Accepteren van Internationale Betaal Middelen

• 27 december 2015
  • 35 reacties
  • 1421 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 4
Ruime acceptatie van betaalkaarten word je niet gelukkig van.

Hoezo niet?
Gedoe, gedoe, gedoe, gedoe, gedoe. Dat is een bureaucratisch proces waar je U tegen zegt. Ik zit nog steeds trillend achter m'n bureau! 😳
Badge +3
Helaas biedt NS geen echt alternatief omdat bankbiljetten niet geaccepteerd worden. In Duitsland worden kaarten misschien minder geaccepteerd dan hier. Maar bij iedere kaartautomaat kun je met bankbiljetten betalen.
Dat vind ik dus wel een serieus gemis, de mogelijkheid om met briefgeld te kunnen betalen!
Reputatie 4
Daar ben ik het ook mee eens. Als je cashloos (of briefgeldloos) wilt zijn moet je betaalkaarten ook ruim accepteren. Het gebeurt wat mij betreft te vaak dat een toerist niet met zijn debet- of kredietkaart kan betalen. Op grotere stations stuur je ze door naar Tickets & Service, maar op kleinere stations is het enige advies dat je kan geven om naar de Kiosk o.i.d. te gaan om daar geld te wisselen.

Kaartautomaten van het GVB en de RET accepteren wel een veel diverser aanbod aan kaarten. Ik vind het vreemd dat die vervoerbedrijven wel een breder pakket kunnen aanbieden, maar dat dat bij de NS te veel gedoe is.

Wat mij betreft zou een goede eerste stap zijn om het mogelijk te maken mobiele tickets ook met creditcards, Paypal, o.i.d. te betalen, in plaats van alleen met iDEAL. Dan kan ik in 90% van de gevallen klanten een alternatief bieden als het via de automaat niet lukt...
Badge +3
De automaten van GVB accepteren ook bankbiljetten. Ze staan op alle metrostations, behalve op de haltes van lijn 51 in Amstelveen.

Overigens zie ik helemaal niets in het accepteren van creditcards en PayPal voor het kopen van e-tickets en mobiele tickets. Met de huidige gebruiksvoorwaarden (geen enkele wijziging of terugbetaling mogelijk) wordt dat een eindeloze litanie aan klachten. NS zal eerst fundamentele verbeteringen in de gebruiksvoorwaarden van e-tickets moeten doorvoeren voordat gedacht kan worden aan het verkopen aan meer mensen dan iDeal-betalers.

Overigens zijn de euro-bankbiljetten natuurlijk al een erg handig internationaal betaalmiddel. 😃
Reputatie 4
Gedoe, gedoe, gedoe, gedoe, gedoe. Dat is een bureaucratisch proces waar je U tegen zegt. Ik zit nog steeds trillend achter m'n bureau! :$

Aangezien jij zo in dit onderwerp zit: weet jij wellicht waarom NS geen Visa Electron accepteert? Andere OV-bedrijven accepteren Visa Electron namelijk wel.
Exacte keuzes van NS ken ik niet, dat is totaal geen onderdeel van mijn werk. Ik heb, voor een totaal andere opdrachtgever, het een en ander gedaan met betaalautomaten en de integratie daarvan. Dat is een aantal jaren geleden. Maar die Electron-troep zit niemand meer op te wachten. In onder andere het VK kwam je ze relatief veel tegen, maar inmiddels stappen steeds meer banken over naar het reguliere VISA Debit. Vergelijk het met de staat van V Pay in Nederland. Als je zo'n kaart afneemt doe je dat bijna altijd bewust, en dan moet je in mijn ogen niet gaan piepen dat hij over de grens niet werkt.

Maestro en VPay-acceptatie kost in Nederland echt geen zak, voor MKB'ers zit je al op een tarief van een paar cent per transactie (ongeacht transactiebedrag), laat staan als je dat in groot volume inkoopt. Geen variabel tarief.

