beantwoord

afkoppelen van treinen

• 22 november 2017
  • 25 reacties
  • 512 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
In het verleden kon je op de borden in de stations zien of en waar er treinstellen afgekoppeld werden. Dit gebeurt volgens mij niet meer waardoor ik vaak, eenmaal geïnstalleerd voor een lange treinreis, toch ergens halverwege naar een ander treinstel moet verhuizen. Gisterenavond was dat nog het geval toen de trein van Utrecht CS naar Den Helder in Amsterdam werd gesplitst. Ik hoop (en met mij veel meer reizigers) dat deze service gauw weer terugkomt. Graag uw reactie.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 november 2017, 14:14

Goedemiddag LJM en ook nog even welkom op het NS Serviceforum!

Volgens mij heb je zo onderhand al aardig wat tips gekregen om ervoor te zorgen dat je in het juiste treinstel komt te zitten, maar ik kan me goed voorstellen dat je alsnog graag ziet dat deze informatie terugkeert op de reisinformatieborden. Ik zal je wens intern doorgeven, maar voor zover ik begrijp (zie reactie van Henk_NL) zit er dus al een wijziging aan te komen waardoor deze informatie weer weergegeven zal worden. Wanneer dat live gaat durf ik echter niet te zeggen.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 5
Badge
Ik weet dat dit geen oplossing is voor uw probleem, maar ik raad u aan om bij het binnenrijden van de trein goed naar de bestemmingsborden op de trein te kijken. Deze staan doorgaans al van te voren op de bestemming van een treinstel. Als u direct in het stel met uw bestemming, in dit geval Den Helder, gaat zitten dan hoeft u niet meer over te stappen in Amsterdam.
Reputatie 7
Badge +3
Normaal gesproken zou er op het af te koppelen treinstel dan ook Amsterdam moeten worden aangegeven, maar ik weet dat het treinpersoneel dat niet altijd even accuraat doet.
Reputatie 2
Voordat je op de trein stapt staat er een klein schermpje op de trein met de eindbestemming. Op het afkoppelbare treinstel zal er dan 'Amsterdam Centraal' op staan en op de doorrijdende trein 'Den Helder'.

Als je je aanmeldt op de wifi van de NS krijg je een verzoek om in te loggen. Midden in het scherm staat het treintraject. Af en toe staat er dan bij: 'let-op! Er zijn meldingen over dit traject!' Als je dan op het woord meldingen klikt, dan staat er dat treinstel .... wordt afgekoppeld op station .....
Badge
Dat bestemmingsschermpje op de trein klinkt leuk, maar is vaak lastig te zien (bijv. bij een VIRM alleen op de voorste en achterste bakken). Ook geeft het vaak een totaal verkeerde bestemming aan (eergisteren nog Schiphol Airport op een trein naar Enschede).

Mijn advies is om bij treinen van Utrecht C naar Den Helder zo mogelijk in het voorste treinstel te gaan zitten. Daarmee heeft u ongeveer 99% kans om niet te worden 'afgetrapt' in Amsterdam C of Alkmaar.
maar ik weet dat het treinpersoneel dat niet altijd even accuraat doet.In eigenlijk alle gevallen van IC-materieel behalve DDZ wordt dat automatisch vanaf de wal aangestuurd. Heeft treinpersoneel weinig over te zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat bestemmingsschermpje op de trein klinkt leuk, maar is vaak lastig te zien (bijv. bij een VIRM alleen op de voorste en achterste bakken). Ook geeft het vaak een totaal verkeerde bestemming aan (eergisteren nog Schiphol Airport op een trein naar Enschede).
Inderdaad, zag eerder deze week nog een IC Dordrecht die nog Lelystad aangaf (of alvast voor de terugrit:8)

Ach, wanneer een trein de hele dag hetzelfde traject heen en weer rijdt en je verandert het niet, wordt het toch de helft van de keren juist aangegeven :P:$
Reputatie 7
Badge +3
maar ik weet dat het treinpersoneel dat niet altijd even accuraat doet.In eigenlijk alle gevallen van IC-materieel behalve DDZ wordt dat automatisch vanaf de wal aangestuurd. Heeft treinpersoneel weinig over te zeggen.
Waarom gaat het dan zo vaak fout?
Reputatie 7
De meeste treinen worden inderdaad door de wal aangestuurd. De binnenkant (On Board Information Services) wordt altijd door de wal aangestuurd. De buitenkant verschilt per type trein. Zo wordt een DDZ, DDAR en SGM niet aangestuurd door de wal, maar moet dit handmatig worden ingevuld. Maar ook bij bepaalde type's VIRM doet hij het (nog) niet automatisch.

