Bankjes op Den Haag Centraal | NS Community
beantwoord

Bankjes op Den Haag Centraal

  • 26 May 2023
  • 17 reacties
  • 368 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

De bankjes op Den Haag Centraal zijn verplaatst naar achter de poortjes bij spoor 1-4. Waarom? Wat komt er in de plek? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 26 May 2023, 10:23

Bekijk origineel

17 reacties

De bankjes op Den Haag Centraal zijn verplaatst naar achter de poortjes bij spoor 1-4. Waarom? Wat komt er in de plek? 

Waarschijnlijk achter de poortjes om zwervers, verslaafden, etc. geen hangplek te bieden in het openbare deel van de hal.

Reputatie 7

Misschien om dezelfde reden als in Rotterdam vanwege de overlast van zwervers. Achter de poortjes bereikt men beter de doelgroep namelijk de reizigers. In den Haag is deze ruimte er in Rotterdam minder en gaat men er 1 zits poefjes neerzetten om overlast te voorkomen.

Dat is dus precies wat ik vrees. Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. In Rotterdam kwam gelukkig een backlash, maar bedacht de NS de poefjes om er vooral voor te zorgen dat het allemaal oncomfortabel en ontoegankelijk mogelijk bleef (hostile architecture).

Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. .

Het doel van een station is niet om daklozen maar om reizigers te faciliteren. En die reizigers kunnen voorbij de poortjes terecht. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus precies wat ik vrees. Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. In Rotterdam kwam gelukkig een backlash, maar bedacht de NS de poefjes om er vooral voor te zorgen dat het allemaal oncomfortabel en ontoegankelijk mogelijk bleef (hostile architecture).

Het OV is niet bedoeld voor het oplossen van allerlei maatschappelijke problemen.

Het station buiten de poortjes is publieke ruimte. 

Reputatie 7
Badge +3

Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. .

Het doel van een station is niet om daklozen maar om reizigers te faciliteren. En die reizigers kunnen voorbij de poortjes terecht. 

De stationshal is er ook voor reizigers. Reizigers die misschien lang moeten wachten omdat er door een storing een tijdje geen treinen rijden, reizigers die misschien na hun reis even iets willen eten of drinken wat ze bij bij één van de winkeltjes hebben gekocht. In vroeger tijden (eind jaren 80/begin 90) stonden er van die vaste stoeltjes in de hal van Den Haag Centraal, daar ik at na het winkelen in de stad nog wel eens een bakje patat op voor ik weer in de trein naar huis stapte. 

Maar ik vraag me even af om welke bankjes in de hal het gaat. Naar mijn weten waren er al langer geen bankjes in de hal omdat men geen obstakels wil. Maar goed, ik ben er intussen al bijna 4 jaar niet meer geweest dus in die tijd kan er wel wat veranderd zijn. 

Het station buiten de poortjes is publieke ruimte. 

Nee, dat is een hardnekkig misverstand. Het volledige station is juridisch een private ruimte, vandaar dat er ook huisregels ingesteld kunnen worden. Als het publieke ruimte zou zijn zou trouwens de gemeente voor inrichting, schoonmaak en onderhoud op moeten draaien.

Reputatie 7
Badge +3

In de openbare ruimte gelden geen huisregels van NS. Op het moment dat je een stationsgebouw betreedt gelden die wel. Ergo, het stationsgebouw is geen publieke ruimte. Wel vrij toegankelijk buiten het poortjesgebied.

Reputatie 7
Badge +3

DEN HAAG - De overlast, agressie en diefstallen op Den Haag Centraal Station zijn de afgelopen maanden zo sterk toegenomen dat de situatie 'onbeheersbaar' is geworden. Dat schrijven ProRail en de NS aan de gemeente Den Haag. Vooral dakloze EU-migranten zorgen voor overlast. Het verplaatsen van een aantal bankjes naar een plek achter de ov-chipkaartpoortjes moet de oplossing bieden.

Volgens ProRail en de NS hebben de problemen zich de afgelopen tijd opgestapeld. Het aantal meldingen van overlast is in de periode van januari tot en met april 2023 opgelopen naar 166. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 128. Ook het aantal vermogensdelicten is gestegen van twaalf in 2022 naar 89 dit jaar. Verder steeg het aantal meldingen van agressie tegen reizigers van 14 naar 47 en ging het aantal meldingen van agressie tegen medewerkers omhoog van veertien in 2022 naar 29 dit jaar.

De overlast komt vooral in de ochtend en avond voor en wordt volgens ProRail en de NS 'veelal veroorzaakt door dakloze EU-migranten'. Het gaat om winkeldiefstal, vervuiling, agressie en overtreden van de huisregels, schrijven de vervoersbedrijven. 'Dit leidt tot onbeheersbare situaties. Een situatie waarin reizigers, winkeliers op het station en medewerkers zich op bepaalde momenten van de dag niet meer veilig voelen.' Hierdoor komt de 'prettige en gastvrije ontvangst' onder druk te staan.