Bij MasterCard, Visa, AE en alle andere troep zit je vaak met een variabel tarief (afhankelijk van hoeveel de klant pint) en het vaste bedrag per transactie is ook een stuk hoger. Dat zie je al terug in de vorm van 50 cent toeslag. Ik ben zo'n gek die ergens over de grens bankiert en daar word ik voorzien van MasterCards. Met de debit-variant kan ik in Nederland ook lang niet overal betalen, de supermarkt bijvoorbeeld is kansloos. NS Stations (AH2go, kiosk et cetera) accepteert hem wel, zonder kosten. Om die reden heb ik zo lang bij m'n bank staan zeuren om een Maestro-kaart (men begreep werkelijk niet waarom) dat ik er een kreeg, om in ieder geval boodschappen te kunnen doen met plastic.

En dan vergeet ik voor het gemak de eisen/voorwaarden van de processor waar NS klant is, het gedoe en de kosten van mogelijke chargeback-verzoeken, et cetera.

Ben jij heel toevallig een van de inhuur servicejongens op Schiphol? Dan moeten we elkaar wel eens gezien hebben 😛
Reputatie 4
Dank voor je lange bericht. Visa Electron lijkt inderdaad op zijn retour, des te meer omdat je met een Visa Debit op alle terminals kunt betalen die Visa credit cards accepteren. Visa Debit cards kun je ook offline gebruiken, waardoor je dus over je bestedingslimiet heen kunt gaan (tegen een aanzienlijke boete). Wellicht hierom worden in Zweden buitenlandse studenten die voor een jaar of minder in het land verblijven opgescheept met een Visa Electronkaart, terwijl studenten die langer blijven wel gewoon een Visa Debitkaart (of een Visa credit card) krijgen...

Ik kom in de dagelijkse praktijk vooral veel Spanjaarden tegen die niet met hun Visa Electronkaart kunnen betalen.

Ik ben inderdaad een inhuurservicejongen 😃 Normaal gesproken werk ik bij het BTS-project van NS (uitzendwerk), maar in de zomer sta ik ook op Schiphol en Amsterdam Centraal in een gele polo met een gigantische I op mijn rug. Wat was de reden van jouw bezoek aan de luchthaven?

Vergelijk het met de staat van V Pay in Nederland. Als je zo'n kaart afneemt doe je dat bijna altijd bewust, en dan moet je in mijn ogen niet gaan piepen dat hij over de grens niet werkt.

Het grappige aan de situatie in Nederland is dat (Europese) toeristen denken dat ze met een credit card moeten betalen in plaats van met hun reguliere "bankpas" met Maestro of V Pay, inderdaad omdat ze ervan uitgaan dat hun bankpas wel niet zal werken. Collega's op Zandvoort doen niet anders dan Duitsers bijbrengen dat ze gewoon met hun Duitse "EC-Karte" kunnen betalen, en dat ze dan ook geen toeslag hoeven te betalen. Hetzelfde geldt voor Italianen, die vrijwel zonder uitzondering een Maestrokaart hebben (goed, veel Italianen weten zich hun pincode niet te herinneren, maar dat geldt even goed voor de credit card die ze op zak hebben).
Achja, het kan altijd nog rampzaliger, de online wereld. Wij kennen dan het breed beschikbare iDEAL, maar dat is in het buitenland ook vaak maar beperkt beschikbaar, als het er al is.

Overigens, die opmerking dat als je zo'n kaart afneemt je dat bewust doet, slaat niet op VPay, maar op die Electron-kaarten. Heb later wat ge-edit, moet ik bekennen.

Hoeveel 'eenvoudige' mensen weten uberhaupt het verschil tussen Maestro, V-Pay en alle alternatieven. Sterker nog, hoeveel mensen weten uberhaupt dat er een verschil is. In dat opzicht vind ik het ook erg lastig, gezien het andere kaartautomaat-topic van je, om goed te bepalen wat de juiste naam voor de knoppen moet zijn. Ik vraag mij af hoeveel Nederlanders gaan begrijpen dat ze op 'Maestro/V-Pay' moeten rammen, als je het beestje zo gaat noemen.

Ik werk inmiddels ook al wat jaren in de spoorbranche. Daardoor kom ik 'nog wel eens' ergens, lol 😉 Als ik m'n pas niet weer gesloopt heb 😳

Reageer