beantwoord

Afgerond: Stroomstoring Noord Holland

• 27 maart 2015
  • 22 reacties
  • 1069 Bekeken

Vanochtend was in grote delen van provincie Noord Holland stroomstoring. Ik kon niet bellen, internet deed het ook niet. Ik kon zelfs geen koffie zetten. Ik kon wel met mijn tante via de WhatsApp gebruiken als communicatie middel.

Zij had ook geen stroom en mijn ouders ook niet. Schiphol had ook de grootste problemen mee. Inmiddels doet alles bij mij thuis weer. Ik kan muziek draaien en koffie zetten. De oorzaak : De stroomstoring die grote delen van Noord Holland treft is veroorzaakt door een defect in een hoogspanningstation in Diemen.

Het gekke is nu wel: Waarom heb ik nu wel stroom (sinds 11:00 u vrijdagochtend 27 maart) en waarom duurt het bij de NS nu nog steeds ontzettend lang totdat er eens een keer normaal treinen kunnen gaan rijden? Heeft dit soms met de software te maken?
icon

Beste antwoord door Aar 27 maart 2015, 16:25

De stroom wordt gefaseerd weer opgebouwd. dus niet meteen overal in Noord Holland is er gelijktijdig weer stroom, omdat er anders een flinke overbelasting wordt veroorzaakt. En het opschakelen van de spanning gaat niet met een enkele knop vanuit de energiecentrale in Diemen, waar het defect was.

Verder moeten er eerst treinen worden weggesleept die gestrand zijn, kost een paar uur. Treinen staan op de verkeerde plaatsen, NS-personeel moet naar de juiste plek worden geloodst. Al met al zijn er in Nederland gemiddeld 200 treinen tegelijkertijd actief waarvan het grote deel in en om de Randstad. Die moeten allemaal weer in de juiste dienstregeling worden gebracht.

Verder zijn de verstoringen ook merkbaar op plekken waar de stroom niet is uitgevallen. Denk eens aan machinisten in een gestrande trein die niet hun aansluitende trein kunnen halen. Daar moet nieuw personeel voor worden gevonden, en als dat bij overmacht als dit niet lukt, dan valt de trein uit.

Daarom is impact op het spoor groter dan in het huishouden waar enkele klokken weer opnieuw moeten worden ingesteld.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6
Badge
De stroom wordt gefaseerd weer opgebouwd. dus niet meteen overal in Noord Holland is er gelijktijdig weer stroom, omdat er anders een flinke overbelasting wordt veroorzaakt. En het opschakelen van de spanning gaat niet met een enkele knop vanuit de energiecentrale in Diemen, waar het defect was.

Verder moeten er eerst treinen worden weggesleept die gestrand zijn, kost een paar uur. Treinen staan op de verkeerde plaatsen, NS-personeel moet naar de juiste plek worden geloodst. Al met al zijn er in Nederland gemiddeld 200 treinen tegelijkertijd actief waarvan het grote deel in en om de Randstad. Die moeten allemaal weer in de juiste dienstregeling worden gebracht.

Verder zijn de verstoringen ook merkbaar op plekken waar de stroom niet is uitgevallen. Denk eens aan machinisten in een gestrande trein die niet hun aansluitende trein kunnen halen. Daar moet nieuw personeel voor worden gevonden, en als dat bij overmacht als dit niet lukt, dan valt de trein uit.

Daarom is impact op het spoor groter dan in het huishouden waar enkele klokken weer opnieuw moeten worden ingesteld.
En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet. En ik wilde vandaag een keer op een normale tijd naar huis, dat gaat dus niet gebeuren.

De 6x grote storing (waar ik last van heb) sinds januari.
En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet. En ik wilde vandaag een keer op een normale tijd naar huis, dat gaat dus niet gebeuren.

De 6x grote storing (waar ik last van heb) sinds januari.

