beantwoord

Bejegening personeel bij het niet kunnen dragen van mondkapje

  • 14 februari 2021
  • 103 reacties
  • 2976 Bekeken

Een vrouw van 68 ben ik met een longziekte, waardoor ik geen mondkapje of shield kan dragen. Op de site van de NS (www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.htm) staat onder het kopje ‘Ik word snel benauwd / heb een longziekte’ dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen en dat dit kan op een van de manieren die door de overheid zijn aangegeven.

 

Ik reis dus standaard met een uitzonderingskaartje en een medische verklaring en inmiddels met een kopie van de Staatscourant van 30 november, waarin staat aangegeven wat te doen als je geen mondmasker kunt verdragen.

 

Helaas zijn de medewerkers van de NS niet op de hoogte van de uitzonderingsregels. Waar ik moeiteloos in bussen, winkels en andere openbare ruimtes toegelaten wordt na het laten zien van het uitzonderingskaartje, wordt ik op het station en in de treinen voortdurend aangesproken op het niet dragen van een mondmasker. Het personeel negeert het kaartje, wil de medische verklaring niet zien, noch de bovengenoemde passage op de eigen website, noch de kopie van de Staatscourant.

 

Ik krijg ook steeds een ander verhaal te horen. Een greep:

  • U bent verplicht een mondmasker te dragen of tenminste een faceshield;
  • U moet schriftelijke een ontheffing vragen bij de NS en bij elke vervoerder;
  • U kunt dan niet met de trein reizen, zoek een andere mogelijkheid;
  • U staat met mij te praten zonder mondkapje, zo brengt u mij in gevaar (dit was op een niet-overdekt station);
  • U krijgt een boete als u geen mondkapje draagt;
  • U brengt anderen in gevaar.

 

Ik voel mij met name geïntimideerd door de uiterst vervelende manier waarop ik word aangesproken. Men wil niet luisteren en poneert maar wat. Met een longziekte leven in deze tijd is al erg genoeg; daarbovenop bezorgd het personeel mij stress elke keer dat ik reis.

Het liefst zou ik niet meer met de trein reizen. Helaas heb ik geen alternatief.

 

In het blad SpoorPro – het vakblad voor de spoorsector – vond ik de volgende passage:

‘’ Voorzitter Pedro Peters van koepel OV-NL, […] geeft toe dat het aantal ‘coronahufters’ niet daalt. “Het gaat grofweg om circa tien procent van het aantal reizigers, dat de mondkapjesplicht stelselmatig negeert”, zegt hij.”

(https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/12/14/10-procent-ov-reizigers-weigert-mondkapje-te-dragen/?gdpr=accept)

Een vakblad voor de spoorsector die de term coronahufter bezigt, verklaart waarom het personeel mij als hufter bejegend in plaats van iemand die door een longziekte wordt gekweld.

Hebben andere reizigers vergelijkbare ervaringen?

icon

Beste antwoord door Loes 15 februari 2021, 12:22

De mondkapjesplicht is gewoon een erg lastig onderwerp. Ik heb genoeg gesprekken, discussies, agressie etc hierdoor. Waarom buschauffeurs het goed vinden en het treinpersoneel niet, daar kan ik geen antwoord op geven.

Waar ik wel antwoord op kan geven is dat er een vervelende situatie in de trein ontstaat als er een reiziger, met of zonder geldige reden geen mondmasker draagt, dat de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoord wordt. In een trein is voldoende afstand houden vaak al een uitdaging en ik heb al mishandelingen tussen reizigers onderling gezien over het mondkapje. Dat is de reden dat ik het ook niet accepteer. 

Een ander probleem is dat een handhaver, oa een hoofdconducteur geen medisch specialist is, dus ik kan nimmer beoordelen of het klopt. Hoe de regering de uitzondering heeft weggezet, zorgt voor veel ellende en ik hoor vaker, ik kan niets op. Het interessante is, wat hierboven ook al geschreven is, zelfs de longartsen willen dat ook hun patienten een mondkapje dragen. 

Ik heb wat ziekenhuisbezoeken gehad afgelopen tijd (als patient en begeleider) en wat viel me op? Iedereen had een mondkapje op. Niet altijd goed, maar iedereen had er eentje. Lijkt me sterk dat ik niemand ben tegengekomen die er echt geen kon dragen ivm een ziekte. Wat dan in het ziekenhuis weer slecht nageleefd wordt, is dat men zoveel mogelijk alleen komt als dat kan en een ev begeleider buiten blijft wachten. Ik de gek doe dat, maar hoeveel dat er niet doen…

We willen allemaal hetzelfde, onze vrijheid terug en graag afscheid nemen van onze mondmaskers. Ik wil niemand buitensluiten, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden. 

