederlandse bank rekening, (en dus geen betaal kaart). Ik heb een VISA Debit Kaart, die in elke winkel en geld automaat in Nederland geaccepteerd wordt, maar niet door het Openbaar Vervoer. Vroeger had Station Delft twee loketten, waar ik met Kas kaartjes kon kopen, danwel mijn OV Kaart op waarderen.

Het nieuwe station in Delft heft geen loketten meer. De Kaart automaten accepteren mijn VISA Kaart niet, en in Maart 2015 was ik dus gedwongen om 'Zwart' van Delft naar Schiphol te reizen. Ik heb naar Conducteurs gezocht om het probleem uit te leggen, maar, geen was aanwezig.

Dit is een probleem voor iedereen die in het buitenland woont, en binnen Nederland van het Openbaar Vervoer gebruik wil maken

35 reacties

De NS-kaartautomaten horen Creditcards (VISA en Mastercard) te accepteren. Hoe het exact zit met de Debit-variant van die kaarten, is mij niet bekend. Eventueel kun je ook met muntgeld betalen.
Reputatie 6
Badge +1
Met muntgeld betalen voor een kaartje van zo'n 18-20 euro lijkt me niet de meest praktische oplossing. Maar het lijkt me dat de kaartautomaten inmiddels wel met alle creditcards moeten kunnen omgaan. Een jaar geleden was dat nog niet het geval, dus wellicht zijn er nu toch zaken positief veranderd bramvankampen.
Reputatie 4
Het lijkt me dat bramvankampen een VISA debitcard heeft (vergelijkbaar met een Nederlandse pinpas). Als die VISA debitcard van een Maestro-logo is voorzien zou hij bij de kaartautomaat kunnen betalen.
Het lijkt me dat bramvankampen een VISA debitcard heeft (vergelijkbaar met een Nederlandse pinpas). Als die VISA debitcard van een Maestro-logo is voorzien zou hij bij de kaartautomaat kunnen betalen.
Wel, ik krijg mij kaart van mijn bank in Noord Ierland. Daar hebben ze nooit van Mestro gehoord. Visa Debit is inderdaad vergelijkbaar met een Nederlandse pinpas. Het wordt ook in alle nederlandse winkels en Geld automaten geaccepteerd! De NS is de uitzondering.

Bram
De NS-kaartautomaten horen Creditcards (VISA en Mastercard) te accepteren. Hoe het exact zit met de Debit-variant van die kaarten, is mij niet bekend. Eventueel kun je ook met muntgeld betalen.
Wel, Munt geld betalen, dat geld dus voor Trein Kaartjes kopen, op een station. Anonieme OV Kaart opwaarderen is onmogelijk met Munten,. Bankbiljetten, danwel VISA Kaart. Inderdaat Horen de NS VISA en MasterCard te accepteren, het probleem is, 'Ze Doen het NIET, en dat is mijn Klacht!

Bram

Mijn Bank in Noord Ierland weet NIETS van Maestro af, en mijn kaart heft geen Maestro Logo. De NS Moet gewoon VISA Accepteren, net als de Nederlandse Betaal Automaten, en (Bijna) alle winkels.

Bram

Prima! Precies mijn Punt!
Bram.
Anonieme OV Kaart opwaarderen is onmogelijk met Munten,.

Ik denk dat u zich daarin vergist. Het kan uiteraard wel alleen bij een bolbuikige kaartautomaat, bij de platte kan niet met muntgeld betaald worden.
Reputatie 4

Mijn Bank in Noord Ierland weet NIETS van Maestro af, en mijn kaart heft geen Maestro Logo. De NS Moet gewoon VISA Accepteren, net als de Nederlandse Betaal Automaten, en (Bijna) alle winkels.

Bram

Dat zou inderdaad een misser van NS, maar ik zou het op prijs stellen als u wat minder bot zou reageren. Aan de andere kant van de lijn zitten ook mensen van vlees en bloed. Persoonlijk denk ik dat u meer bereikt met een dosis vriendelijkheid.

