beantwoord

Amsterdam: spoor 11-15

Ik heb begrepen dat de sporen 11 tot en met 15 in Amsterdam weg gaan. Hoe kunnen de mensen dan van Amsterdam naar Schiphol reizen? Met al die koffers lijkt mij ook niet handig om dan nog ergens over te stappen. Onduidelijk is of je dan van Amsterdam rechtstreeks naar Schiphol kunt. En hoe zit dat o.a. met de Thalys, Int. treinen? En ook met vertragingen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 27 maart 2018, 17:47

Dat blijft allemaal hetzelfde natuurlijk, maar spoorindeling en spoorgebruik wordt compleet anders. Zo zullen, net als te Utrecht, de tussensporen (zonder perron) verdwijnen en de perrons breder worden.
Vanzelfsprekend blijft de rechtstreekse verbinding met Schiphol ook bestaan .
Bekijk origineel

12 reacties

Dat blijft allemaal hetzelfde natuurlijk, maar spoorindeling en spoorgebruik wordt compleet anders. Zo zullen, net als te Utrecht, de tussensporen (zonder perron) verdwijnen en de perrons breder worden.
Vanzelfsprekend blijft de rechtstreekse verbinding met Schiphol ook bestaan .
Badge
Dient wel aangetekend te worden dat de precieze invulling van DoorStroomStation Amsterdam nog niet bekend is. Het kan dus zijn dat Thalys en Eurostar, en mogelijk zelfs ICd, worden verlegd naar Amsterdam Zuid.

Maar de treinverbinding Amsterdam C - Schiphol blijft wel bestaan uiteraard. NS is een rare, maar niet zó gestoord. 🙂
Let op dat er een onderscheid bestaat tussen sporen en perrons. In de plannen van het ministerie wordt het aantal perrons teruggebracht van 11 perrons naar 10 perrons, maar ik begreep dat dat toch nog niet helemaal definitief was en dat er toch gekeken gaat worden of het 11e perron behouden kan blijven.
Wat wél verdwijnt zijn een aantal sporen. De sporen 3, 6, 9 en 12 verdwijnen, maar die sporen hebben géén perron.
Badge +3
Inderdaad bestaat er een onderscheid tussen sporen en perrons. Maar niet zoals Julian aangeeft. Er is dan ook geen sprake van 10 of 11 perrons. Het gaat om 5 of 6 perrons.

Op Amsterdam Centraal zijn er de volgende perrons:
1e perron: spoor 1 (kopspoor) en spoor 2
2e perron: spoor 4 en 5
3e perron: spoor 7 en 8
4e perron: spoor 10 en 11
5e perron: spoor 13 en 14
6e perron: spoor 15

De perronsporen zijn hierboven opgesomd. De niet-perronsporen zijn inderdaad 3, 6, 9 en 12.

Ik heb overigens nog geen plaatje kunnen vinden van de plannen na een eventuele grootschalige verbouwing. Misschien dat een andere poster dat kan linken?

Op de website van ProRail heb ik gevonden dat er nog geen besluit genomen is.
https://www.prorail.nl/projecten/amsterdam/nieuws/nog-geen-besluit-over-aantal-sporen-op-amsterdam-centraal
Voor de reiziger is het niet relevant of het een eilandperron is, of het perron een zakspoor heeft, und so weiter. Daarom is het onnodig om tot in dat soort detail dingen uit te leggen.
Wat wél relevant is, is dat dus het aantal perronsporen dus hooguit van 11 naar 10 gaat of zelfs uiteindelijk hetzelfde blijft, en niet van 15 naar 9 of 10, zoals de media willen doen geloven.

Voor kaarten kan je kijken op http://locov.nl/Images/Locov%202018-2546.01%20Bijlage%20adviesvraag%20Infrakeuzes%20Amsterdam_tcm311-398180.pdf
Reputatie 4
Ook gepland is om de perrons aan de oostzijde langer te maken tot over het eerste viaduct dat nu aan het eind van de perrons zit.
Badge +3
Voor de reiziger is het niet relevant of het een eilandperron is, of het perron een zakspoor heeft, und so weiter. Daarom is het onnodig om tot in dat soort detail dingen uit te leggen.
Wat wél relevant is, is dat dus het aantal perronsporen dus hooguit van 11 naar 10 gaat of zelfs uiteindelijk hetzelfde blijft, en niet van 15 naar 9 of 10, zoals de media willen doen geloven.

Voor kaarten kan je kijken op http://locov.nl/Images/Locov%202018-2546.01%20Bijlage%20adviesvraag%20Infrakeuzes%20Amsterdam_tcm311-398180.pdf

Jij bent nota bene zelf begonnen over het verschil tussen perrons en sporen. We hebben het dus over perronsporen omdat in de voorstellen alle niet-perronsporen verdwijnen.

Bedankt overigens voor link!

Korte conclusie: 10 perronsporen = de huidige 6 perrons, 9 perronsporen = 5 perrons (huidige spoor 15 komt dan te vervallen).
IMark, zou je willen kappen met dat soort flauwekul? Niet alleen hier, maar ook in andere topics. Op deze manier willen mensen met inhoudelijke kennis niet meer inhoudelijk, maar toch begrijpelijk, reageren op dit soort onderwerpen.

De reiziger is bang dat de sporen 11 tot en met 15 verdwijnen, dat is immers wat er in de kranten staat te lezen.
Ik probeer daarom op een voor de reiziger begrijpelijke manier uit te leggen dat niet zo zeer de sporen 11 tot en met 15 volledig verdwijnen, maar dat het aantal perronsporen hooguit met één perronspoor verminderd.
Is mijn uitleg geheel technisch juist? Nee. Is mijn uitleg voor de reiziger correct en te begrijpen? Ja.
Dáár gaat het om: dat de uitleg voor de normale reiziger duidelijk is.
Badge +3
Don't shoot the messenger.

Lees je eigen bericht #5 nog een keer terug. Ik ben niet degene die perrons en sporen verwart. Dat was jij. Ik heb alleen maar een verduidelijking aangebracht. Jij schreef: "het aantal perrons teruggebracht van 11 perrons naar 10 perrons". En dat is niet het geval. Wanneer je "perronsporen" had geschreven had ik niet eens gereageerd.

Ik reageer hier dan ook niet op wat er in de kranten staat maar op jouw bericht. Berichten horen zowel technisch correct als begrijpelijk te zijn.
The point. You missed it.
The point... you missed it. Again.
Badge +3
Hier (nog) een voorbeeld hoe verwarrend de terminologie van spoor en perron kan zijn. In Rotterdam Centraal is spoor 1 weggehaald om perron 1 te verbreden.:D
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/03/26/perron-1-rotterdam-centraal-opgeleverd/
Spoor 2 ligt nu langs perron 1.

Reageer