beantwoord

Bankjes weg

• 3 oktober 2017
  • 27 reacties
  • 767 Bekeken

Waarom zijn op station sassenheim de bankjes verwijderd ?
icon

Beste antwoord door Goner 3 oktober 2017, 12:42

Ah, heb correspondentie teruggevonden. Reden was 'bouwtechnisch' :?, niet 'veiligheidstechnisch' ...
Gebrek aan ruimte slaat ook nergens op, perron was al die jaren breed en lang genoeg voor abri's. Windschermen zijn nooit geplaatst.
Kortom, je hoeft maar een kwartier te wachten, dat kan best in de regen en wind ...

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail.
U schrijft dat wij de abri's weg hebben gehaald op station Rotterdam Lombardijen, zodat er nu onvoldoende beschutting of wachtruimte op het perron aanwezig is. Mijn excuses voor het ongemak.

Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk perrons een overdekte wachtruimte hebben. Als dit, om bouwtechnische redenen of gebrek aan ruimte, niet lukt worden windschermen geplaatst. Wel houden we er rekening mee dat de perrons bedoeld zijn voor een relatief korte wachtperiode. De inrichting is hier dan ook op afgestemd.

Ik ben blij dat u de moeite heeft genomen om dit aan ons door te geven.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 5
Ah, heb correspondentie teruggevonden. Reden was 'bouwtechnisch' :?, niet 'veiligheidstechnisch' ...
Gebrek aan ruimte slaat ook nergens op, perron was al die jaren breed en lang genoeg voor abri's. Windschermen zijn nooit geplaatst.
Kortom, je hoeft maar een kwartier te wachten, dat kan best in de regen en wind ...

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail.
U schrijft dat wij de abri's weg hebben gehaald op station Rotterdam Lombardijen, zodat er nu onvoldoende beschutting of wachtruimte op het perron aanwezig is. Mijn excuses voor het ongemak.

Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk perrons een overdekte wachtruimte hebben. Als dit, om bouwtechnische redenen of gebrek aan ruimte, niet lukt worden windschermen geplaatst. Wel houden we er rekening mee dat de perrons bedoeld zijn voor een relatief korte wachtperiode. De inrichting is hier dan ook op afgestemd.

Ik ben blij dat u de moeite heeft genomen om dit aan ons door te geven.
Reputatie 2
Ahh!! Waarom dan uberhaupt een perron aanleggen voor de korte wachtperiode? Laat de mensen lekker in de koeienflatsen in het weiland staan als we zo denken.
Reputatie 5
Nee, stel je voor dat je overdekt en uit de wind op je trein kunt wachten ; dan stapt er niemand meer in ... :8
Reputatie 5
Veel succes met je vraag.
Ik heb NS en Prorail eens benaderd met de vraag waarom de overdekte plaatsen (abri's) buiten de overkapping op Lombardijen opeens verwijderd waren en kreeg alleen een ingeblikt vaag antwoord over 'veiligheidsmaatregelen' ... :?
Doorvragen leverde alleen variaties op dat 'antwoord' op. Heb het maar opgegeven. Gevolg is wel dat als het nu een beetje slecht weer is, iedereen onder de overkapping blijft wachten en de NS klaagt dat we niet verspreid instappen ... tsja.
Maar ik dwaal af, sorry ...
Reputatie 7
Badge +3
Wellicht hangjongeren in de avond?
Reputatie 6
Badge
Lombardijen zouden het echt de hangjongeren kunnen zijn, dat is niet het prachtbuurtje van Rotterdam.

Maar Sassenheim moet echt een andere verklaring hebben lijkt mij...
Reputatie 5
Bedankt voor het delen van deze correspondentie, dit komt vanuit ProRail begrijp ik?
Nee, van NS :
Antwoord Klantenservice Nederlandse Spoorwegen
Geachte heer ............ ,

Het is mij onduidelijk wat de afwegingen hierin zijn geweest, maar ik denk dat de reden '...de perrons bedoeld zijn voor een relatief korte wachtperiode' de werkelijke oorzaak goed benadert.

Dan kunnen ze op alle stations de bankjes ook wel weghalen, blijf die 10 minuten maar staan ... :@
Oh wacht, dat gebeurt al staat in de TS ....
Reputatie 4
En alle banken kunnen dan ook weg uit de sprinters, omdat je je daar toch maar kort in bevind.
Reputatie 5
Het station in kwestie is afgesloten met poortjes en 's avonds gaat er zelfs een hek dicht zo te zien. Je moet wel heel vindingrijk zijn om daar binnen te komen (bijv. via oude tramhalte eronder, heb daar wel 's een zwartrijdertje gesignaleerd).
Bovendien ; er staan nog wel overdekte wachtruimtes (half onder de overkapping ?!), die redelijk zinloos zijn. Juist verder op het perron kwamen ze goed van pas ivm "tactisch instappen" actie van NS zelf.
Reputatie 7
Badge +3
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/04/wachten-op-stations-ns-wil-een-betere-beleving-13331580-a1575945

De transfergebieden zijn idealiter zo ingericht dat de forens van A naar B kan komen met zo min mogelijk afleiding en zoveel mogelijk duidelijke informatie.

