Bebording: Amsterdam C. oftewel Amsterdam Centraal

• 3 december 2014
  • 28 reacties
  • 692 Bekeken

Ik reis vaak langs station Schiphol, met bestemming Amsterdam Centraal. Als toeristen op Schiphol instappen
valt het me op ze stee vast vragen of de trein naar Centraal gaat, omdat het bord slechts "Amsterdam C." aan geeft. en C. hoeft niet per se Centraal te betekenen.

Is het mogelijk de (digitale) bebording , Amsterdam Centraal voluit te schrijven ipv het cryptisch af te korten tot Amsterdam C.?

dank namens alle toeristen :D
/S

28 reacties

Reputatie 5
Badge
Vroeger hadden op Schiphol de CTA's (die 'flapperkasten') een speciale regel in rode letters: 'Stopt niet te Amsterdam Centraal/ does not call at Amsterdam Centraal'. (zie foto) Dat was ideaal om toeristen de juiste weg te wijzen. Bij de digitale borden is extra tekst verdwenen. Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om zo'n tekst weer terug te toveren op een digitaal bord. Desnoods flikkerend, rondtollend of van kleur verschietend.

https://c1.staticflickr.com/7/6214/6364635411_c8d90bb90a_z.jpg
Welkom op het forum Sander.K!

Ik denk dat het voor de meeste reizigers wel duidelijk is dat met Amsterdam C. Amsterdam Centraal wordt bedoeld. 'C.' zou qua afkortingen ook niet echt voor een ander station in Amsterdam kunnen staan. Ik kan een aanpassing niet beloven, maar ga je suggestie met het oog op de duidelijkheid voor toeristen intern doorgeven.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Ken jij een ander land waar ze dit dan doen zo ?

Bij digitale borden kan je dit heel duidelijk aangeven.
Dank Inge!

Voormij is het logisch, ik ken geen ander station beginnend met een C. Maar ik vraag me af of toeristen dat kunnen beoordelen, ze kennen niet alle stationsnamen uit hun hoofd. Misschien is C. wel Amsterdam City of Amsterdam Citadel (de naam van een lokaal bekend kantoren complex), dat weten ze niet, denk ik. Vandaar ook opvallend veel vragen aan normale reizigers van toeristen op schiphol.

Stel dat jij per trein naar Londen reist in de buurt van London moet overstappen, en Londen C. staat aangegeven, is dat dan City, Central of iets lokaals?

groet,
Sander
NS komt nooit in het buitenland 😃
Toeristen vragen vaak naar 'de bekende weg'. Ze weten dondersgoed dat ze in de goede trein stappen, maar voor de zekerheid vragen ze het nog een keer.
Als ik op de 3500 zit, beginnend vanuit Schiphol naar Heerlen, zitten er vaak reizigers verkeerd in. Die C zien ze niet staan, maar als ze Amsterdam zien staan, denken ze dat de trein naar Centraal gaat. Ze vragen vaak naar de bekende weg, maar ik kom geregeld dus verdwaalde reizigers tegen in de 3500 die naar Centraal willen en ik dan ze helaas moet teleurstellen dat ik juist daar niet kom.
Als ik op de 3500 zit, beginnend vanuit Schiphol naar Heerlen, zitten er vaak reizigers verkeerd in. Die C zien ze niet staan, maar als ze Amsterdam zien staan, denken ze dat de trein naar Centraal gaat. Ze vragen vaak naar de bekende weg, maar ik kom geregeld dus verdwaalde reizigers tegen in de 3500 die naar Centraal willen en ik dan ze helaas moet teleurstellen dat ik juist daar niet kom.

Idem voor de IC's richting Zwolle. Helemaal nu door de werkzaamheden vrijwel alle treinen naar Amsterdam Centraal van spoor 3 vertrekken, is het een gemiste kans dat de bebording toeristen onvoldoende duidelijk maakt dat ze voor de bestemming Amsterdam Centraal niet op perron 1-2 moeten zijn.

Als de vertrekstaten voor Schiphol zo zijn als ze op de website staan, blinkt dat ook niet uit in duidelijkheid: De staat waar "Amsterdam, Zaandam, Hoorn" boven staat toont geen enkele trein die naar Amsterdam Centraal gaat (wat alleen logisch is als je weet waar Zaandam ligt). -Lelylaan, -Sloterdijk en -Zuid hebben een eigen tabel, maar Amsterdam Centraal staat alleen verstopt (pdf) tussen alle noord-oost IC's, waarvan de meerderheid niet via Amsterdam Centraal rijdt.* Ook de routeboom bovenaan die vertrekstaat is verwarrend: Die lijkt een IC te tonen die van Schiphol via Amsterdam Centraal en Lelystad tot aan Zwolle rijdt.

