Bedelaars op Amsterdam Sloterdijk zijn weer terug

• 15 augustus 2017
  • 38 reacties
  • 818 Bekeken

Nu het lijkt of de "zakdoekjes-bedelaars" op Amsterdam Sloterdijk niet meer bedelen, zie ik nu steeds vaker Nederlandse junks/daklozen weer bedelen op dit station na de spits. In dit geval was het van 21:50 tot en met 21:12 dat er wel 4 verschillende langskwamen voor 20 cent. Volgens de conducteur in de trein moet ook in de avonduren Veiligheid en Service hier patrouilleren, maar die heb ik nog nooit gezien en ik sta hier 4 avonden in de week.

Een mede-reizigster (een jong meisje) vertelde me dat ze voortaan maar weer via Centraal Station gaat reizen omdat ze het daar veel veiliger vindt, dit lijkt mij niet de bedoeling. Zou er daarom meer (zichtbaar) gecontroleerd kunnen worden op dit station?

38 reacties

Reputatie 6
Badge
Die arme medewerkers bij NS werken zich al kapot en dan wil je ook nog dat ze op bedelaars gaan letten? (Sarcasm on).
Badge +3
Toch een punt. Junks/bedelaars/randfiguren.

Laatst een reisje Utrecht (nou eigenlijk Woerden, maar we gingen via Utrecht) naar Abcoude gedaan en via Bijlmer terug steken kwam toevallig goed uit (werkzaamheden)

Ik moest nog ergen pinnen en mijn vriendin had honger dus zij ging even de AH ToGo in (het was ca. 21:30 dus niet eens zo laat, maar wel redelijk druk, want het was op een vrijdag).

Bij terugkomst (we hadden beneden afgesproken om daarna nog even buiten een sigaretje te roken) pakte ze me meteen stevig vast, omdat er inmiddels een stuk of zes vage figuren rond om haar heen liepen te drentelen en "hé meisje" riepen en slis geluiden maakten. Ze stond te trillen op haar benen en fluisterde "help, weg hier nu!". Door niet te reageren was ze ineens een 'HOER' volgens die gasten, en samen met mij ineens Bonnie & Clyde (we hadden beide een zwarte jas aan en goh, heeft toch iemand nog iets van cultuur mee gekregen dacht ik nog.. in een waas van ijzige kalmte tijdens het weg lopen).

Eén van die gasten was volgens mij bijna bejaard, en gebruikte een soort kinderfiets als 'rollator' om tegen haar benen aan te rijden. Kwam hij trots mee binnen ("zojuist ergens gevonden" dacht ik nog... heb er maar niets van gezegd)

Dat hele gedoe vond ze minder dan leuk natuurlijk, ook al had ze 10 jaar eerder vlakbij dat station (bij ING) gewerkt. Maar om zoiets te verwachten op Blijmer of Sloterdijk of waar dan ook gaat er bij mij niet in! Volgende keer bel ik 112, en dan mag de politie het verder uitzoeken met NS wat die lui daar denken te kunnen doen.

Het enkele feit dat ik erbij was (en niemand anders blijkbaar het nodig vond om personeel in te schakelen) vind ik schokkend, want wie weet was het heel anders afgelopen.

Heb haar gezegd om een volgende keer gewoon weer terug de AH in te lopen en mij (of 112 inderdaad) te bellen. Maar dat zou niet nodig moeten zijn, met voldoende zichtbaar toezicht in de stationshal en op de perrons.

Als schoolvoorbeeld noem ik Eindhoven (daar woon ik toevallig) en op elk moment dat ik op het station zijn er VenS medewerkers op kijkafstand aanwezig. Tijdstip maakt niet uit, dag en nacht. Misschien komt dat omdat er nog poortjes open staan, dus extra controleren?

Mensen moeten zich veilig kunnen voelen op een station (of vlak daar buiten). Dat ze je fiets jatten okee, maar mijn vriendin was tot een paar uur daarna nog behoorlijk overstuur en wil eigenlijk nooit meer (en zeker niet alleen) op dat soort stations komen.
Vorige week nog in de daluren met mijn dalvrij een stukje zwart gereisd om Sloterdijk samen met mijn partner te vermijden. Lekker via Centraal om zo niet 25 minuten te moeten wachten op een wat minder aangenaam station. Had eigenlijk op centraal moeten uit- en inchecken omdat terugsteken niet mag, maar heb dat niet gedaan. Gelukkig geen controle gehad tussen CS en Sloterdijk.
Hallo Daluren Reiziger, welkom op het NS Serviceforum! 🙂

Wij doen ons uiterste best om de problemen rondom de bedelaars aan te pakken. Echter dient een bedelaar op hetedaad 'betrapt' te worden voordat er ook daadwerkelijk actie ondernomen kan worden. Op deze pagina vind je meer informatie over hoe wij het bedelen proberen tegen te gaan.

