beantwoord

Amsterdam RAI (Koningsdag 27 april)

• 19 april 2017
  • 5 reacties
  • 463 Bekeken

Wat ik me toch weleens me af vraag, waarom Amsterdam RAI op Koningsdag 27 april altijd dicht is? Vroeger was het toch wel krap om zeker op de huishoudbeurs te gaan staan met bomvolle treinen. Spoorverdubbeling was er toen nog niet. Maar nu de spoorlijn is verdubbeld en station RAI ook nog eens een extra eilandperron erbij heeft gekregen lijkt het me toch wel dat dit station zelfs met grote mensenmassa dat wel aan kan of niet? Het is vooral lastig voor omwonenden die wel vlakbij station RAI wonen. Amsterdam Sciencepark is niet zo groot, meestal is er haast geen kip te bekennen. Het is ook geen groot station, maar Amsterdam RAI weer wel.
Surf op: http://www.at5.nl/artikelen/168110/meer-treinen-dichte-stations-en-gn-alcohol-ns-neemt-maatregelen-rond-koningsdag
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 20 april 2017, 19:10

We werken op dit soort dagen nauw samen met in dit geval de gemeente Amsterdam. Daarbij kijken we naar looppaden (in de stad en op en rond stations), vervoer en crowd control in combinatie met het veiligheidsaspect. Het heeft in mindere mate te maken met het aantal reizigers van en naar Amsterdam RAI. Op de manier waarop we dit regelen, dus met de sluiting van twee stations, kunnen we de reizigersstromen goed monitoren. Op de stations die wel open zijn is veel personeel aanwezig en kunnen we iedereen van dienst zijn.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het sluiten van stations lijkt me inderdaad niet meer zo nodig. Het aantal bezoekers op Koningsdag dat met de trein naar Amsterdam komt is in de loop der jaren immers steeds kleiner geworden. Van ooit 400.000 is het de laatste jaren nog maar 200.000.
@ tamzin
In 2001 700.000 mensen In 2010 800.000 mensen aanwezig in Amsterdam. Als daarvan het merendeel per trein kwam, dan lijkt mij 400.000 (in welk jaar?) wat aan de lage kant.
Volgens mij gaat NS al jaren uit van een stralende zomerdag en het reizigersaantal van topjaar 2010.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben gezien de weersverwachting dan ook bang dat veel treinen op Koningsdag half leeg zullen blijven.
Het lijkt me als ik dit zo lees dat het niet relevant is om die stations in Amsterdam te gaan sluiten. Volgens mij heeft de gemeente en de NS niet echt duidelijke cijfers van die stations. Het lijkt mij nutteloos waardoor ook de gewone reiziger de dupe van kan worden.
We werken op dit soort dagen nauw samen met in dit geval de gemeente Amsterdam. Daarbij kijken we naar looppaden (in de stad en op en rond stations), vervoer en crowd control in combinatie met het veiligheidsaspect. Het heeft in mindere mate te maken met het aantal reizigers van en naar Amsterdam RAI. Op de manier waarop we dit regelen, dus met de sluiting van twee stations, kunnen we de reizigersstromen goed monitoren. Op de stations die wel open zijn is veel personeel aanwezig en kunnen we iedereen van dienst zijn.

Reageer