Arriva / Breng en NS

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19125 reacties
Vandaag gezien. Raadsel van de dag 😉 Waar is het en wat vinden we ervan?

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wil je een eerlijk of een beleefd antwoord?
"Voor mekaar, buur. A je to!"
Badge +3
Ik weet waar het is, want ik spotte je daar rond 13.40 uur 😉
Reputatie 7
Badge +4
Eerlijk en beleefd kan heel goed samen gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet waar het is, want ik spotte je daar rond 13.40 uur ;)

Het klopt helemaal Tochjo, ik wist niet dat je me in de gaten hield ;-)

Over toeval gesproken, trouwens.
Badge +3
Sterker nog, ik sta op de foto :P

Maar om op de vraag in te gaan: ik zou graag nog wat duidelijker aanduidingen zien op de grond. Dat heb ik weleens gezien in Amsterdam om onderscheid tussen trein en metro te maken, op Amstel of zo?
Reputatie 4
Badge
Ik mis de poortjes voor Abellio treinen naar Duisburg. Het zou trouwens helemaal leuk worden als Syntus weer naar Tiel zou gaan rijden, Arriva naar Winterswijk en Connexxion/Breng niet meer samen met Arriva de transacties verwerkt. Dan heb je straks wel 5 verschillende poortjes.

N.b. In Dordrecht zijn de poortjes deze week in gebruik genomen. Daar zijn de grijze vlakken rond de scanner vervangen door rode. Maakt het wel wat duidelijker. Maar een aanduiding op de vloer zou niet zo gek zijn, want dan weet je bij grote drukte ook of je naar het juiste poortje toe gaat.
Gaat Abellio überhaupt de OV-chipkaart accepteren?

Zou Arriva/Breng ook poortjes met barcodescanners krijgen, of moet je met een e-ticket altijd door een NS-poortje, ongeacht met welke vervoerder je hebt gereisd?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zal zo beleefd mogelijk proberen te blijven.

Dit systeem lijkt ontworpen te zijn in een ivoren toren in Utrecht door iemand die nog nooit met de trein gereisd heeft.
Welke reiziger heeft er een boodschap aan met welke vervoerder gereisd wordt?
Niemand. Je reist met de trein van A naar B en of die trein geel, lichtblauw of pimpelpaars is, maakt de gemiddelde reiziger echt helemaal niets uit. Die moet je niet lastig vallen met verschillende kleuren poortjes. Wat een waanzin.

In Groot-Britannië zijn er stations die door 4 of 5 vervoerders worden bediend. Daar word je waarschijnlijk meteen door mannen en vrouwen in witte jassen met gillende sirenes afgevoerd naar de dichtstbijzijnde psychiatrische inrichting als je zou voorstellen om per vervoerder poortjes te gaan plaatsen. Dwangbuis en spanlaken zullen je deel zijn voor de rest van je leven.
Reputatie 4
Badge
Gaat Abellio überhaupt de OV-chipkaart accepteren?

Zou Arriva/Breng ook poortjes met barcodescanners krijgen, of moet je met een e-ticket altijd door een NS-poortje, ongeacht met welke vervoerder je hebt gereisd?

Abellio is een Duitse concessie dus het lijkt me niet dat daar de ov-chip gaat gelden.

In Dordrecht hebben volgens mij alle brede poortjes, dus zowel NS als Arriva, een scanner. In iedere rij poortjes zit in Dordrecht tenminste 1 breed NS en 1 breed Arriva poortje. Of beide NS e-tickets accepteren weet ik niet, maar dat lijkt me wel.
Reputatie 7
Badge +4
Ik had, naast de bekende negatieve opmerkingen over het poortjessysteem eigenlijk een andere discussie verwacht 😉 Hoe check je nu feitelijk in en uit, bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe check je nu feitelijk in en uit, bijvoorbeeld.
Door je OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden.:-)

Zo te zien gaat bij dat NS bij de poortjes (met de groene pijlen) en bij Arriva/Breng bij een rode uitcheckpaal omdat de poortjes blijkbaar nog niet in gebruik zijn, ook niet in geopende toestand zoals bij NS.
Reputatie 4
Badge
Je kunt in Arnhem op dit moment nog kiezen waar je in-/uitcheckt. Dat kan bij de openstaande poortjes van NS (maar dan wel aan de goede kant van het poortje!), bij de zuiltjes van Breng/Arriva die bij de nog niet werkende poortjes staan en bij de paaltjes van NS en Arriva/Breng die op de perrons staan en die straks in principe alleen door overstappers gebruikt moeten worden.

