Avondklok gebeurtenissen Eindhoven C.S.

• 25 januari 2021
  • 22 reacties
  • 832 Bekeken

Ik heb met afschuw de gebeurtenissen bekeken op Eindhoven CS gisteravond. Ik hoop dat o.a. de medewerkers van NS en de Jumbo ongedeerd zijn gebleven. 

Ik neem aan dat de camerabeelden inmiddels met de politie zijn gedeeld. In één woord verschrikkelijk wat dit tuig heeft aangericht. 

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De rellen hebben er ook voor gezorgd dat tot na ingaan van de avondklok reizigers niet via Eindhoven konden reizen en mogelijk niet op tijd thuis konden komen.

Doordat deze relpersonen veelal in besloten groepen afspreken is het voor de gewone burger onveiliger geworden, omdat deze niet weet wanneer en waar gereld gaat worden.

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat we allemaal met ongeloof en afschuw die beelden hebben gezien. Voor zover ik gehoord heb, zijn er geen medewerkers gewond geraakt, maar de schade is enorm.

De politie is druk doende de relschoppers te achterhalen en op te pakken, wat dat betreft ben ik wel blij met het feit dat we tegenwoordig allemaal een camera bij ons hebben en eigenlijk altijd alles wel gefilmd wordt.

Laten we hopen dat we snel in rustiger vaarwater komen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik liep gisteren rond 14 uur tijdens een overstap in Eindhoven even naar de AH tegenover het station. Wist niet wat ik zag. Op dat moment nog geen rellen, maar wel enorm veel politie, ME, etc. op de been. Heb nog geluk gehad, als ik wat later was geweest was ik er middenin beland en had waarschijnlijk niet meer thuis kunnen komen.

Reputatie 5

Ik liep gisteren rond 14 uur tijdens een overstap in Eindhoven even naar de AH tegenover het station. Wist niet wat ik zag. Op dat moment nog geen rellen, maar wel enorm veel politie, ME, etc. op de been. Heb nog geluk gehad, als ik wat later was geweest was ik er middenin beland en had waarschijnlijk niet meer thuis kunnen komen.

Er was inderdaad extreem veel politie en dat staat garant voor een grote kans op rellen. Zoals zo vaak gebleken is. 

Reputatie 7
Badge +3

Mja, dat ben ik niet helemaal met je eens. Het zal ongetwijfeld voor sommige mensen als een rode lap werken, maar als ik de beelden van gisteren zie, hadden deze mensen echt geen rode lap nodig.

Reputatie 2

Ik begrijp trouwens niet waarom de politie nog steeds paarden inzet bij rellen. In veel andere landen gebeurt dit gelukkig al niet meer, maar de Nederlandse politie is nooit de grootste dierenvriend geweest en is ergens in de middeleeuwen blijven hangen. 

Het voegt ook helemaal niets toe, want de paarden zijn veel banger voor de demonstranten dan omgekeerd. Helemaal als er vuurwerk wordt afgestoken. Als je goed kijkt kun je ook zien dat de paarden vluchten of willen vluchten voor groepen mensen en niet omgekeerd.

Ik heb in Limburg 1,5 maand doorgebracht op een stables met meer dan 50 paarden en zou het geen van de dieren aandoen en helemaal niet op stenen, gladde tegels zoals bij Eindhoven CS. Maar gelukkig maken we ons druk om echt belangrijke zaken zoals uit de Jumbo geroofd eten en drinken (bedrijf met dankzij corona een megawinst en een omzet van inmiddels bijna tien miljard). 

Reputatie 7
Badge +3

Er was inderdaad extreem veel politie en dat staat garant voor een grote kans op rellen. Zoals zo vaak gebleken is. 

Wat betreft anarchisten is het altijd de schuld van de politie.

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt het inderdaad niet verzonnen. De politie de schuld geven van rellen en plunderen.

Ik had geen dienst, maar kreeg op onze werkapp veel doorgestuurd wat er allemaal gebeurd is. Ongeloof heerste bij mij en ik hoop dat de collega's, die er mee te dealen gehad hebben, het snel een plek kunnen geven.

De auto van ProRail die de hens is ingegaan, die collega is ook ongedeerd, die was gelukkig niet in de buurt van zijn auto toen het gebeurde. Zelf nog niet op het station geweest, maar het moet een zooi geweest zijn. 

Vreselijk.

