beantwoord

Adressen van stations?

• 20 juli 2015
  • 7 reacties
  • 1023 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Als je van station naar station wil reizen, maar niet noodzakelijk per trein (omdat bijv. geheel of gedeeltelijk met de metro reizen sneller is), schijn je bij de NS reisplanner het adres van het station nodig te hebben. Ik heb wel https://member.mobilitymixx.nl/Ola/Stationsnaam-adres-postcode-plaats.pdf gevonden, maar is er geen handige manier om stations in te voeren en toch alle reismogelijkheden te krijgen, niet alleen die geheel per trein, zoals dat wel kan op 9292.nl?
icon

Beste antwoord door Dennis 29 juli 2015, 15:16

Conclusie: in een NS reisplanner het adres van een station invoeren om te voorkomen dat reismogelijkheden beperkt worden tot die met de trein heeft niet zoveel zin. Dan kan je beter www.9292.nl gebruiken. Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/vergelijking-reisplanners-voor-reis-station-naar-station-15573.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik heb ook nog http://adresstation.nl/treinstations/ gevonden. Het blijft onhandig dat je een adres moet opzoeken of onthouden, en het is ook meer typwerk om het in te voeren. Het is gek dat je in www.9292.nl gemakkelijker een station als adres kan invoeren dan in NS reisplanners, of anders gezegd, dat een reisplanner die van elk adres naar elk ander adres kan plannen, bij het invoeren van twee stations het niet uitschakelbare neveneffect heeft dat alleen verbindingen per trein vermeld worden.

Het lijkt erop dat voor mensen zonder abonnement, of met OV Vrij, de NS reisplanners niet geschikt zijn, en www.9292.nl beter is.

De NS reisplanners zijn vooral geschikt voor houders van Altijd Vrij, Dal Vrij en Weekend Vrij die als dat mogelijk is willen reizen zonder verdere kosten, en mensen die om andere redenen zo mogelijk uitsluitend met de trein willen reizen.
Hoi Dennis,

Ik moet zeggen dat ik dit verzoek nog niet eerder heb gehoord binnen klantenservice. Ik heb je vraag echter doorgezet naar mijn collega's. Ik hou je op de hoogte.
Hoi Dennis,

Op www.ns.nl kun je inderdaad ook vanaf een adres of postcode zoeken naar een reis, maar dien je toch weer altijd via een station te reizen. Bij de NS planner gaat het er namelijk om dat je per trein reist, of indien er geen treinen rijden, met bijvoorbeeld NS bussen.
Reputatie 6
Badge +2
Meestal is van station naar station reizen het snelst per trein, maar bijvoorbeeld voor een reis van Amr naar Lw, of 's avonds van Asb naar Shl, is het dus beter www.9292.nl te gebruiken, behalve voor houders van Altijd Vrij, Dal Vrij en Weekend Vrij die als dat mogelijk is willen reizen zonder verdere kosten, en mensen die om andere redenen zo mogelijk uitsluitend met de trein willen reizen, ook als dat langer duurt. Overigens kan je op www.9292.nl bij de opties aangeven welke vervoermiddelen in aanmerking moeten worden genomen, dus zelfs als je alleen per trein wil reizen kan je daar ook terecht.
Reputatie 6
Badge +2
Op www.ns.nl kun je inderdaad ook vanaf een adres of postcode zoeken naar een reis, maar dien je toch weer altijd via een station te reizen. Bij de NS planner gaat het er namelijk om dat je per trein reist, of indien er geen treinen rijden, met bijvoorbeeld NS bussen.
Ik zie dat er verschil is tussen de NS-planners. Van station Amsterdam Centraal naar Muntplein, Amsterdam geeft op ns.nl het 9292-advies (er hoeft dus geen treinreis bij te zitten), maar met de NS Reisplanner Xtra het weinig informatieve "Geen reisadviezen gevonden met de ingevoerde gegevens".

Van station Asb naar Stationsplein, Duivendrecht geeft op ns.nl het 9292-advies (dus ook de metro), maar met de NS Reisplanner Xtra alleen de trein.

Van station Asb naar station Dvd geeft zowel op ns.nl als met de NS Reisplanner Xtra alleen de trein.

Het invoeren van het adres van het station in plaats van het station maakt dus wel uit op ns.nl, maar niet met de NS Reisplanner Xtra. Maar het is sowieso lastiger, dus tenzij je bij een reis van een station naar een station per se volledig met de trein wil reizen zijn de reisplanners van NS dus niet geschikt om de snelste reismogelijkheid te vinden. Niet alleen binnen een stad als Amsterdam, maar zelfs bijvoorbeeld van Asb naar Ledn wordt niet altijd de snelste reismogelijkheid gegeven.

Aangezien de NS Reisplanner Xtra wel goede extra functies heeft vergeleken bij 9292 (treinsamenstelling, "toon volledige rit" en dynamische kaart) is deze beperking jammer, en zou een reisplanner die deze voordelen met die van 9292 combineert het beste zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Conclusie: in een NS reisplanner het adres van een station invoeren om te voorkomen dat reismogelijkheden beperkt worden tot die met de trein heeft niet zoveel zin. Dan kan je beter www.9292.nl gebruiken. Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/vergelijking-reisplanners-voor-reis-station-naar-station-15573.
Reputatie 6
Badge +2
Zie voor de adressen ook https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/adressen-postcodes-alle-ns-stations-nederland-23885.

Reageer