beantwoord

Alleen gecontroleerd

Hallo,

Ik werd vandaag door een man gecontroleerd op het perron van Den Haag HS. Hij had mij alleen gecontroleerd en de andere mensen om me heen niet.
Mag NS dit wel doen? Het lijkt alsof ik verdachte bent.

Grt
icon

Beste antwoord door Thom 12 mei 2015, 17:31

Niet iedereen mag een ander zo maar controleren. Conducteurs, dan wel medewerkers met een BOA-bevoegheid, mogen dit wel doen, dat is niet onrechtmatig, ook niet als u de enige bent waarbij het gebeurt. In Den Haag zijn ook medewerkers aanwezig die in tegenstelling tot de conducteur geweldsbevoegdheid hebben.

Al kan ik me goed voorstellen dat u dat niet prettig vindt. Onwettig is het daarmee echter niet al voelt het natuurlijk nooit fijn,
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Niet iedereen mag een ander zo maar controleren. Conducteurs, dan wel medewerkers met een BOA-bevoegheid, mogen dit wel doen, dat is niet onrechtmatig, ook niet als u de enige bent waarbij het gebeurt. In Den Haag zijn ook medewerkers aanwezig die in tegenstelling tot de conducteur geweldsbevoegdheid hebben.

Al kan ik me goed voorstellen dat u dat niet prettig vindt. Onwettig is het daarmee echter niet al voelt het natuurlijk nooit fijn,
Een man? Ik hoop dat dit een bevoegd persoon was, in het vervolg deze persoon even om een ID vragen. Het is wel vreemd als de NS dit zonder goede grondslag doet.
Ja dat is ook waarom ik dit zo vreemd vind.

Hij kwam special naar mij toe en vroeg mij om mijn OV vervoersbewijs.

Dit is raar!
Zoals Thom al zegt mogen conducteurs je wel controleren als je op het perron staat. Ik kan me wel voorstellen dat je het raar vindt dat je als enige werd gecontroleerd. Heb je nog aan de controleur gevraagd waarom dit zo was?
Zoals Thom al zegt mogen conducteurs je wel controleren als je op het perron staat. Ik kan me wel voorstellen dat je het raar vindt dat je als enige werd gecontroleerd. Heb je nog aan de controleur gevraagd waarom dit zo was?
Nee, want tegenwoordig wordt je ook steeds banger om vragen te stellen.
Dat is jammer, en ik denk onnodig. Ik kan de reden van de controle helaas niet voor je achterhalen.
Reputatie 6
Badge +2
Misschien heeft de medewerker ideeën over de correlatie tussen uiterlijk en zwartrijden (al of niet statistisch correct). Dan kan je pech hebben.
In het vervolg deze persoon even om een ID vragen.
Dit dus. Gewoon vriendelijk edoch dringend verzoeken te legitimeren, we hebben hier op het forum al eerder uitgevochten of ze dat wel of niet verplicht zijn, en dan weet je het zeker. Dat je geen vragen durft te stellen snap ik zeker, maar bedenk wel dat het klonen van vooral de oudere Mifare Classic-OV-chipkaart niet bepaald moeilijk is. Zou er toch mee oppassen.
Mijn OV kaart is perfect in orde. Waarom zou ik zwart zou rijden.
Juist daarom 😉 Nee, wat ik bedoel te zeggen is dat ik een OV-chipkaart niet zomaar aan iedere dodo zou overhandigen. Dat ding is in een paar tellen gekloond. En dan heeft een ander ineens een kopie van je kaart.
Ik word ook weleens alleen gecontroleerd. Het kan 2 redenen hebben, of vanwege mijn buitenlands uiterlijk of dat de conducteur allang van tevoren bij de andere reizigers al heeft gecontroleerd. Je moet niet bang zijn en sterker in je schoenen staan. Conducteurs zijn geen agenten. Ik ben nooit bang geweest voor een conducteur. Het is gewoon een kweste van je mond open te doen en vragen. Hij zou je heus niet zomaar slaan!

Reageer