beantwoord

Bedelen bij het treinvervangend busvervoer

• 23 July 2015
  • 4 reacties
  • 297 Bekeken

Reputatie 4
In Eindhoven was er gister iemand aan het bedelen bij halte 3, ik heb hem weggestuurd met een waarschuwing dat ik de beveiliging erbij zo halen als ie niet door zou lopen omdat ik het vervelend vond en het mogelijk strafbaar is (in de trein in ieder geval wel).
Daarna is ie doorgelopen naar t centrum.
Ik vraag me af of ik goed heb gehandeld? (mogelijk zou ie later natuurlijk terug kunnen komen ) en wat NS doet aan bedelaars in de stationsomgeving.
icon

Beste antwoord door Loes 23 July 2015, 18:17

Naar mijn mening heeft u goed gehandeld. Als het op stationsgebied plaatsvindt, dan is het verboden. Helaas ligt de vertrekplaats niet op stationsgebied en valt het onder de APV van de betreffende gemeente. Als NS-ers het zien zullen zij zeker optreden om het tegen te gaan of te stoppen en in Eindhoven is altijd Veiligheid en Service aanwezig, die hier zeker op zullen reageren.
Bekijk origineel

4 reacties

Naar mijn mening heeft u goed gehandeld. Als het op stationsgebied plaatsvindt, dan is het verboden. Helaas ligt de vertrekplaats niet op stationsgebied en valt het onder de APV van de betreffende gemeente. Als NS-ers het zien zullen zij zeker optreden om het tegen te gaan of te stoppen en in Eindhoven is altijd Veiligheid en Service aanwezig, die hier zeker op zullen reageren.

Ik vraag me af of ik goed heb gehandeld?

Dat ligt eraan. Bedelen van niet meer onder het Wetboek van Strafrecht en is in Eindhoven alleen verboden in een door het college aangewezen gebied. Valt halte 3 onder zo'n aangewezen gebied dan heeft u goed gehandeld. Als dat niet zo is, dan mocht hij gewoon bedelen.

Aangezien Loes aangeeft dat personeel van de NS hier tegen op zal treden bij halte 3, is zij er zeker van dat dit in dit specifieke gebied verboden is en heeft u dus goed gehandeld.
Waarom zou je in hemelsnaam iemand wegsturen vanwege bedelen? Is dit geen zaak voor enkel bevoegd gezag? Je zegt dat je het 'vervelend' vond maar wellicht was gewoon doorlopen van jou ook een mogelijkheid geweest?
Je stuurt mensen in Nederland niet weg zoals je een hond wegstuurt omdat je ze vervelend vindt!
Reputatie 4
Waarom zou je in hemelsnaam iemand wegsturen vanwege bedelen? Ik denk dat iedereen daar andere normen en waarden over heeft en individueel een andere afweging maakt.
Is dit geen zaak voor enkel bevoegd gezag? Je zegt dat je het 'vervelend' vond maar wellicht was gewoon doorlopen van jou ook een mogelijkheid geweest?
Het bedelen was vervelend omdat hij opdringerig was en iedereen afging, ook al hadden ze aangegeven niets te willen geven.
Iemand die rustig zijn verhaal doet/ bedelt zou ik niet wegsturen.
Je stuurt mensen in Nederland niet weg zoals je een hond wegstuurt omdat je ze vervelend vindt!
Zoals een hond is overdreven, ik geef op een fatsoenlijke maar duidelijke manier aan dat ze de omgeving moeten verlaten. Zo ongeveer heb ik het aangegeven : ''Ik vind het vervelend voor u dat u geen geld heeft voor de dakloze opvang, maar u valt hier mensen lastig met het bedelen, iedereen individueel aanspreken is niet nodig, anders hadden ze meteen al geld gegeven. Zou u willen vertrekken of moet ik de beveiliging erbij halen?''

Daarnaast sturen wel meer mensen overlastfiguren weg uit hun (woon)omgeving. Bijvoorbeeld drugsgebruikers, mensen onder de invloed van alcohol, bedelaars en straatmuzikanten.

P.S ik heb zelf het antwoord van Loes als beste gemarkeerd, omdat haar antwoord mijn vraag beantwoord (y)

Reageer