De nieuwe zuiltjes van Arriva/Breng zijn er tijdelijk neergezet. Eerst hingen er briefjes dat je voor Breng / Arriva op het perron moest in-/uitchecken. Dat ging vaak mis met het uitchecken, omdat mensen bij het verlaten van het station erachter kwamen dat ze terug moesten naar het perron om uit te checken.
Reputatie 4
Badge
Ik dacht dat die Arriva paaltjes daar al een tijdje zo staan, dus dan vind je dat niet meer zo vreemd. Het is uiteindelijk toch maar een tijdelijke situatie. Het sluiten van de poortjes in Arnhem is in mei gepland, dus de Arriva poortjes zullen net als in Dordrecht wel snel actief worden en kunnen de vreemd geplaatste paaltjes weer weg.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe check je nu feitelijk in en uit, bijvoorbeeld.
Door je OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden.:-)

Zo te zien gaat bij dat NS bij de poortjes (met de groene pijlen) en bij Arriva/Breng bij een rode uitcheckpaal omdat de poortjes blijkbaar nog niet in gebruik zijn, ook niet in geopende toestand zoals bij NS.

Dank je, dat wist ik natuurlijk nog niet 😉. Zo leer je nog wat hier. Ik vraag me echter af hoe de reiziger reageert die dit voor het eerst ziet.
Reputatie 4
Badge
Ik vraag me echter af hoe de reiziger reageert die dit voor het eerst ziet.

Die komt hier op het Forum vragen om een foutieve check in/out te corrigeren. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Je had waarschijnlijk al ontdekt waar dit is, John. En Tochjo ook want die zag me lopen 😉
Je hebt echter ook de bekende overstappaaltjes op het perron. Wat als iemand uitcheckt op het perron en het station verlaat? Voor de overstappers maakt het niet uit. De overstappaaltjes afschaffen lijkt me ook niet gewenst 😉 Je zou haast denken dat er een combinatie kan worden gemaakt door het systeem. Eén vervoersmaatschappij zou veel ellende voorkomen maar dat is een gepasseerd station. Ik ben uiteraard benieuwd naar de discussie, mocht dat niet duidelijk zijn.
Reputatie 4
Badge
Je had waarschijnlijk al ontdekt waar dit is, John. En Tochjo ook want die zag me lopen 😉
Je hebt echter ook de bekende overstappaaltjes op het perron. Wat als iemand uitcheckt op het perron en het station verlaat? Voor de overstappers maakt het niet uit. De overstappaaltjes afschaffen lijkt me ook niet gewenst 😉 Er moet haast een combinatie gemaakt kunnen worden door het systeem.

zie post 13
Ik weet niet wat er op dit moment gebeurt als je op het perron uitcheckt en dan opnieuw bij het verlaten van het station.

Krijg je een melding dat je al uitgecheckt bent, of begint er een nieuwe transactie? Bij Arriva / Breng kun je die nog ongestraft ongedaan maken, bij NS niet, want die zal je in dat geval bij het verlaten van de poortjes opnieuw uitchecken en 20/10 euro extra in rekening brengen wegens ontbrekende check in.

iemand ervaring hiermee in Arnhem?
Reputatie 7
Badge +4
Het is al met al verwarrend als de poortjes dicht zijn. De poortjes zijn natuurlijk nog open.
Reputatie 7
Badge +3
Eén vervoersmaatschappij zou veel ellende voorkomen maar dat is een gepasseerd station.
Dat is op zich waar. Maar het valt niet te ontkennen dat de regionale concessies voor een enorme verbetering van het aanbod van treinen heeft gezorgd in gebieden die door NS als verlieslatende nevenlijnen werden gezien.