Mocht je een bedelaar treffen dan is het verzoek om hier direct een melding van te maken bij de conducteur. Wanneer de conducteur niet aanwezig is kun je een melding maken via Facebook of Twitter. Er kan dan contact gezocht worden met de collega's van Veiligheid & Service om zo direct actie te ondernemen. Wanneer je een melding maakt over een bedelaar hebben ze de onderstaande informatie nodig:
  • Vertrekstation
  • Vertrektijd
  • Treinstelnummer
  • Uiterlijke kenmerken
Reputatie 7
Ik weet niet of ik dit moet vertellen hier, maar ik zag gisteren dus ook een zwerver op Amsterdam Sloterdijk die mij om geld vroeg. Ik had zelf geen kleingeld bij me dus ik kon hem ook niks geven.
Maar wat ik hem daarna zag doen daar schrok ik wel een beetje van, hij sprong gewoon van het perron af en liep gewoon over de rails heen naar het perron aan de overkant om daar weer andere mensen om geld te vragen.
Gelukkig is er niks ergs gebeurd verder maar ik schrok er echt heel erg van. Dit was echt een hele gevaarlijke actie wat die man daar deed.
Reputatie 6
Badge
@Trein-D, maak je maar geen zorgen om die mensen, ze zijn absoluut niet van plan er een einde aan te maken. Ze weten heel goed wanneer ze veilig op deze wijze kunnen oversteken. Betekent niet dat het een veilige manier is, uiteraard...
Reputatie 7
@Trein-D, maak je maar geen zorgen om die mensen, ze zijn absoluut niet van plan er een einde aan te maken. Ze weten heel goed wanneer ze veilig op deze wijze kunnen oversteken. Betekent niet dat het een veilige manier is, uiteraard...

Dat is inderdaad waar, bij deze man leek het ook niet alsof hij dat wou doen ofzo.
Maar ik vond nog steeds wel dat hij gevaarlijk bezig was hoor. Het is trouwens ook verboden om over de rails te lopen, juist omdat het zo gevaarlijk kan zijn.
Reputatie 6
Badge
Ach, het is een bedelaar. Die is zowat onschendbaar voor de wet omdat hij toch niks te verliezen heeft. Of zag je hem toevallig met een dame lopen?
Reputatie 7
Ik mompel wel iets over natuurlijke selectie en survival of the fittest..
Reputatie 7
Ach, het is een bedelaar. Die is zowat onschendbaar voor de wet omdat hij toch niks te verliezen heeft. Of zag je hem toevallig met een dame lopen?

Nee, hij liep wel echt alleen.
Reputatie 7
Ik mompel wel iets over natuurlijke selectie en survival of the fittest..

Hey maar beste Slidestops, wat vind jij eigenlijk van al dit gedoe met die zwervers op het station? Dit is toch best een groot probleem toch?
Reputatie 7
Ja, maar het probleem ligt niet alleen bij NS. Het is vaak ook net buiten het station helaas...
Reputatie 7
Ja, maar het probleem ligt niet alleen bij NS. Het is vaak ook net buiten het station helaas...

Ja dat is inderdaad waar. Ik heb het buiten het station van Sloterdijk ook vaak gezien inderdaad. Soms staan de zwervers gewoon bij de ingang van het station te wachten en vragen ze ook om geld.
Ik denk dat je beter een melding kan doen via Twitter @NS_VenS en misschien ook naar de gebiedsagent Noordwest @GAINFRA_NW5 maar uiteraard kun je ook mits ze overlast veroorzaken contact opnemen met de plaatselijke politie 0900-8844 of in het geval van verdachte situatie altijd 112 bellen.
Reputatie 7
Ik denk dat je beter een melding kan doen via Twitter @NS_VenS en misschien ook naar de gebiedsagent Noordwest @GAINFRA_NW5 maar uiteraard kun je ook mits ze overlast veroorzaken contact opnemen met de plaatselijke politie 0900-8844 of in het geval van verdachte situatie altijd 112 bellen.

Ik heb het 0900-8844 nummer van de politie tegenwoordig ook in mijn mobiel staan.
Helaas voel ik mij tegenwoordig op sommige plekken niet meer veilig en ik wil snel de politie kunnen bellen als ik mij bedreigd voel.
Reputatie 6
Badge
Gewoon niet in de Amsterdam wijken in het Zuiden/Oosten komen en op de stations blijven, dan hoef je je nooit bedreigd te voelen.
Reputatie 7
Gewoon niet in de Amsterdam wijken in het Zuiden/Oosten komen en op de stations blijven, dan hoef je je nooit bedreigd te voelen.