Dank u :8
Reputatie 4
Badge
Zo'n beetje alle banken op het Europese vasteland verstrekken (Mastercard) Maestro passen en/of (Visa) Vpay passen. Dus volgens mij kun je beter bij je bank klagen dat ze je een pas verkocht hebben die buiten het VK niet breed geaccepteerd wordt en dat je graag een Vpay pas wilt, en dan wel als 2e pas omdat juist Vpay in het VK mogelijk slecht ondersteund wordt en onbruikbaar is buiten Europa in tegenstelling tot de VISA Debit Card die je nu al hebt.
Zo'n beetje alle banken op het Europese vasteland verstrekken (Mastercard) Maestro passen en/of (Visa) Vpay passen. Dus volgens mij kun je beter bij je bank klagen dat ze je een pas verkocht hebben die buiten het VK niet breed geaccepteerd wordt en dat je graag een Vpay pas wilt, en dan wel als 2e pas omdat juist Vpay in het VK mogelijk slecht ondersteund wordt en onbruikbaar is buiten Europa in tegenstelling tot de VISA Debit Card die je nu al hebt.

Dat is total gelul!

Als je ooit naar de UK komt, hoop ik dat jou Maestro (Matsercard) werkt. Ik kan dat niet garanderen.
Het zou kunnen werken, mischien ook niet. Als je ooit in Belfast land, met een kaart, en (erger dan in mijn geval, geen geld), laat het mij weten.

BTW Ik denk dat banken hier MasterCard (Maestro) waarderen.
Het Logo staat hier nog steeds op de Geld Automaten.

Het essentiele punt is, dat Het OV in Nederland geen VISA accepteert, in tegenstelling tot de rest van de commercieele wereld in Delft.

VISA wordt (bijna) wereld wijd gecaacepteert, zeker in China en Oost Europa, (Anders zou er geen punt zijn om VISA Details te proberen te stelen van deze landen! Alle Betaal Machienes, en Winkels, in Nederland accepteeren VISA! Het OV dus niet, per Uitzondering!
Alle Betaal Machienes, en Winkels, in Nederland accepteeren VISA! Het OV dus niet, per Uitzondering!
Nope, dat moet apart binnen de acceptatieovereenkomst worden toegevoegd. Heb het zeer recent nog moeten doen voor een aantal MKB'ers, omdat VISA niet werkte. Visa is helemaal niet zo gebruikelijk in Nederland verders.
Alle Betaal Machienes, en Winkels, in Nederland accepteeren VISA! Het OV dus niet, per Uitzondering!
Nope, dat moet apart binnen de acceptatieovereenkomst worden toegevoegd. Heb het zeer recent nog moeten doen voor een aantal MKB'ers, omdat VISA niet werkte. Visa is helemaal niet zo gebruikelijk in Nederland verders.

Wel,
Ik heb niet het flouwste Idee wat een MKB'er is. Eten die Gras, groeien ze in de Berm?
Die bestonden 36 jaar geleden dus niet. Kan ik er een worden?
Als je Acroniemen gebruikt, ten minste geef een uitleg.

Visa mag dan wel niet zo gebruikelijk zijn in Nederland (Niet mijn Ervaring, maar Goed), maar, een transport bedrijf zoals de NS dat internationale reizigers transporteert als gedeelte van een Europees trein network moet niet parochiaal zijn.
VISA is heel erg gangbaar in de rest van de wereld. Daarnaast, er was nooit een probleem totdat men de loketten weg begon te nemen.Waarom heeft de NS ook niet een aantal kaart automaten die Euro bank biljetten accepteren. Die machienes bestaan inderdaad. Ik heb ze nooit in Nederland gezien (maar daar reis ik niet vaak ver), Vele Banken hebben deze hier als gedeelte van de Geld Automaat, zodat je via een automaat kas geld op je rekening kan storten, alswel als uitnemen.

Bram

Ik denk dat u zich daarin vergist. Het kan uiteraard wel alleen bij een bolbuikige kaartautomaat, bij de platte kan niet met muntgeld betaald worden.

??? Explain the Lingo
MKB is een bekend en veelgebruikte afkorting.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Midden-_en_kleinbedrijf

Verder onthoud ik mij van commentaar als ik op deze lompe manier word aangesproken.

