beantwoord

Asociaal personeel

• 13 september 2015
  • 5 reacties
  • 331 Bekeken

de trein waar ik in zat heeft 4 a 5 minuten stil gestaan om dat het een andere trein moest voorlaten ,hier door kwamen wij dus later aan op het station waar ik moet overstappen!de conductrice ziet ons aan komen lopen/rennen samen met nog een andere groep mensen die ook door het geklungel van de ns later komen en dat mens gooit zo de deur voor ons neus dicht!ze had niet het fatsoen om de mensen die door de NS vertraagt zijn de tijd te geven om in testpapen !we stonden er gewoon voor! snap best dat ze door haar gedrag nog eens met geweld of verbaal geweld te maken kan krijgt wat een idioot zeg! volgende trein komt pas een half uur later! maar we mogen voor die slechte service wel ff 21 euro betalen ! te gek voor worden! en dan is de ns ook nog eens zo vriendelijk dat ze geen geld terug geven bij de (servicebalie) nee je moet het omslachtig per mail doen !blijkbaar schat de ns zijn eigen personeel niet capabel genoeg in om dat te regelen.
icon

Beste antwoord door Bart NS 15 september 2015, 15:03

Ik vind het te makkelijk om dit allemaal op mijn collega's ter plaatse 'af te schuiven'. In veel gevallen wordt een vertraagde trein weldegelijk bekeken qua overname. Het is echter zo dat het laten wachten van andere treinen vaak het gevolg heeft dat er meerdere treinen moeten wachten. Dit komt door de beperkte ruimte op het spoor, tussen treinen dient bepaalde afstand te blijven. Op een perfecte dag rijdt alles dus prima van elkaar af, maar bij verstoringen en het wachten op treinen kan dit een behoorlijke olievlek van vertraging ten gevolg hebben. Vaak is dit niet 1 op 1 te herleiden door mij of een reiziger, maar moet je het complete plaatje zien om daar iets kloppends over te zeggen. Natuurlijk zijn we ook bezig om dit zo te maken dat er zo min mogelijk reizigers vertraagd zijn en wordt ook daarnaar gekeken.
Bekijk origineel

5 reacties

100 % met je eens asociaal personeel soms
NS kan er niets aan doen dat een trein stil moet staan om te wachten op een andere trein. Het is immers niet NS maar Prorail dat verantwoordelijk is voor het verlenen van voorrang tussen treinen onderling. NS heeft daarin op die momenten geen inspraak.

De conductrice kan niets anders dan de vertrekprocedure te starten als daarvoor het signaal wordt gegeven. Als een conducteur de vertrekprocedure heeft opgestart, kan deze niet onderbroken worden. Ook niet als er nog mensen aankomen. Zeker in situaties waarin blijkbaar al sprake was van vertraagde/late treinen is het belangrijk dat er geen extra vertraging wordt opgelopen en treinen indien mogelijk op hun geplande vertrektijd vertrekken.

Uit uw reactie blijkt eerder dat je niet begrijpt hoe de boel werkt dan dat er asociaal is gehandeld door een medewerker van NS. En je verhaal over het (begrip voor) gebruik van geweld is zelf volslagen idioot.

De regeling Geld terug bij vertraging werkt niet per e-mail, maar kan gewoon via een Mijn NS-account of een formulier dat bij het loket kan worden afgehaald. Het indienen van een claim is daarmee erg eenvoudig.

@isaha. Ik begrijp niet wat de schrijfsels die je vanavond hebt geplaatst aan welke discussie dan ook toevoegen.
NS is in een dergelijke situatie wel degelijk een en ander te verwijten. Ten eerste heeft de conducteur in kwestie zich ofwel onvoldoende geïnformeerd over de actuele aankomsttijden, danwel dat wel gedaan maar er bewust voor gekozen om het overnemen van de aansluiting op enkele seconden te frustreren door de vertrekprocedure in te zetten, al dan niet door druk van bovenaf. Ten tweede weigert NS nog altijd om gebruik te maken van software die per situatie berekent of het overnemen van een aansluiting of juist niet de meeste reizigers dupeert. In plaats daarvan kiest NS voor een beleid waarin het op tijd aankomen van de reizigers per definitie ondergeschikt is aan het op tijd vertrekken van de treinen.
Ik vind het te makkelijk om dit allemaal op mijn collega's ter plaatse 'af te schuiven'. In veel gevallen wordt een vertraagde trein weldegelijk bekeken qua overname. Het is echter zo dat het laten wachten van andere treinen vaak het gevolg heeft dat er meerdere treinen moeten wachten. Dit komt door de beperkte ruimte op het spoor, tussen treinen dient bepaalde afstand te blijven. Op een perfecte dag rijdt alles dus prima van elkaar af, maar bij verstoringen en het wachten op treinen kan dit een behoorlijke olievlek van vertraging ten gevolg hebben. Vaak is dit niet 1 op 1 te herleiden door mij of een reiziger, maar moet je het complete plaatje zien om daar iets kloppends over te zeggen. Natuurlijk zijn we ook bezig om dit zo te maken dat er zo min mogelijk reizigers vertraagd zijn en wordt ook daarnaar gekeken.
Concreet voorbeeld:

Op 23/9 komt sprinter 5720 met +8m38s op Leiden Centraal, spoor 8b. Gevolg is dat IC 2620 moet wachten tot dat perronspoor vrij is en daardoor +5m7s krijgt. IC 2133 heeft geen zin om te wachten om de geplande cross-platform overstap te bieden en maakt zich met +1m4s uit de wielen. Echter wisselt sprinter 5720 na Leiden Centraal naar het buitenspoor en komt dan voor IC 2133 terecht. Even verderop haalt IC 2620 via het binnenspoor dus IC 2133 in die achter de genoemde sprinter aan sukkelt en uiteindelijk met +7 in Den Haag Centraal zal aankomen. IC 2133 had dus net zo goed 4 minuten langer in Leiden kunnen wachten om overstappers Schiphol - Den Haag Centraal mee te nemen. En ja, dan zou die nog op tijd weg zijn om de volgende gebruiker van 9b, sprinter 6335 niet in de weg te zitten.

Aangezien sprinter 5720 bijna elke werkdag vertraagd is, zou het bovenstaande mechanisme inmiddels bekend kunnen zijn bij het personeel.

Reageer