En wat denk je bijv van De Bijlmer. 😞 Dat is pas echt een enge wijk. Daar zal je mij in de avond echt niet zien hoor.
Ik denk dat je beter een melding kan doen via Twitter @NS_VenS en misschien ook naar de gebiedsagent Noordwest @GAINFRA_NW5 maar uiteraard kun je ook mits ze overlast veroorzaken contact opnemen met de plaatselijke politie 0900-8844 of in het geval van verdachte situatie altijd 112 bellen. 's-Avonds is er namelijk meer gespuis. Dan reis ik haast nooit met de trein. Zodra het donker wordt buiten moet je 's-avonds ook niet alleen over straat gaan lopen. Meeste mensen gaan dan 's-avonds altijd met vrienden reizen. Samen uit samen thuis. Maar in je eentje zou ik ook niet voor gaan kiezen.

Ik heb het 0900-8844 nummer van de politie tegenwoordig ook in mijn mobiel staan.
Helaas voel ik mij tegenwoordig op sommige plekken niet meer veilig en ik wil snel de politie kunnen bellen als ik mij bedreigd voel.

En wat denk je bijv van De Bijlmeer. 😞 Dat is pas echt een enge wijk. Daar zal je mij in de avond echt niet zien hoor.
's-avonds is er altijd gespuis daar moet je ook niet alleen willen gaan reizen. Daarom ga ik s-avonds haast nooit met de trein. Als je gaat, ga dan altijd met je vrienden of met je familie erop uit. En de Bijlmer is 's-avonds ook geen pretje. Station Muiderpoort ook niet echt eigenlijk.
Reputatie 6
Badge
En wat denk je bijv van De Bijlmer. 😞 Dat is pas echt een enge wijk. Daar zal je mij in de avond echt niet zien hoor.

Dat is dus Zuid/Oost 😛
Reputatie 7
's-Avonds is er namelijk meer gespuis. Dan reis ik haast nooit met de trein. Zodra het donker wordt buiten moet je 's-avonds ook niet alleen over straat gaan lopen. Meeste mensen gaan dan 's-avonds altijd met vrienden reizen. Samen uit samen thuis. Maar in je eentje zou ik ook niet voor gaan kiezen.

Ja, maar voor mij is dat soms helaas onvermijdelijke weetje wel. Als ik s'avonds met de trein naar huis ga ben ik altijd in mijn eentje. En dan voel ik mij vooral het minst veilig in Amsterdam.
Reputatie 7

Dat is dus Zuid/Oost :P

Ja precies, dat is echt gewoon een enge plek vind ik. Dan valt Sloterdijk (in vergelijking met Zuid/Oost) nog best mee wat betreft onveiligheid. Gelukkig heb ik in Zuid/Oost verder niks te zoeken ook.
's-Avonds is er namelijk meer gespuis. Dan reis ik haast nooit met de trein. Zodra het donker wordt buiten moet je 's-avonds ook niet alleen over straat gaan lopen. Meeste mensen gaan dan 's-avonds altijd met vrienden reizen. Samen uit samen thuis. Maar in je eentje zou ik ook niet voor gaan kiezen.

Ja, maar voor mij is dat soms helaas onvermijdelijke weetje wel. Als ik s'avonds met de trein naar huis ga ben ik altijd in mijn eentje. En dan voel ik mij vooral het minst veilig in Amsterdam.
Dat maakt het ook lastig. heb je dan echt geen vrienden of familie die met je mee kan reizen? Anders kun je misschien samen met je begeleider of misschien via vrijwilligerscentrale vragen of ze een maatjesproject hebben en dan kun je mits het ook klikt samen met je maatje gaan.
Reputatie 7
Dat maakt het ook lastig. heb je dan echt geen vrienden of familie die met je mee kan reizen? Anders kun je misschien samen met je begeleider of misschien via vrijwilligerscentrale vragen of ze een maatjesproject hebben en dan kun je mits het ook klikt samen met je maatje gaan.

Ooh nee joh. 😛 Dat hoeft niet hoor. Ik ben zelfstandig genoeg hoor. 😉
Reputatie 1

Dat is dus Zuid/Oost :P

Ja precies, dat is echt gewoon een enge plek vind ik. Dan valt Sloterdijk (in vergelijking met Zuid/Oost) nog best mee wat betreft onveiligheid. Gelukkig heb ik in Zuid/Oost verder niks te zoeken ook.

vindt stations als muiderpoort of diemenzuid toch een stuk enger!

Reageer