beantwoord

Als inchecken niet kan wat dan?

• 13 november 2014
  • 20 reacties
  • 4672 Bekeken

Met een Traject-vrij abonnement reizen van Roermond naar Venlo {Veolia)
Dinsdagmorgen station Roermond. Geen van de 9 incheckpalen doet het.
Wat moet je dan doen? (Nee het ligt niet aan de kaart, iedereen had dit probleem!)
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 13 november 2014, 13:50

Dat is een vervelende situatie madrike, maar wanneer alle palen defect zijn kun je daar weinig aan doen. Het is bij zo'n situatie altijd verstandig om - indien aanwezig - even met stationspersoneel of perronpersoneel te overleggen. Zij kunnen de storing dan doorgeven en de hoofdconducteurs die aanwezig zijn in treinen op dit traject kunnen dan ook op de hoogte worden gesteld. Bij aankomst van de trein kun je ook met hen overleggen. In principe mag je natuurlijk zonder geldig vervoerbewijs (dus zonder check in) niet in de trein stappen, dus wanneer overleg niet mogelijk is adviseer ik een éénmalig OV-Chipkaart aan te schaffen en kosten later te declareren.

Ik heb het topic verplaatst naar het forum 'Jouw reis'.
Bekijk origineel

20 reacties

Dat is een vervelende situatie madrike, maar wanneer alle palen defect zijn kun je daar weinig aan doen. Het is bij zo'n situatie altijd verstandig om - indien aanwezig - even met stationspersoneel of perronpersoneel te overleggen. Zij kunnen de storing dan doorgeven en de hoofdconducteurs die aanwezig zijn in treinen op dit traject kunnen dan ook op de hoogte worden gesteld. Bij aankomst van de trein kun je ook met hen overleggen. In principe mag je natuurlijk zonder geldig vervoerbewijs (dus zonder check in) niet in de trein stappen, dus wanneer overleg niet mogelijk is adviseer ik een éénmalig OV-Chipkaart aan te schaffen en kosten later te declareren.

Ik heb het topic verplaatst naar het forum 'Jouw reis'.
Zie ook de nog steeds onbeantwoorde vragen in dit topic over dit onderwerp.
In principe mag je natuurlijk zonder geldig vervoerbewijs (dus zonder check in) niet in de trein stappen, dus wanneer overleg niet mogelijk is adviseer ik een éénmalig OV-Chipkaart aan te schaffen en kosten later te declareren.

Wat een belachelijk advies.
Dus als het door een storing niet mogelijk is om over een geldig vervoerbewijs te beschikken, raadt de NS aan om dan nog maar een extra ongeldig vervoerbewijs (eenmalige wegwerpchipkaart (nee, dat ding heet geen ov-chipkaart, dus het foute antwoord is ook nog eens verwarrend door het gebruik van de verkeerde terminologie) zonder incheck is immers eveneens ongeldig) aan te schaffen. Dat is makkelijk cashen...
Daarnaast gaat het om een Veolia-traject, dus is het maar de vraag bij wie die kosten dan gedeclareerd kunnen worden.
Laten we het er vooral op houden dat overleg de beste route is. Je hebt gelijk theofiel, dat een éénmalige OV-chipkaart zonder check-in geen geldig vervoerbewijs is, dus dat is geen wenselijke oplossing.
Klaas-Jan, nogmaals, een eenmalige ov-chipkaart bestaat niet.
Een ov-chipkaart, anoniem of persoonlijk, is per definitie niet eenmalig.
De chipkaart voor eenmalig gebruik is geen ov-chipkaart.
Laten we het er vooral op houden dat overleg de beste route is. Je hebt gelijk theofiel, dat een éénmalige OV-chipkaart zonder check-in geen geldig vervoerbewijs is, dus dat is geen wenselijke oplossing.

Welk personeel op stations ? De meeste stations hebben geen personeel.

En hoe gaat dat in de toekomst als de poortjes dicht zijn en dus dicht blijven ?
Dus als beste antwoord raad Klaas Jan aan nog een vervoersbewijs aan te schaffen dat net zo goed (of slecht) niet geldig is ? En inderdaad niet bestaat.

Graag aanpassen....
Klaas-Jan, nogmaals, een eenmalige ov-chipkaart bestaat niet.
Een ov-chipkaart, anoniem of persoonlijk, is per definitie niet eenmalig.
De chipkaart voor eenmalig gebruik is geen ov-chipkaart.