Ik kan me 1 reiziger nog goed herinneren. De uitzondering bestond nog niet en deze jongen baalde al dat ie met de trein moest. Hij had een longziekte en moest continu zuurstof toegediend krijgen. Deze jongen was al apart gaan zitten, ben ik mee in gesprek gegaan en hij gaf aan zittend makkelijk een mondkapje op kon doen. Als ie liep, dan zou het problematisch kunnen worden. De rest van de rit, ruim een uur heeft hij zonder daar verdere aanwijzingen voor gekregen te hebben een mondmasker gedragen op de juiste wijze. Deze reiziger kon je zien dat ie ziek was en als de dood was om Corona op te lopen.

Als HC kan ik er mee leven als iemand problemen heeft en een oplossing verzint, waar die wel mee uit de voeten kan en die toch enigzins bescherming biedt. Geen bescherming is voor mij een no go.

Bekijk origineel

103 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Allereerst vraag ik mij af hoe je voor 1 december 2020 met OV hebt gereisd, toen waren er geen uitzonderingen in het OV mogelijk.

Van longartsen heb ik begrepen dat het dragen van een mondkapje geen probleem vormt voor longpatiënten. Patiënten organisaties bevelen een face-shield aan als je echt geen mondkapje kunt dragen. Ook meen ik begrepen te hebben dat artsen geen verklaringen mogen uitschrijven hiervoor. 

De mondkapjesweigeraars (mensen zonder medische problemen) dragen geen face-shield, hebben een van internet geprint kaartje en een valse verklaring van een arts. En soms wetregels o.i.d. Dat zijn de mensen die het verpesten voor hen die echt geen mondkapje kunnen dragen. En jij hebt de pech dat jij precies dezelfde documenten mee hebt.

Het is aan de conducteur of hij iemand die geen mondkapje draagt in zijn trein wil hebben. 

Badge

Zonder stelling te nemen in deze discussie vraag ik me wel af waarom u het risico neemt voor uzelf om zonder bescherming met de trein te reizen en op de stations rond te lopen gezien uw ziekte.  U wilt zelf geen corona oplopen maar toch neemt u extra risico door uzelf ook niet te beschermen.

Een faceshield bied dan ook geen volledige bescherming maar doet in ieder geval iets.

En gezien de weigeraars van mondkapjes en de problematiek die daar mee geweest is snap ik wel dat u aangesproken wordt op het niet dragen van een mondkapje, persoonlijk doe ik dat namelijk ook als ik iemand zonder mondkapje zie en als iemand zegt een medische verklaring te hebben wijs ik ook op het faceshield als alternatief.

Overigens vormt u zonder mondkapje wel een mogelijk gevaar voor andere reizigers mocht u wel besmet raken met Covid en dat is wel een probleem voor de veiligheid van de andere passagiers. Om die reden snap ik persoonlijk de uitzondering niet die er gemaakt is door de regering.

 

Reputatie 5

Zonder stelling te nemen in deze discussie vraag ik me wel af waarom u het risico neemt voor uzelf om zonder bescherming met de trein te reizen en op de stations rond te lopen gezien uw ziekte.  U wilt zelf geen corona oplopen maar toch neemt u extra risico door uzelf ook niet te beschermen.

Een faceshield bied dan ook geen volledige bescherming maar doet in ieder geval iets.

En gezien de weigeraars van mondkapjes en de problematiek die daar mee geweest is snap ik wel dat u aangesproken wordt op het niet dragen van een mondkapje, persoonlijk doe ik dat namelijk ook als ik iemand zonder mondkapje zie en als iemand zegt een medische verklaring te hebben wijs ik ook op het faceshield als alternatief.

Overigens vormt u zonder mondkapje wel een mogelijk gevaar voor andere reizigers mocht u wel besmet raken met Covid en dat is wel een probleem voor de veiligheid van de andere passagiers. Om die reden snap ik persoonlijk de uitzondering niet die er gemaakt is door de regering.