Misschien nog een leuk weetje, de FLIRT is precies het tegenovergestelde - daar wordt alles vanaf de wal aangestuurd en daar kun je op de trein zelf weinig meer aan wijzigen.
Waarom gaat het dan zo vaak fout?
Omdat ritkoppelingen brak zijn, helaas. Geldt ook voor bijvoorbeeld matpolariteit. Overigens is dat niet zozeer OBIS maar andere software, al zou je dat voor het gemak als overkoepelende term kunnen gebruiken.

@FLIRT Totdat je de juiste knopjes weet te vinden, dan gaat er een wereld voor je open 😳 SNG gaan ook leuke dingen mee gebeuren zometeen..............
Vertel, wat is er precies onzin aan deze thread?
Reputatie 7
Badge
Om te beginnen...wat bedoel je met ritkoppelingen? Ik heb die term nog nooit gehoord namelijk
Ah, kijk. Dat mag je gerust vragen, ik bijt niet, maar vind het wel jammer dat je mijn reactie dan meteen als onzin afdoet.

Ritkoppeling is, simpelweg, het koppelen van een materieelnummer (treinstel 4216 bijvoorbeeld) aan een trein (rit 540). Het computersysteem moet immers wel weten welk fysiek stukje trein (zo'n gele banaan) een bepaalde "trein" (een rit in de dienstregeling) rijdt.
Reputatie 7
Badge
Het koppelen van een trein dat weet ik wel. Maar dat ze die procedure ´´Ritkoppeling´´ noemde wist ik niet hoor.
Reputatie 7
Badge +3

Ritkoppeling is, simpelweg, het koppelen van een materieelnummer (treinstel 4216 bijvoorbeeld) aan een trein (rit 540). Het computersysteem moet immers wel weten welk fysiek stukje trein (zo'n gele banaan) een bepaalde "trein" (een rit in de dienstregeling) rijdt.

Wat ik me wel afvraag is waarom er voor gekozen is om de aanduiding op de trein zo ver te centraliseren. Wat was het bezwaar om dat door het treinpersoneel te laten doen?
Bedankt allemaal voor jullie reacties maar ik zou toch het liefst willen dat er weer gewoon, zoals in het verleden, op de stationsborden vermeld wordt waar en wanneer er af-/losgekoppeld gaat worden. Ik begrijp niet dat, wanneer het vroeger wel kon, dat nu niet meer gebeurt.
Momenteel wordt het op het station waar feitelijk afgekoppeld gaat worden al aangegeven 'Achterste/Voorste treindeel blijft achter', en er zou een wijziging in de pijplijn moeten zitten die ervoor zorgt dat deze informatie ook op eerdere stations al op de borden gaat komen, maar daar zitten een aantal technische haken en ogen aan 🙂
Badge +3
Wat ik me wel afvraag is waarom er voor gekozen is om de aanduiding op de trein zo ver te centraliseren. Wat was het bezwaar om dat door het treinpersoneel te laten doen?
Ik kan me heel goed voorstellen dat NS dat bij voorkeur niet door het treinpersoneel laat regelen. Er zijn helaas nogal wat zwakke broeders en zusters die niet zo nauwkeurig werken. De goede en professionele Hc's uiteraard niet te na gesproken. Maar zelfs als het in maar 10% van de gevallen verkeerd gaat, heeft dat al heel vervelende gevolgen voor de reizigers. Net als het te vroeg laten vertrekken van treinen.
Badge +3
Momenteel wordt het op het station waar feitelijk afgekoppeld gaat worden al aangegeven 'Achterste/Voorste treindeel blijft achter', en er zou een wijziging in de pijplijn moeten zitten die ervoor zorgt dat deze informatie ook op eerdere stations al op de borden gaat komen, maar daar zitten een aantal technische haken en ogen aan :)
Hopelijk wordt dan wel goed nagedacht over het kopmaken in Utrecht Centraal. In bijvoorbeeld Rotterdam Centraal zul je dan op het bord moeten zetten dat het voorste treinstel niet verder gaat dan Deventer bij een trein die naar Enschede rijdt.
Je hebt de achterliggende informatie toch nodig voor allerlei on-train services, maar ook om zaken als matpolariteit en GPS-posities te bepalen. Die koppeling heb je ook nodig bij ritten buiten reizigersdienst, waar niet altijd een HC aanwezig is om dat te regelen. In principe is het best een gaaf model, want je hebt bij wijzigingen vrij direct actuele informatie, terwijl treinpersoneel inlichten, naar de terminal lopen, informatie aanpassen meer tijd kost. Maar dan moet er wel voldoende prioriteit gaan naar het op orde krijgen van de software :)