*Verder staat er ten onrechte dat de IC's van :03/:33 naar Groningen/Leeuwarden niet op Amsterdam Zuid stoppen en verdient het 'stopt ook in Duivendrecht' achteraan in plaats van in de volgorde waarin het station wordt aangedaan ook geen schoonheidsprijs.
Het is dus i.t.t. wat Inge NS eerder dacht voor veel mensen niet duidelijk en het lijkt me redelijk makkelijk aan te passen
Inge NS had het over begrijpen dat "Amsterdam C" staat voor "Amsterdam Centraal". Het probleem lijkt meer dat "Amsterdam C." zelf niet heel goed wordt aangegeven. Om dat op te lossen, zou je eerder bij de treinen naar Hoorn K en Amsterdam Zuid moeten aangeven dat ze niet naar Amsterdam C gaan, dan dat op de borden bij de treinen die wel naar Amsterdam Centraal gaan het woord "Centraal" wordt uitgeschreven.
Maar als je in twee talen moet gaan aangeven dat een trein niet op Amsterdam Centraal stopt, hou je weinig ruimte over om te melden waar de trein wel stopt en dat laatste lijkt me belangrijker.
Het lijkt mij juist makkelijker bij digitale borden om zulke dingen aan te geven.

Maar bij die oude borden was alles veel duidelijker. Je kon ook in 1x keer zien waar hij allemaal stopte, waar je tegenwoordig moet wachten tot jouw station al dan niet voorbij komt.
Reputatie 6
Badge +2
Verder staat er ten onrechte dat de IC's van :03/:33 naar Groningen/Leeuwarden niet op Amsterdam Zuid stoppen.
De routeboom bovenaan toont bij Amsterdam Zuid "IC", dus tenzij anders aangegeven stopt elke Intercity er.
https://c1.staticflickr.com/7/6214/6364635411_c8d90bb90a_z.jpg
Of deze CTA nou een toonbeeld van adequate informatie is...

Verder staat er ten onrechte dat de IC's van :03/:33 naar Groningen/Leeuwarden niet op Amsterdam Zuid stoppen.
De routeboom bovenaan toont bij Amsterdam Zuid "IC", dus tenzij anders aangegeven stopt elke Intercity er.

Wat ik bedoel is dat er staat "Almere Centrum-Lelystad Centrum-Zwolle-Groningen Intercity". Daardoor moet je puzzelen om te ontdekken dat deze trein niet via Amsterdam centraal rijdt: "stopt ook in/also calls at Duivendrecht" of inderdaad via de routeboom. Bij de volgende trein wordt Amsterdam Zuid wel gewoon vermeld: "Amsterdam Zuid-Hilversum-Amersfoort-Amersfoort Schothorst Intercity, stopt ook in/also calls at
Duivendrecht", wat bijdraagt aan de suggestie dat de andere trein er niet stopt.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het zou inderdaad beter zijn "Amsterdam Zuid" te vermelden, ook omdat er twee routes zijn naar Almere Centrum. Uit "stopt ook in Duivendrecht" volgt de route, maar dat is een nogal indirecte manier: Amsterdam Zuid wordt gepresenteerd als een belangrijker station ("IC"), dus de route kan je beter aangeven door (ook) dat station te noemen. En je kan uit de route zoals gezegd afleiden dat de trein ook stopt op Amsterdam Zuid, maar bij elkaar is het inderdaad wel een gepuzzel.
Reputatie 6
Badge +2
De staat waar "Amsterdam, Zaandam, Hoorn" boven staat toont geen enkele trein die naar Amsterdam Centraal gaat (wat alleen logisch is als je weet waar Zaandam ligt).
Dat kopje zou misschien moeten worden "Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Hoorn".

Ook de routeboom bovenaan die vertrekstaat is verwarrend: Die lijkt een IC te tonen die van Schiphol via Amsterdam Centraal en Lelystad tot aan Zwolle rijdt.
"Zwolle" is inderdaad wat willekeurig. Het zou ook voordelen hebben als gevallen waar routes bij elkaar komen dat ook op de routeboom te zien is (in plaats dat stations meermalen voorkomen), maar dat is grafisch lastig.