Reputatie 5

Ik zou me geen anarchist willen noemen, meer een ervaringsdeskundige. Als je net zoveel kilometers in demonstraties hebt gelopen als ik zou het je ook opgevallen zijn. Vreedzame demonstraties lopen vaak pas uit de hand als de politie gaat optreden. Ik heb Eindhoven niet meegemaakt, alleen via internet de enorme hoeveelheid politie gezien. Ik zag Amsterdam van dichtbij. Als je naar andere landen kijkt blijven de “rellen” hier heel klein. Een Amerikaan van Nederlandse komaf zei: “Zo veel politie? Zoveel agenten hebben we waar ik woon niet eens. Daarom doen we het hier een beetje Nederlands, als jullie niet plunderen mag jullie verboden demonstratie doorgaan”

Reputatie 7
Badge +3

Er vlogen zondagmiddag vliegtuigjes boven mijn huis met banners waarop oproepen om koffie te komen drinken. Mensen zijn opgeroepen om te komen naar plaatsen waar demonstraties waren afgezegd. En dan zeg je dat er rellen zijn ontstaan vanwege aanwezigheid van politie? Dat is de omgekeerde wereld.

@Philned Bij vreedzame demonstraties heb je geen wapens zoals stokken en messen bij je. En ik had ook nooit groene verf poeder standaard in mijn tas zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom doen we het hier een beetje Nederlands, als jullie niet plunderen mag jullie verboden demonstratie doorgaan”

Tja, een verboden demonstratie toch willen doordrammen klinkt behoorlijk anarchistisch.

Reputatie 6

Al die demonstranten waren uit op rotzooi en geweld. Een beetje meer waardering voor politie en hulpverleners.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mijn weten is er niemand die bezwaar zal maken tegen een vreedzame, georganiseerde en aangekondigde demonstratie. Mogelijk dat een demonstratie moet worden verboden of uitgesteld wanneer er ernstige risico’s voor de volksgezondheid zijn.

Helaas zijn er altijd wel hooligans, anarchisten en andere onverlaten die een vreedzame demonstratie als dekmantel gebruiken om de orde te verstoren. Vreedzame en naïeve demonstranten zijn zich vaak totaal niet bewust van het feit dat hun demonstratie gekaapt wordt. Vreedzame demonstranten die bij het ontsporen van een demonstratie niet de aanwijzingen van de politie opvolgen en niet weggaan lopen het het risico om midden tussen een confrontatie tussen politie en relschoppers terecht te komen. Vreedzame demonstranten kunnen enorm helpen door tijdig op te hoepelen zodat de politie de relschoppers kan aanpakken. De politie is niet de vijand, dat zijn de hooligans.

Badge +3

Voor zover die hooligans voetbalsupporters zijn… lees ik zojuist dat groepjes daarvan de politie op dit moment helpen om de ‘neppers’ (anarchisten en onverlaten) een lesje te leren. Of dat een goed plan is, geen idee… :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik het woord hooligan in de breedst mogelijke zin, dus niet alleen voetbalgerelateerd. Een hooligan is een relschopper die uit is op vernieling en mogelijk ook plundering en daarbij zeer gewelddadig te werk gaat.

Relschoppers die vreedzame demonstraties kapen heb je ook in Frankrijk. Daar worden zulke sujetten “casseur” genoemd, letterlijk “breker”, vernieler. 

Badge +3

Update (video): https://www.nu.nl/285580/video/voetbalsupporters-verzamelen-zich-om-de-politie-bij-te-staan.html

In Maastricht allemaal netjes met mondkapjes zo te zien. ‘Deughooligangs/supporters’ dus, die zich blijkbaar ook vervelen en gretig ‘gebruik’ maken van de gelegenheid om gezellig bij elkaar te komen… :rolling_eyes: Is er koffie?

Badge +3

Relschoppers die vreedzame demonstraties kapen heb je ook in Frankrijk. Daar worden zulke sujetten “casseur” genoemd, letterlijk “breker”, vernieler. 

Niets aan de hand, rellen jullie maar verder!

Reputatie 7
Badge +3

In Eindhoven begon het vorig weekend allemaal met een oproep om koffie te gaan drinken. In Leiden was er ook een oproep om vrijdagavond “koffie 2.0” te gaan drinken op de Beestenmarkt. De Leidse politie houdt ook wel van koffie dus die toog gezellig met wat statafeltjes en kannen koffie en thee naar de Beestenmarkt. Er was veel aanloop op het plein en de de avond verliep gelukkig rustig.

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20210129_84009270

Badge +3

Zucht… En check. +1 voor Henri Lenferink. Makes sense om ergens niet te willen zijn of zo.

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat de camerabeelden inmiddels met de politie zijn gedeeld. In één woord verschrikkelijk wat dit tuig heeft aangericht. 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1597728761/mannen-opgepakt-voor-plunderen-winkels-tijdens-avondklokrellen

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1597728761/mannen-opgepakt-voor-plunderen-winkels-tijdens-avondklokrellen

Ik lees in ieder geval al dat er 2 auto's in beslag zijn genomen. Ook de mobiele telefoons van beide verdachten is een mooie vangst. Nu maar hopen dat er niet een halfzachte rechter voorzit die e.e.a. weer ongedaan maakt.

Diegene die tot op heden voor de rechter verschenen vond ik er eerlijk gezegd nogal gemakkelijk vanaf komen. (strengste volgens mij 6 maanden waarvan 2 voorwaardelijk).

Reageer