Zie zojuist de reclame van de NS op de tv en ik kan je zeggen. Nee, mijn dag was anders....
Daarstraks werd ik nog aangemoedigd via ns.nl om naar het station te gaan, er leken weer treinen naar Amsterdam te gaan, nu staan de trajecten weer rood met het bericht: "Rondom Amsterdam en Schiphol verloopt de hervatting van de dienstregeling erg moeizaam: naar en vanaf deze stations kunnen nog geen treinen rijden."

Wat is het nu, rijden er mondjesmaat treinen of rijdt er helemaal niks. Moet ik iemand met een auto regelen om mij op te halen als ik voor 22:00 thuis wil zijn? Dat wordt een duur ritje, want dat wordt dan een huurauto. Taxi kost >70 euro, dus dat wordt hem ook niet...

Is er iemand van de NS, of iemand op Utrecht Centraal, die de situatie kan verduidelijken?
Ik adviseer je om www.ovtijden.com in de gaten te houden. Vooralsnog lijkt de trein van 19:10 met lichte vertraging te zullen rijden.
Goede tip, maar als deze vertrekt, wat is de kans om ook in die trein te passen? Ik snap niet helemaal dat er door de NS gezegd wordt dat er geen treinen naar Amsterdam rijden, maar dat ovtijden.com aangeeft dat er wel treinen rijden?

Inmiddels is er iemand zo lief om mij met de Greenwheels op te halen, dat betekent dat ik over 2 uur (rond 21:00) thuis ben.
Mijn ervaring is (en volgens mij de jouwe ook) dat bij dit soort chaos alle communicatiekanalen elkaar tegenspreken waardoor niemand meer weet welke informatie juist is.

Aangezien je op ovtijden niet alleen de verwachte vertrektijd ziet maar ook de echte tijden van de eerder gepasseerde stations ben ik geneigd die informatie als betrouwbaarder in te schatten.

Maar het blijft natuurlijk een gok...
Reputatie 1
Badge
Vanavond rond 18.30:
op mijn klein stationnetje waren beide automaten buiten gebruik, alle poortjes stonden open, bij IN een geel scherm dat er een storing was, bij UIT een rood scherm met ""verlaat station direct''. Geen enkele kans om uit te kunnen sjekken.
Amsterdam C: geen enkel perronscherm deed het. Elke trein moest handmatig via de omroep worden aangegeven-en zover dat kon in NL en engels. Hier deden automaten en In/UITsjek het wel.
Dan mag je in elk geval blij zijn dat de poortjes open stonden, anders was je opgesloten geweest !!
Reputatie 6

Zoals aangegeven is het rijden van treintjes een Heel Ingewikkeld Proces. Daarnaast zijn er diverse factoren buiten de schuld van NS en Prorail, die het hervatten van de treindienst in dergelijke gevallen helaas erg compliceren:
- op diverse stations zijn er verbeterprojecten aan de gang om de spaghetti aan sporen te ontwarren. Als gevolg daarvan is de flexibiliteit op deze stations enorm beperkt, waardoor het Heel Erg Ingewikkeld is om ongeplande rangeerbewegingen te maken, treinseries halverwege te keren, van andere sporen te vertrekken etc. etc.
- de dienstroosters van het NS-personeel zijn daarentegen een grote spaghetti aan treintjes doorelkaar. De enige verbeteringen die hierin zijn doorgevoerd de afgelopen jaren zijn een extra verwarring van de spaghetti, omdat het werk anders te saai en eentonig wordt voor het personeel, die het spoor kennelijk vooral zien als een 1:1 hobbyzolder met 1:1 Preiser-poppetjes. Daardoor is het personeel niet flexibel inzetbaar en is het beeld bij grote storingen altijd hetzelfde: het station staat vol met treinen zonder personeel en de cantine zit vol met personeel zonder trein.

Al met al is het dus gewoon fysiek onmogelijk om na een grote storing de dienstregeling volledig te hervatten. NS kan hier niks aan doen.
Een uur later, nog steeds "Naar en vanaf Amsterdam Centraal rijden geen treinen, naar en vanaf Schiphol rijden enkele treinen". Dat een stroomstoring overmacht is kan ik begrijpen, maar dat vervolgens de rest van de dag er geen treinen meer rijden?
Reputatie 6
Station Amsterdam zal wel vol staan met treintjes zonder machinisten en conducteurs.
Cantine Amsterdam zal wel vol zitten met klaverjassende machinisten en conducteurs zonder trein.
Dan mag je in elk geval blij zijn dat de poortjes open stonden, anders was je opgesloten geweest !!