Over twee maanden weer kijken

Om de situatie te verbeteren zijn al extra mensen ingezet en is er meer schoongemaakt, maar dat heeft niet geholpen. 'Om die reden hebben ProRail en de NS in goed overleg met de gemeente Den Haag besloten over te gaan op het verplaatsen van enkele bankjes.' Het gaat om de bankjes naast de Starbucks en Albert Heijn To Go. Deze zijn half mei 'voor een onbepaalde tijdelijke periode' naar een plek achter de ov-chipkaartpoortjes verplaatst. Over twee maanden wordt gekeken of de maatregel geholpen heeft.

Tegelijkertijd gaan ProRail en de NS in gesprek met de stichting Barka, die dakloze Oost-Europese migranten helpt en daklozenopvang de Kessler Stichting. 'Daarnaast zullen lange termijn maatregelen uitgewerkt worden met betrekking tot de zitgelegenheden, zodat reizigers en bezoekers, zowel voor als achter de poortjes, voldoende zitvoorzieningen hebben in een prettige omgeving.' De foodcourt en de stenen poefjes blijven wel voor de ov-poortjes staan.

'Belangrijke plek voor rust en ontmoeting'

De Haagse tak van de ChristenUnie-SGP heeft verontwaardig gereageerd op het weghalen van de bankjes. 'Dat is niet de bedoeling, want deze bankjes zijn een belangrijke plek voor rust en ontmoeting', reageert fractievertegenwoordiger Elisa van Vliet op twitter. Tijdens de commissievergadering op woensdagavond heeft de partij vragen gesteld.

Een woordvoerder van burgemeester Jan van Zanen meldt dat de overlast op en rond het station al langer bekend was bij de gemeente. De brief van ProRail en NS geeft volgens hem 'een extra impuls' aan gesprekken over overlast tussen de drie organisaties en daklozenorganisaties. De vier partijen kijken of meer maatregelen moeten worden genomen om overlast tegen te gaan, welke is nog niet bekend.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4723151/onbeheersbare-situatie-op-den-haag-cs-ns-haalt-bankjes-weg

Reputatie 7
Badge +1

Ik vond deze net op Twitter ook wel weer getuige van crommunicate tussen Gemeente en NS. Bij de gemeente Den Haag worden blijkbaar ook geen kranten gelezen noch het nieuws gevolgd.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou misschien ook helpen tegen de overlast als de hele stationshal poortjesgebied zou zijn, dus poortjes bij de ingangen van het station. Maar ja, dat wil men ook niet, want de stationshal moest van de gemeente voor iedereen vrij toegankelijk zijn waardoor de pootjes moesten komen bij de toegang naar de perrons. De hal is dus ook toegankelijk voor personen die overlast veroorzaken. 

Badge +3

Het leeft blijkbaar wel die bankjes… https://twitter.com/ArnoLeblanc/status/1664663230113800192

Zojuist mijn 2 banen bij @NS_online gecombineerd. Toevallig begon ik als Treinassistent op Den Haag CS en daar was ook net wat te doen over bankjes die verplaatst zijn. Dus vlak voor m’n dienst nog even @JorisNOS te woord gestaan! De rest hier te volgen: instagram.com/arnoopdetrein

Reputatie 7
Badge +3

De overlast bij de bankjes is niet het enige probleem, ook worden winkels leeggroofd.

https://www.ad.nl/binnenland/bendes-en-daklozen-roven-den-haag-cs-leeg-staan-s-morgens-al-in-groepjes-met-alcohol~adbf38e0/

Reputatie 7
Badge +3

Hier nog een artikel over het weghalen van de bankjes. Er zijn nog steeds mensen die denken dat NS en ProRail allerlei maatschappelijke problemen moeten oplossen. De Gemeente Den Haag is aan zet.

https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/verkeer/scherpe-kritiek-op-weghalen-banken-op-den-haag-cs/

Hier nog een artikel over het weghalen van de bankjes. Er zijn nog steeds mensen die denken dat NS en ProRail allerlei maatschappelijke problemen moeten oplossen. De Gemeente Den Haag is aan zet.

https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/verkeer/scherpe-kritiek-op-weghalen-banken-op-den-haag-cs/

Tja de bond van daklozen, ik denk dat niet zo heel objectief zijn.

Daarnaast wordt vergeten dat een station privaat terrein is en dat de gemeente en (linkse) politici dus ook niet gaan over bankjes op het station.

Reputatie 7
Badge +3

En gisteren was het 'de kwestie’ in het AD:
https://www.ad.nl/den-haag/moeten-bankjes-den-haag-cs-weg-of-juist-blijven-nu-verplaats-je-het-probleem-naar-buiten~a91799f6/

Reageer