afstanden tussen de stations | NS Community
beantwoord

afstanden tussen de stations

  • 28 April 2015
  • 13 reacties
  • 24325 Bekeken

Vroeger stond in het spoorboekje op de eerste bladzij van een tabel een kolom met de afstand in kilometers tussen stations. Ik kan deze informatie nu nergens meer vinden en digitale Eva zegt op allerlei manieren dat ze de vraag niet snapt. Het zou mooie info zijn bijvoorbeeld in de 'spoorkaart trajecten letters'.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 28 April 2015, 22:14

Bekijk origineel

13 reacties

Bedoelt u iets anders dan de tariefeenhedenkaarten?

De afstanden zijn overigens geen echte kilometers. Op diverse lijnen, waaronder de Schiphollijn, de Hanzelijn en de Hogesnelheidslijn, rekent NS meer tariefeenheden dan het aantal kilometers rechtvaardigt
Dat is goed genoeg, dank je. Het zoekwoord 'tariefeenhedenkaart' had ik natuurlijk nooit kunnen bedenken! Via de woorden 'kilometer' en 'afstand' was er niets te vinden.

Op de lijnen die je noemt is het aantal km omhoog afgerond met nog een extra kilometertje erbij?
Nee, het is geen afronding, maar het toevoegen van een aantal extra tariefeenheden om te voorkomen dat nieuwe spoorlijnen tot kortere afstanden en dus tot lagere tarieven zouden rijden. Op de Schiphollijn en Hogesnelheidslijn wordt bijvoorbeeld aan tariefeenheden de afstand Amsterdam-Haarlem-Rotterdam gerekend, terwijl de feitelijke afstand korter is. Om dezelfde reden worden tussen Breukelen en Woerden extra tariefeenheden gerekend. Op de Hanzelijn is het aantal tariefeenheden kunstmatig verhoogd om Zwolle-Weesp via de Hanzelijn even duur te maken als de langere route via Amersfoort.
O. Hmmm. Dan ben ik toch nog steeds op zoek naar de echte kilometers tussen stations. Die stonden vroeger in het spoorboekje...
Of het wordt gewoon Google Earth en zelf meten...
Zoek eerst een reisadvies. Bijvoorbeeld van Weesp naar Zwolle. Hoe laat je wilt vertrekken maakt niet uit. Ga daaronder naar uitgebreid prijsadvies. Klik met je muis aan. Dan zie je vanzelf de tariefeenheid tussen Weesp en Zwolle over de Hanzelijn 97 km is. Weesp - Schiphol en Weesp -Zaandam is allebei 24 km. Weesp - Leiden en Weesp - Alkmaar is allebei 53 km. Weesp - Amsterdam Centraal is 14 km, Weesp - Hilversum is 15 km, Weesp - Haarlem en Weesp - Utrecht Centraal is allebei 33 km. etc, etc, ik weet de afstanden per trein vanuit Weesp uit mijn hoofd, maar vanaf Amersfoort weet ik het bijvoorbeeld ook. andere plaats kan ook.
Aha, daar helemaal onderaan. Je moet wel goed zoeken 😞
Op stationweb.nl kun je bij spoorlijnen de kilometerafstanden tussen stations opzoeken: http://www.stationsweb.nl/lijnoverzicht.asp
Er wordt uitgegaan van de historische opbouw van spoorlijnen
Zoek eerst een reisadvies. Bijvoorbeeld van Weesp naar Zwolle. Hoe laat je wilt vertrekken maakt niet uit. Ga daaronder naar uitgebreid prijsadvies. Klik met je muis aan. Dan zie je vanzelf de tariefeenheid tussen Weesp en Zwolle over de Hanzelijn 97 km is. Weesp - Schiphol en Weesp -Zaandam is allebei 24 km. Weesp - Leiden en Weesp - Alkmaar is allebei 53 km. Weesp - Amsterdam Centraal is 14 km, Weesp - Hilversum is 15 km, Weesp - Haarlem en Weesp - Utrecht Centraal is allebei 33 km. etc, etc, ik weet de afstanden per trein vanuit Weesp uit mijn hoofd, maar vanaf Amersfoort weet ik het bijvoorbeeld ook. andere plaats kan ook.
Dat zijn geen kilometers, maar tariefeenheden!
Zoek eerst een reisadvies. Bijvoorbeeld van Weesp naar Zwolle. Hoe laat je wilt vertrekken maakt niet uit. Ga daaronder naar uitgebreid prijsadvies. Klik met je muis aan. Dan zie je vanzelf de tariefeenheid tussen Weesp en Zwolle over de Hanzelijn 97 km is. Weesp - Schiphol en Weesp -Zaandam is allebei 24 km. Weesp - Leiden en Weesp - Alkmaar is allebei 53 km. Weesp - Amsterdam Centraal is 14 km, Weesp - Hilversum is 15 km, Weesp - Haarlem en Weesp - Utrecht Centraal is allebei 33 km. etc, etc, ik weet de afstanden per trein vanuit Weesp uit mijn hoofd, maar vanaf Amersfoort weet ik het bijvoorbeeld ook. andere plaats kan ook.
Dat zijn geen kilometers, maar tariefeenheden!
. De ene noemt het kilometers en de andere noemt het tariefeenheden, vroeger toen de spoorboekjes door de NS werden gedrukt werd het toen in kilometers uitgedrukt. Ik heb nog een oud spoorboekje van 1978/1979 en er staat bovenaan km. Zo is de afstand tussen Amsterdam en Utrecht 39 km. Tariefeenheden en kilometers komen op hetzelfde neer.
Tariefeenheden en kilometers komen op hetzelfde neer.
Zie post #1 en #3 in dit topic.
Inderdaad is Leiden-A'damCS via Haarlem 3.2 km langer dan via Schiphol. Maar in tariefseenheden hetzelfde.
Tariefeenheden en kilometers komen op hetzelfde neer.
Zie post #1 en #3 in dit topic.
in de tijd van mijn oude spoorboekje van 1978/1979 was er nog geen HSL, je kon toen alleen van Schiphol naar Amsterdam Zuid WTC, de Schiphollijn was er nog niet helemaal klaar. En je kon toen ook niet met de Flevolijn en de Hanzelijn naar Zwolle. In die tijd werd het gewoon nog in km verteld. We hadden nog geen Euro's maar toen nog in de guldentijd. En OV chipkaarten had je destijds toen ook nog niet maar papieren treinkaartjes. Ik denk sinds de invoering van de Euro en van de OV chipkaart dat het nu anders word genoemd. Namelijk Tariefeenheden. Desniettemin, was het vroeger anders dan nu 36 of 37 jaar geleden.

Reageer