beantwoord

Amsterdam Sloterdijk: nieuwe poortjes en lijntjes

• 31 oktober 2017
  • 33 reacties
  • 1047 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 704 reacties
Goedenavond,

Eerder vandaag heeft ProRail in een ronkend eprsbericht de totale toegankelijkheid uitgeroepen voor de dappere blinde en slechtziende reiziger op het station. Als zeer regelmatige treinreiziger weet ik dat de spoorwegen op diverse terreinen qua toegankelijkheid hun best doen. Maar alle stations helemaal toegankelijk voor slechtzienden en blinden vandaag? Nope.

Zo maak ik regelmatig gebruik van station Amsterdam Sloterdijk als overstapstation. Tot grote vreugde van diverse mede-forumleden zijn daar poortjes geïnstalleerd in de centrale hal. De geleidelijnen zijn ook aangepast. Voordeel is dat zij nu beter contrasteren met de ondergrond. Nadeel? Hoe moet ik nu in vredesnaam lopen?

Volgens de geleidelijnrichtlijnen moeten routes zo recht toe, recht aan worden genomen. Maar zigzagroutes met de geleidelijn zijn nu helemaal hot en hip en Sloterdijk. Voor een overstap van spoor 8 naar 4 mag ik, als ik het nu goed inschat, een stuk of negen keer van richting veranderen. Voorheen was dat er maar twee.

Dan zoek je je heil maar op ns.nl/geleidelijnen, de TomTom van NS op geleidelijngebied. He tlijkt mij dan logisch dat er een waarschuwing staat dat het station in verbouwing is, of dat het zelfs al is aangepast. Nope. De beschrijvingen stammen nog uit de tijd vóór de Hemboog en verplaatsing van het busstation.

En ik ben niet de enige slechtziende reiziger die daar nog zoekende is. En nee, servicemedewerkers zijn nergens te bekennen.

Weet iemand bij NS wat de logica is van de geleidelijnen, en wanneer er iemand die verantwoordelijk is voor ns.nl/geleidelijnen wakker wordt?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 november 2017, 08:30

De werkzaamheden aan de poortjes en geleidelijnen op station helemaal Amsterdam Sloterdijk, brengen zeker nog diverse veranderingen met zich mee. ProRail geeft aan dat de teksten en geluidsbestanden worden bijgewerkt nadat de werkzaamheden helemaal zijn afgerond. Tussentijds wordt er gewoon teveel gewijzigd en dat is bijna niet bij te houden. Als alles dus afgerond is, dan pas worden de juiste bestanden op de site gezet.

We zullen in de tussentijd een tekst plaatsen waarop wij onze reizigers attenderen dat de geleidelijnen niet kloppen. Ook staat er een bericht over de werkzaamheden en is de betreffende looproute van de site gehaald zodat deze niet meer wordt getoond.
Bekijk origineel

33 reacties

Ik kan mij voorstellen dat je met een visuele beperking graag van te voren wilt weten hoe je van punt a naar punt b kan komen op het station. Ik zal dit ook gelijk doorzetten en aangeven dat dit snel moet worden opgepakt. Ik zal tevens uitzoeken waarom je eerst maar 2 keer van richting moest veranderen en tegenwoordig dag wat meer is.

P.s. ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station.
Ik heb helaas nog geen terugkoppeling gekregen, maar wel laten weten dat ik graag snel een antwoord verneem. Ik hou jullie op de hoogte.
Deze vraag is helaas niet makkelijk te beantwoorden en er is even wat tijd voor nodig om dit uit te zoeken. Ik heb desbetreffende wel laten weten dat jullie zitten te wachten.
Deze vraag is helaas niet makkelijk te beantwoorden en er is even wat tijd voor nodig om dit uit te zoeken. Ik heb desbetreffende wel laten weten dat jullie zitten te wachten.

Sorry hoor Erryt, maar dit kan toch niet. Jullie creëren van Sloterdijk een zoekplaatje en zeggen dan al 15 dagen lang tegen een slechtziende reiziger zoek het zelf maar uit. Ik kom zelfs bijna dagelijks op Sloterdijk en was het in het verleden al niet een overzichtelijk station. Nu door de poortjes is het helemaal onoverzichtelijk geworden. Degene die hiervoor verantwoordelijk is had toch rekening moeten houden met de slechtziende reiziger. Het lijkt er nu op dat dit het eerste station is waar jullie poortjes aan het plaatsen zijn. Ik vind dit echt niet kunnen.
Reputatie 6
@Lubbers: er gaat ook iets heel erg mis binnen NS. Bij de verbouwing van Den Haag Centraal werd er op de website wel netjes vermeld dat er sprake was van een verbouwing, de routebeschrijvingen niet klopten (ze waren weggehaald) en er werd heel netjes doorverwezen naar het telefoonnummer van NS AVG. Waarschijnlijk een overijverige stagiaire?