Ter verduidelijking: die niet al te duidelijke terminologie waar theofiel op doelt is door NS zelf ingevoerd. Zie de begrippenlijst in de AVR:

OV-chipkaart
De oplaadbare en contactloze chipkaart met een OV-chipkaartlogo die kan worden gebruikt als Vervoerbewijs als daarop een Product is geladen. De OV-chipkaart is zonder Product geen geldig Vervoerbewijs bij NS. Een Product is bijvoorbeeld een abonnement of het Reizen op saldo bij NS. Op de OV-chipkaart kunnen Producten worden geladen van verschillende OV-bedrijven. Er zijn momenteel drie typen OV-chipkaarten; de Persoonlijke OV-chipkaart, de Anonieme OV-chipkaart en de Zakelijke OV-chipkaart. Daarnaast is er een chipkaart die geen OV-chipkaart is namelijk de Eenmalige chipkaart. Deze heeft eveneens een OV-chipkaartlogo.

Anonieme OV-chipkaart
Een OV-chipkaart die niet gekoppeld is aan een specifieke kaarthouder en door meerdere personen kan worden gebruikt, maar niet gelijktijdig.

Persoonlijke OV-chipkaart
Een OV-chipkaart die is gekoppeld aan de specifieke kaarthouder van wie de Persoonlijke kenmerken op de kaart staan afgebeeld en die alleen mag worden gebruikt door deze kaarthouder.

Zakelijke OV-chipkaart
Een OV-chipkaart voor de zakelijke markt, die werkgevers via een Bedrijf aan hun medewerkers aanbieden. Er is een Zakelijke OV-chipkaart van NS (de NS-Business Card) maar er zijn ook andere Zakelijke OV-chipkaarten.

Eenmalige chipkaart
Een anonieme chipkaart, bedoeld voor kortlopend gebruik. De gebruiksduur kan verschillen per Eenmalige chipkaart.
Laten we de discussie over al die verschillende namen even vergeten.

Klaas Jan jouw advies is natuurlijk van de zotte.
Eerst ruim 1500 euro betalen voor een Traject vrij abonnement en dan ook nog eens een kaartje moeten kopen omdat de apparatuur het niet doet? Dacht het niet.............
(nog even onafhankelijk van het feit dat juist zo'n los kaartje moet worden ingecheckt)

En helaas op het vroege tijdstip dat mijn dochter reist is er meestal niemand op het station aanwezig.
Dat zou volgens jou dus betekenen dat ze na 9 palen te zijn afgegaan met haar kaart
eigenlijk niet in de trein mag stappen?

Waarvoor heb ik dan die ruim 1500 euro betaald?
NS wanneer lossen jullie dit soort problemen eens fatsoenlijk op?
Zonder het direct op de reiziger af te wentelen!
NS wanneer lossen jullie dit soort problemen eens fatsoenlijk op?
Zonder het direct op de reiziger af te wentelen!

Zie wederom dit topic waarin NS inmiddels heeft laten weten dat de procedure bij een storing van de incheckapparatuur wat hen betreft perfect functioneert en dat er alleen nog wordt bekeken of gedupeerde reizigers ooit in de toekomst eventueel automatisch hun geld terug kunnen krijgen.

U hebt die ruim 1500 euro betaald om, als zowel de in/uitcheckapparatuur naar behoren werken en de treinen gewoon rijden, vervoerd te worden.
Als de in/uitcheckapparatuur niet werkt mag u niet reizen, want ondanks dat u heeft betaald voor uw reis beschikt u volgens de logica van de NS (die zelfs voor Johan Cruijff onbegrijpelijk is) niet over een geldig vervoersbewijs en aangezien u geen check-in/check-uit heeft om te bewijzen dat u hinder hebt ondervonden komt u niet in aanmerking voor compensatie.
Als er geen treinen rijden komt u wederom volgens de onnavolgbare logica van de NS niet in aanmerking voor compensatie omdat u ook in dat geval niet beschikt over een geldige check-in check-uit en daarom wederom niet kunt bewijzen dat u daadwerkelijk de reis had willen maken en dus gedupeerd bent.

Dat is wat de NS verstaat onder de reiziger op 1, 2 en 3.

Zie wederom dit topic waarin NS inmiddels heeft laten weten dat de procedure bij een storing van de incheckapparatuur wat hen betreft perfect functioneert .

Eh... Welke procedure dan?
Dat mijn dochter ondanks gedane betaling gewoon maar op het station moet blijven staan?
Kan de NS dan ook ergens aangeven wat de te volgen procedure is?

Dat NS van mening is dat alles volgens hen perfect functioneert dat wisten we natuurlijk allemaal al.
Nu nog zorgen dat het voor de reizigers goed functioneert maar dat lijkt me toch even een ander verhaal.
Vooral voor reizigers die nietsvermoedend een Traject Vrij jaar abonnement aangeschaft hebben.
Vooral voor reizigers die nietsvermoedend een Traject Vrij jaar abonnement aangeschaft hebben.
Het treft alle reizigers die met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart reizen evenzeer.