Er is altijd een uitgang en een uitweg. De slagbomen waren gesloten en de poortjes stonden open!:D
Jammer dat een aantal mensen het op een verkeerde manier af reageert op de N.S. Dit is domweg overmacht.
Reputatie 6
Zeker. Het is volledig normaal dat als een storing al uren en uren voorbij is de treindienst de rest van de dag een puinhoop blijft. Daar kan NS helemaal niets aan doen. Ze hebben het al zo moeilijk.
Jammer dat een aantal mensen het op een verkeerde manier af reageert op de N.S. Dit is domweg overmacht.
Ik weet het niet hoor, dit moet toch beter op te vangen zijn? Ze hebben genoeg tijd gehad om te oefenen op dit soort scenarios, dat er na uren helemaal niks kan rijden is toch merkwaardig.

Het is 21:20 en ik ben net thuis gekomen, met de auto. En nu maar hopen of er GTBV uitgekeerd gaat worden.
NS raadt mensen af om naar Amsterdam of Schiphol te reizen.

Het is nu 11 uur geleden dat de storing is opgelost en er rijden blijkbaar nog steeds heel weinig treinen.

Verder moeten er eerst treinen worden weggesleept die gestrand zijn, kost een paar uur.

Gestrande treinen kunnen niet het probleem zijn bij het op gang brengen van het treinverkeer op een baanvak waar inmiddels weer spanning op de bovenleiding staat. Ze kunnen dan immers weer op eigen kracht weg. Als er nog niet gereden kan worden, staat de gestrande trein ook niet in de weg.
Reputatie 2
@srt: ook al staat wr op de poortjes: verlaat dit station onmiddellijk

Dan kun je alsnog gewoon uitchecken, had ik zelf in Hilversum vandaag
Ik weet het niet hoor, dit moet toch beter op te vangen zijn? Ze hebben genoeg tijd gehad om te oefenen op dit soort scenarios, dat er na uren helemaal niks kan rijden is toch merkwaardig.

Het is 21:20 en ik ben net thuis gekomen, met de auto. En nu maar hopen of er GTBV uitgekeerd gaat worden.

Nee, alles verloopt gefaseerd om diverse redenen. Je kunt de zaak ook omdraaien; wat doe jij als dit plaats vindt en hoe los jij jouw deel van het probleem op? Het is niet een scenario wat elke dat plaats vindt, maar wel iets om eens bij stil te staan. Geen vervoer, geen communicatie, chaos ..... Even teruggevallen naar een oude tijd zonder al die luxe. Onze fabriek viel ook in een keer stil en dan moet je gewoon handelen om schade te voorkomen. Maar daarna draait alles ook niet in een keer!
Ja personeel staat bij station B vast (want auto of andere vervoermiddelen bestaan niet) terwijl treinen bij station A staan waar wel stroom is, maar geen personeel waardoor de treinen niet het personeel op kunnen halen van station B......

En dit is echt een van de redenen waarom het spoorverkeer zo laat op gang komt bij een relatieve korte storing.

Nee, alles verloopt gefaseerd om diverse redenen.

Dat de boel gefaseerd weer zou worden hervat en dat het de rest van de dag niet verder zou komen dan een winterdienstregeling om voldoende extra speling te hebben qua personeel en materieel, zou goed te verdedigen zijn. De realiteit was dat er 's avonds nog steeds trajecten waren waar helemaal geen treinen reden om logistieke (dus niet meer: technische) redenen. Voor het opzetten van een halfuursdienst is er al snel een factor 3 overcapaciteit aan personeel, materieel en spoorruimte ten opzichte van de normale situatie. Dat zou meer dan voldoende speelruimte moeten zijn om op te kunnen vangen dat er materieel en personeel op andere plaatsen staat dan normaal.

Reageer