 

Ik begrijp heel goed dat er uitzonderingen zijn. Deze zijn noodzakelijk om niet een deel van de bevolking uit te sluiten van noodzakelijke reizen. Ik kan ook begrijpen dat het niet mogelijk is een mondkapje te dragen, helemaal bij de lage temperaturen van de laatste dagen, dan verandert zo een mondkapje door het condenseren van de adem binnen 5 minuten in een natte vaatdoek. Het zou toch wel een heel dure zaak worden om alle mensen die in die uitzonderingspositie zitten met een taxi te vervoeren of die mensen zelf op te laten draaien voor de kosten. Het is wel vreemd dat TS alleen problemen ervaart bij reizen met de NS, niet in bussen of bij winkelbezoek.

Badge

@Philned bij winkels interesseert het niemand van het personeel of jij wel of niet met een mondmasker oploopt en er wordt gewoon helemaal niemand op aangesproken. Dit helaas al meermalen kunnen constateren

De mondkapjesplicht is gewoon een erg lastig onderwerp. Ik heb genoeg gesprekken, discussies, agressie etc hierdoor. Waarom buschauffeurs het goed vinden en het treinpersoneel niet, daar kan ik geen antwoord op geven.

Waar ik wel antwoord op kan geven is dat er een vervelende situatie in de trein ontstaat als er een reiziger, met of zonder geldige reden geen mondmasker draagt, dat de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoord wordt. In een trein is voldoende afstand houden vaak al een uitdaging en ik heb al mishandelingen tussen reizigers onderling gezien over het mondkapje. Dat is de reden dat ik het ook niet accepteer. 

Een ander probleem is dat een handhaver, oa een hoofdconducteur geen medisch specialist is, dus ik kan nimmer beoordelen of het klopt. Hoe de regering de uitzondering heeft weggezet, zorgt voor veel ellende en ik hoor vaker, ik kan niets op. Het interessante is, wat hierboven ook al geschreven is, zelfs de longartsen willen dat ook hun patienten een mondkapje dragen. 

Ik heb wat ziekenhuisbezoeken gehad afgelopen tijd (als patient en begeleider) en wat viel me op? Iedereen had een mondkapje op. Niet altijd goed, maar iedereen had er eentje. Lijkt me sterk dat ik niemand ben tegengekomen die er echt geen kon dragen ivm een ziekte. Wat dan in het ziekenhuis weer slecht nageleefd wordt, is dat men zoveel mogelijk alleen komt als dat kan en een ev begeleider buiten blijft wachten. Ik de gek doe dat, maar hoeveel dat er niet doen…

We willen allemaal hetzelfde, onze vrijheid terug en graag afscheid nemen van onze mondmaskers. Ik wil niemand buitensluiten, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden. 

Ik kan me 1 reiziger nog goed herinneren. De uitzondering bestond nog niet en deze jongen baalde al dat ie met de trein moest. Hij had een longziekte en moest continu zuurstof toegediend krijgen. Deze jongen was al apart gaan zitten, ben ik mee in gesprek gegaan en hij gaf aan zittend makkelijk een mondkapje op kon doen. Als ie liep, dan zou het problematisch kunnen worden. De rest van de rit, ruim een uur heeft hij zonder daar verdere aanwijzingen voor gekregen te hebben een mondmasker gedragen op de juiste wijze. Deze reiziger kon je zien dat ie ziek was en als de dood was om Corona op te lopen.

Als HC kan ik er mee leven als iemand problemen heeft en een oplossing verzint, waar die wel mee uit de voeten kan en die toch enigzins bescherming biedt. Geen bescherming is voor mij een no go.

Beste Hoofdconducteur,

Zo neemt u het recht in eigen handen en negeert u de voorschriften van onze eigen overheid en van de NS zelf. Op de eigen website van de NS staat toch duidelijk dat uitzonderingen met een medische verklaring toegestaan zijn.

Ik herhaal nog maar eens de link naar deze website:

www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.html

 

Het is aan de conducteur om te bepalen of de uitzondering legitiem is of niet. Loes houdt zich altijd aan alle regels en wetten.

Badge +3

Mijn eerste vraag is waarom iemand met een longziekte eigenlijk geen faceshield zou verdragen? Daarmee geef je in ieder geval aan dat je van goede wil bent, door in ieder geval iets van bescherming te dragen.

Ik vervoer veel mensen met kennelijke longaandoeningen (ze hijgen en puffen al bij elke inspanning, en al helemaal als ze een trap op moeten) maar die zeggen zonder uitzondering dat ze (zittend, in rust) het geen enkel probleem vinden om gedurende een taxirit een kapje te dragen. Liever geen FFP, want dat ademt wél lastiger. Vervelend, benauwend of wat dan ook, schadelijk schijnt het volgens artsen in ieder geval niet te zijn, en (lopend) in de buitenlucht zou je het op voldoende afstand af en toe even kunnen afzetten voor wat ‘frisse lucht’.