Verder wat iMark zegt, het gaat ook vaak fout bij treinen waar het een handeling is die het treinpersoneel moet doen. SLT is tijdenlang een ramp geweest om de bestemming te synchroniseren, SGM is niet altijd even lief en kent geen actuele informatie en DDAR kent veel recente stations niet eens. Vreet die terminal simpelweg niet.
Hopelijk wordt dan wel goed nagedacht over het kopmaken in Utrecht Centraal. In bijvoorbeeld Rotterdam Centraal zul je dan op het bord moeten zetten dat het voorste treinstel niet verder gaat dan Deventer bij een trein die naar Enschede rijdt.
Geen enkel probleem, per materieeldeel heb je de bijbehorende, actuele eindbestemming beschikbaar. Het presenterende systeem hoeft daar zelf erg weinig logica op toe te passen gelukkig.
Reputatie 1
De gedachte gang achter het computer gestuurd is dat je snel de juiste informatie in de trein kan laten tonen. Tijdens een verstoring is de trein al omgezet en kunnen wij als trein personeel bezig houden met reizigers informeren in de trein zelf (omroepen of een rondje door de trein lopen).

Ik weet dat een vriend van mij hier bezig mee is geweest en er komt een update in de schermen, maar updates in de schermen kunnen lang duren omdat het een complex systeem is.

Tip van mijn kant, de app rijdende treinen toont dit aan bij elke trein. Is gratis te downloaden voor Android toestellen.
Reputatie 6
Badge
Rotterdam Centraal - Leeuwarden/Groningen heeft soms 1 treinstel dat niet verder dan Zwolle gaat. Dat staat dan altijd op de borden.
Ik weet dat een vriend van mij hier bezig mee is geweest en er komt een update in de schermen, maar updates in de schermen kunnen lang duren omdat het een complex systeem is.
Zeker, het heeft nogal wat voeten in de aarde. Daarnaast een aantal zaken die ik op het forum al meermaals omschreef, zoals: https://forum.ns.nl/op-het-station-17/station-den-helder-achterste-treinstel-blijft-staan-41776/index1.html#post277709
Goedemiddag LJM en ook nog even welkom op het NS Serviceforum!

Volgens mij heb je zo onderhand al aardig wat tips gekregen om ervoor te zorgen dat je in het juiste treinstel komt te zitten, maar ik kan me goed voorstellen dat je alsnog graag ziet dat deze informatie terugkeert op de reisinformatieborden. Ik zal je wens intern doorgeven, maar voor zover ik begrijp (zie reactie van Henk_NL) zit er dus al een wijziging aan te komen waardoor deze informatie weer weergegeven zal worden. Wanneer dat live gaat durf ik echter niet te zeggen.
Ik zit momenteel met m'n laptopje dus kan niet heel veel terugzoeken, maar volgens mij is de komst hiervan recent openbaar aangekondigd in een feedback-groepje met reizigers. Niet de feedback loop van Mlab, maar iets anders. Misschien dat je het daar zo snel op kan vinden... :?

Reageer