beantwoord

Assentellers langs het perron

• 7 augustus 2019
  • 13 reacties
  • 292 Bekeken

Reputatie 3
  • Op het juiste spoor
  • 92 reacties
Niet per sé iets voor "op het station" maar ik zag geen andere categorie waar het past.

Ik zie dat er recent op station Purmerend, langs beide perrons, een hele rij assentellers is gemonteerd (2 x 5, zo uit m'n hoofd). Ik heb daar twee vragen over:

• is het beleid dat dat op meer stations gebeurt
  • wat is het doel daarvan?
Alvast dank.
icon

Beste antwoord door Edwin 7 augustus 2019, 20:16

@Edwin
Weet je wel zeker dat ATB-EG niet gebruik kan maken van assentellers voor treindetectie? Dat is niet wat ik in de loop der jaren over dit onderwerp heb gelezen.

ATB-EG werkt met spoorstroomlopen, zoals je zelf al in je eigen bericht aanhaalde.
ATB-NG werkt met assentellers voor detectie.

Van wat een collega en ik uit afbeeldingen kunnen halen, zijn dit ATB-VV bakens, in dit geval voor de stroomloze brug aldaar.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Ik vermoed dat dat is vanwege het rijden met lichtere treinen. Die worden minder goed gedetecteerd via spoorstroomlopen. Er zijn nog andere voordelen als het niet meer nodig zijn van scheidingslassen. Ook is roestrijden niet meer nodig.
Reputatie 3
Maar zou het dan op meerdere stations gebeuren?

Ik vond het ook interessant dat er vijf tellers per richting zijn geplaatst. Twee niet al te ver uit elkaar aan de uiteinden van de perrons en een ergens halverwege. Heel raadselachtig...
Reputatie 7
Badge
Weet je zeker dat het assentellers zijn?
Daar heb je met ATB-EG (wat daar ligt) namelijk geen barst aan. ATB-NG wordt nergens meer geïmplementeerd en ERTMS duurt nog een tijdje.......
Badge +3
@Edwin
Weet je wel zeker dat ATB-EG niet gebruik kan maken van assentellers voor treindetectie? Dat is niet wat ik in de loop der jaren over dit onderwerp heb gelezen.
Reputatie 3
Ik las iets te snel en dacht dat er ‘aanstellers’ waren neergelegd.....enfin......
Reputatie 7
Badge
@Edwin

ATB-EG werkt met spoorstroomlopen, zoals je zelf al in je eigen bericht aanhaalde.
ATB-NG werkt met assentellers voor detectie.

Van wat een collega en ik uit afbeeldingen kunnen halen, zijn dit ATB-VV bakens, in dit geval voor de stroomloze brug aldaar.
Badge +3
Ik las ook iets over druktemelders waarbij treinen 'gewogen' werden en er per coupé dan live bepaald kon worden of het ergens druk of rustig was?

Best knap, maar het schijnt echt al te bestaan op sommige trajecten... maar lijkt me logischer om dat in de trein zelf te doen (aslast i.p.v. weegpunten).

Oh, verhaal van Edwin is beter!

Was het soms dit wat de topicstarter gezien heeft? In dat geval betreft het de ATB-VV bakens.
Badge +3
Meer daarover op https://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Verbeterde_versie trouwens.

ATB Vv is het eerst aangelegd voor bijzondere gevaarpunten (zoals een wissel of kruising) en op plaatsen waar de kans op STS-passages het grootst was.
Die brug dus... 😉
Reputatie 6
Het lijkt mij niet dat er assentellers voor ATB of ATBvv worden gebruikt, als je weet hoe dit systeem werkt.
Zijn het geen smeernippels, welke onder indrukking van het wiel enig smeermiddel op de rails aanbrengen ?
Fotootje zou handig zijn, dan is het zo bepaald wat het is.
Reputatie 3
Het is inderdaad deze: ATB-VV, ik zat er helemaal naast. Met dank aan wschut voor de foto's van station Purmerend ;-)

Dat verklaart dan ook meteen de plaatsing. Aan beide kanten van het perron staat een sein, dus 3 meter, 30 meter en 120 meter van het sein.

Het is me nu helemaal duidelijk, dank!
Overigens zijn er wel plekken waar assentellers in combinatie met ATB-EG gebruikt worden, maar dan in de meeste gevallen alleen voor de aankondigingen van de overwegen.
Reputatie 4
Overigens zijn er wel plekken waar assentellers in combinatie met ATB-EG gebruikt worden, maar dan in de meeste gevallen alleen voor de aankondigingen van de overwegen.

Klopt, bijvoorbeeld op Wierden-Enschede en Hengelo-Oldenzaal, om hier de (destijds?) slecht detecteerbare DM'90 veilig te laten rijden.

Reageer