De enigen die ik ken die echt geen mondkapje verdragen zijn personen met verstandelijke beperkingen of angststoornissen wegens gebeurtenissen in het verleden. In de regel is dat bij mij als contractvervoerder bekend via een aantekening in de ritopdracht, en dan geldt een uitzondering maar gaat die persoon wel op een zitplaats zonder anderen eromheen. In het ov (en dan met name treinen) is dat lastig.

Persoonlijk zou ik overigens niet snel onder de indruk zijn van zo’n zelfgeprint kaartje, tenzij er een stempel of telefoonnummer van een behandelaar op staat. Dat men het in winkels e.d. geen probleem vindt heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat je daar nooit lang op minder dan 1,5 meter van dezelfde persoon zit of staat, hooguit iemand die bij de kassa vlak achter je gaat staan. De coronamelder app hanteert daarvoor 15 minuten overigens.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Hoofdconducteur,

Zo neemt u het recht in eigen handen en negeert u de voorschriften van onze eigen overheid en van de NS zelf. Op de eigen website van de NS staat toch duidelijk dat uitzonderingen met een medische verklaring toegestaan zijn.

Ik herhaal nog maar eens de link naar deze website:

www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.html

 

De link verwijst niet naar een pagina van NS waar zou staan dat medische verklaringen voldoende zijn om geen mondkapje te hoeven dragen.

De arts mag geen medische verklaring uitgeven, dit staat ook op de site van Rijksoverheid aangegeven. Aangezien er wel valse verklaringen al dan niet tegen betaling te verkrijgen zijn, is het mijn inziens terecht dat iemand die zich beroept op medische verklaring niet tot de trein toegelaten wordt. Mensen zonder mondkapje kunnen ook Corona krijgen/hebben en deze dus verspreiden. 

Bij huisarts/ziekenhuis/gezondheidscentrum/apotheek/tandarts heeft iedereen een mondkapje op. Daar zullen ook mensen tussen zitten die long/ademhalingsproblemen kunnen hebben. Heb jij als jij gezondheidszorg nodig hebt dan ook geen mondkapje op? En hoe deed jij dat voor 1-12-20?  

 

 

 

@Anna Nagtegael 

Volgens mij geef ik aan dat of u legaal of niet geen mondmasker kunt dragen, u de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoord en dat ik daar dan op kan acteren. Deze wetgeving is bekend in de Spoorwegwetgeving 2000 en staat in artikel 72, met artikel 73 als aanwijzing. Besluit Personenvervoer artikel 52 werkt het verder uit en deze wet betreft geen noodwetgeving, zoals de mondkapjesplicht dat wel is. Dat betekent ook dat als een reiziger niet voldoet hieraan, ik hem de toegang tot het vervoermiddel mag weigeren. Met of zonder bekeuring.

In het geval van het niet dragen van een mondkapje, kan ik hier een beroep op doen, want de veiligheid van andere reizigers kan in gevaar zijn, het kan de orde en rust verstoren, denk aan een vechtpartij en het kan de goede bedrijfsgang verstoren. Het moet wel proportioneel blijven, dus ook hier zijn uitzonderingen. Daar zijn we in Nederland dol op. Ook die beoordeling blijft overeind voor de handhaver, die beoordeelt het ter plekke en moet zich kunnen verantwoorden voor zijn of haar keuze. 

Als ik twijfel over de legimiteit om geen mondkapje te hoeven dragen, kan ik in alle gevallen overgaan op handhaving, vermeld daarbij alle relevante zaken, dus welke papieren zijn overhandigd, welk beschermingsmiddel is gebruikt. Dan kan de geverbaliseerde hier in verzet gaan en bij de rechter aangeven dat het legitiem was. Iets wat voor een handhaver zowat ondoenlijk is op straat en met de weinige kennis die wij op medisch vlak hebben. Een bekeuring is geen vrijbrief om dan toch zonder mondmasker door te mogen reizen.

Het gaat hier dus niet om 1 reiziger, het gaat om elke reiziger en personeel in de trein, vandaar dat ik hoop dat we er snel vanaf kunnen komen.