??? Explain the Lingo

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaartautomaat#NS-kaartautomaten
Wel,

Dit is dus iets waar frequente rijzigers in Nederland bekend zouden kunnen zijn. Het is iets dat buitenlanders, (zoals ikzelf) onwaarschijnlijk zijn te kunnen weten. Zoals gezegt in het Wikipedia Artiekel, er is er geen in Delft.
Het wordt niet in het buitenland geadverteerd!, en zeker niet in het Engels.

The Bottom Line is, that I am getting Tired of evasion of the issue, and the weak excuses offered. I have had legal advice, which states that the ticketing systems currently operated by the Public Transport System in Nederland, are in blatant contravention of European Conventions and European Legislation.
I am talking to a Firm of Solicitors, who are considering to bring the Dutch Transport System, and, More Importantly, the Owners of the Dutch Transport System,( (By and Large)The Dutch State) to the appropriate courts of European jurisdiction.
From Now on,(1/1/16) the case is Sub-Judases

Bram
Prettige wedstrijd.
Ben in dezelfde situatie als bramvankampen.

Afgelopen week een kaartje proberen te kopen met een Mastercard Debit kaart. Automaat weigerde de kaart toen ik de optie "betaal met debit kaart" koos. Pas toen ik "betaal met credit cart" koos, mocht ik met mijn debit kaart betalen.

Geneuzel over Maestro en VPay en dat 't de schuld van banken in het buitenland is, is niet meer dan dat: geneuzel. Dit zijn kaartsoorten die door Mastercard en Visa worden uitgegeven. Op de automaat staat een MasterCard en een Visa logo!
Zie hier: http://kidseropuit.nl/wp-content/uploads/2014/11/Railrunner-papier-1.jpg

Euvel is overigens niet uniek voor de NS. Meeste POS terminals en veel pin automaten accepteren buitenlandse debit kaarten ook niet.
Ik heb de afgelopen jaren een dik half dozijn aan kaarten geprobeerd met steeds hetzelfde resultaat.

Lijkt een probleem te zijn van de payment-processor - de tussen-maatschappij die de kaart-betaling afhandelt namens de bank. Maar dat maakt 't dus uiteindelijk een probleem van de NS, die kiezen met welke payment-processor ze werken .

Totdat er vanuit Brussels op Nederlandse vingers getikt gaat worden zal 't devies voor reizigers naar Nederland dus zijn: neem een buidel muntjes mee! 😉
Badge +3
Het omgekeerde komt ook voor. Afgelopen zaterdag wilde ik met mijn Nederlandse pinpas (met Maestrologo) betalen in een winkel in Engeland. Mijn kaart kon niet verwerkt worden en ik moest naar een geldautomaat om contanten te halen.
Reputatie 6
Ben in dezelfde situatie als bramvankampen.

Afgelopen week een kaartje proberen te kopen met een Mastercard Debit kaart. Automaat weigerde de kaart toen ik de optie "betaal met debit kaart" koos. Pas toen ik "betaal met credit cart" koos, mocht ik met mijn debit kaart betalen.

'bramvankampen' had een kaart die gewoon helemaal niet werkte. Ik begrijp uit jouw verhaal, dat jouw Mastercard gewoon werkte toen je de optie "betaal met credit card" aantikte ?

Wat is dan het probleem ?

Je spreekt voldoende Nederlands (blijkbaar) om te weten, dat Nederlanders Engels denken te spreken, maar de nuances toch niet begrijpen.
De Nederlanders noemen MasterCard, VISA, VPay en AMEX generiek 'credit card', ook al zijn die kaarten debetkaarten.
Wees blij. De Vlamingen noemen MasterCard, VISA, VPay en AMEX allemaal... Visa. Leg dát aan de buitenlanders uit !
En de Fransen noemen alle rechthoekige stukjes plastic "Carte Bleue", ook al zijn ze helemaal niet blauw.

Als alle MasterCards en VISA's aller landen in de NS-automaat werken dan is dat al een grote verbetering. Met de 1 euro buitenlanderheffing zullen we helaas moeten leren leven. 😞
Dus vanochtend weer raak.