En ik weet wel van een station waar de routebeschrijving al zo'n zes jaar lang totaal niet meer klopt...
@Lubbers: er gaat ook iets heel erg mis binnen NS. Bij de verbouwing van Den Haag Centraal werd er op de website wel netjes vermeld dat er sprake was van een verbouwing, de routebeschrijvingen niet klopten (ze waren weggehaald) en er werd heel netjes doorverwezen naar het telefoonnummer van NS AVG. Waarschijnlijk een overijverige stagiaire?

Misschien is het handig om wat berichten naar consumentenorganisaties door te sturen of naar Radar of Kassa.
Ik heb zo langzamerhand wel het gevoel dat NS zich helemaal nergens meer iets van aantrekt, maar ja niet geschoten is altijd mis.
En ik weet wel van een station waar de routebeschrijving al zo'n zes jaar lang totaal niet meer klopt...
Ik snap dat je hiervan baalt hlubbers, maar ik hoop snel meer informatie hierover te kunnen geven.
Ik snap dat je hiervan baalt hlubbers, maar ik hoop snel meer informatie hierover te kunnen geven.

Beste Erryt, Ik baal hier van niet voor mij persoonlijk, maar inderdaad voor de medemens met een handicap. Bij Sloterdijk zit een blindeninstituut en komen er relatief dus meer blinden en slechtzienden op het station. Aangezien voor deze mensen NS één van de weinige vervoerders is, zou je mogen verwachten dat bij dergelijke ingrijpende verbouwingen goed rekening gehouden wordt met deze groep. Temeer daar het niet het eerste station is wat NS onder handen neemt. Dat dit niet gebeurt is uiterst teleurstellend. Ik neem als buitenstaander aan dat in een groot bedrijf als NS is, er een afdeling is die dit soort calamiteiten snel oppakt en afhandelt. Dat dit dus niet gebeurt en blijkbaar ook niet mogelijk is, is zwaar teleurstellend en zegt m.i. veel over de organisatie NS.
mooi om te lezen dat je dit voor je medemens doet. Ik snap je punt dat dit zo snel mogelijk moet worden opgelost. Helemaal met de gedachten dat daar veel visueel beperkten komen. Ik heb desbetreffende een reminder verstuurd dat ik graag snel een terugkoppeling hierover geef. Helaas heb ik nog niets vernomen.
De werkzaamheden aan de poortjes en geleidelijnen op station helemaal Amsterdam Sloterdijk, brengen zeker nog diverse veranderingen met zich mee. ProRail geeft aan dat de teksten en geluidsbestanden worden bijgewerkt nadat de werkzaamheden helemaal zijn afgerond. Tussentijds wordt er gewoon teveel gewijzigd en dat is bijna niet bij te houden. Als alles dus afgerond is, dan pas worden de juiste bestanden op de site gezet.

We zullen in de tussentijd een tekst plaatsen waarop wij onze reizigers attenderen dat de geleidelijnen niet kloppen. Ook staat er een bericht over de werkzaamheden en is de betreffende looproute van de site gehaald zodat deze niet meer wordt getoond.
Wat moet er dan nu nog allemaal geburen vraag ik mij af. Volgens mij moeten de poortjes alleen nog sluiten. Kom er bijna dagelijks en ik zie al een maand geen werkzaamheden meer.
Reputatie 6
Volgens mij is nog geen enkele route van de site afgehaald, maar er staat nu wel een nette disclaimer erboven dat er verbouwd wordt. 🙂