Maar het moet in de transfergebieden niet te aangenaam worden, want dat is niet goed voor de doorstroom.

Stel je eens voor dat het te aangenaam wordt met al die bankjes en overdekte plaatsen. Dat kunnen we toch niet hebben 😛
Reputatie 7
Badge +3
Misschien een oplossing tegen volle treinen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ook op De Vink zijn er bankjes verdwenen.
Dit na een laatste weekend van werkzaamheden om de perrons te verhogen, waarmee al in augustus begonnen was.
Betreft bankjes onder de overkapping die vastzaten aan een kort glazen scheidingswandje. Zowel op perron 1/2 als perron 3/4, dit na aanpassen van de hoogte van het perron.
Wandje is weg, bankje is weg maar ook de gele vertrekstaten die ernaast stonden zijn weg.

Oude foto:

Hebben ze hier nog rekening gehouden met de mensen die slecht ter been zijn?
Zelfs bij een gemiddelde bushalte kun je nog zitten...
Reputatie 6
Waarschijnlijk wordt bankjes en abri's verwijderd om ze straks in het kader van
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachten
weer terug te plaatsen 🙂
Reputatie 5
Tsja, klinkt aannemelijk gezien de buurt.
Maar waarom dan de abri's die gedeeltelijk onder de overkapping staan, wel laten staan ? (die al heel lang geen deuren meer hebben)
Hallo nanapp en welkom op het NS Forum!

Om welke bankjes gaat het exact? Ik zou de vraag uit kunnen zetten als ik iets meer details over de situatie heb 🙂. Een bevredigend antwoord kan ik niet beloven, zoals @Goner al illustreert 😉.
Reputatie 7
Bedankt voor het delen van deze correspondentie, dit komt vanuit ProRail begrijp ik? Het is mij onduidelijk wat de afwegingen hierin zijn geweest, maar ik denk dat de reden '...de perrons bedoeld zijn voor een relatief korte wachtperiode' de werkelijke oorzaak goed benadert.
Reputatie 3
maar ik denk dat de reden '...de perrons bedoeld zijn voor een relatief korte wachtperiode' de werkelijke oorzaak goed benadert.

Lijkt mij ambtenarentaal voor: We willen 's-nachts geen daklozen op het station.
Reputatie 6
De werkelijke reden zal ermee te maken hebben dat men geen hangjongeren en zwervers in wachtruimtes en op bankjes wil. Er is overlast geweest, de bankjes of wachtruimte zijn eerder vernield of beschadigd en worden dan niet teruggeplaatst, zeker niet op kleine stations met relatief weinig reizigers. Dit is mij een poos geleden verteld door een NS-medewerker die ik, ook zoekende naar een zitplek, hiernaar vroeg. De bankjes die er nog zijn zouden zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt worden in vorm en materiaal, om het liggen slapen hierop te ontmoedigen.
Misschien stonden de banken in de weg. Nu kunnen er veel meer mensen droog staan.
Reputatie 5
Droog staan ? Dat is geen prioriteit van de NS ...
Bovendien : '...de perrons bedoeld zijn voor een relatief korte wachtperiode' ... op Sassenheim gaat elk kwartier een trein in beide richtingen.
Reputatie 6
Badge
Zet gewoon een bankje van steen neer net zoals je soms ziet in parken. Probleem opgelost.
Reputatie 3
Die gele vertrekstaten hebben hun langste tijd gehad. NS wil ervan af omdat ze nu niet iedere keer de sporen kunnen omgooien. Hopelijk wordt dat nooit zo erg als in de UK. Daar staan mensen soms tot 5 minuten voor vertrektijd nekloge te kijken in de centrale hal totdat eindelijk het spoor van hun trein verschijnt.
Reputatie 7
Badge +3
Tot mijn grote verrassing zag ik gisteravond op De Vink opeens op de perrons op de plek waar ze eerst stonden dat er weer gele vertrekstaten waren geplaatst en een aantal zwarte metalen palen waar dan neem ik aan nog glas tussen zal komen en een stationsnaambord erboven.
Hopelijk komt er dan ook weer een bankje aan vast.

Edit, paar dagen later was alles weer compleet, inclusief bankje, stationsnaambord en vertrekstaten. Al waren deze laatsten al snel weer (tijdelijk) weg, aangezien het het nog die van 2017 waren, vervolgens vervangen door die van 2018.
Waarom zijn er geen zitplaatsen op perron 1 op Alkmaar centraal?
Gebrek aan ruimte slaat nergens op!
Iedereen zit dan altijd op de grond, dat kan echt niet!
Als ik de trein heb gemist wil ik graag gaan zitten.
Maar omdat dat op het perron niet kan moet ik al naar de Hema of burger King.
Maar dan moet ik wel eerst iets kopen.

Reageer