Het treft alle reizigers die met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart reizen evenzeer.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Helaas hebben reizigers met een Traject Vrij abonnement daarbij nog een extra probleem.........
Als zij wel kunnen in en uitchecken en dat ook netjes doen krijgen ze toch facturen voor een vergeten
check-uit. Eerste reactie van de NS.... dan zul je toch wel ergens vergeten zijn............(niet dus)
Tweede reactie van de NS..... dat komt door de vervoerder.

En intussen beweert de NS dat alles perfect functioneert.
Ik ken de weg niet zo goed qua melden en hoe het proces verder verloopt, maar Roermond is officieel een bemenst station. Ik weet niet hoe laat de diensten daar beginnen, dus ik weet niet of er al iemand moet rondlopen. Verder ken ik helaas het beleid van Veolia ook niet en ik zou het volgende adviseren in deze situatie:

Mocht alle incheckpalen niet werken, dan is het verstandig dit door te geven. Dit kan dus via de praatpaal (de Service- en Alarmzuil) of loop even naar een kaartautomaat, waar een gratis nummer op staat en bel daar naartoe om te melden dat er een storing is op het station.
Nu kan ik alleen voor NS spreken helaas.Als kaartautomaten of incheckpalen niet werken, krijgt het treinpersoneel dat dienst doet op treinen, die dat station aandoen een bericht, dat reizigers niet kunnen inchecken. Officieel moeten wij daar allemaal UVB's voor uitschrijven en aangeven dat de apparatuur niet werkte en dat dat klopte, zodat de Wettelijke verhoging er direct af wordt gehaald.
Echter het is voor ons belangrijk om welke vervoersbewijzen het gaat. Een Traject Vrij waar hier over wordt gesproken en de reiziger zit op zijn vaste en afbetaalde traject, dan maakt het mij weinig uit dat de check-in ontbreekt. Ik neem die reiziger gewoon mee. Mocht het probleem van de afgesloten poortjes komen, zou ik de reiziger in de gelegenheid stellen op zijn traject op een ander station in het checken.
Als het pas net is gebeurd, dus dat de storing is ontdekt, zou je ook bij NS de conducteur kunnen inlichten, die zal een oplossing zoeken, want als niemand iets kan, dan is er iets mis en bij Veolia zou je de machinist kunnen inlichten.
Het is op dat moment aan het vakmanschap van de collega's hoe hier mee om te gaan en met dit soort storingen worden wij niet echt blij van.
Dat kan toch niet Loes, mensen in laten checken op het volgende station.

Probleem 1 ze kunnen niet door de poortjes
Probleem 2 De trein krijgt een flinke vertraging.

Volgens mij kan je dat beter oplossen door de apparatuur van de conducteur uit te laten rusten met een check in mogelijkheid wat ook gelijk een aantal andere problemen zou kunnen oplossen.

Of door op alle stations (met poortjes) minstens 1 medewerker te laten werken, die ook mensen kan in/uitchecken (zoals in Engeland gebeurt, Japan ook ?) maar dat is te duur voor NS.
Dat kan toch niet Loes, mensen in laten checken op het volgende station.

Probleem 1 ze kunnen niet door de poortjes
Probleem 2 De trein krijgt een flinke vertraging.

Volgens mij kan je dat beter oplossen door de apparatuur van de conducteur uit te laten rusten met een check in mogelijkheid wat ook gelijk een aantal andere problemen zou kunnen oplossen.

Wat denk je van stations waar geen poortjes staan Macca? Als ik in Roermond dat probleem heb, zou ik de reizigers in staat stellen in Weert in te checken, de paaltjes staan op het perron. Ik bedoel met dat verhaal dat we daar in meedenken wat voor iedereen het makkelijkste is. Zoiets werkt niet bij afgesloten stations nee, daar zullen we het anders moeten oplossen, door het UVB zonder wettelijke verhoging of iets.

Ik geef het aan als een mogelijkheid indien die er op dat moment is. Elke keer is het weer even bekijken hoe ermee om te gaan.

PS: In de spits heb je dan inderdaad andere problemen, het moet goed opgelost gaan worden, dit is een tussenoplossing
Ja daar kan het inderdaad als ze op het perron staan. Maar dat geldt maar voor 10% van de reizigers.

Maar NS zou daar een goed plan voor moeten bedenken.

Maar NS zou daar een goed plan voor moeten bedenken.

Daar ben ik het helemaal mee eens. 😳

Reageer