Het wordt wel ingewikkeld, maar het alternatief is aparte vertrekstaten per route, ondanks het bij elkaar komen (zoals op Amsterdan Centraal voor de twee routes naar Leiden), wat ook zijn nadelen heeft.
Reputatie 1
Ik denk dat het voor de meeste reizigers wel duidelijk is dat met Amsterdam C. Amsterdam Centraal wordt bedoeld. 'C.' zou qua afkortingen ook niet echt voor een ander station in Amsterdam kunnen staan.
Als toerist weet je toch niet of er ook een station Amsterdam C. of Amsterdam City of iets anders bestaat?

edit: Ik zie nu dat Sander K. dit ook al heeft gezegd.
Reputatie 6
Badge
Het valt mij op Schiphol ook op, dat toeristen dit vaak vragen. In principe vertrekt elke trein naar CS vanaf spoor 3. Maar de trein richting Hoorn gaat ook vanaf dat spoor. Bij die trein mag best weer aangevuld worden: Does not call at Amsterdam Central Station. Juist als je onbekend bent, is het prettig je trein te vinden.

Fijn is, dat Schiphol in zijn aanduiding weer 'Airport' heeft gekregen, nu nog volledige duidelijkheid voor Amsterdam Centraal.
Amsterdam Centraal is te lang om een middelnaam te mogen zijn van max 15 tekens. Dit behelst meer dan een paar klikken helaas, ondanks dat ik het er hartstikke mee eens ben. Ik persoonlijk zou overigens sowieso graag een terugkeer van de term "Centraal Station" zien, en dus de afkorting "CS", maar besef mij goed dat dit een kansloze wens is.
Badge +3
CS betekent voor niet-Nederlandstaligen ook niks. Gaat ook zeker niet terugkomen. Mag niet van de Marketing van NS.

Amsterdam Centr is precies 15 posities.
CS, "Central Station", is al meer dan C. Amsterdam Centr is 15 posities idd, je zou zo'n variant in moeten voeren dan waarschijnlijk.
Badge +3
Ik heb zo'n vermoeden dat de meeste buitenlandse toeristen die op Schiphol aankomen in hun eigen land nooit met de trein reizen. Ze zullen onzeker zijn over iedere aanduiding, of dat terecht lijkt of niet.

C voor Centraal, Central of Centralen etc komt overigens vaker voor dan CS. Dat betekent buiten Nederland echt niks.

Misschien is het wel duidelijker om Amsterdam af te korten tot A'dam en dan A'dam Centraal op de borden te zetten. Of om alle 15 posities te vullen Amsterd Centraal.
Je creëert in ieder geval consistentie, de rest van het OV gebruikt immers wel gewoon CS.

Je zou het prima af kunnen korten tot A'dam Centraal, vraag me niet waarom dat niet gebeurt. Vermoedens zal ik maar niet uitspreken.
Badge +3
Je creëert in ieder geval consistentie, de rest van het OV gebruikt immers wel gewoon CS.

NS heeft eind jaren negentig van de twintigste eeuw bedacht dat CS niet goed meer was en dat het Centraal moest worden. Daar was meteen een clausule aan verbonden dat er een minimum aantal reizigers per jaar gebruik zou moeten maken van een station met de aanduiding Centraal.

Zo werd Almere CS geen Almere Centraal maar Almere Centrum. En werd Leiden omgedoopt to Leiden Centraal. ProRail moest vervolgens alle stationsaanduidingen vervangen en in alle reisinformatiesystemen moesten de nieuwe namen worden opgenomen.

Inmiddels hebben de overige OV-bedrijven wel voldoende tijd gehad om de 'nieuwe' stationsnamen te gaan gebruiken......

Je zou het prima af kunnen korten tot A'dam Centraal, vraag me niet waarom dat niet gebeurt. Vermoedens zal ik maar niet uitspreken.
Het probleem met dit soort informatiezaken is dat degenen die de boel instellen nog nooit op Schiphol aan een buitenlandse toerist hebben gevraagd of ze de informatie eigenlijk wel begrijpen. Signalen van personeel en klanten worden verder genegeerd.

Iets anders is natuurlijk dat in bijvoorbeeld het geval van Amsterdam Centraal het station helemaal niet Centraal ligt, wat wel wordt aangetoond door het feit dit station het eindpunt is van bus-, tram- en metrolijnen. Onze oosterburen hebben dat beter bekeken met hun Hauptbahnhof: die aanduiding zegt niets over de geografische locatie van het station in de stad. Het is gewoon het belangrijkste station van de stad.
Het probleem met dit soort informatiezaken is dat degenen die de boel instellen nog nooit op Schiphol aan een buitenlandse toerist hebben gevraagd of ze de informatie eigenlijk wel begrijpen. Signalen van personeel en klanten worden verder genegeerd.
Ik vraag mij erg af waar je die wijsheid vandaan haalt :8

Reageer