Reputatie 4

https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.html

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-ziekte

@Loes De regels zijn toch duidelijk? Jullie huisregels/handelingsperspectieven zijn toch ondergeschikt? Verwijzen naar een Spoorwegwetging 2000? Wat is dat nou weer voor argument op een ‘Reiziger helpt reiziger’ clubje :joy:  

 

Waar zie je staan dat deze ondergeschikt zijn? Ik vind je aanduiding ‘Reiziger helpt reiziger’ niet netjes. Loes helpt reizigers altijd keurig en naar wens.

Reputatie 4

@Erryt NS 

? ? 

Waar zie je staan dat deze ondergeschikt zijn? Ik vind je aanduiding ‘Reiziger helpt reiziger’ niet netjes. Loes helpt reizigers altijd keurig en naar wens.

De corona informatie op de site van de NS en de overheid is de basis. Lees daar weinig niks over een spoorwegenwet. De aanduiding ‘Reiziger helpt reiziger’ niet netjes? 

.

@Loes 

Ik help ook reizigers keurig en naar wens. :yum:

Ik was het woord clubje vergeten erachter te zetten. Je bedoelde dat wel heel sarcastisch. Daarnaast is de Spoowetgeving een wet die nog steeds van kracht is en daar handelt Loes naar. Ik snap de verwijzing daardoor wel.

Reputatie 4

Ik was het woord clubje vergeten erachter te zetten. Je bedoelde dat wel heel sarcastisch. Daarnaast is de Spoowetwegeving een wet die nog steeds van kracht is en daar handelt Loes naar. Ik snap de verwijzing daardoor wel.

Nee dat is toch echt je eigen interpretatie. Probleem zit hem in de communicatie. Nu niet mijn probleem, maar je mag de NS toch attenderen op onduidelijkheid ? 

 

Badge +3

De info van Rijksoverheid over mensen met een beperking of ziekte zijn duidelijk, maar lastig te handhaven.

De veiligheid van reizigers in een trein handhaven gebeurt door een conducteur (die jouw beperking soms niet kan zien, laat staan beoordelen).

Noodwet of uitzonderingskaartje of niet, als een HC het niet oke vindt mag je niet mee (hoe deed je dat voor 1 december dan? is een terechte vraag).

Zelfde als 1e klas vrijgeven of een trein helemaal niet laten rijden wegens te druk of reizigers die ‘overlast/onveiligheid’ kunnen veroorzaken. Met alle gevolgen voor de ‘goeden die onder de kwaden moeten lijden’… 

Mensen met een medische/psychische aandoening die noodzakelijk moeten reizen kunnen meestal ook wel ander (WMO) vervoer krijgen. Dan heb je in ieder geval geen probleem met ‘een Loes’ die uitzonderingen alleen maar kan toetsen vanuit het handelingsperspectief NS.

Misschien dat de NS daarin al 2½ maand achter loopt qua interpretatie en/of handhaving maar dat is dan niet het probleem van één conducteur, of buschauffeur, of boa die je toevallig niet gelooft.

Badge

https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.html

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-ziekte

@Loes De regels zijn toch duidelijk? Jullie huisregels/handelingsperspectieven zijn toch ondergeschikt? Verwijzen naar een Spoorwegwetging 2000? Wat is dat nou weer voor argument op een ‘Reiziger helpt reiziger’ clubje :joy:  

 

Waarom zijn huisregels van de NS ondergeschikt in deze ??? 

Reputatie 7
Badge +3

Vind dit wel een lastige. Ik sta volledig achter de redenatie en werkwijze van Loes, maar vind dat dit dan ook wel zo door NS gecommuniceerd moet worden. Het kan niet zo zijn dat er gecommuniceerd wordt dat er uitzonderingen zijn, en je vervolgens op grond van een heel andere regel de trein uitgebonjourd wordt.

Reputatie 4

De regels zijn vrij simpel. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-ziekte

Dat de NS er eigen regels op na houdt is een keuze. Lijkt me sowieso lastig handhaven als de interne richtlijnen niet één op één overeenkomen met de informatie van de overheid.

@Erryt NS 

Dat lees ik in mijn mail…

 

Badge

@Tijdvoor   Ga je nu wederom lopen zeuren om de regels waar iets staat omtrent de uitzonderingen en het wel of niet toelaten van iemand zonder mondkapje.  Dat heb je nml. al in meerdere andere ‘oudere’ topics ook al gedaan en daar heeft @Loes  al meerdere keren op je vragen gereageerd.