Geen Visa Kaart geaccepteerd nog VISA Debit (bankkaart).
Alle AIB (Ierse bankkaarten niet geaccepteerd)
Mijn schoonvader, een man van dik 75 jaar, was dus gedwongen bij elke winkeltje te gaat lopen smeken voor wisselgeld om in een automaat te smijten die ook nog eens geen papier geld accepteren. Wat een bende.

NS: Jullie presteer het nogmaals vanochtend in Zutphen!
Badge +3
Ik zou contact opnemen met de AIB en Visa in Ierland. Het is heel vervelend wanneer een kaart het niet doet in het buitenland maar de oorzaken liggen vaak bij de partij die de kaart uitgeeft.

In Londen bijvoorbeeld kan ik mijn Oyster Card niet opladen met een pinpas van ING, wel met mijn MasterCard van ING. Ik kan ook niet contactloos reizen in Londen. Volgens TfL (Transport for London) is dat een fout van ING.
Reputatie 4
@Eksteen: VISA Debit wordt inderdaad niet door de kaartautomaat geaccepteerd. Een VISA creditcard echter wel (indien voorzien van een EMV-chip, maar aangezien het een Ierse kaart is moet die chip er haast wel op zitten). Vreemd dus dat het niet is gelukt om een kaartje te kopen. Weet je zeker dat je in het menu de optie "credit card" hebt aangevinkt en niet per ongeluk "debit card"? Bij betalen met een creditcard rekent NS een extra toeslag van € 0,50.

Even een paar punten op een rij, want ik zie in dit topic veel halve waarheden voorbij komen:

- Tot 1 januari 2012 was het dominante betaalsysteem in Nederland PIN. PIN was een betaalkaart die alleen in Nederland te gebruiken was en dus vergelijkbaar met het Duitse Girocard of het Belgische Bancontact/Mister Cash. Vrijwel alle Nederlandse banken boden op hun betaalkaarten zowel het Nederlandse PIN aan als het mondiale (maar vooral Europese) Maestro, dat een product is van MasterCard. Hierdoor vatten veel Nederlanders PIN en Maestro op als synoniemen, terwijl ze dat niet zijn;

- Per 1 januari 2012 is PIN afgeschaft. Deze afschaffing ging gepaard met het overschakelen van betalen met een magneetstrip naar betalen met een EMV-chip. Maestro en V PAY (een product van VISA) hebben de positie die PIN in het Nederlandse betaalverkeer innam overgenomen.

In Nederland kun je dus vrijwel overal betalen met Maestro en met V PAY (ja, óók met V PAY, ook al herkennen sommige winkeleigenaren het logo niet en zijn ze zelf verbaasd als de transactie toch lukt; ik spreek uit eerstehandservaring). Betalen met andere debetkaarten zoals VISA Debit, VISA Electron en Debit MasterCard is over het algemeen een stuk lastiger. Ook bij bijvoorbeeld Albert Heijn kun je niet met die andere debetkaarten terecht.

Dit is uiteraard niet erg klantvriendelijk (en ik zie dan ook graag dat de infrastructuur wordt aangepast om ook die andere debetkaarten te kunnen accepteren), maar in Europa geen uitzonderlijke situatie. Sterker nog, in Duitsland wordt vaak alleen het Duitse Girocard als betaalmiddel geaccepteerd. Betalen lukt dan dus ook niet met je Maestro- of V PAY-kaart.

De acceptatie van creditcards buiten restaurants en No Cashwinkels is in Nederland nog erg summier. NS-automaten accepteren alleen creditcards van MasterCard en VISA, en alleen als ze voorzien zijn van een EMV-chip.
En zo blijven we vrolijk ronddraaien met halve waarheden 😳 Wie belt T.W.?

Zelf heb ik me ook nog wel eens vermaakt met betaalautomaten, certificeringen, et cetera. In mijn ogen kan je hierin niet alleen maar richting NS wijzen. Ruime acceptatie van betaalkaarten word je niet gelukkig van. Dat is geen kwestie van 'vinkje aanzetten'.

Reageer