beantwoord

afgesloten vluchtdeur in bewaakte fietsenstalling Tilburg in de avond

• 10 januari 2020
  • 14 reacties
  • 359 Bekeken

Meerdere malen heb ik geklaagd bij firma Derks van de bewaakte fietsenstalling bij NS Station Tilburg dat de vluchtdeur na ca 1800 uur wordt afgesloten.

Afgelopen woensdag heb ik daarover gebeld met de Politie. Zij zouden dit door geven aan de brandweer.

Wat is de status nu ?

Deze stalling valt mijns inziens onder verantwoordelijkheid van de NS.

icon

Beste antwoord door Jouke NS 21 januari 2020, 13:48

Ik heb inmiddels een reactie gekregen. De vluchtdeur wordt afgesloten om diefstal tegen te gaan. De deur kan open worden gemaakt en er zijn al meerdere malen fietsen gestolen uit de stalling. Dat is de reden waarom de beheerder de deur 's nachts afsluit.

Bekijk origineel

14 reacties

Hallo antonwood en welkom bij de NS Community. 

Zonder dit uit te zoeken is het onmogelijk om je vraag te beantwoorden. Ik ga contact opnemen met de stationsmanager en vragen wat er aan de hand is. Zodra ik meer weet laat ik het je weten! 

Helaas nog geen inhoudelijke reactie, ik ga er achteraan! 

Ik heb inmiddels een reactie gekregen. De vluchtdeur wordt afgesloten om diefstal tegen te gaan. De deur kan open worden gemaakt en er zijn al meerdere malen fietsen gestolen uit de stalling. Dat is de reden waarom de beheerder de deur 's nachts afsluit.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me zo ongeveer de slechtst mogelijke oplossing. Wanneer in een gebouw vluchtdeuren zijn dan mogen die niet geblokkeerd of afgesloten worden. Er zijn overal in Nederland vluchtdeuren die alleen in geval van nood naar buiten toe geopend kunnen worden. Ze zijn er ook in varianten met noodglaasjes die in geval stukgeslagen moeten worden. Met daarbij cameratoezicht.

De enige oplossing is natuurlijk een beter ontworpen vluchtdeur plaatsen. Ik vraag me met @antonwood af wat de brandweer van deze “oplossing” vindt.

Reputatie 6

Geen zorgen, bij het spoor gaat veiligheid voor alles. De veiligheid is ook in dit geval dus duidelijk gegarandeerd.

Het antwoord dat jouke ns geeft is niet het goede antwoord. Men gaat hier voorbij aan het doel van een vluchtweg. 's avonds zijn er minder mensen aanwezig en als de stroom uitvalt zit je in de val. De enige toegang zijn twee elektrisch bediende deuren achter elkaar waarvan je de deur aan de stalling zijde niet kunt openen. Onbegrijpelijk dat voorkomen diefstal hogere prioriteit heeft. De vluchtweg is er niet voor niets gekomen. Als ik niet het juiste antwoord krijg ga ik andere instanties raadplegen

Reputatie 7
Badge +3

@antonwood 

Jouke heeft het over 's nachts, niet over 's avonds.

Reputatie 7
Badge +3

Dan heeft @Jouke NS geen antwoord op de vraag gegeven. Die ging over het afsluiten van de vluchtdeur na ongeveer 18.00 uur.

Zover mij bekend is de deur alleen in de nacht dicht. Net na 18:00 uur is hier niet bekend. Is de deur altijd na 18:00 uur dicht?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de vragensteller @antonwood wel: “Meerdere malen heb ik geklaagd bij firma Derks van de bewaakte fietsenstalling bij NS Station Tilburg dat de vluchtdeur na ca 1800 uur wordt afgesloten.”

Volgens de vragensteller @antonwood wel: “Meerdere malen heb ik geklaagd bij firma Derks van de bewaakte fietsenstalling bij NS Station Tilburg dat de vluchtdeur na ca 1800 uur wordt afgesloten.”

Dat had ik inderdaad gelezen, bedankt. Ik vraag mij af of dit altijd het geval is. Het kan dan zijn dat de deur nog gesloten is en is vergeten.

Zo'n deur moet zo gemaakt kunnen worden dat die van binnen (in noodgeval) altijd te openen is en van buiten niet.
Maar 's avonds is er vaak geen toezicht dus als iemand die deur opent en gewoon naar buiten wandelt met (een) gestolen fiets(en) dan is er niemand die ingrijpt.

Je zou dus op zijn minst het openen van de nooddeur kunnen koppelen aan een alarm.
En de nooddeur ondoorgaanbaar maken voor een fiets. Tenslotte gebruiken mensen zo'n deur normaal gesproken alleen in geval van nood, dan is je fiets ff minder belangrijk. Bij brand in gebouwen wordt mensen ook altijd aangeraden om niets mee te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de vragensteller @antonwood wel: “Meerdere malen heb ik geklaagd bij firma Derks van de bewaakte fietsenstalling bij NS Station Tilburg dat de vluchtdeur na ca 1800 uur wordt afgesloten.”

Dat had ik inderdaad gelezen, bedankt. Ik vraag mij af of dit altijd het geval is. Het kan dan zijn dat de deur nog gesloten is en is vergeten.

Dat lijkt me nogal vergezocht. De vragensteller heeft meerdere keren geklaagd bij de firma dat de deur rond 18.00 wordt afgesloten. Blijkbaar is de deur daarvoor open.

Badge +3

En sommige deuren moeten inderaad nooit open, behalve (automatisch of op last van hilpdiensten) in geval van nood..

https://twitter.com/GAINFRA_NW1/status/1220731625102872578

Vandaag even bij de opgang geweest, naast een school. We gaan eens met @ProRail @NS_online en de @politielelystad om de tafel om te kijken/zoeken naar een oplossing, vóórdat er iets gebeurt!

Maar goed, wat wil @antonwood met die vluchtdeur (regulier gebruik als toegang of uitgang?) en in hoeverre is die ‘afgesloten’ dan? Iets met “als u wilt vluchten heeft u na 18:00 pech” of zo? :rolling_eyes:

Het staat de beheerders vrij om deuren af te sluiten (doen ze in Eindhoven ook vanuit de stationshal na middernacht “loop maar lekker 100 meter buitenom voor je fiets”) maar dat is volgens mij geen vluchtweg én er is een draaihek waar je sowieso geen fiets doorheen krijgt.

Reageer