Helaas heeft de overheid geen regie gevoerd bij de invoering van de OV-chipkaart en hebben de vervoerders zelf allerlei maatregelen mogen verzinnen waardoor het systeem als geheel minder goed werkt dan zou kunnen. Wie kan het iets schelen dat een trein geel, rood, lichtblauw of pimpelpaars is? Die moet gewoon veilig, vlug en voordelig van A naar B rijden.
Reputatie 7
Badge +4
Dat schreef je al vaker. Blauw of geel maakt me niet uit maar het comfort in de Koploper heeft wel verre mijn voorkeur boven een Arriva- of Veoliatrein. Ik ben wel met je eens dat de regionale lijnen in het Noorden beter uit zijn met Arriva. In die zin is er wel degelijk verschil maar dat komt niet door geel of blauw. NS, maar dan met een betere leiding als indertijd en als enige maatschappij, zou wel veel ellende voorkomen. Wat Arriva kan, moet NS ook kunnen. Het prijsniveau van Arriva is wel stevig. De baten van privatisering zijn vooral voor de belastingbetalers die niet met de trein reizen. Zij die dat wel doen moeten het uiteraard opbrengen.
Het zou zo gemaakt moeten zijn dat ik met inchecken in Boskoop en uitchecken in Paesens-Moddergat een reis zou kunnen maken. Dit is duidelijk niet het geval en kan er alleen komen als de computers zo geprogrammeerd kunnen worden en met medewerking van de vervoerders . Het is niet anders.

Historisch gezien was het indertijd een hele verbetering dat de treinmaatschappijtjes die niet samenwerkten en elkaar zelfs bestreden, opgingen in de NS. We zullen zien of er weer een dergelijk brainwave komt in de toekomst 😉 l' Histoire se répète. Maar ik verwacht niet het nog mee te maken.
Reputatie 7
Badge +3
l' Histoire se répète. Maar ik verwacht niet het nog mee te maken.
Misschien liggen de opties weer open:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25569209/__Uitgelekt__NS_krijgt_laatste_kans_op_HSL__.html

"Een andere mogelijkheid die moet worden onderzocht is om het complete Nederlandse spoor aan te besteden, waar zowel marktpartijen als NS op mogen bieden."

Dit citaat is ook interessant:
"Verder wil het kabinet dat het ministerie van Infrastructuur de leiding neemt bij ProRail. Het bedrijf blunderde met grote spoorverbouwingen. Die liepen financieel compleet uit de hand. Door de spoorbeheerder onder de vleugels van het ministerie te brengen hoopt staatssecretaris Dijksma orde op zaken te kunnen stellen."

Overigens zou de situatie natuurlijk weer zo moeten zijn dat je van Sittard via Roermond, Nijmegen, Arnhem en Groningen naar Zwaagwesteinde (dichtstbijzijnde station bij Paesens en Moddergat) moet kunnen reizen. Het merkwaardige is dat dat voor de incidentele reiziger zonder OVC geen enkel probleem is, afgezien van de automaat/lokettoeslag maar dat juist de abonnementhouders moeten in- en uitchecken bij iedere vervoerder.
Reputatie 7
Badge +4
Bijna goed maar de reiziger naar Paesens-Moddergat reist altijd via Leeuwarden of in een enkel geval via Veenwouden 😉. Deze twee plaatsen hebben verbindingen met Dokkum en dan is er nog een overstap. Echt niemand reist via Zwaagwesteinde en vanaf Groningen is niet aan te raden.
Je moet er wat voor over hebben om het Wad en het tot mooiste plaatsje van Friesland uitgeroepen dorp met het openbaar vervoer te kunnen bezoeken 😉. De frequentie is anders dan in het westen. Het was uiteraard niet meer dan een voorbeeld met een wat excentrisch gelegen dorpje.

Waar ik natuurlijk voor pleit, is de volledige integratie van het reizen met de vervoerders in het belang van de consument.

Wat niet wegneemt dat je tweehonderd meter westelijk van dit dorpje een onwaarschijnlijk mooie zonsondergang kunt ervaren met op de achtergrond Ameland naast Schiermonnikoog en het prachtig wisselend kleurende Wad op de voorgrond, samen met een voor de westerling oorverdovende stilte.

Reageer