beantwoord

Afstapje Kiosk Amersfoort

• 19 oktober 2015
  • 4 reacties
  • 240 Bekeken

Ha lezer(s),

Om te beginnen een 'anekdote'; ik stapte vanmiddag de Kiosk op perron 6-7 uit op Amersfoort en zag dat er een afstap is gemaakt net buiten de Kiosk. Ik dacht nog bij mezelf; leuk die witte streep, maar sowieso dat mensen hierover gaan vallen.
Vanavond bij pianoles vertelt mijn leraar dat hij vanochtend in het donker vol onderuit is gegaan met koffie en al. Wat blijkt? Dit was op perron 6-7 buiten de Kiosk. Hij liep rustig naar buiten en zag zijn trein aankomen rijden. Vervolgens verstapt hij zich.

Nu gaat het hier om een vitale man die struikelt, maar ik moet er niet aan denken dat ouderen hierover vallen!
Er zijn een aantal punten met wat er mis is aan deze afstap;
1. het is onverwacht, hij was er nooit, dus men let er niet op.
2. Die witte streep is nauwelijks opvallend, al helemaal in het donker niet.
3. de afstap ligt veel te dichtbij de uitgang van de Kiosk. Bijna niemand kijkt direct naar de grond wanneer ze de Kiosk uitstappen.

Oplossing?
1. Haal de afstap weg. Waarom ligt die er in de eerste plaats? Waar is het goed voor?
2. Gebruik een neongele verf die ook reflecteert in het donker. En maak de streep minimaal twee keer zo breed.

De psychologie leert dat mensen onoplettend zijn op hun omgeving. Zelfs de meest opvallende reclames worden gemist. Vooral in het tijdperk van alleen maar staren naar de mobieltjes....

Dus... Zouden jullie er iets aan willen doen?
icon

Beste antwoord door Dennis 26 oktober 2015, 17:36

Het afstapje houdt verband met twee perronhoogten op dit perron, waarbij de hoogte soms in de lengterichting van het perron en soms in de dwarsrichting verandert, deels glooiend, deels abrupt.
Bij de Kiosk is een provisorisch houten hekje met daaraan slordig op de grond hangende roodwitte kettingen. Verderop is er een lang, degelijker hek in de lengterichting van het perron, op de grens van de hoge en lage kant van het perron, met hier en daar een doorgang.
Er zijn werkzaamheden, dus misschien wordt de hoogte uiteindelijk overal gelijk (waarschijnlijk dan het hogere niveau). De locaties van abrupte hoogteverschillen kunnen dus nog veranderen. Het blijft dus oppassen.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge
Raafje, welkom op het forum en dank voor je bericht. Hopelijk gaat het verder goed met hem. Ik begrijp uit je verhaal dat de afstap niet handig is geplaatst. Ik stuur je feedback naar de desbetreffende afdeling. Wellicht kunnen zij het afstapje duidelijker maken.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zag dat er inmiddels een hekje staat.
Reputatie 6
Badge +2
Het afstapje houdt verband met twee perronhoogten op dit perron, waarbij de hoogte soms in de lengterichting van het perron en soms in de dwarsrichting verandert, deels glooiend, deels abrupt.
Bij de Kiosk is een provisorisch houten hekje met daaraan slordig op de grond hangende roodwitte kettingen. Verderop is er een lang, degelijker hek in de lengterichting van het perron, op de grens van de hoge en lage kant van het perron, met hier en daar een doorgang.
Er zijn werkzaamheden, dus misschien wordt de hoogte uiteindelijk overal gelijk (waarschijnlijk dan het hogere niveau). De locaties van abrupte hoogteverschillen kunnen dus nog veranderen. Het blijft dus oppassen.
Reputatie 6
Badge +2
Inmiddels staan langs alle abrupte hoogteverschillen hekken, verder zijn er alleen geleidelijke hoogteverschillen, ook bij de doorgangen tussen de hekken. Er zijn dus geen afstapjes meer.

De vloer van de Kiosk is hoger dan de perronrand, en de afstand is te klein voor veilig geleidelijk aflopen in die richting, dus het houten hekje is er nog (de kettingen zijn weg).

Reageer