Het lijkt me weinig zinvol om van dit topic een herhaal topic van de vorige te maken. Huisregels mogen strenger zijn dat de wetgeving is, zo simpel is het.

Badge +3

Bij een boete of “je mag niet mee zonder mondkapje” is dat volgens de WPV2000 en ter beoordeling van het personeel. Dat heeft niet zozeer te maken met het mondkapje zelf, maar met het verstoren van de orde of het in gevaar brengen van iets of iemand (je medereizigers in dit geval). Het ‘kapstokartikel’ dus.

Ikzelf vind ook dat iemand die op voldoende afstand of zelfs helemaal alleen in een coupé zit het kapje best mag afzetten. De mondkapjesplicht is immers juist ‘bedacht’ omdat 1,5 meter niet altijd gehandhaafd kan worden. Gehandhaafd in de zin van ‘gerealiseerd’ dus. Leve de groene stickers voor aangewezen zitplaatsen :sweat_smile:

Lukt die 1,5 meter te allen tijde wel, dan is een mondkapje (op dat moment) niet nodig. Bij kort contact op minder dan 1,5 meter eigenlijk ook niet, mits er voldoende ventilatie is. Denk daarbij aan een kaartcontrole in het ov of je boodschappen betalen bij de kassa van een winkel. Maar dat is mijn mening… 

Maar goed, er zijn ook mensen die elk knopje aanraken al gevaarlijk vinden, en juist voor die mensen is elke persoon die geen mondkapje draagt een ‘gevaar’, met blijkbaar soms discussies en agressie tot gevolg die een HC niet wil in zijn/haar trein.

Dus je draagt een mondkapje (of minimaal een faceshield, zoals conducteurs zelf ook mochten) en anders mag je mogelijk niet mee of ga je de trein uit. Net als die fiets soms, waar je gewoon een kaartje voor hebt.

No shoes, no shirt? No service… :tired_face:

Reputatie 4

@Tijdvoor   Ga je nu wederom lopen zeuren om de regels waar iets staat omtrent de uitzonderingen en het wel of niet toelaten van iemand zonder mondkapje.  Dat heb je nml. al in meerdere andere ‘oudere’ topics ook al gedaan en daar heeft @Loes  al meerdere keren op je vragen gereageerd.

Het lijkt me weinig zinvol om van dit topic een herhaal topic van de vorige te maken. Huisregels mogen strenger zijn dat de wetgeving is, zo simpel is het.

Oooh? Graag een onderbouwing a.d.h.v. feiten als het het NS mondkapjesbeleid betreft. De informatie die ik namelijk kan terugvinden is vrij eenduidig. 

Daarnaast is je opmerking betreft zeuren een beetje ondermaats. Ook als NS moet je in staat zijn om binnen een redelijke termijn adequate te acteren.

@Loes Jeroen gaat er een beetje vanuit dat ik het eens met je moet zijn…. :thinking: ;-)

Volgens mij zijn al je vragen hierboven al beantwoord. Dat je het er niet mee eens bent dat is duidelijk. 

Badge

@Tijdvoor   ik zeg nergens dat je het eens moet zijn met Loes, dat verzin jij.  Echter is de discussie nu al meermalen gevoerd o.a. door jou en het is zinloos om een zelfde discussie nogmaals te voeren.

En Loes heeft al aangegeven hoe zij zelf handelt en ik sluit me daar zelf bij aan en ben dezelfde mening toegedaan als Loes qua handelswijze. Ook de andere reizigers moeten zich veilig voelen en om die reden is iemand zonder mondkapje toestaan die dan ook nog weigert om bv een faceshield of een andere oplossing te gebruiken omdat er een medische beperking is dan sta ik dat ook niet toe als ik dat zie.

En ja, ik mag mij ook beroepen op de wetgeving als Toezichthouder en iemand de toegang tot de trein weigeren. Voordat dat je volgende vraag gaat worden.

Badge +3

En ja, ik mag mij ook beroepen op de wetgeving als Toezichthouder en iemand de toegang tot de trein weigeren. Voordat dat je volgende vraag gaat worden.

Wil ik daar nog wel aan toevoegen dat boa’s uitgezonderd zijn van de mondkapjesplicht (en negatief getest zijn?)

Dus als die met zijn allen op het perron ‘werkoverleg’ met koffie staan te doen, dan mag dat. Heb het ook niet bedacht… Een sigaretje erbij mag natuurlijk niet :rolling_eyes:

Reageer