beantwoord

Bekeuring op station. Eerst niet, dan wel.

• 30 oktober 2016
  • 4 reacties
  • 246 Bekeken

Beste NS,

In de nacht van vrijdag op zaterdag 29-10-2016 heeft mijn vriendin een boete gekregen van €50,-.
Zij heeft een collega op de trein gezet die te veel gedronken had. Zodoende zijn ze samen het station binnen gegaan (Amsterdam CS) (poort stond open) en bij het verlaten van het station stond deze dicht. Vervolgens kwam er iemand van de NS een praatje maken met de nadruk op de letter van de wet dat het bekeuringswaardig is. Voor deze keer zou ze er mee weg komen, ondanks het eerlijke verhaal van haar situatie.

Hoe dan ook. In de positie om de situatie op te lossen kon de NS medewerker het niet laten om: “de volgende keer niet liegen” te zeggen. Dat vond ze dusdanig vervelend dat ze vroeg of het echt zijn bedoeling was om op deze momenten bekeuringen uit te schrijven. Dat vond de NS medewerker vervelend waarop hij tóch een bekeuring schreef. Hij wilde zich niet legitimeren om een klacht op naam te kunnen ontvangen (voor zijn dossier), maar via het nummer op de bon zou de NS zelf weten om wie het gaat.
Het nummer van de bon is K237983.

Mijn vragen zijn:
- Komt de klacht op naam van de verbalisant aan via het bon nummer?
- Naar welk adres kan ik schriftelijk een klacht sturen?
- Was het toegestaan dat hij zich niet legitimeerde?
- Keurt de NS het goed dat een bekeuring niet wordt gegeven en bij tegenspraak na een vervelende opmerking wél wordt gegeven? (Ik ben er bozer om dan zijzelf.)

We hebben beiden bij de NS gewerkt en herkennen dit soort gedrag niet als zijnde normaal.

Hoor het graag.

Gr,
Otten
icon

Beste antwoord door Miriam NS 30 oktober 2016, 17:21

Hallo ottenj002, wat vervelend om te lezen dat je vriendin dit is overkomen.
Zoals Loes ook al aangeeft zijn hier zeker regels en richtlijnen aan verbonden. Ik heb even gekeken naar de boete, maar kan deze nog niet inzien. Het lijkt mij daarom het beste dat je vriendin even contact met ons opneemt zodra de acceptgiro binnen is. Het is dan zeker nog niet te laat!

Dit mag via het forum, social media, onze live chat of telefonisch via 030 - 751 51 55. Het snelst gaat dit via Facebook of Twitter, mijn collega's kunnen dan direct kijken wat we voor haar kunnen doen. Sowieso kunnen wij coulance bieden wanneer zij nog niet eerder een boete heeft ontvangen, maar in deze situatie gaan we zeker kijken hoe we dit het beste kunnen oplossen. Naast de boete kan er direct ook een klacht worden ingediend over het handelen van deze conducteur en zal deze situatie ook verder worden onderzocht.
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo ottenj002, wat vervelend om te lezen dat je vriendin dit is overkomen.
Zoals Loes ook al aangeeft zijn hier zeker regels en richtlijnen aan verbonden. Ik heb even gekeken naar de boete, maar kan deze nog niet inzien. Het lijkt mij daarom het beste dat je vriendin even contact met ons opneemt zodra de acceptgiro binnen is. Het is dan zeker nog niet te laat!

Dit mag via het forum, social media, onze live chat of telefonisch via 030 - 751 51 55. Het snelst gaat dit via Facebook of Twitter, mijn collega's kunnen dan direct kijken wat we voor haar kunnen doen. Sowieso kunnen wij coulance bieden wanneer zij nog niet eerder een boete heeft ontvangen, maar in deze situatie gaan we zeker kijken hoe we dit het beste kunnen oplossen. Naast de boete kan er direct ook een klacht worden ingediend over het handelen van deze conducteur en zal deze situatie ook verder worden onderzocht.
De collega die de bekeuring uitschrijft dient op verzoek zich te legitimeren, dat zijn we wettelijk verplicht. Ook de keuze het eerst bij een waarschuwing te laten en na reacties toch te schrijven is ook niet in lijn.
Ik ga nu uit van uw verhaal, aangezien ik er niet bij ben geweest kan en mag ik er verder niet over oordelen. Wat betreft de poortjes heb ik weinig zicht op op Amsterdam CS.
Een moderator zal dit ongetwijfeld gaan oppakken, wel wil ik u echt meegeven dat als er een acceptgiro komt, deze tijdig te voldoen, incassokosten worden nl nimmer vergoed.

Bedankt voor de reactie. Het voelt al een stuk beter om te weten dat er een lijn is en dat het nu niet netjes is gebeurd. Geld is het probleem niet (het voelt wel enorm onterecht). Het voornaamste is om de klacht goed op zijn plek te krijgen, zodat anderen op den duur (hopelijk) niet meer tegen soortgelijk gedrag aanlopen. Nogmaals dank. Ik wacht een moderator af.
De collega die de bekeuring uitschrijft dient op verzoek zich te legitimeren, dat zijn we wettelijk verplicht. Ook de keuze het eerst bij een waarschuwing te laten en na reacties toch te schrijven is ook niet in lijn.
Ik ga nu uit van uw verhaal, aangezien ik er niet bij ben geweest kan en mag ik er verder niet over oordelen. Wat betreft de poortjes heb ik weinig zicht op op Amsterdam CS.
Een moderator zal dit ongetwijfeld gaan oppakken, wel wil ik u echt meegeven dat als er een acceptgiro komt, deze tijdig te voldoen, incassokosten worden nl nimmer vergoed.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zijn die poortjes op CS nu nog steeds niet gesloten? Hoeveel jaar heeft NS daar nog voor nodig?

Reageer