Hopelijk worden de interne bedrijfsprocessen nog aangepast zodat dit soort zaken in de toekomst ietsje sneller en proactiever worden opgepakt. Via de Facebook-klantenservice begreep ik dat dit onderwerp binnenkort van afdeling gaat verhuizen. 🙂
Ik vermoed dat het dan nog moet gebeuren VIRM. Ik begrijp dat je het liever sneller en proactiever ziet. Gelukkig hebben we hier jou voor als dat niet het geval is. Blijf je het aangeven als je merkt dat er verbetering mogelijk is? Dan kan ik de (concrete) suggesties door blijven geven voor je en maken we het samen stukje bij beetje beter waar mogelijk! Heel erg bedankt voor het aankaarten van je situatie!
Stand van zaken???
Ik heb Erryt gevraagd om hier op terug te komen. Ik moet alleen wel daarbij melden dat hij volgende week maandag pas zijn eerste forumdienst weer heeft. Even geduld hebben dus 🙂
Reputatie 6
Laatste stand van zaken voor zover ik weet is dat de beschrijving op ns.nl/geleidelijnen zijn weggehaald en een melding is gemaakt op de pagina dat het station in verbouwing is.

Aan ProRail heb ik nog wat knelpunten met de geleidelijn aangekaart waar naar wordt gekeken:
- Nog wat oude geleidelijnen in de metroverdeelhal.
- Vanaf de centrale hal naar het Carascoplein loopt geen geleidelijn.
- Vanaf de trap vanaf het Carascoplein (dus het busstation van GVB/Connexxion) ligt nog een stuk oude geleidelijn die dood loopt tegen de personeelsingang van de verplaatste Kiosk. *slikt hele sarcastische opmerking even in*
Bedankt voor de update. Ik heb nog even navraag gedaan of alles up-2-date is. Zodra ik meer weet laat ik jullie dat weten.
Ik zal even in mijn agenda zetten dat ik er over 2 maanden weer naar vraag...........
Ik durf je nu al te vertellen dat dat niet nodig is, hlubbers.
Ik heb de terugkoppeling gekregen dat onze website is bijgewerkt voor dit station. Er zijn nog stations waarvan deze niet zijn bijgewerkt, maar dat komt omdat deze nog in verbouwing zijn. De meeste stations zijn geüpdatet.
Afgelopen week kwam ik een Tweet tegen die ik hier ook onder de aandacht wil brengen:

Stichting Dedicon‏ @dedicon

Dit weekend gingen de jongeren van @ClubOrangeNL als testers aan de slag. Ze testten de voelbare plattegronden van grote NS-stations @NS_online en de speciale toegankelijke rondleiding die het museum @boijmans ontwikkelt. Hun ervaring helpt ons producten te verbeteren. #inclusie

ProRail heeft hier een berichtgeving over geplaatst:

Hoe werkt het?

Reizigers met een visuele beperking worden door de blindegeleidelijnen naar de OV servicewinkel geleid. Aan de balie kunnen zij vragen naar de stationsplattegrond. Op een rustige plek in de winkel kunnen zij de kaart bestuderen. Na afloop kan de plattegrond weer bij de servicebalie worden teruggeven. De plattegronden zijn beschikbaar in de OV servicewinkels op de stations Amsterdam Centraal (ook in het Servicecenter), Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag. De thuisversie van de stationsplattegrond is te bestellen via prorail.nl/contact. Over een jaar kijken we samen met de OV servicewinkels en de Oogvereniging wat de ervaringen zijn en of we de plattegrond voor meerdere stations ontwikkelen.

Ik zoek nog uit of er meer voelbare plattegronden worden gemaakt voor andere stations.
Reputatie 6
Ik heb net even mijn ogen uitgekeken bij de routebeschrijving van spoor 6 naar het Carascoplein (busstation). De korte route via d etrap vlakbij de Kiosk is kennelijk veel te eenvoudig, daarom gaat de geleidelijnenroute helemaal om en met heel erg veel zigzaggen. *krabt even op hoofd*
Ik kan niet achterhalen of er meer voelbare plattegronden worden gemaakt. Ook zet ik je feedback door, VIRM.
Reputatie 6
Als mijn feedback wordt doorgegeven, wordt daar dan ook iets mee gedaan? Gelet op de eerdere ervaringen kan ik mij zo de eerdere reactie van Lubbers voorstellen...
Badge +3
Over een jaar kijken we samen met de OV servicewinkels en de Oogvereniging wat de ervaringen zijn en of we de plattegrond voor meerdere stations ontwikkelen.

Welja... een heel goed idee mag een jaartje duren, en dan 'kijken' we wel :?

Ik zoek nog uit of er meer voelbare plattegronden worden gemaakt voor andere stations.

Als die er zijn voor sommige stations, dan heel snel regelen voor alle stations graag want zo lastig is dat niet om (desnoods een stagiair) een station even in kaart te laten brengen!

Reageer