beantwoord

Achteruitkijkcamera?

• 8 October 2021
  • 6 reacties
  • 181 Bekeken

Reputatie 3

Weet iemand waarom machinisten soms bij binnenrijden van het station naar het plafond boven zich kijken? Zit daar een achteruitkijkcamera zodat ze kunnen zien of de hele trein al langs het perron staat? 

icon

Beste antwoord door Edwin 8 October 2021, 21:13

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee, die kijken hoogstwaarschijnlijk naar het stelnummer wat ze bij zich hebben. Aan dat nummer kan je zien hoeveel ‘bakken’ (rijtuigen) je trein heeft en dus waar je moet stoppen.

Daarbij zitten er bij een aantal treinstellen stickers boven het raam met de omrekening van bakken naar stopbord.

Reputatie 7
Badge +3

Een soort van spiekbriefje dus. :laughing:

Reputatie 3

Duidelijk, dank u. 

Reputatie 6

Weet iemand waarom machinisten soms bij binnenrijden van het station naar het plafond boven zich kijken? Zit daar een achteruitkijkcamera zodat ze kunnen zien of de hele trein al langs het perron staat? 

… wat op zich helemaal geen slecht idee zou zijn, net laatst nog besproken. Ik heb geleerd dat er wel degelijk zo’n camera zit (in SNG), alleen is die bedoeld om de situatie vóór de trein vast te leggen en kan niet gebruikt worden om de machinist achter de trein te laten kijken. Dat zou wel een mooie oplossing zijn voor de eindeloze discussies waar een trein zou moeten stoppen, met name op stations waar de perrons maar één plaats hebben waar je kunt oversteken. Dan wil je de trein daar eigenlijk zo dicht mogelijk bij hebben (wel zo netjes).

Badge

… wat op zich helemaal geen slecht idee zou zijn, net laatst nog besproken. Ik heb geleerd dat er wel degelijk zo’n camera zit (in SNG), alleen is die bedoeld om de situatie vóór de trein vast te leggen en kan niet gebruikt worden om de machinist achter de trein te laten kijken. Dat zou wel een mooie oplossing zijn voor de eindeloze discussies waar een trein zou moeten stoppen, met name op stations waar de perrons maar één plaats hebben waar je kunt oversteken. Dan wil je de trein daar eigenlijk zo dicht mogelijk bij hebben (wel zo netjes).

Maar binnen qua perron betekend helemaal neit dat je op de juiste plek staat voor de treindienstleider, zo kun je nog net een segment spoor bezet houden waardoor het wissel achter jouw trein niet bediend kan worden als je niet ver genoeg bent doorgereden. Waardoor de trein op het spoor er achter niet tijdig kan vertrekken.

De treinlengte borden moeten gewoon op de juiste plek geplaatst worden waarbij zowel vanuit reizigersoogpunt maar ook vanuit de techniek kan wordt gekeken.

Reputatie 6

Dat is natuurlijk ook zo. Het zou fijn zijn, als in het specifieke geval waar ik me over opwind (Hoorn Purmerend) de techniek optimale plaatsting ook toelaat. Ik denk dat dat daar zo is, want soms gaat het wel goed.

Reageer